• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spamalot: W sam raz na niepogodę

Łukasz Rudziński
3 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Nie byłoby komedii bez happy endu. Historia "Świętego Graala" według Monty Pythona kończy się więc naprawdę bajkowo. Nie byłoby komedii bez happy endu. Historia "Świętego Graala" według Monty Pythona kończy się więc naprawdę bajkowo.

Trwa dobra passa Teatru Muzycznego. Po rewelacyjnej "Lalce" na deski teatru trafił kolejny tytuł, który powinien na dłużej zagościć w repertuarze. "SPAMALOT, czyli Monty Python i święty Graal" udowadnia, że Polacy lubią angielski humor i potrafią się przy nim dobrze bawić.



Tajemnicą sukcesu tego tytułu na całym świecie jest finezyjny, bardzo efektowny scenariusz stworzony przez komików grupy Monty Pythona. Jeśli dodać do tego świetnie napisany tekst, charakterystyczny "montypythonowski" absurd, czy humor sytuacyjny i przede wszystkim niezwykle chłonną konwencję musicalu parodiującego musical (wręcz pożądane są tu wpadki i improwizacje), będziemy mieć prawie gotowy przebój.

Wracający po 30 latach do Teatru Muzycznego Jerzy Jeszke z powodzeniem wciela się w poszukiwacza świętego Graala. Króla Artura będzie grać wymiennie z Bernardem Szycem. Wracający po 30 latach do Teatru Muzycznego Jerzy Jeszke z powodzeniem wciela się w poszukiwacza świętego Graala. Króla Artura będzie grać wymiennie z Bernardem Szycem.
W celu sforsowania murów pewnego zamku bohaterowie wybudują drewnianego królika i nie zawahają się go użyć... W celu sforsowania murów pewnego zamku bohaterowie wybudują drewnianego królika i nie zawahają się go użyć...
W gdyńskiej inscenizacji obejrzymy wiele efektownych sztuczek, z których większość, w trosce o widzów, objęta jest tajemnicą. W gdyńskiej inscenizacji obejrzymy wiele efektownych sztuczek, z których większość, w trosce o widzów, objęta jest tajemnicą.
Prawie, bo "Spamalot" wbrew pozorom nie jest samograjem. Właściwie brakuje tu dobrych, wpadających w ucho piosenek, z chlubnym wyjątkiem - "Always Look On The Bright Side Of Life" z filmowego "Żywotu Briana" Monty Pathona. Prawdziwym wyzwaniem jest utrzymanie temperatury i zwariowanego tempa spektaklu. No i kluczowi dla powodzenia całego przedsięwzięcia są wykonawcy, którzy muszą być wystarczająco wyraziści, by przyciągać uwagę podczas kolejnych gagów i skeczy, ale nie na tyle przerysowani, by stłamsić parodystyczny wymiar samego spektaklu.

Wraz z rycerzami Króla Artura wybieramy się w szaloną podróż po świętego Graala, bardziej niż efekt ich poszukiwać interesują nas jednak kolejne przygody, w których dzielni rycerze mogą się wykazać. Będą musieli udowodnić męstwo w pojedynkach, rozwiązywać trudne zadania rycerzy Ni, poradzić sobie z krwiożerczymi lub spadającymi zwierzętami, wreszcie stawić czoła niespodziewanym namiętnościom i sercowym dylematom. A wszystko to pod płaszczykiem typowo angielskiego humoru.

Maciejowi Korwinowi, reżyserowi gdyńskiego przedstawienia, udało się przenieść Monty Pythona na polski grunt. Pomaga w tym niewątpliwie bardzo dobre tłumaczenie Bartosza Wierzbięty, ale też atrakcyjna inscenizacja typu "non replica" (bez wiernego odwzorowania scenografii i kostiumów wersji broadwayowskiej), która niekiedy wymusza inne rozwiązania sceniczne niż na Broadwayu. W pewnym momencie pojawia się zresztą postać z napisem "Roma. Non replica production" - aluzja do warszawskiego Teatru Muzycznego Roma, specjalizującego się w tego typu widowiskach.

Aktorsko najlepiej wypadają Jerzy Jeszke, który Królowi Arturowi nadaje romantycznej donkiszoterii oraz Marek Kaliszuk w postaci zniewieściałego Herberta (równie dobry jak jego broadwayowski pierwowzór grany przez Christiana Borle). Prześmieszny jest Sasza Reznikow jako Historyk i Francuz, a Marek Richter bardzo konsekwentnie buduje nieco zagubioną, poczciwą postać Lancelota. Niestety, poza brawurową, imponującą składanką przebojów na zamku Camelot, niewidoczna jest Marta Smuk jako Pani Jeziora. Rola ta jest o tyle niewdzięczna, że składa się niemal z samych piosenek (Sarze Ramírez, świetnej broadwayowskiej Pani, przyniosła ona prestiżową Tony Awards).

