• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Rigoletto (50 opinii)

opera / operetka
kasy:
58 763-49-06
wystawia:
Opera Bałtycka w Gdańsku
czas trwania:
2 godz. 20 min. (jedna przerwa)
data premiery:
19 maja 2007
5.1
278 ocen
Rigoletto

Libretto: Francesco Maria Piave
wg dramatu Victora Hugo Król się bawi

Światowa prapremiera: 11 marca 1851 w Wenecji
oryginalna wersja językowa
(polski przekład libretta wyświetlany nad sceną)

Znienawidzony przez wszystkich książęcy błazen, Rigoletto, ukrywa przed światem córkę, Gildę. Mimo podjętych środków ostrożności, dziewczyna zostaje uwiedziona przez Księcia. By się zemścić, ojciec wynajmuje płatnego mordercę.

Przedstawienie Marka Weiss-Grzesińskiego to przede wszystkim świetnie zarysowane postacie głównych bohaterów. W owym czasie (połowa wieku XIX) do rzadkości należał fakt, by śpiewający w operze tenorem amant był tak odpychającą postacią, jak Verdiowski Książę. Zazwyczaj był on albo płaczliwym kochankiem, albo rozpaczliwie walczącym herosem, który w obliczu fatalnego losu był skazany na niepowodzenie. Ale żeby główny bohater był rozpustnikiem, którego w dodatku nie spotyka żadna kara!?



Natomiast Rigoletto jest postacią bardziej niejednoznaczną. Z jednej strony swymi intrygami rujnuje życie innym, korzysta z usług płatnego mordercy, mści się okrutnie za swoją krzywdę. Ale z drugiej strony okazuje się, że największe zbrodnie popełnia w imię bezgranicznej miłości do córki.

Galerię postaci dopełniają płatny morderca Sparafucile, jego siostra ulicznica Magdalena oraz zgraja snujących intrygi dworzan. Są to właściwie nie bohaterowie, ale anty-bohaterowie, który tworzą odrażający, brudny świat (jednak czy daleko odbiegający od rzeczywistości?). Kontrastuje z nimi córka Rigoletta - niewinna i słodka Gilda. Paradoksalnie, ją jedną, która potrafi kochać bezinteresownie i poświęcić się dla miłości, dotyka tragedia: traci cnotę, jej krzywda nie zostaje pomszczona. Mało tego - zemsta wymierzona przez Rigoletta w jej uwodziciela, uderza właśnie w nią. Jest to cios śmiertelny.

Pomimo ponurego tematu, dzieło pełne jest przepięknych melodii (aria Gildy, kwartet w III akcie, arie Księcia). A do tego, to właśnie z Rigoletta pochodzi jeden z operowych szlagierów: piosenka Księcia "La donna e mobile".

Inscenizacja i reżyseria: Marek Weiss
Kierownictwo muzyczne: José Maria Florêncio
Dekoracje: Marcel Sławiński
Kostiumy: Jagna Janicka
Układ tańców: Izadora Weiss
Przygotowanie chóru: Dariusz Tabisz

Obsada:
Książę - Paweł Skałuba  (4 ,7.XII), Adam Zdunikowski (5. XII)
Rigoletto - Leszek Skrla
Gilda - Julia Iwaszkiewicz           
Sparafucile - Piotr Lempa                
Magdalena - Ewelina Wojciechowska       
Giovanna - Joanna Wesołowska               
Monterone - Piotr Nowacki 
Marullo - Grzegorz Piotr Kołodziej               
Borsa - Jacek Szymański               
Hrabia Ceprano - Jacek Jasman       
Hrabina Ceprano - Agata Hoppe         
Paź - Marzena Ostryńska, Anna Osior       

Chór, Balet i Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent - Jose Maria Florencio

Recenzja Trojmiasto.pl

Przeczytaj także

Opinie (50) 1 zablokowana

  • nuda w puszce sardynek (opinia sprzed 16 lat)

    solisci-ok,scenografia do bani(zwlaszcza scena z ochydnym plastikowym banerem i okrecikiem)ogolnie scenografia nudna i statyczna,calosc 3,5 w skali do 10 klasyka w tej "puszce"wyglada i brzmi ochydnie no i te akcenty gejowskie (Grzesinski zbiera punkty a fe!brzydal,juz go nie lubie,afe brutal jeden)krytyka sila rzeczy-zabroniona w takim wypadku.

