- 1 5 wystaw, na które warto wybrać się w maju (7 opinii)
- 2 Sztuczna inteligencja w sztuce - tak czy nie? (59 opinii)
- 3 Co robić w długi weekend w mieście? (40 opinii)
- 4 Orzechowski: Szukam dziur w rzeczywistości (16 opinii)
- 5 Maj miesiącem festiwali (7 opinii)
- 6 Pogadaj o książkach... przy piwie (57 opinii)
Artyści Opery Bałtyckiej żądają odwołania dyrektora
Do Urzędu Marszałkowskiego trafił podpisany przez wszystkie związki zawodowe wniosek o odwołanie dyrektora Opery Bałtyckiej Warcisława Kunca. To efekt październikowego referendum ws. wotum nieufności dla urzędującego dyrektora.
Przeczytaj list otwarty Porozumienia Związków Zawodowych Opery Bałtyckiej w Gdańsku do Marszałka Województwa Pomorskiego
W głosowaniu, o którym pisaliśmy w połowie poprzedniego miesiąca, z 250 pracowników Opery Bałtyckiej ważny głos oddało 176 osób. Rozdano razem 178 kart. Jeden głos był nieważny, a jedna karta zaginęła.
152 osoby głosowały "za" wotum nieufności, cztery - przeciw, 20 osób wstrzymało się od głosu. W referendum wzięła udział ponad połowa pracowników, więc stwierdzenie ważności głosowania powinno być formalnością.
Wniosek trafił już m.in. na biurko Mieczysława Struka, marszałka województwa pomorskiego, który zapowiada rozmowy z artystami w najbliższym możliwym terminie. Ci zapowiadają, że wniosek złożą do 16 innych instytucji, w tym ministerstwa kultury i pozostałych władz lokalnych.
Tłumaczą, że po zakończeniu głosowania chcieli porozumieć się z dyrektorem we własnym gronie, ale próby nie powiodły się. W przyszłym tygodniu ma pojawić się w Operze Bałtyckiej Państwowa Inspekcja Pracy.
Wyższe płace i inny system pracy
Artyści domagają się m.in 30-procentowych podwyżek. Sęk w tym, że to oznacza konieczność wzrostu dotacji przekazywanej przez samorząd województwa. Kontrowersje i opór budzi również proponowany czas i system pracy.
- Przede wszystkim pogorszyły się nasze warunki finansowe i jest to bardzo odczuwalne. Wcześniej mieliśmy tzw. normy zero, czyli oprócz pensji podstawowej w wys. około 2 tys. zł brutto, otrzymywaliśmy również dodatek za każde przedstawienie, nawet 600 zł brutto. Po zmianach zarabiamy zdecydowanie mniej, około 1500 zł na rękę - tłumaczył w październiku powody rozpisania referendum chórzysta Krzysztof Rzeszutek, członek KZ NSZZ Solidarność w Operze Bałtyckiej.
Ze zdecydowanym sprzeciwem zespołu spotkała się także zmiana regulaminu pracy, oznaczająca, że przerwy w trakcie spektaklu mają nie być zaliczane do czasu pracy. Dodatkowo zespół miałby odbywać próby także w niedziele i święta.
Dyrektor Warcisław Kunc nie odniósł się w piątek do wniosku artystów.
Marcowy protest pracowników Opery Bałtyckiej
Miejsca
Opinie (288) ponad 20 zablokowanych
-
2016-11-05 13:57
Do Redakcji (1)
Dziękujemy za umieszczenie listu i za poprawienie błędu logicznego w pierwszym zdaniu.
Pozostaje Redakcji przeczytać list i dostosować do niego treść artykułu, bo nijak się do siebie mają. Albo - jeśli to za trudne - po prostu skasować artykuł i zostawić tylko list, niech mówi sam za siebie!
Niezależność prasy nakazuje też nie kasować komentarzy (kwadrans temu było ich 22, a przed chwilą 20). Czego się Redakcja boi? Albo: kto wydaje Redakcji polecenia?- 25 8
-
2016-11-05 16:11
Walczylas o demokracje to znaczy marnowalas czas.
Demokracja to glupota dla leniwych ktorym wiecznie wydaje sie ze ktos powinien sypnac im manne z nieba.
- 2 10
-
2016-11-05 15:37
Dziwnym mi sie to wszystko wydaje albo ja (5)
nic nie rozumiem z tego co dzieje sie w waszej operze. Przede wszystkim co ma dyrektor artystyczny wspolnego z podwyzkami pensji dla pracownikow? Dyrektor artystyczny powinien zajmowac sie tylko i wylacznie repertuarem, orkiestra i spiewakami tam wystepujacymi. Czyli zapewnieniem jak najwyzszego poziomu artystycznego wykonywanych przedstawien operowych i koncertow symfonicznych. Wiaze sie to takze z egzekwowaniem od wykonawcow jak najwiekszego wysilku aby zapewnic konkurencyjna jakosc wykonania. Wtedy dopiero orkiestra wejdzie na rynek z nagraniami plytowymi z ktorych bedzie generowala fundusze finansowe. Bez mozliwosci odbywania sesji nagraniowych wasza placowka bedzie znana tylko w obrebie Trojmiasta i wiecznie finansowo biedna. Jesli chcecie aby znana byla w calej Europie a nawet poza nia to musi byc tak prowadzona jak napisalem. Dyrektor moze wplywac na dyrekcje administarcyjna na wysokosc gazy dla wyrozniajacych sie muzykow i spiewakow oraz ktorych nalezy wymienic(zwolnic) na bardziej pasujacych do wysokich wymagan ale ostateczna decyzja musi nalezec do dyrekcji administracyjnej. Dyrektor artystyczny a dyrektor administracyjny to dwie rozne pozycje. A ja widze ze Pan Kunc musi robic zarowno mydlo jak i powidlo. Tak nie pracuje zaden slynny teatr operowy na calym swiecie.... Akurat troche wiem na ten temat....
- 29 8
-
2016-11-05 16:26
(4)
Obecnie w Operze Bałtyckiej dyrektor naczelny i artystyczny to jedna osoba - Warcisław Kunc (jest zarówno dyrektorem administracyjnym jak i głównym dyrygentem). Zresztą nie chodzi o podwyżki, a o to, żeby nie było obniżek, które pan Kunc wprowadził, mimo zapewnień, że tego nie zrobi. Ponadto łamie wszelkie możliwe regulaminy i niestety nie szanuje pracowników, a jeśli nie ma współpracy nie ma mowy o wysokim poziomie.
- 22 2
-
2016-11-05 21:23
(3)
Ale nawet w MET zaproponowano pracownikom obniżki.
- 2 8
-
2016-11-06 19:04
Ale tam nie zarabiają najniższej krajowej (2)
- 5 1
-
2016-11-07 20:42
(1)
Nie zarabiają najniższej krajowej, bo to jeden z najlepszych teatrów operowych świata, gdzie pracują ludzie naprawdę najlepsi i odpowiednio wykształceni. Śmieszne porównanie.
- 1 1
-
2016-11-09 06:05
Dlatego mają z czego sobie dochody obniżać. Nas na taki luksus nie stać.
Gdy po 25tym dostanę ok. 1600zł i po zrobieniu wszelkich opłat pozostanie ok.300 zł to każda złotówka ma znaczenie. Każde ponadnormowe przedstawienie jest na wagę złota i nawet z 40 stopniową gorączką wezmę udział w przedstawieniu by 10tego jakiekolwiek grosze za nad-granie na konto wpadły.
