• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Dni Tischnerowskie: Zakopane w Gdańsku

Sala Koncertowa na Ołowiance

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Koncert symfoniczny
Zrozumieć własną wiarę
DNI TISCHNEROWSKIE

Zakopane w Gdańsku

Wystąpią:
Orkiestra Symfoniczna PFB
Kai Bumann - dyrygent
Iwona Hossa - sopran
Ewa Marciniec - alt
Adam Kruszewski - baryton
Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego
przygotowanie - Marcin Tomczak i Michał Kozorys
Jerzy Kiszkis - aktor

W programie:
KS. JÓZEF TISCHNER - Zrozumieć własną wiarę
JOHANNES BRAHMS - II Symfonia D-dur, op.73
KAROL SZYMANOWSKI - Stabat Mater, op.53

Polecamy KARNET na wybrane 3 koncerty spośród Dni Tischnerowskich w cenie 50 zł.
Poniżej prosimy o zapoznanie się z cenami karnetowymi na poszczególne koncerty:
(data i godzina koncertu ceny w karnecie)

07/10 g.19.00 - 20 / 15 zł
08/10 g.12.00 ---
08/10 g.19.00 - 20 / 15 zł
09/10 g.17.00 - 15 / 10 zł
09/10 g.19.00 - 20 / 15 zł
10/10 g.16.00 - 10 / 5 zł

----

KAI BUMANN
Od września 2008 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Dyrygent niemiecki, przez wiele lat blisko związany z polską sceną muzyczną. Urodził się w Berlinie. Jest absolwentem wydziału dyrygentury tamtejszej Hochschule der Künste. W latach 1986 - 1992 roku współpracował na stałe jako dyrygent z wieloma teatrami operowymi w Niemczech, gdzie kierował muzycznymi premierami m.in. takich oper, jak: "Lady Macbeth mceńskiego powiatu" Szostakowicza, "Salome" Straussa i "Lulu" Berga, jak również operami od Mozarta po Verdiego. Po zdobyciu II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Genewie w roku 1994 rozpoczął trwającą do dziś współpracę z najważniejszymi ośrodkami muzycznymi w Polsce. W 1996 r. został pierwszym gościnnym dyrygentem Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku (cykl koncertów Beethovena, "Pasja wg św. Łukasza" Pendereckiego), a także pierwszym dyrygentem w Staatstheater w Wiesbaden, gdzie prowadził m.in. opery taki jak "Czarodziejski flet" Mozarta, "Cyrulik sewilski" Rossiniego, "Tosca" Pucciniego i "Aida" Verdiego. W 1997 r. objął dyrekcję artystyczną Opery Krakowskiej, stając się również jej pierwszym dyrygentem. Z zespołem operowym przygotował premiery m.in. "Czarodziejskiego fletu" i "Don Giovanniego" Mozarta, "Balu maskowego" Verdiego oraz "Czarnej maski" Pendereckiego. W tym samym roku objął stanowisko głównego dyrygenta Swiss Youth Symphony Orchestra. W latach 1998-2003 gościł regularnie na scenie berlińskiej Deutsche Oper. Od początku roku 2004 jest stałym dyrygentem Warszawskiej Opery Kameralnej. Współpracę z tą sceną rozpoczął przygotowując muzycznie premierę "Falstaffa" Verdiego (2003). Z zespołem odbył podróże do Francji, Hiszpanii i dwukrotnie do Japonii (2004, 2006). W Teatrze Wielkim-Operze Narodowej zadebiutował w lutym 2007 roku dyrygując operę Mozarta "Don Giovanni".

IWONA HOSSA
Jedna z czołowych sopranistek swojego pokolenia. Domeną Artystki jest przede wszystkim precyzja i techniczne możliwości nadzwyczaj wszechstronnego głosu, niezwykła czystość brzmienia i urzekająca barwa. Jej kunszt wokalny podziwiano w wielu miejscach na świecie, gdzie zawsze oczarowuje publiczność i zdobywa uznanie krytyki. Jest absolwentką Wydziału Wokalno - Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, którą ukończyła z wyróżnieniem w klasie prof. Ewy Wdowickiej. Technikę doskonaliła również uczestnicząc w wielu kursach wokalnych, m.in. Heleny Łazarskiej, Ewy Podleś, Sylwii Geszty, Leopolda Spitzera, Jerzego Marchwińskiego i Ryszarda Karczykowskiego.

Oficjalnie w operze Artystka zadebiutowała partią Violetty w Traviacie G. Verdiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu, w tym samym roku zostając także solistką tej sceny. Rzeczywistym debiutem była jednak rola Hanny w Strasznym Dworze S. Moniuszki, którą zaśpiewała w zastęsptwie dwa tygodnie wcześniej. Jako solistka związana jest również z Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie, gdzie także debiutowała jako Violetta. Współpracuje z wieloma teatrami operowymi w Polsce i za granicą. Jest laureatką III nagrody oraz specjalnej Nagrody Mozartowskiej na 6. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu, Grand Prix i Złotego Medalu na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Marii Callas w Atenach, Konkursu Finalistów Międzynarodowych Konkursów Wokalnych "Orfeo" w Hanowerze. Zdobyła także Bursztynowy Pierścień za rolę Konstancji w Uprowadzeniu z Seraju W. A. Mozarta, Medal Młodej Sztuki za osiągnięcia na scenach operowych, Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego za rolę Hanny w Strasznym Dworze S. Moniuszki (TW - ON). W 1995 otrzymała stypendium Ministra Kultury i Sztuki, a w 1998 Stypendium dla Młodych Twórców Poznańskiego Środowiska Artystycznego, przyznawane przez Kapitułę Nagrody Artystycznej miasta Poznania.

Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak David Lloyd-Jones, David Agler, Maurizio Benini, John Neschling, Gabriel Chmura, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Jacek Kaspszyk, Jerzy Masymiuk, Grzegorz Nowak, Krzysztof Penderecki, Stanisław Skrowaczewski, Antoni Wit. Brała także udział w prestiżowych festiwalach, m. in. w Międzynarodowym Festiwalu "Wratislavia Cantans", Festiwalu Operowym w Bydgoszczy, Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", festiwalu operowym w Carcassonne we Francji, Wexford Opera Festival w Irlandii, Festiwalu Rossiniego w Pesaro we Włoszech. W repertuarze Artystki znajduje się kilkadziesiąt partii operowych, a także operetkowych oraz oratoryjno - kantatowych, a obejmuje on muzykę od doby baroku (Bach, Handel, Vivaldi) do współczesności (Penderecki, Kilar, Górecki). Posiada także bogaty repertuar pieśni. Dokonała wielu prawykonań utworów polskiej muzyki współczesnej, m.in. Wojciecha Kilara, Jerzego Maksymiuka, Marka Jasińskiego i Pawła Serafińskiego. Na swoim koncie ma liczne nagrania płytowe, wzięła także udział w nakręconym przez BBC Holocaust. A Music Memorial Film from Auschwitz, który został uhonorowany Międzynarodową Nagrodą Emmy 2005 w kategorii "najlepszy program poświęcony sztuce".


EWA MARCINIEC
Jest absolwentką dwóch wydziałów Akademii Muzycznej w Gdańsku: Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Wokalno - Aktorskiego w klasie profesor Zofii Janukowicz - Pobłockiej (oba ukończone w 1992 roku dyplomami z wyróżnieniem). Dzięki stypendium DAAD kontynuowała naukę na artystycznych studiach podyplomowych w Musikhochschule w Stuttgarcie w klasie profesor Luisy Bosabalian (dyplom z wyróżnienim w 1996 roku).Wiedzę muzyczną i umiejętności wokalne doskonali na kursach mistrzowskich pod kierunkiem takich autorytetów, jak: Carlo Bergonzi (Accademia Musicale Chigiana-Siena), Paul Esswood (Internationale Händel Akademie - Karlsruhe), Helmuth Rilling (Stuttgarter Bach Akademie - Kraków), Adele Stolte (Kurs Interpretacji Muzyki J.S.Bacha - Gdańsk). Brała udział w prestiżowych konkursach wokalnych, m.in.Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie ( I nagroda i dwie nagrody specjalne - w tym od Krystyny Szostek - Radkowej "za najlepsze wykonanie pieśni artystycznych i za najpiękniejszy głos" ), im.Ady Sari w Nowym Sączu (wyróżnienia), IVC 's-Hertogenbosch ( finał ), ARD München ( finał ).

Krąg zainteresowań Ewy Marciniec obejmuje muzykę dawną ( J.S.Bach "Matthäus-Passion", G.F.Händel "The Messiah", "Alcina", A. Vivaldi "Griselda"), poprzez romantyczną (G.Mahler "Das Lied von der Erde", "Kindertotenlieder", J.Brahms "Rhapsodie für Alt"), aż do współczesności (K.Penderecki "Siedem bram Jerozolimy", "Credo", Elżbieta Sikora "Omnia tempus habent" - prawykonanie skomponowanego na 1000-lecie Gdańska oratorium, W.Kilar "Missa pro pace".
Wystąpuje z wieloma orkiestrami, prezentując wielkie formy muzyki sakralnej na estradach koncertowych w kraju / Warszawa: Filharmonia Narodowa, Studio Koncertowe PR "S1", Katowice: Filharmonia Śląska, NOSPR, Kraków, Gdańsk, Poznań / oraz za granicą / Niemcy: Berliner Philharmonie, Konzerthaus Berlin, Rundfunk - Sinfonieorchester Saarbrücken, Belgia: Palais des Beaux-Arts, Orchestre Philharmonieque de Strasbourg, Orchestre Philharmonique de Liege, Charlemagne Orchestra, Szwajcaria: Kunsthaus Luzern, Kongresshaus Zürich, Casino Basel, Casino Bern, Włochy : Teatro La Fenice di Venezia, Filarmonica della Scala, Watykan, Dania, Holandia: Orkiestra XVIII wieku, Francja, Israel. Międzynarodowe teatry operowe aktywnie wykorzystują umiejętności interpretacyjno - wykonawcze śpiewaczki, stąd jej obecność na scenach Włoch ( Teatro dell'Opera di Roma, Teatro Comunale di Bologna, Teatro Comunale "Giuseppe Verdi" di Trieste, Teatro Nuovo Giovanni di Udine), Niemiec ( Oper Frankfurt, Hessisches Staatstheater Wiesbaden, Staatstheater Oldenburg), Austrii (Landestheater Linz).

Współpracuje z takimi dyrygentami, jak: Marc Albrecht, Tomasz Bugaj, Frans Brüggen, Myung-Whun Chung, Danielle Gatti, Toshiyuki Kamioka, Jacek Kaspszyk, Jerzy Katlewicz, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Wojciech Michniewski, Gabor Ötvös, Marek Pijarowski, Stefan Anton Reck, Jerzy Salwarowski, Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski, Tadeusz Strugała, Antoni Wit, Tadeusz Wojciechowski. Na estradach koncertowych i scenach operowych wystąpiła z uznanymi na świecie gwiazdami. W tym gronie są m.in. : Susan Anthony, Susan Bullock, Albert Dohmen, Simon Estes, Sabine Hass, Julia Juon, Hans Joachim Ketelsen, Chris Merritt, Wiesław Ochman, David Pittman - Jennings, Kenneth Riegel, Kurt Rydl, Hans Sotin, Elżbieta Szmytka, Alan Titus, Ingrid Tobiasson, Endrik Wottrich. "...ciemny i ciepły" głos altowy Ewy Marciniec usłyszeć można na nagraniach archiwalnych Polskiego Radia (utwory kompozytorów polskich), a także na płytach CD (G.Rossini "Messa di Gloria", G.F.Händel "Der Messias" w opracowaniu W.A.Mozarta, G. Mahler "VIII Symfonia", K.Penderecki "Credo", "Siedem Bram Jerozolimy").

ADAM KRUSZEWSKI
Studia wokalne rozpoczął u Bogny Sokorskiej, kontynuując je u Pawła Lisitsiana w Wiedniu, a następnie u Edmunda Kossowskiego w warszawskiej Akademii Muzycznej. Jest laureatem międzynarodowych konkursów wokalnych -w s- Hertogenbosch (Holandia,1987), Rio de Janeiro (1989) i Nantes (1989). Jest takżę zdobywcą Grand Prix w Konkursie im. Jana Kiepury w Krynicy (1988). Po studiach związał się z Warszawską Operą Kameralną gdzie śpiewał główne partie barytonowe w operach Donizettiego, Mozarta i Rossiniego. Z zespołem tym występował na wielu scenach europejskich. W sezonie 1990/91 był solistą Wiener Kammeroper, kreując tam Malatestę w "Don Pasquale" Donizettiego i Almavivę w "Weselu Figara" Mozarta, z którym odbył tournée po Japonii, Korei Płd. i Chinach. Od 1993 roku współpracuje z Teatrem Wielkim - Operą Narodową, śpiewając tu m.in.: Figara w "Cyruliku sewilskim" Rossiniego, Adama w "Raju utraconym" Pendereckiego, rolę tytułową w "Macbecie" i Anckarströma w "Balu maskowym" Verdiego, Alberta w "Wertherze" Masseneta, Sharplessa w "Madame Butterfly" Pucciniego, Miecznika w "Strasznym dworze" Moniuszki , tytułowego Don Giovanniego w operze Mozarta i partię Jaga w "Otellu" Verdiego.

Artysta współpracował także z paryską Opéra Bastille, Szkocką Orkiestrą BBC w Glasgow, State Theatre w Pretorii (RPA) i Operą Narodową w Pradze. Brał udział w krajowych i zagranicznych festiwalach muzycznych. W 1992 roku wystąpił w Zabrzu obok Placida Domingo, partnerując mu we fragmentach z "Don Carlosa" Verdiego i "Cyganerii" Pucciniego. Wykonuje z powodzeniem partie solowe w utworach oratoryjnych ("Stabat Mater" Szymanowskiego, "Carmina Burana" Orffa , "Messa di Gloria" Rossiniego VIII Symfonia Mahlera, "Les espaces du sommeil" Lutosławskiego, "Beatus vir" Góreckiego ). Ma także w swoim repertuarze pieśni Chopina, Moniuszki, Mahlera i in.

Przeczytaj także

Opinie

Sprawdź się

Na Darze Pomorza można było zobaczyć spektakl:

 

Najczęściej czytane