    • 3 0

  • rigoletto ponad ziemia (opinia sprzed 16 lat)

    drogi "Miernoto" swietne przyjales okreslenie dla swojej osoby .czytajac Twoja opinie o Rigolettcie mam wrazenie, ze jestes prawdzia miernota. zgoda, ze aria tenorowa i tenor zduszony ,ale rigoletto tytulowy ? to objawienie w aktorstwie i spiewie.

    • 0 0

  • gratulacje dla solistów (opinia sprzed 17 lat)

    Postęp może i jest, jeśli ograniczyć się w obserwacjach do tego, co dzieje się wyłącznie w Operze Bałtyckiej i to nawet nie tyle w kwestii scenografii (raczej przeciętna), co solistów, którym należą się wielkie brawa (miejmy nadzieję, że drugiej i trzeciej obsadzie pójdzie równie dobrze). A co do reżyserii to bez rewelacji, podobne "chwyty" znamy już z wielu spektakli, nawet tego samego reżysera, a prezentowana przed spektaklem przez Wiessa - Grzesińskiego (Rigoletto od kuchni) feministyczna interpretacja, ni jak ma się do tego, co oglądamy na scenie. Panie reżyserze, żeby chęć oddania władzy kobietom, nie skończyła się dla Pana zakazem reżyserowania... ;)

    • 0 2

  • Jest postęp (opinia sprzed 17 lat)

    Jest widoczny postęp ( w szczególności poprawiono scanografię) . Choć nie nalezy popadać w zachwyt. Trzeba powiedzieć że Opera Bałtycka jest przeciętnym teatrem operowym. Ocena 4.0

    • 0 1

  • Opera Bałtycka ODŻYŁA (opinia sprzed 17 lat)

    Dawno nie widziałem w Operze Bałtyckiej tak wspaniałego spektaklu. Perfekcja, artyzm, przeżycie...Marek Grzesinski wykonał kawał dobrej reżyserskiej roboty - olbrzymi plus za znakomity dobór artystów - Mikołaj Zalasiński - rewelacja i objawienie - dawno nie słyszałem tak mocnego i pięknego głosu oraz nieczęsto spotykanej w operze ekspresji aktorskiej. Julia Iwaszkiewicz w roli GIldy także znakomita - perlisty głos i naturalność. Nieco blado wypadł przy nich Paweł Skałuba, ale kładę to na kark chwilowej niedyspozycji? Spektakl oglądałem dwa razy - w roli Magdaleny podoba mi się bardziej Ewelina Wojciechowska - ciekawszy głos i lepsze warunki techniczne - chwilami miałem wrażenie, że Magdalena Lewandowska nie wyrabia się w rytmie (duet ze Sparafucillo).
    Spektakl znakomity - najwyższa ocena!

    • 1 3

  • Środa - Wspaniały Spektakl ! (opinia sprzed 17 lat)

    W POB coś się zaczęło dziać,obok stałych solistów pojawiły sie nowe głosy i osobowości! Wyrazy uznania dla całe ekipy! Scenografia dużo mówiąca. Bravo Rigoletto (p.Skrla),książe (p.Skałuba) i nowe głosy:Gilda (p.Ewald) - przepięknie brzmiący sopran, Magdalena (p.Wojciechowska) - niespotykana barwa głosu i intrygująca gra aktorska. Panowie:dyrygencie i reżyserze - Gratulacje! TAK TRZYMAĆ !!!

    • 1 3

  • Rigoletto (opinia sprzed 17 lat)

    Reżyseria wspaniała, scenografia ciekawa i z wielkim smakiem. Doskonałe wykonanie - soliści, orkiestra, chóry i cudowny sopran Gildy (Katarzyny)! Prawdziwa uczta duchowa. Oby tak dalej!

    • 0 4

  • Wielkie przedstawienie (opinia sprzed 17 lat)

    Znakomita reżyseria, prowadzenie chóru i orkiestry. Doskonali soliści; mój ranking: Mikołaj Zalasiński, Julia Iwaszkiewicz, Paweł Skałuba, Magdalena Lewandowska, wielkie równorzędne kreacje może ze wskazaniem na Julię Iwaszkiewicz. Brawo wszyscy artyści, scena końcowa genialna. Reżyser M. Weiss-Grzesiński to wielka klasa.

    • 0 3

  • Gratulacje (opinia sprzed 17 lat)

    Świetny spektakl!!!!!gorąco polecam wszystkim!!!Najlepsi pani Iwaszkiewicz i pan Zalasiński!!!!

    • 0 3

  • (opinia sprzed 17 lat)

    stały bywalcu, za "Twoich czasów" byłeś po prostu młodszy i wszystko było lepsze i piękniejsze :P

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery