• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Festiwal ORGANy PLUS+® Jubileusz

Wydarzenie w ramach

Jubileusz 15-lecia działalności Goldberg Baroque Ensemble podczas festiwalu ORGANy PLUS+® 2023.

Kolejny, siódmy koncert i kolejny jubileusz. Musimy się cofnąć do 2007 roku, wtedy pani Maria Pelczar, ówczesna dyrektor Biblioteki Gdańskiej zaplanowała stworzenie nowego katalogu muzykaliów, innowacją miała być możliwość odsłuchu wybranych utworów. Taka jest geneza powstania rok później zespołu Goldberg Baroque Ensemble. Katalog ostatecznie nie został ukończony, ale zespół istnieje do dzisiaj. To już 15 lat, gdy muzycy z całej Polski, a nierzadko również z zagranicy pochylają się nad specjalnie dla nich przygotowanymi transkrypcjami kompozycji, głównie ze zbiorów Biblioteki Gdańskiej. Ten repertuar nie pozostawia obojętnym, trudno się nie zakochać w tej przepięknej i niezwykle dobrej muzyce. W ostatnim czasie repertuar zespołu GBE poszerzał się o dzieła nie tylko związane z Gdańskiem, stąd też, trochę przewrotnie, aby uczcić piętnastoletni jubileusz działalności wybrali premierowe wykonanie mszy Wojciecha Dankowskiego, kompozytora niezwykle popularnego na terenach Pierwszej Rzeczypospolitej nie tylko w osiemnastym wieku, ale również po rozbiorach, w kolejnym stuleciu, ale nie w Gdańsku... Oczywiście nie zabraknie jednak akcentów gdańskich w postaci premierowych arii jednego z ostatnich gdańskich kapelmistrzów - Gottholda Benjamina Siewerta, którego 280. jubileusz urodzin czcimy w tym roku. Zapraszamy do franciszkańskiego kościoła Świętej Trójcy w środę 4 października na godzinę 20.00. Wystąpią Goldberg Baroque Ensemble pod kierunkiem Andrzeja Szadejki oraz Gabriela Kleban - sopran, Piotr Olech - alt, Sebastian Mach - tenor oraz światowej sławy szwajcarski bas - Stephan MacLeod. To będzie ostatni na naszym festiwalu koncert wielkoobsadowy, od tego momentu zaplanowaliśmy interesujące decrescendo....

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


GABRIELA KLEBAN - Studentka studiów II stopnia Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki W Gdańsku w klasie śpiewu solowego prof. dr hab. Bożeny Harasimowicz, a także absolwentka studiów licencjackich na kierunku teoria muzyki. Laureatka International Music Moscow Competition oraz uczelnianego konkursu "Polska Miniatura" w roku 2019. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich z takimi artystami, jak: Iwona Hossa, Anna Jeremus-Lewandowska, Ulrike Sonntag, Sofija Cingula. W 2021 roku uczestniczyła w Kursie mistrzowskim wykonawstwa pieśni renesansowej z towarzyszeniem lutni i vihueli prowadzonym przez Jana Čižmářa. Ma na swoim koncie koncerty z orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot oraz z zespołem muzyki dawnej Ensemble Inégalité. W marcu 2023 roku wykonała partię sopranu solo podczas światowego prawykonania kompozycji Bernarda Stielera wraz z orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot pod batutą Przemysława Stanisławskiego. W swoim repertuarze posiada partię Moniki z opery G.C. Menottiego "The Medium" oraz liczne partie oratoryjne i kantatowe.

PIOTR OLECH - Ukończył z wyróżnieniem studia na Wydziale Wokalno - Aktorskim Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku w klasie śpiewu prof. Piotra Kusiewicza. Jest także absolwentem Wydziału Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności wokalne doskonalił podczas licznych kursów mistrzowskich u takich artystów, jak Paul Esswood, Kai Wessel czy członków zespołu wokalnego The King's Singers. Współpracuje z Warszawską Operą Kameralną, Operą Narodową w Brnie a także z polskimi i zagranicznymi filharmoniami oraz orkiestrami i zespołami kameralnymi, m. in. Wrocławska Orkiestra Barokowa, Akademie fur Alte Musik Berlin, {Oh!} Orkiestra Historyczna, Vox Luminis, Concerto Köln, Capella Cracoviensis, Solamente Naturali, Ensemble Polyharmonique, Musica Aeterna, Vasa Consort, Concerto Polacco. Koncertuje z takimi dyrygentami i instrumentalistami, jak Marek Toporowski, Paul McCreesh, Władysław Kłosiewicz, Andrew Parrott, Jan Tomasz Adamus, Konrad Junghänel, Paul Goodwin, Andreas Spering, Jarosław Thiel, Fabio Bonizzoni, goszcząc na znaczących festiwalach muzycznych niemal w całej europie. Bardzo ceni sobie również stałą współpracę z zespołem Collegium Vocale Gent i Philippe Herreweghe. Bierze udział w nagraniach płyt CD (ponad 50 pozycji) dla takich wytwórni, jak CD Accord, DUX, Sony Music Polska, Bearton, Musicon. Sześć płyt zostało uhonorowanych nagrodą przemysłu fonograficznego Fryderyk, a kilkanaście z nich otrzymało nominacje do tej nagrody.

