• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Rozpoczął się Festiwal Szekspirowski. Co warto zobaczyć?

Łukasz Rudziński
28 lipca 2022, godz. 07:15 
Opinie (18)
Asceza połączona z efektownymi wizualnie obrazami - tak wygląda "Burza" włoskiego Teatro Stabile di Torino - Teatro Nazionale w reżyserii Alessandro Serry. Spektakl grany jest także 28 lipca. Asceza połączona z efektownymi wizualnie obrazami - tak wygląda "Burza" włoskiego Teatro Stabile di Torino - Teatro Nazionale w reżyserii Alessandro Serry. Spektakl grany jest także 28 lipca.

Wysmakowanym estetycznie włoskim przedstawieniem "Burzy" w reż. Alessandro Serry zainaugurowano wyjątkowy, bo pierwszy realizowany według koncepcji nowej dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, Agaty Grendy - Festiwal Szekspirowski. To 20 spektakli w wykonaniu artystów z 10 krajów, granych przez 11 dni. Co warto zobaczyć?



Inauguracja Festiwalu Szekspirowskiego



Czy interesują cię sztuki Williama Szekspira?

Tradycją Festiwalu są jego oficjalne otwarcia, które za czasów śp. profesora Jerzego Limona ciągnęły się w nieskończoność. Już wiadomo, że nowa dyrektor nawiązuje do tradycji swojego poprzednika ponieważ inauguracyjne przedstawienie poprzedziła właściwie trwająca 45 minut gala otwarcia z przemówieniami przedstawicieli władz i ludzi zaangażowanych w życie GTS i Fundacji Theatrum Gedanense, co wraz z kwadransem opóźnienia dało godzinny poślizg względem anonsowanego czasu rozpoczęcia spektaklu. Ponieważ motto tegorocznej edycji to "Między niebem a sceną. Po burzy?", tę część zwieńczyło symboliczne otwarcie dachu teatru.

Samo przedstawienie okazało się spektaklem znakomicie oświetlonym, dopracowanym wizualnie w najdrobniejszych szczegółach i bardzo tradycyjnym w wymowie, z elementami błazenady gdzieś z pogranicza komedii del arte. "Burza" Teatro Stabile di Torino - Teatro Nazionale w reżyserii Alessandro Serry urzeka rozmachem inscenizacyjnym przy jednoczesnym minimalizmie formy. Z jednej strony to stan burzy wznieconej przez Ariela w niezwykle efektownej i symbolicznej scenie początkowej - dzięki olbrzymiemu suknu uniesionemu nad sceną grany przez kobietę sługa Prospera wznieca tytułową burzę. Z drugiej, obserwujemy pustą, drewnianą scenę ułożoną na scenie GTS, na której każdy rekwizyt i pomysł inscenizacyjny dzięki światłom i dymom scenicznym robi ogromne wrażenie.

Co grają w trójmiejskich teatrach


To właśnie Ariel na polecenie władcy wyspy odpowiada za całą magią na wyspie - jest trochę Pukiem ze "Snu nocy leniej", trochę bogiem rozstawiającym wszystkich jak pionki po szachownicy. Ten statyczny momentami spektakl, przeplatany pięknymi wizualnie scenami, uzupełniono rubasznym, błazeńskim humorem (wątek Trinkula, Stefana i Kalibana). Włoska "Burza" jest spójna i konsekwentna, ale interpretacyjnie mało odkrywcza. Najciekawszy pod tym względem jest wątek wolności, która wcale nie musi przynieść nam radości i spełnienia. Spektakl zobaczyć można jeszcze w czwartek 28 lipca o godz. 20. Bilety 75-90 zł.

Na co wśród propozycji festiwalowych z pewnością warto zwrócić uwagę?

Szekspir taneczny: "Romeos & Julias unplagued. Traumstadt", Polski Teatr Tańca w Poznaniu i bodytalk z Münster, chor. Yoshiko Waki - piątek 29 lipca, Opera Bałtycka



Karnawał zmysłów w luźnym ciągu skojarzeń z dramatem Szekspira i pandemiczna izolacja - na tym zbudowano "Romeos & Julias unplagued. Traumstadt". Karnawał zmysłów w luźnym ciągu skojarzeń z dramatem Szekspira i pandemiczna izolacja - na tym zbudowano "Romeos & Julias unplagued. Traumstadt".
Nietypowe taneczno-performatywne przedsięwzięcie artystów z Polski i Niemiec jest wariacją na temat "Romea i Julii" Szekspira. Kilkunastoosobowa grupa tancerzy-performerów nie przybliża losów słynnych kochanków z Werony. Prezentuje luźny ciąg skojarzeń wywiedzionych z kilku nakreślonych w sztuce Szekspira sytuacji - m.in. balu maskowego, sceny walki (pojedynku między Merkucjem a Tybladem) czy słynnej sceny balkonowej, podczas której Romeo zakrada się do ogrodu i wyznaje Julii miłość. Spektakl jest również odreagowaniem stanu izolacji, tak dotkliwej dla wielu z nas i artystów w szczególności. Przekorne, odważne, momentami złośliwe dzieło to obraz Miasta - czy jest to "miasto marzeń" czy "miasto traum"? Spektakl został wybrany do grona finalistów Konkursu o Złotego Yoricka dla najlepszej inscenizacji dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz utworów nimi inspirowanych, w kwietniu uświetnił 558. Urodziny Wiliama Szekspira, organizowane przez GTS.

Spektakl grany w piątek 29 lipca, godz. 19, bilety od 40 zł

Recenzja spektaklu "Romeos & Julias unplagued. Traumstadt"



Szekspir rytualny: "Andronicus - Synegdocha", Teatr Pieśń Kozła we Wrocławiu, reż. Grzegorz Bral - sobota 30 lipca, Gdański Teatr Szekspirowski



Brutalny, zanurzony w rytuałach, muzyczno-ruchowy spektakl Teatru Pieśń Kozła "Andronicus - Synegdocha" z pewnością będzie jedną z najciekawszych tegorocznych propozycji. Brutalny, zanurzony w rytuałach, muzyczno-ruchowy spektakl Teatru Pieśń Kozła "Andronicus - Synegdocha" z pewnością będzie jedną z najciekawszych tegorocznych propozycji.
Teatr Pieśń Kozła to stały gość na Festiwalu Szekspirowskim, bo też wśród zainteresowań reżysera Grzegorza Brala i dramaturg Alicji Bral cały czas są tematy wywodzone ze sztuk Szekspira. Tym razem wzięli oni na warsztat ponury dramat "Tytus Andronikus", więc tematyką będzie skrajne okrucieństwo, które rodzi się z chęci zemsty. Spektakl ma być bolesną refleksją nad naturą człowieka, jego emocje, które często prowadzą do katastrofy. Impulsywne reakcje zaczynają promieniować na najbliższe otoczenie człowieka, a potem zataczają coraz większe kręgi, by w efekcie objąć swym wpływem całe narody, ich politykę oraz religie. Pełen kolektywnych, rytualnych działań ruchowych i muzyczno-wokalnych teatr posługuje się metaforami, a jego spektakle niemal zawsze należą do najciekawszych wydarzeń Festiwalu. Tym razem jest finalistą Konkursu o Złotego Yoricka.

Spektakl grany w sobotę 30 lipca, godz. 19, bilety od 55 zł



Szekspir muzyczny: "Burza", Teatrul Bulandra w Bukareszcie, reż. Ada Milea - niedziela 31 lipca, Gdański Teatr Szekspirowski



Rumuńska "Burza" Teatrul Bulandra przeniesie nas w krainę muzyki, śpiewu, okablowania i projekcji wideo. Rumuńska "Burza" Teatrul Bulandra przeniesie nas w krainę muzyki, śpiewu, okablowania i projekcji wideo.
Szekspirowska "Burza" jako przestrzeń dźwięków? Tak właśnie będzie podczas rumuńskiego spektaklu według koncepcji, reżyserii i z muzyką Ady Milei. Zostaniemy zaproszeni na "wyspę dźwięków" wybudowaną przez Ariela. W gąszczu mikrofonów, kabli, instrumentów i projekcji wideo aktorzy wcielają się w kilka postaci zapadając w nietypowy "sen nocy letniej", w którym przybierają różne postaci z "Burzy". To muzyczna interpretacja sztuki Szekspira, z kilkoma aktorkami w roli Ariela i snem jako przestrzenią, w której poznajemy bohaterów najlepiej. Śpiewający aktorzy mieli duży wpływ na finalny kształt spektaklu i są współtwórcami wykonywanych piosenek.

