• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jan Klata przygotuje we Wrzeszczu Odcinek antropomorficzny

Łukasz Rudziński
11 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
aktualizacja: godz. 16:25 (24 maja 2017)
Położona na skraju lasu Harcerska Baza Morena będzie miejscem, gdzie 10 czerwca zorganizowany zostanie drugi z Odcinków, organizowanych przez IKM - Odcinek antropomorficzny. Położona na skraju lasu Harcerska Baza Morena będzie miejscem, gdzie 10 czerwca zorganizowany zostanie drugi z Odcinków, organizowanych przez IKM - Odcinek antropomorficzny.

W czerwcu po raz drugi będzie można wziąć udział w festiwalu "Odcinki", organizowanym prez Instytut Kultury Miejskiej. Tegoroczną odsłonę imprezy - Odcinek antropomorficzny - 10 czerwca przygotuje ceniony twórca teatralny Jan Klata na terenie Harcerskiej Bazy Obozowej Morena zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu. Widowisko zaprezentowane będzie dwukrotnie w nocy (o godz. 22 i o północy) i będzie biletowane (ceny biletów nie są jeszcze znane).



Aktualizacja 24 maja:
Odcinek antropomorficzny w reżyserii Jana Klaty, zaplanowany na 10 czerwca, zostaje przeniesiony na wrzesień 2017 roku. Reżyserem Odcinka antropomorficznego jest Jan Klata, miejscem spektaklu: Harcerska Baza Obozowa Morena przy ul. Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu.


---
Odcinek antropomorficzny to kolejna część Odcinków - realizowanego przez Instytut Kultury Miejskiej od 2016 roku cyklu interdyscyplinarnych działań site specific łączących elementy muzyki, teatru, performansu, sztuki video oraz innych dziedzin sztuki. Impreza z inicjatywy Natalii Cyrzan pojawiała się w miejsce festiwalu Streetwaves. 10 czerwca odbędzie się Odcinek antropomorficzny, do którego reżyserii zaproszono Jana Klatę - reżysera teatralnego i dyrektora Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.

- Wydarzenie dotyczyć będzie kilku aspektów tego, co można by szeroko określić mianem kwestii zwierzęcej. Antropomorfizm to - według znanej nam jeszcze ze szkoły podstawowej definicji - zjawisko przypisywania zwierzętom cech ludzkich. W swoim założeniu ma to być wyraz sublimacji i ubogacenia zwierzęcia ponad jego zwierzęcą "ułomność" - zwierzę zyskuje podmiotowość poprzez swoje podobieństwo do człowieka czyli wtedy, gdy przemówi ludzkim głosem, patrzy na nas wzrokiem, w którym rozpoznajemy cechy ludzkiego smutku albo np. je makaron dwiema łapkami przypominając tym samym małe dziecko. W rozumieniu rozwijającej się od kilkudziesięciu lat na świecie, a od kilku lat również w Polsce dziedziny animal studies taki sposób postrzegania zwierząt jest deprecjonującym wyrazem antropocentryzmu czyli założenia, że świat podporządkowany jest wyłącznie człowiekowi - mówi kuratorka i pomysłodawczyni imprezy, Natalia Cyrzan z Instytutu Kultury Miejskiej.
Jan Klata to postać bardzo dobrze znana w środowisku teatralnym. Jako reżyser chętnie podejmuje trudne lub kontrowersyjne tematy. Tym razem podejmie temat zwierzęcości jako nieodłącznej części natury człowieka. Jan Klata to postać bardzo dobrze znana w środowisku teatralnym. Jako reżyser chętnie podejmuje trudne lub kontrowersyjne tematy. Tym razem podejmie temat zwierzęcości jako nieodłącznej części natury człowieka.
Miejscem imprezy będzie znajdująca się na skraju lasu przy ul. Jaśkowa Dolina Harcerska Baza Obozowa Morena - obiekt, który powstał na początku lat 70. i do tej pory zachował swój oryginalny, autentyczny charakter.

- Kiedy odwiedziliśmy bazę harcerską zimą, w zaspach śniegu, mieliśmy wrażenie, że znaleźliśmy się w czymś na kształt Miasteczka Twin Peaks. To skojarzenie bardzo spodobało się Klacie, który jest wielkim miłośnikiem lynchowskich klimatów. Teraz baza ożywa na wiosnę - jest miejscem, gdzie pod okiem opiekującego się nią komendanta Roberta Pasymowskiego bytuje wiele zwierząt: po wzgórzach wędrują dziki, a między domkami można czasem spotkać jelenia Grzegorza, jaszczurki i borsuki. To taka oaza wśród nowo wybudowanych strzeżonych osiedli - teren jest niby ogrodzony, ale tak naprawdę granica między nim a lasem jest bardzo umowna: baza staje się lasem, a las - całkiem dosłownie - przedostaje się do bazy - dodaje Natalia Cyrzan.
Odcinek antropomorficzny ma być wydarzeniem artystycznym, opartym na pewnej koncepcji i przetwarzającym ją przy użyciu symbolicznych i abstrakcyjnych środków artystycznych.

- Rytualność, mięsność jako termin filozoficzny, a jednocześnie pojęcie wywodzące się z terminologii rzeźnickiej, hipotetyczna zamiana ról między człowiekiem-oprawcą a zwierzęciem-ofiarą, skrajna empatia wobec natury, która uniemożliwia niektórym osobom funkcjonowanie w coraz bardziej zbrutalizowanym świecie - to zagadnienia, które eksplorujemy dopracowując koncepcję Odcinka antropomorficznego - wyjaśnia kuratorka imprezy.
Natalia Cyrzan, prywatnie pasjonatka zwierząt, organizując Odcinek antropomorficzny chce zwrócić również uwagę na marginalizowane bardzo często zjawisko.

- Można powiedzieć, że tendencja do infantylizowania zwierząt (np. poprzez zalew zwierzęcych memów i gifów czy nazywanie zwierząt "zwierzątkami") jest bardzo szkodliwa dla ich sprawy, odciąga bowiem uwagę np. od faktu, że nigdy dotąd nie zabijano na świecie zwierząt na taką skalę. Jednocześnie mamy jako społeczeństwa większą niż kiedykolwiek świadomość tego, co się dzieje: przemysł hodowlany, myślistwo, pozbawianie zwierząt naturalnych siedlisk ich bytowania poprzez budowę osiedli czy autostrad to realne problemy podejmowane przez ruchy na rzecz obrony praw zwierząt, aktywistów czy media, które częściej niż kiedykolwiek wcześniej nagłaśniają przypadki okrucieństwa wobec zwierząt. Podczas Odcinka antropomorficznego przyjrzymy się zwierzęcości jako immanentnej części natury człowieka - tego ludzkiego zwierzęcia - kończy Cyrzan.
Jan Klata rzadko decyduje się na udział w projektach artystycznych poza teatrem. Ostatnią nietypową realizacją Klaty, która działa się w przestrzeni publicznej Gdańska, był pamiętny "H." według "Hamleta" Williama Szekspira, wystawiony w 2004 roku na terenie Stoczni Gdańskiej. Trójmiejska publiczność miała akurat okazję zobaczyć jego spektakle m.in. na Wybrzeżu Sztuki, Festiwalu R@Port, Festiwalu Szekspirowskim czy podczas Tygodnia ze Starym Teatrem w Teatrze Szekspirowskim.

Wydarzenie zaprezentowane zostanie 10 czerwca późno w nocy - najprawdopodobniej o godz. 22 i o północy. Teren imprezy pomieści każdorazowo około 300 osób, dlatego wstęp będzie biletowany. Ceny biletów nie są jeszcze znane, ale wedle wstępnych założeń nie powinny przekroczyć 25-30 zł.

Odcinki to cykl wydarzeń organizowany przez Instytut Kultury Miejskiej. Jego formuła łączy w sobie muzykę, sztukę wideo, elementy teatru, performance'u oraz innych dziedzin sztuki. Każdy Odcinek to wydarzenie site-specific, czyli w pełni zanurzone w miejscu, w którym się odbywa - z niego wyrosłe i do niego nawiązujące. Każdy Odcinek jest jednorazową, niepowtarzalną interwencją artystyczną w wybranej przestrzeni, a jego dramaturgię wyznaczają wątki poruszane w kolejnych edycjach. Następujące po sobie Odcinki dotykają tematów stanów cielesnych i emocjonalnych oraz ważnych - czasem nie do końca zrozumiałych, ale rzeczywistych - zjawisk zachodzących w świecie. Przełożone na język muzyki, sztuki i performance'u stany i zjawiska umieszczone są w trakcie kolejnych Odcinków w ciekawym kontekście architektonicznym, historycznym lub przyrodniczym.

Wydarzenia

Opinie (37) 5 zablokowanych

  • Klata paszła won z Gdańska!

    • 26 18

  • My tu gadu gadu o Klacie (1)

    a i tak będzie grał Walicki, Nagrobki itd

    • 19 2

    • haha, oczywiście :D

      Walicki przecież jeżdżąc na rowerku, odkrył w Gdańsku harcerzy!

      • 3 0

  • bedzie to-to głębokie

    ale publika i tak liczy na momenty

    • 5 5

  • Wróże sukces (1)

    Mimo, że nikt nie zrozumie dzieła.

    • 22 7

    • Najmniej zrozumeją organizatorzy!

      • 4 4

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak powstała Opera Leśna według sopockiej legendy?

 

Najczęściej czytane