• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Na zawsze - Alicja Karska, Aleksandra Went



Najnowszy projekt jednego z najbardziej aktywnych i rozpoznawalnych w skali kraju i międzynarodowo duetu artystek z Trójmiasta Karskiej i Went dotyczy sfery pozamaterialnej fotografii. Prezentacja obejmuje instalację i projekcję wideo.


Alicja Karska, Aleksandra Went

Na zawsze


Wernisaż 08.05.09, godz. 18.00


Doświadczanie obcowania z fotografią archiwalną, obciążoną historycznie, ma w sobie coś spirytystycznego. Utrwalony na papierze obraz minionego świata i jego bohaterów przenosi naszą myśl poza materialne świadectwo. Im mniej wyraźny, mocniej dotknięty działaniem czasu i warunków kadr, tym bardziej pobudza wyobraźnię i uruchamia emocje. Alicja Karska i Aleksandra Went w instalacji Na zawsze podjęły temat pamięci i emocji, jakie fotografia, jako medium i obiekt realny, niesie.

Przeglądając setki zdjęć kreacyjnych, dokumentalnych, reportażowych czy portretowych z prywatnych albumów przechowywanych w zbiorach Działu Fotografii MNG, artystki zadały pytanie o wpływ tych zapisów na indywidualne doświadczenia. Decydując się na przechowanie fotografii, często bezkrytycznie umieszczamy ją między innymi śladami ludzi, wydarzeń. Albumy rodzinne bywały kronikami całych rodów, te najciekawsze jednak zawierały kameralne, osobiste historie pojedynczych osób. Owe emocjonalne przemiany, czasem manifestują się w skrajnej destrukcji warstw emulsji fotograficznej, uszkodzeniach papieru innym razem w wycinaniu czy wręcz wydzierania wizerunków osób i całych fotografii z miejsc dotąd im przeznaczonych.


Artystki przeniosły tę swoistą inwentaryzację pozytywnych i negatywnych skutków kolekcjonowania i pielęgnowania emocji w warstwę obrazu ruchomego. Zachowywanie wspomnień, ich reanimowanie odbywa się w pracowni konserwatorskiej, gdzie kobiece dłonie podejmują nieustannie wysiłek ratowania materii. Film obrazuje niekończący się proces zachowywania. W sposób esencjonalny pojawia się tu metafora bolesnego wspomnienia, od którego nie można się uwolnić. W pamięci każdego z nas tkwią fotografie, wobec których mentalnie stajemy na baczność i te, które, choć przysparzają bólu, uwielbiamy przeglądać i dotykać. Niestety zabieg konserwacji okazuje się równie bezskuteczny jak zapomnienie, któremu poddajemy uczucia. Paradoksalnie, miejsce po odrzuconej fotografii nie zaczyna być luką we wspomnieniach ale raczej skłania do ich pielęgnowania. Często pozostając poza konwenansem ta pielęgnacja zmienia się w podsycanie wyobraźni obrazami intencjonalnej rzeczywistości, w miejsce tej zachowanej w kadrze. Obcowanie z fotografią jako subiektywnym medium powoduje więc, że zwyczajne zdjęcie dla jego autora lub posiadacza staje się pełnym obsesji echem pamięci. Karska i Went zredukowały w swoim projekcie pojęcie fotografii do jej odczucia. Zinterpretowały obiekt mechanicznej reprodukcji jako nośnik obecności. W niezwykle trafny sposób zobrazowały myśl Susan Sontag: Oto powierzchnia, a teraz myślcie, a raczej czujcie to, co się za nią kryje. Pomyślcie jaka musi być ta rzeczywistość. [ Susan Sontag , O fotografii, 1986 ].



Analogicznie do filmu wideo, aranżacja przestrzeni wystawy nosi zaledwie ślady zdjęć - znaki obrazów zachowanych wyłącznie w wyobraźni patrzących.


Aleksandra Went & Alicja Karska

Aleksandra Went (rocznik 1976) i Alicja Karska (rocznik 1978) absolwentki rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, już w trakcie studiów realizowały wspólne projekty wideo przyciągające uwagę i nagradzane międzynarodowo. Artystki posługują się fotografią, wideo, instalacją, performance ale także realizują prace site specific w przestrzeni publicznej ( jak m.in. Kurtyna w 2007 roku, w ramach Festiwalu Europalia w Brukseli, gdzie osłoniły portyk opery gigantyczną czerwoną kurtyną czy instalacja Deszcz z 2008 roku, w Dzielnicy Czterech Świątyń we Wrocławiu, w której elementem głównym były kałuże z zastygłej parafiny). Charakterystyczne dla zainteresowań artystek jest pochylenie się nad pomijanym, opieką nad porzuconym, koncentracją i rewitalizacją tego co publicznie wypierane. Ich gesty wobec natury, obiektu, zdestruowanej architektury ( m.in. w pracy z 2004 roku pt.: Stągiewna 45) i opuszczonych niegdyś pełnych życia przestrzeni ma wysoce humanistyczne podstawy. We właściwy dla siebie subtelny sposób autorki przywracają godność zapomnianej rzeczywistości.

www.karska-went.info


Wybrane wystawy zbiorowe:

2008 - 06 Survival, Wrocław, Grannar, Karlskrona, Zdzisław Pidek. Pamiętamy. CSW Łaźnia. Gdańsk,

2007 - Sittcomm. Award. finał; Agorafolly Inside, La Centrale Electrique, European Cetre for Contemporary Art, Brussels, Agorafolly-art walk, Europalia .Europa Festival, Brussels,- Model Ad Hoc, Wyspa Institute of Art, Gdańsk; Trading Places: Back + Forth, Hotel Mariakapel, Hoorn, Nieuwe Vide, Harlem, Nederland,Efekt świeżości, Racibórz, From Poland, Kasia Kay Art Project Galery, Chicago,Efekt rzeczywistości, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa,2006 - W Polsce czyli gdzie?, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, Hansepol, Hamburg; Correspondances,

2005 - Absolwent, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk, Wall to be destroyed, FRAC LORRAINE, Metz, France; Egocentryczne Niemoralne Przestarzałe, Zachęta, Warszawa;Firefly, Forest media festiwal, France;Prague Biennale 2; WRO 2005, XI Międzynarodowe Biennale Sztuki Mediów, Wrocław; Impulse, Instytut Polski, Dusseldorf; ViennAfair, Międzynarodowe Targi Sztuki, Wiedeń; Dutchopen, International Festiwal for Dutch Film, Amsterdam

2004 - Reproduced and Replayed - FIAC 2004, Paris; Videomadeja 8, Międzynarodowy Festiwal Video, Nowy Sad, Jugosławia;14th IFHP Film\Video Competition Oslo, Norway; Znajomi znad morza - Poznań;Proximum, Galeria EL, Elbląg; Rybie Oko 3, Biennale sztuki młodych, BGSW, Słupsk; Made in, Strasbourg Expo - Congres; Thailand New Media Art Festiwal 2004, Bangkok; Przestrzenie Publiczne , CSW Łaźnia, Gdańsk; 2003 - Supermarket Sztuki 4, DAP, Warszawa; Muzeum Plakatu w Wilanowie, Warszawa; Proximum, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie; WRO'03, X Międzynarodowe Biennale Sztuki Mediów, Wrocław


Wystawa jest częścią cyklu Feminoteka, prezentującego postawy wybranych fotografek współczesnych.


kurator: Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka

wystawa czynna do 28.06. 2009, wtorek - niedziela w godz. 11:00-17:00

Opinie

Sprawdź się

W którym teatrze została została wystawiona sztuka na podstawie powieści Martyny Bundy "Nieczułość"?