Nawias, w jaki twórcy "Spamalotu" ujęli swój spektakl, obejmuje również parodie innych musicalów - bez trudu wypatrzymy słynny taniec z butelkami ze "Skrzypka na dachu". Bardziej uważni widzowie wychwycą nawiązania do "Lalki" i "Francesco", rozpoznają Upiora z "Upiora w operze" (który zachowuje "maskę", ale za to ile odkrywa!), czy aluzje do niegranego w Polsce musicalowego "Robin Hooda".

I choć miejscami spada tempo spektaklu (początek II aktu), a choreografia układów tanecznych pozostawia sporo do życzenia, powstał bardzo sprawny spektakl, któremu śmiało można wróżyć kilkuletnie powodzenie. Bo o tym, że angielski humor po polsku w wydaniu zespołu Teatru Muzycznego (kolejny raz świetnie dysponowana orkiestra Dariusza Różankiewicza) jest śmieszny, przekona się każdy, kto wybierze się na Monty Pythona po gdyńsku.

Spektakl

8.7
276 ocen

SPAMALOT, czyli Monty Python i święty Graal

musical

Miejsca

Opinie (56) 5 zablokowanych

  • Jak zwykle miernota (3)

    Jak kazde przedstawienie emitowane za czasow tej dyrekcji..... (albo zarobek dla znajomych, albo chłam....)

    • 4 12

    • Odpowidz

      Jesytem ciekaw co ty jesteś za miernota , bez podpisu.

      TM - tak trzymac SUPER

      • 0 1

    • oj chyba ktoś darmowych bilecików nie dostał, albo nawet małej rólki może

      • 0 0

    • miernota mozna nazwac tylko ciebie !!!
      ty - "Jak zwykle miernota "

      • 0 1

  • Mam mieszane uczucia

    Z jednej strony świetna interpretacja kultowych scen z filmu (chociaż "skażenie" oryginałem daje o sobie znać i trzeba umieć się go wyzbyć) z drugiej niekiedy bardzo przewidywalny humor jak na Monty Pythona. Poza tym faktycznie straszna rola Pani Jeziora - dodana jakby na siłę - kobiecina smęci, nudzi i psuje ogólny dobry efekt (mówię o ROLI nie AKTORCE, która jest pierwsza klasa!).

    Zaskakujący finał i świetny moment z cyfrą 3.

    W konfrontacji filmu z musicalem przy całym szacunku dla kunsztu aktorów i pracy włożonej w ogólną widowiskowość stawiam jednak na oryginał.

    • 6 2

  • :)

    Spektakl bardzo mi się podobał:) Aktorzy mają duże pole popisu by pośmiać się sami z siebie. Jest interakcja z publicznością. Mnóstwo autoironii. Grający rolę króla Artura ma chyba największą, bo np. w spektaklu "reżyseruje" broadwayowskie przedstawienie na bazie Upiora w Operze, w którym występował w tytułowej roli m.in. na - nomen omen - Broadwayu:)

    • 1 1

  • do zatrudniających Pana Autora (7)

    Autor tego tekstu zdaje się średnio znać na sztuce aktorskiej, zwłaszcza tak specyficznej.... Jerzy Jeszke był koszmarny!!!!!!!!!!! Jeżeli ten szczegół umknął jego uwadze, to wytyk, że Marta Smuk była niewidoczna ( a tak naprawdę błyszczała na scenie) jest kompletnie nieuprawniony. I widzowie (ci bez zacięcia do wykonywania odpowiedzialnego zawodu krytyka) to doskonale widzą....

    • 3 4

    • koszmarny?

      krol artur od samego początku zjednał sobie publiczność, a to świadczy ze byl rewelacyjny

      • 5 1

    • jeszke

      przybył, opanował rolę, zagrał i podbił publiczność
      kropka

      • 2 0

    • Do szanownego Pana Jurka Jeszke (1)

      Panie Jerzy Jeszke prosze wybaczyc tej miernocie intlektualnej, za ktora sie wstydze. widac, ze osoba piszaca ten text nie moze sie pogodzic z sukcesem innych, a sam zyje w koszmarze swojego szarego bezsensownego zycia.
      wsolczuje ci autorze postu poprzedniego najwidoczniej cierpisz na koszmarna swoja rzeczywistosc z ktorej nie mozesz sie wydostac.
      wstyd mi jako Polce. szkoda bylo krztalcenia takiego czlowieka, moze lepiej bedzie jak zaczniesz zbierac grudy blota z bagien twojego intelektu.... jak Galahad
      gratuluje sukcesu Panie Jurku

      • 1 1

      • Pan Jeszke

        Jerzy Jeszke jest dla polskiego musicalu tym czym Roman Polański dla polskiego kina. Każdy z nich w swoim fachu osiągnął mistrzostwo i rozsławił Polskę na świecie. Brawo panie Jeszke!! Kolejny sukces!! Ciesze się ze wreszcie występuje pan przez Polska publicznością!!

        • 0 0

    • (2)

      Czyli wszyscy ubierający stroje bogate w cekiny błyszczą na scenie? Ciekawa teoria. Nie wiem czy jest pani/panu znane pojęcie recenzji spektaklu..ale z tego co mi wiadomo to jets ona wyrazem subiektywnych odczuć jej autora.. A więc zarzucanie, że dany pogląd jest "Kompletnie Nieuprawniony" nie ma racji bytu. Każdy ma prawo do własnej opinii na temat spektaklu, jego wartości artystycznej, kreacji aktorskich czy ogólnego poziomu artystycznego.

      • 0 0

      • recenzja (1)

        Recenzja to refleksja krytyczna (badanie struktury dzieła, odnoszenie dzieła do prądów i procesów artystycznych, do filozofii, do wcześniejszego dorobku autora, do innych zjawisk – w tym społecznych i politycznych)

        Aby oceniać obligatoryjna jest elementarna wiedza, a nie mówienie "bo takie mam zdanie".

        • 0 0

        • Niestety nie zgodzę się.. Publikator recenzji może sugerować nam, że dany autor ma specjalistyczną wiedzę z zakresu określonej dziedziny sztuki.. I tak na przykład po recenzji zamieszczonej w miesięczniku Teatr możemy spodziewać się, że będzie napisana przez osobę wykształconą w zakresie teatrologii. Natomiast Trójmiasto.pl, jako portal zajmujący się wieloma kwestiami nie jest zobligowany do wysyłania na spektakle specjalistów. I przedstawiciel portalu, który pojawił się na spetaklu, ma prawo po jego obejrzeniu napisać, że ma takie zdanie a nie inne.

          • 0 0

  • byłem wczoraj i gorąco polecam (2)

    przy scenie z krwożerczym królikiem i forsowaniu zamków francuzów płakałem ze śmiechu :) Always look at the bride side of life ;) za jakiś czas na pewno znów pójdę :) Pozdrawiam

    • 1 1

    • brigh side jeśli już (1)

      poza tym ok

      • 0 0

      • "bright" oczywiście - sam sobie strzeliłem gola ;)

        • 1 0

  • co bawi dyra

    moze jas fasola ,albo zatwardza ,na amerykanow nich sie nie porywa ,do szwecji go wyslac

    • 1 2

  • suuuuuuper!

    polecam :D

    • 2 2

  • jednak druga obsada lepsza (1)

    I szkoda, że autor zasuwał na pierwszą bo oczywiście Jerzy Jeszke, w pierwszej
    Pan Szyc w drugiej sobie nieźle poradził

    • 0 2

    • szyc a jeszke

      Dla mnie pan Jerzy Jeszke był w głowę lepszy. Pan Szyc w każdym spektaklu gra podobnie, robi te same gesty, przez to przewidywalny. To jest dość irytujące.
      Jeszke w każdej roli gra inaczej, wystarczy spojrzeć na ostatni jego spektakl Taniec Wampirów.

      • 0 0

  • brawo spamalot

    Ludzie !!!
    Spamalot,
    to wielki musicalowy Hit !!!
    Brawo, Teatr Muzyczny w Gdyni , brawo Rezyser, brawo Aktorzy, Jerzy Jeszke i Bernard Szyc, sa mistrzami w swoim fachu- widzialam 2 premiery, brawo wszyscy
    ktorzy przyczynili sie do tego bezprecedensowego na skale co najmniej Europy
    wydarzenia kulturalnego.
    Tak robi sie Musicale !!!
    moi drodzy Artysci nie dajcie sie tym klamstwom jestescie Wielcy !
    a wy malkontenci przez male m
    pocalujcie ich w cztery litery,
    bo jakby to powiedzial - ten Fracuz:
    tylko sam spam wylatuje z waszych ....
    cyt.bez muzgowych pustych, pelnych, goryczy i rozczarowania koszmarnych ust.
    Jeszcze raz brawo Teatr Muzyczny w Gdyni!!!

    • 4 1

  • Do wszystkich Debili i idiotow co za grosz pojecia nie maja o ciezkiej pracy aktora (1)

    Powiem szczerze ze bawi mnie ogladanie textow pisanych przez totalnym imbecyli co gowno wiedza o ciezkiej parcy aktora badz scenarzysty.
    jezeli wg ciebie to dno to wez kartke i dlugopis i zacznij pisac napisz cos lepiej miast wjezdzac na Teatr Muzyczny aktorow badz autora.
    Teatr Muzyczny tworzy i bedzie tworzyc wspaniale gwiazdy trzeba byc idiota, debilem, baranem, badz czlowiekiem ktory nic nie osiagnal i teraz zazdrosci innym nagrody za ciezka prace, by wjezdzac na wspanialy spektakl.
    wiadomo ze spektakl przerosl oczekiwania.
    z wyrazami wspolczocia dla idiotow bez jakiegokolwiek mozgu.

    • 3 6

    • Wyzywanie ludzi od "idiotów bez jakiegokolwiek mózgu" za pośrednictwem forum internertowego świadczy o poziomie SZ.P. Angeliki Aniołek..
      Co do reszty komentarza to nawet nie zamierzam się wypowiadać ze względu na żenującą zawartośc merytoryczną owej wypowiedzi..

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Pierwszym teatrem powojennym w Trójmieście jest...?

 

Najczęściej czytane