• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co artyści robią w kanałach? Reportaż o Orkiestrze Opery Bałtyckiej

Łukasz Rudziński
21 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 

Co muzycy robią w kanałach? Zobacz reportaż o Orkiestrze Opery Bałtyckiej w Gdańsku.


Wśród kawałów o dyrygentach znaleźć można taki: "Umarł słynny dyrygent i przypadkowo znaleziono karteczkę, której nigdy nikomu nie pokazywał, ale zawsze oglądał przed koncertem. Oczom ciekawskich ukazał się tekst: "Machać kijkiem, dopóki nie przestaną grać!". A jak jest naprawdę? W poszukiwaniu odpowiedzi, postanowiliśmy zajrzeć do kanału orkiestrowego Opery Bałtyckiej w Gdańsku.



Jak reagujesz na muzykę klasyczną?

Jedna z największych orkiestr w Trójmieście pracuje regularnie, od października do końca maja. W kanale orkiestrowym każdy z ponad 60-osobowej orkiestry ma swoje miejsce. Po prawej stronie, patrząc z perspektywy widowni, znajdziemy wiolonczele, altówki i kontrabasy, po lewej - harfę, skrzypce, oboje i flety. Vis a vis dyrygenta siedzą klarneciści i fagociści, w głębi kanału dostrzec można perkusję, a nieopodal jej trąbki, waltornie i puzony.

- Decydujący głos należy do prowadzącego zespół dyrygenta, który może również zażyczyć sobie innego rozmieszczenia instrumentów - przyznaje Jakub Kontz, dyrygent i kierownik muzyczny Opery Bałtyckiej. - Liczba muzyków zależy od opery. Na "Madame Curie" potrzebujemy nieco więcej wykonawców, z kolei "Gwałt na Lukrecji" czy "Ariadna na Naxos" wymagają mniejszej liczby instrumentalistów. Jednak przeważnie grają niemal wszyscy nasi etatowi muzycy.

Po pożegnaniu z maestro i opiekunem muzycznym orkiestry José Marią Florencio, każdy blok operowy prowadzi inny dyrygent. W ostatnich miesiącach z zespołem współpracowali tacy dyrygenci jak: Wojciech Michniewski, Jan Latham-Koenig, Michał Klauza, Dariusz Tabisz, Łukasz Borowicz, Marco Guidarini, Tadeusz Kozłowski, Jakub Kontz, Andrzej Straszyński, Tadeusz Wojciechowski, Andrij JurkiewiczDiego García Rodríguez.

- Zmiana na podium dyrygenta z punktu widzenia muzyka orkiestry jest korzystna, ponieważ dyrygent może uwznioślić zespół. Takich, niestety, nie ma zbyt wielu. W ostatnim czasie zdarzyło nam się współpracować ze wspaniałymi dyrygentami, jak Andrij Jurkiewicz, jednak byli i tacy, za którymi nie tęsknimy - przyznaje Anna Sawicka, wiolonczelistka i koncertmistrzyni orkiestry Opery Bałtyckiej.

Wprawne ucho muzyka wyłapie brzmienie poszczególnych sekcji i instrumentów. Pozostałym pozostaje po prostu delektować się muzyką Mozarta, Straussa, Czajkowskiego, Prokofiewa, Sikory czy Bizeta, którą usłyszeć można w Operze Bałtyckiej. A jest czego słuchać, bo zespół orkiestry należy do najsilniejszych punktów gdańskiej Opery.

Miejsca

Opinie (23) 1 zablokowana

  • Cholerna konkurencja!

    • 5 8

  • SAWICKA!!!!!

    Kogo Pan pyta o zadanie???? Sawicką????!!!!! przecież ta kobieta jest najsłabszym punktem orkiestry!!!!!

    • 17 37

  • najgorszy typ muzyka
    menda orkiestrowa na etacie

    • 5 36

  • ale kanał..

    • 3 24

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Największą inicjatywą budowlaną w historii polskiego muzealnictwa morskiego jest...?

 

Najczęściej czytane