• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nielegalna miejska reklama w centrum Wrzeszcza

Krzysztof Koprowski
26 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Reklama zasłoniła trzy z czterech pięter kamienicy przy skrzyżowaniu ul. Słowackiego z al. Grunwaldzką. Reklama zasłoniła trzy z czterech pięter kamienicy przy skrzyżowaniu ul. Słowackiego z al. Grunwaldzką.

Gdańscy urzędnicy nie tylko opóźniają prace nad uchwałą krajobrazową, ale sami łamią prawo, umieszczając reklamę niezgodną z zapisami planu zagospodarowania. W centrum Wrzeszcza zobacz na mapie Gdańska wisi siatka promująca miejski festiwal, która ponad 636-krotnie przekracza dopuszczalny maksymalny rozmiar reklamy w tym miejscu.



Czy miasto powinno promować wydarzenia kulturalne na wielkich nośnikach reklamowych?

Reklama w formie siatki o powierzchni ponad 318 m kw., promująca festiwal Solidarity of Arts, od kilku tygodni zasłania trzy z łącznie czterech pięter budynku przy ul. Słowackiego 2. Jej wydruk kosztował 4130 zł. Dodatkowo miasto musiało zapłacić za wynajem powierzchni pod jej umieszczenie. Ile konkretnie? Tego urzędnicy nie chcieli nam już powiedzieć.

- Lokalizacja reklamy została wybrana w miejscu, które od wielu lat służy kampaniom promocyjnym. Promowane były tam m.in. marki piwa, środki do pielęgnacji ciała, deweloper czy bielizna. W tym roku celowo nie wybraliśmy lokalizacji w śródmieściu. Unikaliśmy zabytkowych kamienic czy miejsc niezwykle ekspansywnych, jak Zieleniak. Skupiliśmy się wyłącznie na możliwości dotarcia do jak najszerszej grupy potencjalnych gości festiwalu na nośnikach do tego przeznaczonych. Nie otrzymaliśmy dyrektyw zakazujących zamieszczania reklam w przestrzeniach miejskich. Reklama festiwalu w tej lokalizacji będzie wisiała do 30 lipca br. - wyjaśnia biuro prasowe Europejskiego Centrum Solidarności, odpowiedzialnego za organizację i promocję festiwalu.
Umieszczona reklama łamie w co najmniej kilku punktach zapisy obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, przyjętego przez Radę Miasta Gdańska już w 2013 r.

- W obowiązującym planie dla budynku Słowackiego 2 zakazuje się lokalizacji nośników reklamowych wolnostojących, reklam, szyldów na budynkach i ogrodzeniach, za wyjątkiem szyldów o maks. powierzchni 0,5 m kw. związanych z prowadzoną działalnością w miejscu jej prowadzenia. Dopuszcza się na budynkach lokalizację reklam i szyldów o większej powierzchni związanych tylko z prowadzoną działalnością i będących integralną częścią projektu elewacji - informuje Irena Grzywacz, kierownik Zespołu Urbanistycznego Wrzeszcz w Biurze Rozwoju Gdańska.
W tym samym planie zagospodarowania znajdują się jeszcze dodatkowe zapisy - przynajmniej w teorii - chroniące tę część miasta przez wieszaniem wielkich reklam.

Chodzi m.in. o uznanie budynku Słowackiego 2 za "pierzeje eksponowaną", w której należy uatrakcyjnić formę elewacji, stosując przeszklenia oraz materiały szlachetne. Dodatkowo zakazano umieszczania urządzeń, mających negatywny wpływ na krajobraz kulturowy zespołu urbanistycznego strefy ochrony konserwatorskiej centrum Wrzeszcza.

Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Trzy instytucje do walki z reklamami. Dadzą radę?

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury zakazujące ograniczania reklamami dostępu do światła dziennego w budynkach wielorodzinnych. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury zakazujące ograniczania reklamami dostępu do światła dziennego w budynkach wielorodzinnych.
Ponadto, jeżeli budynek Słowackiego 2 potraktujemy jako zabudowę wielorodzinną, to zawieszona płachta łamie zapisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 2009 r., zgodnie z którymi nośniki reklamowe mogą być instalowane na elewacjach "o ile nie ograniczają oświetlenia dziennego mieszkania". W przypadku miejskiej reklamy zasłoniła ona wszystkie okna z wyjątkiem parteru, gdzie znajdują się sklepy oraz ostatniej kondygnacji.

Warto dodać, że w 2013 r. urzędnicy chwalili się likwidacją reklam na budynkach w tej części miasta. Przy okazji demontażu nośników reklamowych na tzw. Wysepce zobacz na mapie Gdańska Michał Szymański, ówczesny kierownik Referatu Estetyzacji (obecnie zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni) wyliczał dotychczasowe sukcesy w walce o poprawie wizerunku miasta.

