• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Zmierzch bogów (39 opinii)

spektakl dramatyczny
kasy:
58 301-13-28
wystawia:
Teatr Wybrzeże
czas trwania:
2 godz. 15 min. (1 przerwa)
data premiery:
29 sierpnia 2009
7.9
93 oceny

Uwaga! spektakl zawiera kontrowersyjne treści lub/i słowa niecenzuralne

Luchino Visconti, Enrico Medioli, Nicola Badalucco
Zmierzch bogów

"Zmierzch bogów" to polska prapremierowa adaptacja nominowanego do Oscara scenariusza będącego podstawą jednego z najważniejszych filmów w historii kina. Reżyser i współautor tekstu - Luchino Visconti - stworzył kameralną, mrocznie perwersyjną opowieść o upadku wielkiego niemieckiego rodu von Essenbecków w momencie narodzin faszyzmu, w międzywojennych Niemczech. Teatralna adaptacja tej historii - łącząca klaustrofobiczną historię zmierzchu mieszczańskiej rodziny z brutalnością i krwawą żądzą władzy zawartą w szekspirowskim Makbecie - jest próbą zadania najistotniejszych, ponadczasowych pytań: o człowieczeństwo, władzę, rodzinę. Pytań, które były ważne i w latach trzydziestych, i podczas powstawania filmu, i które równie ważne są także dzisiaj.

Spektakl zostanie zaprezentowany w ramach Festiwalu Solidarity of Arts zorganizowanego z okazji obchodów siedemdziesiątej rocznicy wybuchu drugiej wojny światowej.

Grzegorz Wiśniewski - absolwent Reżyserii i Dramatu PWST w Krakowie. Pracował w Teatrze STU (Prezydentki Schwaba, Babiniec Czechowa) i w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie ("Płatonow" Czechowa, "Zdarzenia na brygu Bandury" Gombrowicza), w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku ("Słodki ptak młodości" Williamsa, "Jan Gabriel Borkman" Ibsena, "Matka" Witkacego, "Mewa" Czechowa, "Przed odejściem w stan spoczynku" Bernharda), w Teatrze Powszechnym w Warszawie ("Białe małżeństwo" Różewicza, "Letnicy" Gorkiego, "Prezydentki" Schwaba, "Kształt rzeczy" LaBute), w Teatrze Polskim we Wrocławiu ("Jan Gabriel Borkman"), w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu ("Rzeźnia" Mrożka), w Teatrze Polskim w Bydgoszczy ("Plastelina" Sigariewa), w Teatrze im. Wilama Chorzycy w Toruniu ("Maria Stuart" Schillera), w Teatrze Jaracza w Łodzi ("Zagłada ludu albo moja wątroba jest bez sensu" Schwaba, "Brzydal" Mayenburga).

Barbara Hanicka - absolwentka Wydziału Wystawiennictwa i Studium Scenografii krakowskiej ASP. Współpracowała m.in. z Pawłem Miśkiewiczem, Mikołajem Grabowskim, Zbigniewem Brzozą, a także z Zygmuntem Hübnerem, Tadeuszem Łomnickim, Wojciechem Misiuro i Mają Kleczewską. Była stałą współpracowniczką Jerzego Grzegorzewskiego od 1984 roku. Od 1998 roku jest scenografką Teatru Narodowego. Wykłada w krakowskiej PWST. Laureatka m.in. nagród Opolskich Konfrontacji Teatralnych (1993, 1997, 2000) oraz Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego (2002).

Jakub Roszkowski - absolwent Reżyserii i Dramatu PWST w Krakowie, specjalizacja: dramaturg teatru. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jako dramaturg współrealizował spektakle: "Zwodnica" Thomasa Middletona i Williama Rowleya w reżyserii Kuby Kowalskiego, "Blaszany bębenek" wg Güntera Grassa w reżyserii Adama Nalepy, "Drugi upadek albo Godot", akt III "Sylviane Dupuis" w reżyserii Jacka Jabrzyka, "Kapelusz pełen deszczu" Michaela Vincente Gazzo i "Elektra -twarze" w reżyserii Krzysztofa Globisza. Autor przekładu "Portretu Doriana Graya" Oscara Wilde'a i "Słodkiego ptaka młodości" Tennessee Williamsa. Finalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Dramaturg Teatru Wybrzeże.

Adaptacja: Grzegorz Wiśniewski, Jakub Roszkowski
Reżyseria: Grzegorz Wiśniewski
Scenografia: Barbara Hanicka
Muzyka: Wojciech Blecharz
Światło: Wojciech Puś
Współpraca dramaturgiczna: Jakub Roszkowski

Występują:
Piotr Domalewski - Martin von Essenbeck
Grzegorz Falkowski / Mirosław Baka (aktualnie) - Aschenback
Marta Jankowska / Sylwia Góra-Weber (aktualnie) - Elizabeth Thallmann
Michał Kowalski - Oficer I
Krzysztof Matuszewski - Konstantin von Essenbeck
Cezary Rybiński - Herbert Thallmann
Maciej Szemiel - Oficer II
Jarosław Tyrański - Oficer III
Ewa Dałkowska (aktorka Nowego Teatru) / Dorota Kolak (aktualnie) - Sophie von Essenbeck
Mariusz Bonaszewski (aktor Teatru Narodowego) - Friederich Bruckmann
Władysław Kowalski (gościnnie) / Krzysztof Gordon (aktualnie) - Joachim von Essenbeck
oraz
Edyta Czerniewicz - Guwernantka
Antoniusz Dietzius, Miłosz Gałaj (aktualnie), Mateusz Deskiewicz - Gunther von Essenbeck

Recenzja Trojmiasto.pl

Opinie (39)

  • (opinia sprzed 14 lat)

    Bredzisz... Są spektakle z Panią Dorotą które widziałam po kilkanaście razy... i kompletnie nie masz racji. amen.

