• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Doroczny Koncert Bożonarodzeniowy 'Magnificat' (8 opinii)

Serdecznie zapraszamy na drugi już Doroczny Koncert Bożonarodzeniowy "MAGNIFICAT" pod patronatem Prezydenta Miasta Gdańska.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Wydarzenie to organizowane jest w ostatnią sobotę przed Wigilią. Chcemy prezentować repertuar klasyczny w najlepszym wykonaniu. W tym roku clue programu będzie I część oratorium "Mesjasz" J. F. Haendla. Usłyszymy także kompozycję Pawła Łukaszewskiego oraz Arnolda Schönberga.

MAGNIFICAT

W programie:

PAWEŁ ŁUKASZEWSKI - Magnificat & Nunc dimittis
JERZY FRYDERYK HAENDEL - Mesjasz (I część) HWV 56
ARNOLD SCHOENBERG - Friede auf Erden op. 13

Wykonawcy:
Anna Mikołajczyk - sopran
Urszula Kryger - mezzosopran
Aleksander Kunach - tenor
Wojciech Gierlach - bas
Paweł Gusnar - saksofon
POLSKI CHÓR KAMERALNY Schola Cantorum Gedanensis
Polska Filharmonia Sinfonia Baltica w Gdańsku
Jan Łukaszewski - dyrygent
 
Muzyka Haendla jest lekka i potężna zarazem, kipiąca życiem i energią. Potrafi być także niezwykle dramatyczna. W "Mesjaszu" nie ma słabszych czy obojętnych miejsc - wszędzie przejawia się genialny kunszt kompozytorski Haendla, łączącego w doskonałej harmonii swobodną opisowość dźwiękową i ścisłe rygory formalne, liryzm i dramatyzm, partie solowe, zespołowe i chóralne.

Oprócz pierwszej części oratorium usłyszymy kompozycję Pawła Łukaszewskiego. Warszawski kompozytor w "Magnificat & Nunc dimittis" zestawił nietypowo liturgiczny tekst z brzmieniem chóru orkiestry i saksofonu, który rzadko (a szkoda) wykorzystuje się w muzyce religijnej. Te trzy warstwy brzmieniowe w ciekawy sposób uzupełniają się, a kompozycja stanowi skrzyżowanie gatunków: koncertu saksofonowego i kantaty.

Utwór zaskakuje niepospolitością muzycznych skojarzeń. Zawiera zarówno elementy stylu wielowiekowej tradycji tonalnej muzyki kościelnej, klasycznej muzyki współczesnej i jazzu w melodyce saksofonu. Mimo bogatej różnorodności muzycznych asocjacji, jest to kompozycja bardzo spójna stylistycznie i dramaturgicznie, i jak twierdzą krytycy - epatującą pięknem i mistycyzmem.

Na koncercie zabrzmi także "Friede auf Erden" Arnolda Schönberga. Utwór powstał w 1907 roku i jest modlitwą o "Pokój na ziemi".

Doroczny Koncert Bożonarodzeniowy
pod patronatem Prezydenta Miasta Gdańska

-----

ANNA MIKOŁAJCZYK - sopran

Jest absolwentką Warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, w klasie prof. Małgorzaty Marczewskiej. W 2001 otrzymała nagrodę im. Zofii Rayzacherowej dla największej indywidualności artystycznej w dziedzinie muzyki dawnej na XI Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie.

Wykonuje bardzo rozległy repertuar - od średniowiecznych pieśni świeckich, poprzez muzykę baroku i późniejszych epok, do współczesności włącznie. Dużo miejsca w swojej działalności koncertowej poświęca muzyce oratoryjno - kantatowej. Jest szczególnie ceniona w kręgu muzyki dawnej. Współpracuje z zespołami i orkiestrami specjalizującymi się w wykonywaniu tego rodzaju muzyki (Arte dei Suonatori, Concerto Polacco, Il Tempo, Kleine Kammer-Musique, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense a także Musica Florea i Collegium Marianum z Czech, Musica Aeterna i Solamente Naturali ze Słowacji, Capella Augustana z Włoch).

Jej repertuar obejmuje również muzykę późniejszych czasów, ze współczesną włącznie. Wykonania, czy prawykonania swoich utworów powierzają artystce sami kompozytorzy, jak np. Benedykt Konowalski czy Paweł Łukaszewski.
 
URSZULA KRYGER - mezzosopran

Jest absolwentką dwóch wydziałów Akademii Muzycznej w Łodzi: instrumentalnego w klasie fortepianu (1988) i wokalno-aktorskiego w klasie Jadwigi Pietraszkiewicz (1992). Studia wokalne kontynuowała pod kierunkiem Andrzeja Orłowicza w Kopenhadze. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych konkursach muzycznych, otrzymując wysokie nagrody.

Do jej największych sukcesów należą zwycięstwa w I Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Wokalistów im. St. Moniuszki w Warszawie (1992), VI Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. J. Brahmsa w Hamburgu (1994) oraz 43. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium (1994). Odtąd jej karierze towarzyszy niesłabnące zainteresowanie melomanów i krytyki. W 1995 r. wystąpiła w La Scali z recitalem pieśni Fryderyka Chopina. Rok później z wielkim sukcesem debiutowała na scenie Semper Oper w Dreźnie w operze "Kopciuszek" G. Rossiniego w partii Angeliny.

Publiczność polska i wielu krajów świata ma okazję często podziwiać jej kreacje w dziełach oratoryjnych wykonywanych pod batutą tak znakomitych mistrzów, jak: Jan Krenz, Jerzy Semkow, Rafael Frühbeck de Burgos, Sir Colin Davis, Armin Jordan. Szczególną uwagą obdarza muzykę kameralną - jej sztuka interpretacji pieśni łączy w sobie perfekcję z niezwykłą naturalnością. Doceniają to towarzyszący jej muzycy, wśród których znajdują się wybitni pianiści jak: Hartmut Höll, Charles Spencer, Melvyn Tan i Pascal Rogé, klarnecista Paul Meyer, Tokyo String Quartet, Petersen Quartet.

ALEKSANDER KUNACH - tenor

Jest absolwentem Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej im. F.Chopina w Warszawie w klasie prof. Jerzego Knetiga. Naukę kontynuował pod kierunkiem prof. Toma Krause w Escuela Superior de Musica Reina Sofia w Madrycie. Artysta specjalizuje się w wykonawstwie muzyki oratoryjno - kantatowej.

Ma na swoim koncie wykonania m.in.: "Stabat Mater" J. Haydna, "Acis i Galatea" G. F. Haendla, "Te Deum" K. Kurpińskiego, "Mszę Koronacyjną" W. A. Mozarta, "Requiem" W. A. Mozarta, "Passio Domini Nostri Jesu Christi secundum Joannem" Arvo Pärta, "Wielka Msza h-moll" J. S. Bacha. Jest laureatem nagrody specjalnej na V Międzyuczelnianym Konkursie Pieśni Polskiej w Warszawie oraz finalistą Konkursu Wokalnego w Dusznikach Zdroju. W sierpniu 2009 roku otrzymał III nagrodę i Nagrodę Specjalną na IV Międzynarodowym Konkursie Mozartowskim w Pradze. W marcu 2006 roku otrzymał nagrodę w konkursie Młodych Twórców zorganizowanym przez Fundację Kultury. W marcu 2005, w koncercie organizowanym również przez WOK, wykonał partię Ewangelisty w rekonstrukcji "Pasji wg Św. Marka" J. S. Bacha. Koncertuje w kraju i zagranicą.

Współpracował z dyrygentami polskimi, m.in.: Jackiem Kaspszykiem, Markiem Toporowskim, Janem Tomaszem Adamusem, Kai Bumannem, Władysławem Kłosiewiczem, Bohdanem Jarmołowiczem, Jerzym Swobodą, Piotrem Wijatkowskim i zagranicznymi: Paul'em McCreesh'em, Paul'em Goodwin'em, Reinerem Schmidtem, Phillipem Bonderem, Hansjörgiem Schellenbergerem.
Od listopada 2007 roku jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej.

