• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Festiwal ORGANy PLUS+® Händel (3 opinie)

Wydarzenie w ramach

Kunsztowne arie Georga Händla w niezrównanym wykonaniu na festiwalu ORGANy PLUS+® 2023.

Po trzech intensywnych dniach z wybitnymi zespołami przyda nam się odrobina oddechu i coś lżejszego w brzmieniu. Czy subtelne, niezwykle kunsztownie ornamentowane arie i sonaty Georga Händla w rokokowej sali muzycznej Pałacu Opatów w Oliwie spełnią swoją rolę przekonamy się w niedzielę 1 października o godzinie 19.00. Znana bywalcom festiwalu ORGANy PLUS+® sopranistka o niezwykłym satynowym głosie - Ingrida Gapova wraz z Radosławem Kamieniarzem na skrzypcach, Bartoszem Kokoszą na wiolonczeli i Aleksandrą Rupocińską w partii continuo na klawesynie i pozytywie organowym przeniosą nas do intymnego świata kompozytora. Ponoć utwory te powstały w czasie ostatniej podróży wielkiego Saksończyka do Niemiec, aby pożegnać się z chorującą matką. Z pewnością są to ostatnie dzieła, które napisał w swoim ojczystym języku. + Händel, plus niezwykły głos Gapovej, plus inspirująca przestrzeń rokokowego pałacu, plus wytrawni instrumentaliści - to z pewnością będzie wieczór, który na długo zapisze się w naszych sercach.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


RADOSŁAW KAMIENIARZ
Urodzony w Lesznie wszechstronny skrzypek, realizujący swoje muzyczne zainteresowania głównie w nurcie historycznych praktyk wykonawczych. Ukończył Państwowe Liceum Muzyczne "Szkoła Talentów" im. H. Wieniawskiego w Poznaniu, następnie Akademię Muzyczną im I.J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Jadwigi Kaliszewskiej oraz Akademię Muzyczną im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, w klasie skrzypiec barokowych dr hab. Zbigniewa Pilcha. Uczestniczył w wielu mistrzowskich kursach interpretacji muzyki solowej, kameralnej oraz w zakresie wykonawstwa historycznego. Koncertował, nagrywał w kraju i zagranicą jako solista, kameralista, koncertmistrz i członek orkiestr symfonicznych, kameralnych, a także wielu wiodących zespołów specjalizujących się w historycznym wykonawstwie muzyki. Współtwórca powstałego w 2003 roku kwartetu smyczkowego Musicarius, z którym koncertuje do dziś. W 2007 roku został muzykiem Zespołu Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej "Musicae Antiquae Collegium Varsoviense", w którym pełni funkcję koncertmistrza, solisty, a także obejmuje kierownictwo artystyczne koncertów, spektakli oraz realizacji nagrań. Współpracownik Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie wykłada w klasie skrzypiec barokowych i altówki barokowej.

BARTOSZ KOKOSZA
Urodził się w 1980 roku w Poznaniu. Ukończył Państwowe Liceum Muzyczne im. M. Karłowicza w Poznaniu w klasie wiolonczeli mgr Piotra Czajki, studia w Akademii Muzycznej im I.J. Paderewskiego w Poznaniu pod kierunkiem prof. Stanisława Pokorskiego, oraz studia podyplomowe w zakresie gry na wiolonczeli barokowej w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu pod kierunkiem dr hab. Jarosława Thiela. Koncertuje w kraju i za granicą, skupiając swoją działalność na historycznych praktykach wykonawczych. Współpracuje z wszystkimi najważniejszymi polskimi zespołami muzyki dawnej (między innymi Wrocławska Orkiestra Barokowa, Orkiestra Historyczna, Capella Cracoviensis, Arte dei Suonatori, Accademia dell'Arcadia, Consortium Sedinum, Goldberg Baroque Ensemble). Nieustannie doskonali swoje umiejętności, szczególnie w zakresie prowadzenia grupy continuo. Występuje regularnie jako solista i kameralista. Jest współzałożycielem i wiolonczelistą kwartetu smyczkowego The Violin Consort.Prowadzi klasę wiolonczeli barokowej, oraz Akademicką Orkiestrę Barokową w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Gra na instrumentach zbudowanych przez Krzysztofa Krupę w 2004 i 2008 roku.