SEBASTIAN MACH - Ukończył studia wokalne na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie śpiewu prof. Bogdana Makala. Od 2019 roku jest uczestnikiem Programu Kształcenia Młodych Talentów Akademii Operowej Teatru Wielkiego w Warszawie, gdzie doskonali swoje umiejętności pod okiem znakomitych pedagogów, jak: Eytan Pessen, Matthias Rexroth, Olga Pasiecznik, Izabela Kłosińska. Artysta pracował z wieloma wybitnymi dyrygentami tj. Paul McCreesh, Stephen Layton, Jacek Kasprzyk, Adrian Kelly, Joseph Swensen, Bob Chilcott. Doskonalił swoje umiejętności wokalne na kursach mistrzowskich u takich pedagogów, jak: Gerald Finley, Michelle Wegwart, Andrew Owens, Mariusz Kwiecień, Artur Ruciński. Stale współpracuje m. in. Z Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie, Warszawską Operą Kameralną, Teatrem Wielkim w Łodzi, Polską Operą Królewską, Operą Bałtycką, Narodowym Forum Muzyki. W 2021 roku brał udział w prestiżowym projekcie "Young Singers Project" organizowanym przez największy festiwal muzyczny w Europie w Salzburgu. W 2019 roku Międzynarodowym Konkursie Wokalnym "Iuventus Canti" we Vrablach (Słowacja) otrzymał I Miejsce oraz Nagrodę Specjalną Opery w Bańskiej Bystrzycy za najlepszą interpretację utworów. W tym też roku otrzymał II Nagrodę Publiczności za Najciekawszą Osobowość Artystyczną 12. Międzynarodowego Operowego Forum Młodych w Bydgoszczy. W 2017 roku otrzymał Nagrodę Specjalną za najlepsze wykonanie pieśni polskiej na IV ogólnopolskim konkursie wokalnym w Drezdenku.

STEPHAN MACLEOD - Dyrygent, bass-baryton. Urodzony w Genewie, jest założycielem i dyrektorem artystycznym Gli Angeli Genève, zespołu wokalno-instrumentalnego specjalizującego się w repertuarze od XVI do XIX wieku na instrumentach z epoki. Prowadzi od 40 do 50 koncertów rocznie na całym świecie, z których coraz więcej jako dyrygent gościnny z "nowoczesnymi" orkiestrami, zwłaszcza w repertuarze J.S. Bacha i jemu współczesnych. Równocześnie z radością kontynuuje karierę wokalną i uczy śpiewu w Haute Ecole de Musique de Lausanne. Studiował grę na skrzypcach i fortepianie, zanim zwrócił się ku wokalistyce, studiował w Conservatoire de Genève, następnie u Kurta Molla w Musikhochschule w Kolonii i wreszcie u Gary'ego Magby'ego w Haute Ecole de Musique de Lausanne. Jego kariera wokalna rozpoczęła się podczas studiów w Niemczech dzięki owocnej współpracy z Reinhardem Goebelem i Musica Antiqua Köln. Wtedy właśnie otworzyły się przed nim drzwi do świata oratoryjnego. Od tego czasu śpiewa na najważniejszych scenach świata pod batutą takich dyrygentów jak Philippe Herreweghe, Jordi Savall, Frieder Bernius, Franz Brüggen, Masaaki Suzuki, Michel Corboz, Gustav Leonhardt, Christophe Coin, Konrad Junghänel, Hans-Christoph Rademann, Sigiswald Kuijken, Vaclav Luks, Philippe Pierlot, Helmut Rilling, Rudolf Lutz, Raphael Pichon, Paul Van Nevel czy Jos Van Immerseel, a także Daniel Harding czy Jesús López Cobos. Śpiewał także w produkcjach operowych La Monnaie w Brukseli, Teatro La Fenice w Wenecji, Grand Théâtre de Genève, Opéra national de Toulouse, Opéra de Nîmes, Opéra national de Bordeaux i Oper Köln. W 2019 roku otrzymał nagrodę ICMA wraz z Gli Angeli Genève w kategorii "Najlepsze Nagranie Wokalnej Muzyki Barokowej Roku" za CD Muzyka sakralna XVII wieku we Wrocławiu.

GOLDBERG BAROQUE ENSEMBLE - Goldberg Baroque Ensemble, założony przez Andrzeja Szadejkę w 2008 roku, specjalizuje się w interpretacjach muzyki wokalno-instrumentalnej dawnego Gdańska i Pomorza. Repertuar barokowo-klasyczny zespołu wykonywany jest w oparciu o historyczną praktykę wykonawczą na odpowiednich instrumentach. Orkiestrę tworzą polscy i zagraniczni muzycy, absolwenci renomowanych europejskich ośrodków muzyki dawnej (Schola Cantorum Basiliensis, Królewska Akademia Muzyczna w Londynie, Królewskie Konserwatorium w Hadze). Zespół wykonuje koncerty w Polsce i za granicą. Pośród dokonań dominuje 14 nominowanych do nagród FRYDERYK i OPUS KLASSIK premierowych płyt CD i SACD z wykonaniami muzyki pomorskiej dla polskich wytwórni Dux i Sarton, a obecnie dla niemieckiej wytwórni MDG. W 2022 roku GBE zdobyło prestiżową nagrodę OPUS KLASSIK za Oratorio Secondo J.D. Pucklitza w kategorii "Najlepsza Światowa Premiera".

ANDRZEJ SZADEJKO - Kompozytor, dyrygent, organista, organizator życia muzycznego. Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie i i Hochschule für Alte Musik Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei/Szwajcaria. Uczestniczył w 30 mistrzowskich kursach organowych, klawesynowych i na pianoforte w Polsce, Niemczech, Holandii i Szwajcarii. Finalista i laureat wielu konkursów organowych w Polsce i za granicą. Profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku. Profesor wizytujący uczelni w Niemczech, Finlandii i USA. Laureat i stypendysta wielu instytucji polskich i zagranicznych. Od roku 1994 regularnie koncertuje w Polsce, Europie, a także w USA jako solista, kameralista i dyrygent. Oprócz organowej działalności koncertowej zajmuje się także komponowaniem. Ekspert w dziedzinie historycznego budownictwa organowego. Jest konsultantem, bądź sprawuje nadzór nad wieloma projektami organowymi w Polsce, a także na Litwie i w Belgii. Jest kuratorem organów w Centrum Św. Jana w Gdańsku. Założyciel i szef zespołu Goldberg Baroque Ensemble, z którym nagrywa premierowe wykonania kantat kompozytorów z Pomorza. Jako solista i dyrygent ma na swoim koncie 28 wydawnictw płytowych dla wytwórni polskich i niemieckich wielokrotnie nominowanych do nagrody FRYDERYK oraz OPUS KLASSIK. Obecnie jest szefem artystycznym serii MUSICA BALTICA i GDAŃSK ORGAN LANDSCAPE w renomowanej wytwórni niemieckiej MDG. Autor wydawnictw monograficznych, a także opracowań naukowych i artykułów drukowanych w periodykach polskich i zagranicznych. Autor audycji "Organy Nieograne" w Programie Drugim Polskiego Radia. Organizator i autor wielu formatów artystycznych i festiwali w Gdańsku i Warszawie: Festiwal ORGANy PLUS+®, cykl Koncerty dla Gdańszczan, happeningi dla dzieci Popiszczmy Razem, konkurs plastyczny "...i zagrały organy", Pomerania 2008 - międzynarodowe spotkania budowniczych organów, GdO Tagung 2018 - Międzynarodowy Zlot Miłośników Organów, festiwal "Moniuszko w Kościołach Warszawy".

Szczegóły na stronie www.organyplus.com

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Muzyka" realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Gminy Miasta Gdańska, Samorządu Województwa Pomorskiego, Ambasady Szwajcarii w Polsce oraz Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej. Festiwal ORGANy PLUS+ jest członkiem REMA oraz European Festival Associacion EFFE.

Współorganizatorzy: Klasztor Franciszkanów w Gdańsku, parafia Św. Jana Bosko na Oruni, Trinitas Artis, AMRS Production, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdański Teatr Szekspirowski, Pałac Opatów, Centrum św. Jana, Kościół Bożego Ciała

Partnerzy: Hampton by Hilton, Weldone, Trefl, Akademia Muzyczna w Gdańsku, Drukomania.pl,
Ruch Muzyczny, Grafito

Opinie

Sprawdź się

Jak nazywał się zorganizowany w 1984 roku przegląd filmowy organizowany przez klub Żak, podczas którego zaistniał dziś znany reżyser Krzysztof Krauze?