- Chodzi m.in. o [demontaż] siatek reklamowych na biurowcu Vigo zobacz na mapie Gdańska oraz na prywatnych posesjach w ciągu al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. W ostatnim czasie zdemontowana została także reklama z budynku tuż obok Wysepki - na rogu ul. Słowackiego i al. Grunwaldzkiej - wyliczał 3,5 roku temu Szymański.
Ubiegłoroczna reklama festiwalu Solidarity Of Arts przy Złotej Bramie. Ubiegłoroczna reklama festiwalu Solidarity Of Arts przy Złotej Bramie.
Przypomnijmy, że tegoroczna ogromna reklama jest kolejną silną ingerencją Europejskiego Centrum Solidarności w estetykę miasta. W ubiegłym roku podobną siatkę reklamową umieszczono na zabytkowym Dworze Bractwa św. Jerzego zobacz na mapie Gdańska, tuż przy Złotej Bramie i Targu Węglowym.

W 2015 r. Europejskie Centrum Solidarności rozstawiło natomiast na wybranych ulicach wielkie pudła promujące muzeum. Pojawiły się one nawet przy wachlarzu, którym urzędnicy chcieli zasłaniać... nielegalne reklamy.

- W żadnym przypadku nie rozróżniamy reklam na miejskie i prywatne. Wszystkie powinny być kształtowane przez jednakowe zasady i przepisy. W sprawie najnowszej reklamy ECS-u [w formie pudeł - dop. red.] przyjrzę się sprawie i w razie potrzeby wyciągnę konsekwencje - mówił dwa lata temu Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej.
Reklamy ECS-u w formie wielkich pudeł w 2015 r. Reklamy ECS-u w formie wielkich pudeł w 2015 r.

Miejsca

Wydarzenia

Zobacz także

Opinie (147) 8 zablokowanych

  • I te potwory pod spodem: "her szop", "lowe i faszyn"!!! Polskie ulice, to katastrofa...

    • 15 0

  • (1)

    bo o to w tym chodzi i to wspieracie - o walkę z prywatnymi właścicielami budynków czy powierzchni którzy chcą sobie dorobić
    o to by miasto miało monopol i urzędnicy z jednej i tej samej od 20 kilku lat opcji okazywali że oni są tu władzą i te zapisy ich nie dotyczą

    • 6 3

    • Dokladnie

      Prywatnej konkurencji w komunikacji miejskiej też nie dopuszcza..Tylko sami okropnie drogie tramwaje i autobusy kupują
      Chodzi o to by przypadkiem nie było niezależnej firmy oferującej tańsze usługi bo jak to taniej i lepiej?? I firma zarabia - to jest grzech

      • 2 0

  • szpetne jest to

    a i tak nikt prawie tego nie czyta

    • 14 0

  • Teraz już wiadomo ...

    ... dlaczego urzędnicy są tak oporni przy sporządzaniu ustawy krajobrazowej. Gdyby chodziło o poszerzenie strefy płatnego parkowania, byłaby w ciągu tygodnia gotowa.

    • 24 0

  • W ogole nie powinno być reklam w przestrzeni publicznej (1)

    Niech ktoś pojedzie do Holandii - tam nie ma reklam .

    • 25 1

    • Nasze miasto jest za brzydkie na to

      • 2 2

  • Budyniowo mówimy dosc

    Czas na zmiany w GD...

    • 16 5

  • (1)

    Czas pociągnąć do odpowiedzialności osoby co to zleciły i wydały te pieniądze publiczne !!!!! Czas odsunąć ich od koryta !!!! Niech pieniądze wydają na cele wspólne na rzecz obywateli i mieszkańców a nie tylko wąskiej i znanej sobie grupie ludzi i kolesi. Wiele osób nie pójdzie na tą imprezę więc z jakiej racji mają za to płacić ?

    • 18 4

    • ale troll

      wiele osób nie korzysta z komunikacji miejskiej
      wiele osób nie chodzi do muzeum
      wiele osób nie korzysta z przedszkola
      wiele osób nie...
      wiec z jakiej racji mają za to płacić ?
      bo mają taką możliwość, bo jest to robione dla wszystkich...

      • 1 4

  • lepiej było jak tam wisiała

    reklama amber gold

    • 10 4

  • Budyń, pierwszy demokrata i obrońca prawa w Gdańsku. Hahahahahahaha!!!!!

    • 21 1

  • Trójmiasto.pl coś wam nie idzie.

    A dlaczego nie zrobiliście zdjęcia 2 tygodnie temu jak była tam reklama Galerii Bałtyckiej i nie było żadnego ale że reklama jest za duża ?? Zastanówcie się co wy z tego portalu zrobiliście !!!

    • 14 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Powieść kryminalna "Czerwień" autorstwa Małgorzaty Oliwii Sobczak, której akcja dzieje się w Trójmieście, to pierwszy tom serii zatytułowanej:

 

Najczęściej czytane