    • 2 1

  • Żałosne!!!!! (opinia sprzed 14 lat)

    Że co przepraszam?? Dorota Kolak nie jest wybitna??? Chodzę na wszystkie spektakle z p. Dorotą i to po wiele razy!! Nie ma drugiej takiej aktorki, która tak fenomenalnie gra całą sobą, gra emocjami!!! Nigdy nie gra tak samo!!! A Ty negujesz Jej wybitność?? Powiedz to komuś prosto w oczy, kto regularnie uczęszcza do Teatru Wybrzeże - a zobaczysz jak się uśmieje!!! Chyba jesteś jedyną osobą która doszła do takich śmiesznych wniosków!!! Podejrzewam że napisałaś/eś to specjalnie żeby wywołać tu burzę, a pewnie nie widziałaś/eś ani jednego spektaklu z p. Dorotą, bo nikt normalny nie napisałby nigdy że p. Dorota gra zawsze tak samo bo każdy wie że to nieprawda!! Pomyśl zanim coś palniesz!!! Piszesz że trochę poćwiczyła w domu i gra to co sobie wypracowała w zaciszu!!! A gdzie ma za przeproszeniem ćwiczyć według Ciebie?? Na ulicy, na dyskotece??? Każdy aktor ćwiczy w teatrze i w domu!!! TALENT PANI DOROTY JEST WIELKI, a Twój jeden żałosny komentarz za nic w świecie tego nie zmieni!!!

    • 7 3

  • Jedna z lepszych sztuk w Gdansku! (1) (opinia sprzed 14 lat)

    Moze, a raczej na pewno, nie jestem specjalistka w zakresie teatru, ale mi osobiscie akurat ta sztuka sie podobala. Powiem wiecej, jest to jedna z lepszych sztuk, ktore w ogole widzialam w ostatnich latach. Bardzo dobrzy aktorzy, co stanowi na wstepie ogromny plus, ciekawa koncepcja, ciekawa scenografia. Nie nudzilam sie, a zazwyczaj w teatrze sie niestety nudze :) Rzecz gustu, ale ja polecam.

    • 2 2

    • mam receptę na ogólne nienudzenie się w teatrze...(czy gdziekolwiek) (opinia sprzed 14 lat)

      ..należy zabrać ze sobą pokaźnych rozmiarów piersiówkę z ulubiona zawartością i nawet katastrofalne przedstawienie nie będzie katastrofą- prościutkie

      • 1 0

  • zbastuj nieco.... (1) (opinia sprzed 14 lat)

    Co się tak spinasz, człowiecze?Zrobiłbyś lepiej,zrobiła?W życiu nie będziesz na deskach przypuszczam.Ani autorem choćby lokalnym.Pluj obelgami.Tylko tyle Ci zostało.Wybitnie...szary czołwieku

    • 0 0

    • z odcieni szarości mogą powstać wyjątkowe i niepowtarzalne kompozycje... (opinia sprzed 14 lat)

      ...to zależy od "operatora szarosciami"...często jest "wtopa" i poczucie niesmaku...

      • 0 0

  • ewa dalkowska (opinia sprzed 14 lat)

    rewelacja

    • 0 2

  • dobry spektakl (opinia sprzed 14 lat)

    bylam na sobotnim przedstawieniu 23.01.10.Poczatkowo mialam problemy ze zrozumieniem tekstow,poniewaz muzyka nieco zagluszala aktorow.Ciekawa rezyseria,piekne kostiumy,minimalistyczna scenografia.Wszystko prawie idealne tylko....publicznosc!!!!Moi drodzy jesli jestescie chorzy

    • 1 1

  • Tragedia (1) (opinia sprzed 14 lat)

    niespójne, nieprzekonywujące - odradzam.

    • 3 3

    • pisze się przekonujące albo przekonywające. tak jak mówi się włączać a nie włanczać. taka dobra rada. (opinia sprzed 13 lat)

      pisze się przekonujące albo przekonywające. tak jak mówi się włączać a nie włanczać. taka dobra rada.

      • 0 0

  • Rewelacja!!! (opinia sprzed 13 lat)

    Sztuka przez duże S!!!Piotr Domalewski-szacunek za świetnie zagraną rolę.

    • 2 1

  • Podobało mi się :) (opinia sprzed 13 lat)

    Byłam wczoraj korzystając z tańszych czwartkowych biletów i bardzo mi się podobało : dobrze zagrane no i temat .Odkryłam podobieństwo rodziny do firmy lub jak kto woli korporacji: każdy czyha aby kogoś wyrolować , skłócić i zając jego pozycje przejmując władzę ...smutna prawda o człowieku sugestywnie oddana w sztuce!! Polecam.

    • 3 1

  • ciężkie, brutalne, świetne (opinia sprzed 11 lat)

    tak rodził się faszyzm, dobrze zagrane.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery