• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Wystawa From longing to belonging / Z tęsknoty do przynależności

10 maja - 2 czerwca 2024, godz. 18:00

Gdańsk,
Wstęp wolny
From longing to belonging / Z tęsknoty do przynależności
27.11.2014 - 1.02.2015

Artyści: Leung Chi Wo, Tsang Kin- Wah, Honorata Martin, Michał Szlaga, Tse Yim On
Kuratorki: Ying Kwok, Jolanta Woszczenko
Miejsce: CSW Łaźnia 2, ul. Strajku Dokerów 5, Gdańsk - Nowy Port
Wernisaż: 27.11.2014 godz. 18:00



Bez wątpienia, wszyscy jesteśmy związani emocjonalnie z miejscem, gdzie dorastaliśmy. Ta więź zacieśnia się jeszcze bardziej w naszym dorosłym życiu, kiedy to świadomie decydujemy o naszej przynależności z miejscem i ludźmi. Pamięć zbiorowa, historia, kultura, a nawet smak i uśmiech, są fundamentem tego, kim jesteśmy. Jednak nikt nie kocha wszystkiego w sobie, zawsze czujemy mieszankę miłości i nienawiści w stosunku do miejsca gdzie się urodziliśmy / gdzie przynależymy.

Poprzez zderzenia tak dwóch odmiennych sposobów pojmowania i postrzegania świata artystów z Hongkongu i Gdańska chcielibyśmy zgłębić poczucie i rozumienie w skali globalnej oraz lokalnej przynależności. Nie będzie to krytyka przeszłości bądź teraźniejszości. Poprzez zrozumienie współudziału jaki ma stan naszego umysłu, mamy nadzieję uzyskać lepszą świadomość tego, co dzieje się wokół nas. Choć czasem nasza przynależność nie jest tym za czym tęsknimy.


Artyści z Gdańska:

Honorata Martin urodzona w 1984. W latach 2004-2009 studiowała na gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych na kierunku Malarstwo, specjalizacja: Fotografia, Sitodruk, Intermedia. Dyplom obroniła w Pracowni Malarstwa u prof. Mieczysława Olszewskiego i w Pracowni Intermediów Wojciecha Zamiary. W 2007 r. odbyła semestralne studia na Uniwersytecie Marmara w Istambule. Brała udział w wielu wystawach m.in. "Artysta w czasach beznadziei. Najnowsza sztuka polska" w Galerii Awangarda w BWA we Wrocławiu, "Społeczeństwo jest niemiłe" w Galerii Raster czy "Co widać" w Muzeum Sztuki Nowoczesnej.

Michał Szlaga (ur. 1978), absolwent gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, zadebiutował serią inscenizowanych autoportretów pod wspólnym tytułem What Made Me? (2002), wcielając się w historyczne role nazisty, Żyda, księdza katolickiego, milicjanta, czerwonoarmisty. Po studiach Szlaga systematycznie dokumentuje polską rzeczywistość, wykorzystując do tego celu konwencję fotografii blogowej (Reality, 2007) i dokumentalnej typologii (Prostytutki, 2010). Od 2000 roku w jego pracach obsesyjnie powraca temat stoczni gdańskiej, postrzeganej jako miejsce narodzin, rozkwitu i schyłku ruchu robotniczego "Solidarność" oraz przykład niegdyś świetnie prosperującego przemysłu okrętowego, którego resztki należy dziś zachować na fotografii. Stocznia to dla Szlagi zmieniający się nieustannie poindustrialny krajobraz architektoniczny, pełen ludzi i śladów historii; krajobraz, który dokumentuje za pomocą fotografii i wideo. Współpraca z położonym na terenie gdańskiej stoczni Instytutem Sztuki Wyspa pozwoliła fotografowi na prezentację swoich prac na ważnych wystawach sztuki współczesnej (Strażnicy doków, 2005; Na Okrągło 1989-2009, 2009). Od kilku lat autor wystawia w galeriach przede wszystkim zdjęcia związane ze stocznią, w tym portrety solidarnościowych opozycjonistów (m.in. Anny Walentynowicz, Tadeusza Mazowieckiego czy prałata Henryka Jankowskiego). Warto także zwrócić uwagę na dzieła Szlagi powstałe w ramach współpracy z dziennikarzem Maksem Cegielskim. Global Prosperity (2010-2011) to dokumentalna relacja z wyprawy do Indii śladem statków wyprodukowanych w stoczni gdańskiej, a złomowanych w miejscowości Alang, u wybrzeża Oceanu Indyjskiego. Tekst Cegielskiego i fotografie Szlagi sytuują się na granicy sztuki i dziennikarstwa społecznie zaangażowanego, stając się swoistą metaforą globalnego porządku kapitalistycznego. Fotoreportaże i pojedyncze zdjęcia Szlagi niejednokrotnie były nagradzane w Polsce i za granicą (m.in. International Photo Awards 2007). Michał Szlaga jest znany również jako fotograf celebrytów, współpracujący z takimi magazynami jak "Malemen", "Przekrój", "Newsweek Polska", "Twój Styl" czy "Viva!".


Artyści z Hongkongu:

Leung Chi Wo sam opisuje się jako artysta "fotografii, rzeźby, robótek ręcznych, jedzenia, sztuki performatywnej, mebli, instalacji i wideo", ponieważ poprzez pryzmat ich wszystkich obserwuje tożsamość etniczną oraz historię, zarówno lokalnie, jak i w skali globalnej. Leung, który studiował na Uniwersytecie Chińskim w Hongkongu i jest współzałożycielem przestrzeni artystycznej Para/Site od 1996 roku, szczególnie interesuje się tożsamością i polityką Hongkongu po powrocie do Chin. W niektórych pracach Leung wykorzystuje tekst w języku angielskim i chińskim, lub angażuje lokalnych mieszkańców. Artysta przewrotnie podchodzi do oddziaływania, jakie globalizacja i globalna konsumpcja mają na kultury świata. W 2007 roku, Leung namalował serię obrazów na płótnie przedstawiających zachodnie marki, logo, nazwy koncernów i nazwiska celebrytów przetłumaczone na języki, takie jak arabski, tajski i hebrajski.

Tsang Kin-Wah w swoim malarstwie, tapecie, muralach i pracach wideo bada seksualność, religię i mroczne instynkty ludzkości. Powracającym motywem w jego twórczości jest wzór kwiatowy w malarstwie i tapecie, inspirowany Williamem Morrisem, który, w zbliżeniu ujawnia wirujące zdania i fragmenty tekstu. W instalacji I love you more than anything else in the whole world and I would never do anything to hurt you/ Kocham Cię bardziej niż cokolwiek innego na świecie i nigdy nie zrobię nic, aby cię skrzywdzić(2008), Tsang ozdobił ściany galerii połyskująco- białymi napisami ułożonymi wężykiem. Widzowie, którzy uważnie się przyjrzeli, odczytali zdania takie jak "Nie zrobię ci krzywdy ani cię nie wydymam" i " Nigdy nie poćwiartuję cięna kawałki". Instalacji towarzyszyła ścieżka dźwiękowa Lśnienia Stanleya Kubricka, która odzwierciedlała grozędyskretnej bieli tekstu podszywającej sięza niewinność. Tsang ma celu uchwycić bardziej podstępne aspekty relacji międzyludzkich: "Zawsze jest konflikt pomiędzy pierwszym wrażeniem i tzw prawdą kryjącą się za nim".

Tse Yim On Urodził się w Hongkongu w 1974 roku, uzyskał stopień licencjata i magistra na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Chińskiego. W wieku 24 lat, został odznaczony nagrodą Rady Miasta Hongkongu w dziedzinie sztuki. Brał udział w wielu wystawach, a jego prace mają w swoich zbiorach zarówno Muzeum Sztuki w Hongkongu jak i prywatni kolekcjonerzy. Wychowywał się na typowym osiedlu i był świadkiem drastycznych zmian politycznych i przemian społeczno-gospodarczych. Sztuka Tse nie ogranicza się do płótna, lecz ma początek już w jego stylu życia, z ekscentryczną wizją i zgłębianiem eklektycznej mieszanki znaków kulturowych, która może prowadzić donikąd, ale i wszędzie. Otwarcie obnaża on to, iż folguje sobie w fantazjach erotycznych łącząc je z ikonami świata społeczno-politycznego. Tworzy w ten sposób ciekawą hybrydę, która nadaje smak sztuce współczesnej Hongkongu.


Wstęp wolny

CSW Łaźnia 2, od wtorku do niedzieli od 12:00 do 18:00, czwartek od 12:00 do 20:00

Opinie

Sprawdź się

W którym roku gdańska publiczność miała okazję po raz pierwszy obejrzeć film "Blaszany Bębenek"?