Spektakl grany w niedzielę 31 lipca, godz. 18, bilety od 40 zł



Szekspir gwiazdorski: "Wieczór Trzech Króli albo Co chcecie", Teatr Narodowy w Warszawie, reż. Piotr Cieplak - środa 3 sierpnia, Teatr Muzyczny w Gdyni



Spektakl Piotra Cieplaka "Wieczór Trzech Króli albo Co chcecie" z Teatru Narodowego w Warszawie to spotkanie ze znakomitymi aktorami, m.in. Jerzym Radziwiłowiczem, Cezarym Kosińskim czy Wiktorią Gorodeckają. Spektakl Piotra Cieplaka "Wieczór Trzech Króli albo Co chcecie" z Teatru Narodowego w Warszawie to spotkanie ze znakomitymi aktorami, m.in. Jerzym Radziwiłowiczem, Cezarym Kosińskim czy Wiktorią Gorodeckają.
Teatr Narodowy w Warszawie niezwykle rzadko bierze udział w konkursach, a tym razem udało się przekonać dyrekcję Narodowego do wzięcia udziału w Konkursie o Złotego Yoricka. Zobaczymy przedstawienie cenionego Piotra Cieplaka (etatowego reżysera Narodowego), który chętnie korzysta z prostych, ale oryginalnych rozwiązań. Znakomitym aktorom - Jerzy Radziwiłowicz, Cezary Kosiński, Mariusz Benoit, Wiktoria Gorodeckaja, Michalina Łabacz, Oskar Hamerski - towarzyszy instrumentalny zespół muzyczny. Szekspirowska komedia w rękach Cieplaka z pewnością okaże się precyzyjnie skonstruowaną, mocno umuzykalnioną opowieścią, która przypadnie do gustu sympatykom bardziej tradycyjnie rozumianego teatru i tym, którzy lubią przełamywanie teatralnej sztampy.

Spektakl grany w środę 3 sierpnia, godz. 19, bilety od 90 zł



Szekspir nowoczesny: "HA-M-LET", CalArts Center for New Performance, koncept i wykonanie Peter Mark - środa-czwartek 3-4 sierpnia, Malarnia Teatru Wybrzeże



Multimedialny "HA-M-LET" w wykonaniu amerykańskiego aktora Petera Marka zestawia sztukę Szekspira z kulturą cyfrową. Multimedialny "HA-M-LET" w wykonaniu amerykańskiego aktora Petera Marka zestawia sztukę Szekspira z kulturą cyfrową.
Nowe media na dobre zagościły w teatrze. W zamyśle amerykańskiego artysty Petera Marka, a jednocześnie jedynego aktora w żywym planie spektaklu "HA-M-LET", cała przestrzeń tego multimedialnego przedstawienia zamknięta jest sześcianie projekcyjnym. Obłęd, fałsz, konflikty w rodzinie przybierają tu formę cyfrową, w tym tak popularnych obecnie GIF-ów czy memów. Wątki z "Hamleta" przeplatać się mają z kulturą internetową, domowymi filmikami wideo oraz obrazami 3D. Kluczowy ma być związek między ciałem a obrazem, umieszczony w kontekście rodzinnym - brazylijscy rodzice aktora wystąpią dzięki technologiom w rolach Króla, Królowej i Ducha.

Spektakl grany w środę i czwartek, 3 sierpnia (godz. 19) i 4 sierpnia (godz. 17 i 21), bilety 35-49 zł

Wydarzenia

26. Festiwal Szekspirowski

festiwal teatralny

Miejsca

Spektakle

Zobacz także

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (18)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Do DNA

wystawa

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki

wystawa

Kolekcja w działaniu

wystawa

Kulinaria

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak brzmi nazwisko XVI-wiecznego tajnego agenta protestanckiego królującego w Dworze Artusa razem z Pamienką z Okienka?