- 1 Wręczono Pomorskie Nagrody Artystyczne (14 opinii)
- 2 Wystawa trójmiejskiej malarki w Wenecji (68 opinii)
- 3 Spektakle z Trójmiasta w Teatrze Telewizji (10 opinii)
- 4 Pogadaj o książkach... przy piwie (54 opinie)
- 5 (Przed)wyborcza gorączka w Pipidówce (21 opinii)
- 6 Jak zarobiłem 2 mln USD na giełdzie (70 opinii)
Japońska myśl chóralna w Gdańsku
25 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat)
W najbliższych dniach można będzie dokonać interesującego porównania dwóch, skrajnie odmiennych, współczesnych myśli kompozytorskich - dalekowschodniej muzyki chóralnej i niezwykle świeżych kompozycji instrumentalnych gdańskich kompozytorów młodego pokolenia.
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis to bez wątpienia najbardziej doceniana i rozpoznawalna w świecie instytucja muzyczna z Trójmiasta. Dowodem tego jest chociażby jego ostatni sukces - nagrany przez zespół komplet dzieł chóralnych Krzysztofa Pendereckiego znalazł się w zaszczytnym gronie tytułów wyróżnionych mianem IRR Outstanding, przyznawanym przez krytyków muzycznych publikujących w magazynie International Record Review.
Schola, choć obecna na lokalnych scenach, nie występuje jednak w Trójmieście przesadnie często. Koncert 26 listopada w Dworze Artusa będzie więc wspaniałym wydarzeniem dla miłośników muzyki chóralnej, tym bardziej, że bohaterem wieczoru będzie niezwykła postać - kompozytor i dyrygent Kô Matsushita.
Wydawać by się mogło, że Japonia nie należy do krajów o dużych tradycjach chóralnych, tymczasem stamtąd właśnie pochodzi Matsushita i tam głównie uprawia swoją sztukę, będąc jednak doceniany także w Europie. Jest zapraszany na międzynarodowe warsztaty i konkursy w charakterze jurora i wykładowcy, a w 2005 roku, jako pierwszy Azjata, otrzymał Nagrodę Roberta Edlera w dziedzinie muzyki chóralnej, przyznawaną najwybitniejszym dyrygentom, kompozytorom lub chórom.
28 listopada zaś, po raz kolejny w tym miesiącu , zagości w Ratuszu Staromiejskim muzyka współczesna. Tym razem posłuchać będzie można tang Urosa Rojko i Astora Piazzolli oraz improwizacji na ich temat, w interpretacji znanych już trójmiejskiej publiczności poszukiwaczy nowych muzycznych horyzontów - Pawła Zagańczyka (akordeon) i Ignacego Jana Wiśniewskiego (fortepian).
W drugiej części koncertu będziemy mieli szansę zapoznać się z twórczością najmłodszego pokolenia gdańskich kompozytorów, studentów tutejszej Akademii Muzycznej. Usłyszymy prawykonanie "Medytacji" na wiolonczelę, kotły, klarnet basowy, puzon i perkusję Pawła Kwapińskiego, oraz powstały dwa lata wcześniej utwór Agaty Krawczyk, pt. "Towards Awakening" na skrzypce, gitarę i fortepian. Wykonawcami będą studenci i młodzi pedagodzy gdańskiej uczelni.
Cieszy taka aktywność młodych trójmiejskich muzyków, którzy z ogromnym zaangażowaniem realizują własne przedsięwzięcia, co wyjątkowo mocno zauważalne było w kończącym się powoli listopadzie. Gdy w tygodniu jest miejsce i na taki występ, i na koncert doświadczonego i uznanego Polskiego Chóru Kameralnego, i na odbywający się właśnie w Filharmonii festiwal pianistyczny, można uznać, że lokalna oferta kulturalna zmierza we właściwym kierunku.
Wydarzenia
Miejsca
Opinie (3)
-
2009-11-25 14:31
młody gdańszczanin
Normalnie na to czekałem!! Nic w tym Gdańsku się nie dzieje ciekawego, brak słów!
- 0 0
-
2009-11-25 15:53
lepiej nich mlodzi pisza (1)
niz odtwarzaja stare
- 0 0
-
2010-05-09 13:33
na koncercie zagra zagańczyk On nie jest stary www.zaganczyk.com.pl
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.