- 0 0
-
2016-11-05 16:03
Związkowcy wszystkich instytucji kultury łączcie się. (6)
Czas najwyższy żeby władze zaczęły nas szanować. Dość tej udręki i upodlenia. Jak przychodzą wybory to się do nas podlizują obiecują, że będzie lepiej . Po wyborach zapominają. Trzeba przerwać ten taniec.
- 31 12
-
2016-11-05 16:06
Przyłączcie się do protestu. (5)
Razem będziemy siłą z którą trzeba się liczyć. Odwagi!
- 9 4
-
2016-11-05 17:15
(4)
Wszystkie Opery w Polsce powinny przystąpic do protestu
- 12 5
-
2016-11-05 17:42
Wszystkie instytucje kultury powinny przystąpić do protestu. (2)
Nie ma na co czekać. Wszyscy cienko przędziemy. Pokażmy SOLIDARNOŚĆ!
- 12 4
-
2016-11-05 22:35
(1)
Ale przecież To wasza władza rządzi. WTF?
- 4 2
-
2016-11-06 20:03
Jaka "nasza" władza ?
- 3 0
-
2016-11-08 07:03
Wszystkie instytucje kultury na Pomorzu powinny się do protestów przyłączyć.
- 4 2
-
2016-11-05 16:11
Ja tez chcę 30% podwyżki z państwowego budżetu. (4)
Mnie się nie należy?
- 16 6
-
2016-11-05 16:20
Nie....
- 1 0
-
2016-11-05 17:42
To walcz! (2)
- 3 1
-
2016-11-05 23:01
(1)
A jakie są efekty tej walki (jeżeli walką można w ogóle nazwać ciagłe strzelanie goli do własnej bramki)?
- 3 4
-
2016-11-09 06:09
Co według ciebie jest strzałem gola do własnej bramki?
- 0 0
-
2016-11-05 16:28
Skandal to ten artykuł
Treść artykułu jest tak tendencyjna, że szok. Wydaje się, że redaktor w ogóle nie przeczytał listu do marszałka i mam nadzieję, że to jedynie lenistwo, a nie zła wola i chęć oczernienia pracowników. Załodze nie chodzi o podwyżki 30%, a o łamanie praw pracowniczych i wyraźne obniżki w stosunku do poprzednich lat! Proszę o sprostowanie!!!
- 25 12
-
2016-11-05 16:37
Żal mi artystów zarabiających mało.. Ale nie rozumiem, czego w tej operze chcecie. Gdy Weiss zniszczył balet i wywalał tancerzy z prawdziwego zdarzenia, związki nie płakały tak jak teraz. Były dyrektor zadłużył operę i urząd musiał się z tym uporać. I też jest źle... Mamy zaczątki baletu, będą propozycje dla dzieci, miała być opera dla ludzi - to znowu muzycy protestują... Nie podoba mi się postawa przewodniczącego związku, poprzedni dyrektor umiejętnie dawał mu zarobić (Czarna Maska)... A obecny pewnie nie, i pan chórzysta szaleje pociągając za sobą innych. Smród w tej Waszej/Naszej operze nie lepszy niż w Szadółkach. Kiedy to się zmieni???? Czy wystarczą Wam podwyżki? Czy to jeszcze będzie mało? Na co wtedy będziecie narzekać? Że musicie grać w orkiestronie? A może będzie Wam ciasno, zimno, głucho, głośno.... Może nie takie oklaski Wam będą przeszkadzać... Związki to zło i tyle. Dalej pozostaje Bydgoszcz, Warszawa etc...
- 34 24
-
2016-11-05 17:11
Konflikt sztuce nie sprzyja (13)
Chyba wszystkim tutaj zależy na jak najszybszym zażegnaniu konfliktu - artystom, aby mogli spełniać się artystycznie i godziwie zarobić na życie, dyrektorowi, aby czym prędzej uświetnić OB i udowodnić, że wybór jego osoby był dobrą decyzją, a widzom, by zamiast czytać takie artykuły, mogli oglądać spektakle na poziomie.