WOJCIECH GIERLACH - bas

Ukończył Akademię Muzyczną im F. Chopina w Warszawie w klasie Prof. Kazimierza Pustelaka otrzymując wyrodnienie Magna cum Laude. Jest laureatem głównych nagród na międzynarodowych konkursach wokalnych: Ada Sari 1999 (I miejsce), Bilbao 2000 (II miejsce), Premio Caruso w Mediolanie 2001 (Premio Caruso), F. Vinas w Barcelonie 2004 (III miejsce).

Zadebiutował w 1999 roku rolą tytułową w "Imeneo" Haendla w Warszawskiej Operze Kameralnej. Na deskach tej sceny wcielił się również w postać Don Giovanniego, natomiast jako Leporello wystąpił w Teatrze Wielkim w Warszawie oraz w Nico Theater w Cape Town. Śpiewał również Figara w "Weselu Figara" Mozarta w Teatro Piccini w Bari oraz role Argenia w "Imeneo" Haendla w Opera Ireland w Dublinie.

Wystąpił jako Mustafa we "Włoszce w Algierze" (teatry operowe w Lizbonie, Minneapolis i Rawennie), Assur w "Semiramidzie" (Teatro di Verdi Pisa), Alidoro w "Kopciuszku" (Festival d'Aix-en-Provance i Stadttheater Klagenfurt), Orbazzano w "Tankredzie" (Teatro Maestranza de Sewilla), Don Basilio w "Cyruliku Sewilskim" (Deutsche Oper Berlin), Gouverneur w "Hrabim Ory" (Belcanto Festival Wildbad), Lorda Sidney i Don Profond w "Podróży do Remis" (Pesaro Rossini Festiwal).
W Filharmonii Narodowej w Warszawie wziął udział w wykonaniu "Mszy Glagolickej" Janacka pod dyr. A. Wita oraz w "Mszy h-moll" Bacha pod dyr. H. Rillinga. Był wykonawcą partii solowej w "Symfonii" O. Greifa podczas koncertu inaugurującego objęcie przez Marca Minkowskiego kierownictwa artystycznego orkiestry Sinfonia Varsovia. Z orkiestrą I Solisti Veneti pod dyr. Claudia Scimone śpiewał w "Pasji" A. Salieriego (koncert transmitowany przez telewizje RAI), z Orquesta Simfonica de Asturias pod dyr. A. Zeddy wykonał "Stabat Mater" Rossiniego, na festiwalu Praska Wiosna uczestniczył w "Pasji wg św. Jana" Arvo Parta.

PAWEŁ GUSNAR - saksofon

Grę na saksofonie studiował w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach oraz Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności doskonalił na wielu kursach mistrzowskich m.in. u Christiana Wirth'a, Ed Bogaard'a, Lawrensa Gwoździa, Johanesa Ernst'a.

Jako jeden z nielicznych saksofonistów z powodzeniem łączy działalność na polu muzyki klasycznej, jazzowej i rozrywkowej. Rocznie daje kilkadziesiąt koncertów zarówno jako solista jak i kameralista występując w wielu miastach w kraju i zagranicą. Współpracuje z orkiestrami - Adama Sztaby, Kukla Band Zygmunta Kukli, orkiestrą Tomasza Szymusia, Alex Band Aleksandra Maliszewskiego a także Tomaszem Filipczakiem i Krzysztofem Herdzinem. Jest też założycielem i liderem Kwartetu Saksofonowego "Akademia".

Saksofonista współpracuje z wieloma orkiestrami symfonicznymi, grał pod batutą wielu znanych dyrygentów. Paweł Gusnar dokonał wielu prawykonań utworów współczesnych kompozytorów, m.in. M. Bembinowa, A. Dutkiewicza, B. Konowalskiego, Z. Krauzego, P. Łukaszewskiego, P. Mossa, Z. Penherskiego, D. Przybylskiego, W. Ratusińskiej, B. Schaeffera, E. Sikory, M. Sawy, A. Gronau-Osińskiej. W roku 2007 ukazała się jego debiutancka solowa płyta "New Polish Music for saxophone and organ", (nominacja do nagrody - Fryderyk 2008). W roku bieżącym ukazała się najnowsza płyta artysty - JAZZ Sonatas, nagrana wspólnie z pianistą Tomaszem Filipczakiem, wydana przez JBRecords. Jako muzyk sesyjny zapraszany jest do nagrań muzyki filmowej i spektakli teatralnych oraz płyt. Ponadto brał on udział w nagraniach wielu programów radiowych i telewizyjnych m.in. dla TVP, TVN, POLSAT. Paweł Gusnar jest artystą firmy SELMER-Paris oraz D'Addario & Company RICO. Od roku 2003 jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (dawniej Akademia Muzyczna) oraz Akademii Muzycznej im. Kiejstuta i Grażyny Bacewiczów w Łodzi.

JAN ŁUKASZEWSKI - dyrygent

Uznawany za jednego z najznakomitszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej. Dyrygent, dyrektor naczelny i artystyczny Polskiego Chóru Kameralnego. Współpracuje również jako dyrygent gościnny m.in. z Chórem Polskiego Radia w Krakowie, Chórem Filharmonii Krakowskiej oraz wieloma zespołami w kraju i za granicą. Zainteresowania artystyczne Jana Łukaszewskiego koncentrują się głównie wokół muzyki romantycznej i współczesnej. Pod jego dyrekcją Polski Chór Kameralny osiągnął wysoki poziom artystyczny, a on zyskał opinię osoby, potrafiącej w krótkim czasie uczynić możliwymi rzeczy niemożliwe i przygotować muzyczne interpretacje nawet najbardziej skomplikowanych utworów. Dlatego chętnie powierza się mu dyrygowanie światowymi prawykonaniami wielu kompozycji. Jan Łukaszewski jest laureatem wielu prestiżowych nagród.

POLSKI CHÓR KAMERALNY

Został założony w 1978 r. przez Ireneusza Łukaszewskiego, pięć lat później kierownictwo artystyczne przejął jego brat Jan. Od początku istnienia Polski Chór Kameralny cieszy się opinią jednego z najlepszych zespołów światowej sceny muzycznej. W repertuarze chóru znajdują się m.in. programy oratoryjne, a nawet opery, wykonywane we współpracy z najwybitniejszymi orkiestrami filharmonicznymi i kameralnymi, w tym m.in. z Academy of Ancient Music. Z chórem od lat regularnie współpracują światowej sławy dyrygenci, zespół koncertuje na najbardziej prestiżowych międzynarodowych festiwalach muzycznych. Tournée koncertowe wiodą go po niemal całej Europie, a także do USA i Japonii.  Oprócz blisko 60 płyt CD Polski Chór Kameralny nagrywał również dla polskich i europejskich stacji radiowych i telewizyjnych. Jest jedynym na świecie zespołem, który w swoim repertuarze posiada wszystkie utwory a cappella Krzysztofa Pendereckiego (w maju 2009 r. zostały one wydane na CD). Jednym z najbardziej znaczących projektów artystycznych, których zespół jest pomysłodawcą i organizatorem, jest Międzynarodowy Festiwal Mozartowski "Mozartiana", przyciągający w sierpniu do Gdańska-Oliwy tysiące słuchaczy.

POLSKA FILHARMONIA SINFONIA BALTICA W SŁUPSKU

Powstała w ramach Państwowego Teatru Muzycznego, który w 1980 roku przekształcono w Teatr Dramatyczny i Orkiestrę Kameralną. Oprócz udziału w przedstawieniach operowych, od początku swego istnienia orkiestra prowadziła samodzielną działalność koncertową. Od roku 1992 działała w ramach instytucji Państwowa Orkiestra Kameralna i Teatr Impresaryjny w Słupsku, przekształconej w roku 2005 w Polską Filharmonię Sinfonia Baltica w Słupsku.