ALEKSANDRA RUPOCIŃSKA
Absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu (klasa klawesynu prof. M. Czarny Kaczmarskiej). Studia kontynuowała w Królewskim Konserwatorium w Brukseli w klasie klawesynu i zespołów kameralnych prof. H. Stindersa uzyskując dyplom mistrzowski. Występowała na renomowanych międzynarodowych festiwalach w kraju i za granicą między innymi w Niemczech, Belgii, Francji, Holandii, Portugalii. Współpracuje z Wrocławską Orkiestrą Barokową oraz orkiestrami kameralnymi jako ceniony specjalista w zakresie realizacji basso continuo w utworach instrumentalnych oraz formach oratoryjnych i kantatowych. Brała udział w licznych nagraniach, w tym kilku płyt nagrodzonych "Fryderykiem" oraz Supersonic Music Award, a także nominowanych do prestiżowej International Classical Music Award. Prowadziła od klawesynu wykonania dzieł wokalno- instrumentalnych, realizując między innymi polską premierę opery "Deidamia" J.F.Haendla oraz oratoria A. Scarlattiego "San Casimiro Re di Polonia" oraz "La Giuditta". Wykonuje także muzykę współczesną, w tym często utwory jej dedykowane. Współpracowała na tym polu z zespołami specjalizującymi się w muzyce najnowszej, takimi jak orkiestra AUKSO pod kier. M. Mosia czy Orkiestra Muzyki Nowej pod kier. Sz. Bywalca dokonując szeregu prawykonań oraz nagrań archiwalnych. Od wielu lat zajmuje się też działalnością dydaktyczną we wrocławskiej Akademii Muzycznej, prowadząc klasę klawesynu i zespołów kameralnych. W roku 2013 uzyskała tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych.

INGRIDA GAPOVA
Urodziła się na Słowacji. Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku sześciu lat, grając na fortepianie. Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W repertuarze operowym artystki znajdują się m.in. partie: Zuzanna "Wesele Figara" W.A. Mozarta (Opera Bałtycka Gdańsk, Warszawska Opera Kameralna - WOK), Pamina "Czarodziejski flet" W.A. Mozarta (Opera Bałtycka Gdańsk, WOK), Zerlina "Don Giovanni" W.A. Mozarta (Słowacka Opera Narodowa SND, WOK), Despina "Cosí fan tutte" W.A. Mozarta (WOK, Wrocławska Opera), Barbarina "Wesele Figara" W.A. Mozarta (Teatr Wielki Warszawa, Opera Bałtycka Gdańsk), Semiramide "Semiramide riconosciuta" L. Vinciego (II Festiwal Oper Barokowych 2016 Warszawa), Mařenka "Sprzedana narzeczona" B. Smetany (Divadlo Moravsko-Slezké Ostrava), Małgosia "Jaś i Małgosia" E. Humperdincka (Opera Nova Bydgoszcz), Xenia z Borysa Godunowa M. Musorgskiego (Teatr Wielki Warszawa), Belinda z Dydony i Eneasza H. Purcella (Opera Nova Bydgoszcz), SHE "The Sudden Rain" A. Nowaka (Teatr Wielki Warszawa - prawykonanie). Z zespołem Goldberg Baroque Ensemble nagrała dla Sarton records światowe premiery "Christmas Cantatas of 18th century Gdańsk" (2010), "Lent Cantatas of 18th century Gdańsk" (2011), "Passio Christi" J.B.C. Freislicha (2012) i "The Gdańsk Baroque Cantatas" (2015). Dwie ostatnie płyty zostały nominowane do Nagrody Muzycznej fryderyk (2013 i 2016). "Secular Cantatas" J.B.C. Freislicha (2020), "Sacred Music" J.V. Medera (2020) - nominacja do Fryderyków 2021.

Szczegóły na stronie www.organyplus.com

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Muzyka" realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Gminy Miasta Gdańska, Samorządu Województwa Pomorskiego, Ambasady Szwajcarii w Polsce oraz Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej. Festiwal ORGANy PLUS+ jest członkiem REMA oraz European Festival Associacion EFFE.

Współorganizatorzy: Klasztor Franciszkanów w Gdańsku, parafia Św. Jana Bosko na Oruni, Trinitas Artis, AMRS Production, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdański Teatr Szekspirowski, Pałac Opatów, Centrum św. Jana, Kościół Bożego Ciała

Partnerzy: Hampton by Hilton, Weldone, Trefl, Akademia Muzyczna w Gdańsku, Drukomania.pl,
Ruch Muzyczny, Grafito

Opinie (3)

  • Sopot i Gdańsk nałożyły terminy zbliżonych wydarzeń! (1)

    Naprawdę nie dało się pomyśleć?!

    • 0 0

    • Zawsze się coś z czymś nakłada. Nierealne jest żeby się nie nakładało.

      • 0 0

  • Odnoszę wrażenie, ze ten festiwal jest dla znajomych organizatora. Na koncercie garstka ludzi.. Smutne to.

    Bez sensu wydawać pieniądze od miasta na takie coś..

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Która instytucja kultury jest organizatorem festiwalu FETA?