Obecna sytuacja natomiast nie sprzyja funkcjonowaniu tej instytucji i wydaje mi się, że nie polepszy sytuacji żadnej z powyższych grup.
Przeczytałem uważnie całą treść listu i nie dziwię się frustracji artystów, natomiast dziwi mnie nieco atmosfera. Po opisie wnioskuję, że artyści jak wataha okrążyli dyrektora (do którego od początku byli sceptycznie nastawieni), a ten okopał się i nie może swobodnie działać.
Jaki jest tego rezultat? Widziałem podczas gali inauguracyjnej...
Nie chce mi się za bardzo wierzyć, żeby dyrektor wykazywał się taką arogancją i nie chciał negocjować - takie zachowanie nie leży w jego interesie.
Nie rozumiem też czemu, o czym wspomniał jeden z przedmówców, pan Kunc jest jednocześnie dyrektorem artystycznym i administracyjnym? Patrząc na jego doświadczenia, powinien raczej pozostać artystycznym.
Nie mam zamiaru bronić dyrektora, ale nie rozumiem również postawy zespołu artystycznego, który z góry jest uprzedzony do osoby dyrektora i zamiast dać mu szansę realizować swoją wizję, szczuje go związkami od początku jego pracy.
Początki zawsze są trudne, ale wydaje mi się, że jeśli dyrektor jest dobry i dostanie szansę, może sprawić że za kilka miesięcy/lat sytuacja będzie jeszcze lepsza, niż przed jego przybyciem. Może więc warto zwrócić się do Marszałka o mediację, nie o odwołanie?- 23 22
-
2016-11-05 21:33
(8)
Ale to zły dyrektor i nie sprawdził się nigdzie i nie wyciąga wniosków z przeszłosci .To człowiek który nie powinien nigdzie zarządzac zadną instytucją kultury bo brak mu człowieczeństwa i zrozumienia
- 9 3
-
2016-11-05 22:07
(5)
Prosimy o konkrety, a nie pomówienia! I jak można dopiero po jednym miesiącu formułować tak kategoryczne wnioski.
- 5 6
-
2016-11-05 22:11
(2)
no wlasnie w liscie otwartym sa wylacznie konkrety. ale trzeba najpierw czytac ze zrozumieniem a potem dopiero brac udzial w dyskusji
- 7 3
-
2016-11-05 22:26
(1)
A myślisz, że komukolwiek poza bezpośrednio zainteresowanymi będzie się chciało to czytać?
- 0 8
-
2016-11-07 06:57
Jeśli się komuś listu otwartego czytać nie chce, niech powstrzyma się z komentowaniem. Należy mieć jakąś wiedzę w sprawie, by można by można było mieć coś do powiedzenia.
- 3 0
-
2016-11-05 22:44
To są opinie wszystkich muzyków z roznych oper w Polsce .Nie słyszałe dobrej opinni na temat tego Pana .Tu w Gdanaku jest podobnie
- 9 1
-
2016-11-06 15:41
Ostatnio była Łòdz
- 4 0
-
2016-11-05 23:03
(1)
Bez przesady. To duże uproszczenie i widzenie tylko pustej strony szklanki.
- 5 2
-
2016-11-06 15:44
Prwnych rzeczy nie mozna ty pisać i muzycy z Łodxi tez nie mogą się tym podzielic co tam się faktycznie stało.Taką umowę zawarli ze P.Kunc odchodzi niby z uwagi na problemy osobiste a muzycy wida w usta
- 5 1
-
2016-11-06 19:29
Jak slusznie Pan zauważył dyrektor Kunc powinien pozostać artystycznym, ale to jemu powierzono stery naszej opery. Problem w
zaprezentowanych marszalkowi, ponieważ zmusza to pracowników do pracy ponad siły za mniejsze wynagrodzenie. Zrodlem konfliktu jest to, ze dyrektor chce się wywiązać z obietnic danych marszałkowi, a pracownicy nie chcą zgodzić sie na wyzysk.
- 7 0
-
2016-11-06 20:11
Z tym panem nieda się dogadać. Jest to już niemożliwe.
- 7 1
-
2016-11-07 07:57
(1)
Właśnie, mediacja. Kolejna zmiana dyrektora nie zmieni budżetu. Zawsze ta sama osoba komuś się podoba, komuś nie - życie!
- 1 2
-
2016-11-09 08:44
Mediować można w nieskończoność.
- a co jeśli mediacje nie przynoszą efektów? Dlaczego kompromis ma dotyczyć tylko pracowników a dyrektora już nie ??? w
- 2 0
-
2016-11-05 17:24
Gorąca Prośba
Szanowni Państwo ,
za nim cokolwiek napiszecie w komentarzach to przeczytajcie list otwarty zamieszczony już na stronie . Treść listu zawiera wszystko co pracownicy Opery
muszą obecnie przeżywać. Jak władze mogą pozwolć na takie zarządzanie Operą
Bardzo dziękuję- 25 9
-
2016-11-05 17:49
(1)
Gdańszczanie chcą sztuki, artyści pieniędzy... I jak temu zaradzić???
- 8 3
-
2016-11-05 22:46
Jak zaradzic?Oddać nam to co się nam zabrało to na początek
- 8 1
-
2016-11-05 18:24
Szanowni Państwo!, Widzowie Opery Bałtyckiej (12)
Proszę nie wierzyć do końca w opisane zarzuty związkowców pod adresem Dyrektora w liście do Marszałka, są one dalece wyolbrzymione, przesadzone, a niektóre stwierdzenia świadczą o skrajnej głupocie działaczy związkowych. Historia i histeria działaczy związkowych lubi się powtarzać w Operze Bałtyckiej i trwa tam od niepamiętnych czasów. Szczególne oszołomstwo tkwi w zarządzie Solidarności Opery Bałtyckiej i niestety będzie tkwiło do póki Marszałek nie rozwiąże statutowej działalności Opery. Przepraszam za operowych oszołomów!
- 26 32
-
2016-11-05 20:32
(6)
Oczywiście, wszystkie związki są głupie, pracownicy są głupi. Ciekawe kto broni dyrektora?
- 15 10
-
2016-11-05 21:22
ciekawość to nie cnota tylko jej karykatura
- 3 0
-
2016-11-05 21:34
(4)
On sam sie broni hihibnie wiem czy sie smiac czy płakac
- 6 6
-
2016-11-05 22:09
(3)
Ale jak się odnieść do takiej wypowiedzi? Jak się odnieść do większości Waszych wypowiedzi? Jak dogadać się takimi ludźmi?
- 10 3
-
2016-11-05 22:31
Z nimi można się dogadać
tylko w jeden sposób, dać im zarobić, lub inaczej przekupić ich i to działa, bo tak zrobił poprzedni dyrektor weiss.
- 14 3
-
2016-11-05 22:49
Oddaj nam to co zabrałes i sam bądz człowiekiem
- 6 5
-
2016-11-07 00:12
dyrektorku z tobą nie można się dogadać. Przestać się kompromitować i zamiast hejtowaniem zajmij się pakowaniem.
- 4 3
-
2016-11-05 22:47
(3)
To sam dyr napisał a nie wieloletni pracownik
- 8 9
-
2016-11-05 23:13
ty naprawdę sądzisz, że dyrektor ma chęć polemiki (2)
ze zdziczałą bandą związkowych oszołomów?
- 13 15
-
2016-11-06 15:46
(1)
Klan Jastrzebskich się moze odezwał?ze strachu?
- 1 9
-
2016-11-07 00:13
Bez nazwisk proszę !!!
- 7 0
-
2016-11-07 09:13
Oszołomem to jesteś ty !!!
- 0 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.