Zespół koncertował w wielu krajach Europy (Niemcy, Szwajcaria, Włochy, Francja, kraje Beneluxu), występując z wybitnymi solistami i dyrygentami. Poza typowymi programami symfonicznymi wykonuje bardzo zróżnicowany repertuar, często będący na pograniczu różnych stylistyk i gatunków. Od początku swego istnienia związany jest z Festiwalem Pianistyki Polskiej w Słupsku, biorąc niejednokrotnie udział w prawykonaniach utworów polskich kompozytorów.

Polska Filharmonia "Sinfonia Baltica" nagrała dotąd 25 płyt, wśród nich m.in. Beatles Symphony Orchestra z utworami Lennona i McCartneya w wersji symfonicznej oraz Katherine De Jongh "Can't Buy Me Love" z Vadimem Brodskim. Płyta z koncertami saksofonowymi w wykonaniu Grega Banaszaka, nagrana dla amerykańskiej wytwórni Centaur Records, przyniosła orkiestrze nominację do prestiżowej nagrody Grammy. Dla tej samej wytwórni zarejestrowała muzykę współczesnych kompozytorów amerykańskich na flet i orkiestrę z Katherine DeJongh jako solistką. Dla wytwórni DUX, wraz z pianistą Edwardem Wolaninem, nagrała CD z utworami Chopina w nowych, symfonicznych opracowaniach oraz utwory G. Gershwina i A. Piazzolli w wersji symfonicznej z udziałem solistów. Z André Ochodlo, pieśniarzem i dyrektorem Teatru "Atelier" w Sopocie, słupscy kameraliści nagrali pieśni do tekstów I. Mangera, w aranżacjach Jarmołowicza.

Od kilku lat orkiestra współpracuje z kompozytorem Krzesimirem Dębskim. Ma na swoim koncie liczne prawykonania jego utworów, które w ostatnich dwóch latach jako pierwszy i jedyny zespół w Polsce utrwaliła na płytach kompaktowych. Od 1992 roku dyrektorem instytucji jest dyrygent, aranżer i kompozytor Bohdan Jarmołowicz.

Przeczytaj także

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    30 zł
  • Bilet ulgowy
    15 zł
  • Kontakt
    58 552-15-91, 552-41-73, 520-93-90
Bilety w cenie 30 zł i 15 zł. ulgowe do nabycia w siedzibie Polskiego Chóru Kameralnego
(od poniedziałku do piątku w godz. 9:00-17:00) oraz w Kościele św. Mikołaja na godzinę przed koncertem.

Opinie (8) 1 zablokowana

  • swieta

    to obecnie przekarmiona elita

    • 2 1

  • samobojstwo

    z pociagu skm wyskakuja mlodzi ludzie w ucieczce przed kanarem co na to duchowni

    • 0 3

  • niestety

    A drogi wciażdziurawe!!! Kiedy skończy sięmarnotrawieniepublicznych pieniędzy?

    • 1 5

  • Kultura jest potrzebna

    Uważam, że Kultura w szczególności dla Gdańska, który aspiruje do tytułu stolicy kultury 2016 jest kwestią priorytetową. Pomysł koncertów Bożonarodzeniowych jest świetny, samo zaś wykonanie z pewnością nie jest zbyt kosztowne:)

    • 2 1

  • :)

    Wybieram się na 100%

    • 1 1

  • Koncert

    W zeszłym roku koncert był znakomity - polecam.

    • 1 1

  • Sory ,ale ja się nie wbijam...Wybaczcie

    • 0 1

  • Szkoda, że pogoda nie dopisała - niestety nie dotarliśmy.....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Trylogię kryminalną: "Boska proporcja", "Materiał ludzki" i "Białe kłamstwa" napisał mieszkający w Trójmieście: