• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w Szekspirowskim. Będzie wygodniej

Łukasz Rudziński
21 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kłopotliwa elewacja Teatru Szekspirowskiego
Teatr Szekspirowski przechodzi lifting, by poprawić komfort widzów. Teatr Szekspirowski przechodzi lifting, by poprawić komfort widzów.

Gdański Teatr Szekspirowski budził duże emocje długo przed swoim otwarciem. Gdy zaproszono do niego widzów, okazało się, że niektóre rozwiązania wprowadzone w gmachu teatru wymagają modyfikacji. Jakie zmiany w celu poprawy komfortu widzów przejdzie Gdański Teatr Szekspirowski?



Jak oceniasz komfort w Teatrze Szekspirowskim?

- Cierpliwie powtarzamy, że dopiero uczymy się tego budynku i to nie jest puste usprawiedliwianie się. Siedziba GTS jest kompromisem pomiędzy historycznym obiektem a bardzo nowoczesnym teatrem. Takiego budynku nie ma ani w Polsce, ani na świecie, nie mamy więc skąd czerpać gotowych rozwiązań. Wiele rozmawiamy z naszymi widzami i bardzo jesteśmy im wdzięczni za otwartość w komunikowaniu swoich potrzeb. Dzięki ich sugestiom możemy tak szybko wprowadzić pewne rozwiązania, które wpłyną na komfort oglądania spektakli - wyjaśnia Magdalena Hajdysz z Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

Najwięcej zarzutów dotyczyło miejsc w galeriach bocznych teatru, które przy typowym układzie sceny i widowni (scena włoska) wiązały się z mało komfortowym oglądem przedstawień z miejsc o ograniczonej widoczności. Widzom siedzącym w pierwszym i drugim rzędzie galerii doskwierał brak oparcia.

Przeczytaj artykuł naszej czytelniczki o niedociągnięciach w Teatrze Szekspirowskim.

- Pracujemy nad tym, by zwiększyć komfort widzów zajmujących miejsca na galeriach. To niełatwy proces, ponieważ nie możemy ingerować w wygląd galerii i ich projekt, z drugiej strony ograniczają nas względy bezpieczeństwa i rodzaje materiałów, z jakich mogą zostać wykonane jakiekolwiek dodatkowe elementy. Terminu wprowadzenia zmian nie możemy jeszcze określić, ale pracujemy nad tym, by widzowie wychodzili z teatru w pełni usatysfakcjonowani nie tylko wydarzeniami, w których uczestniczą - przyznaje Magdalena Hajdysz.

Pierwszy spektakl przygotowany specjalnie na scenę elżbietańską (za zdjęciu) Gdański Teatr Szekspirowski wyprodukuje wspólnie z Teatrem Wybrzeże. Pierwszy spektakl przygotowany specjalnie na scenę elżbietańską (za zdjęciu) Gdański Teatr Szekspirowski wyprodukuje wspólnie z Teatrem Wybrzeże.
Zdecydowano się wprowadzić trzy strefy widowni przy spektaklach granych na scenie włoskiej. Strefa A (najdroższe bilety) znajduje się na parterze, na skórzanych wygodnych fotelach. Strefa B oznacza miejsca w galeriach na wprost sceny. Najtańsze bilety - Strefa C - oznacza miejsca na I i II poziomie galerii bocznych. Na razie zrezygnowano ze sprzedaży miejsc III poziomu galerii. Bilety na najmniej atrakcyjne miejsca nie będą też już dostępne w sprzedaży online.

- Najtańsze bilety - Strefa C - są obecnie dostępne wyłącznie w kasie teatru na 45 minut przed rozpoczęciem spektaklu. Ograniczyliśmy też ilość sprzedawanych w tej strefie miejsc i wprowadziliśmy tam miejsca nienumerowane, by widzowie sami mogli wybrać najbardziej dogodne dla siebie miejsca. Liczymy na to, że żaden z widzów z własnej woli nie zajmie miejsca, z którego będzie bardzo źle widział. Uwzględniając uwagi naszych widzów dopuszczamy również w bocznych galeriach możliwość wstawania i obserwowania spektaklu na stojąco, oczywiście z zastrzeżeniem, by nie zasłaniać innym - mówi Magdalena Hajdysz.

Podczas gry na scenie elżbietańskiej głębia sceny zostanie zamknięta przez wysuniętą z kieszeni sceny ścianę zawierającą balkon umożliwiający aktorom grę na poziomie sceny i drugim poziomie galerii. Podczas gry na scenie elżbietańskiej głębia sceny zostanie zamknięta przez wysuniętą z kieszeni sceny ścianę zawierającą balkon umożliwiający aktorom grę na poziomie sceny i drugim poziomie galerii.
Wielu widzów miało kłopot z poruszaniem się po budynku i rozpoznaniem niezbyt czytelnych oznaczeń teatru. To również ulegnie zmianie.

- Została wyłoniona firma, która pracuje z naszymi grafikami, by ten system poprawić. Obecny był zaakceptowany i w pewien sposób narzucony nam przez architekta. Na razie stosujemy ruchome ekspozytory i tabliczki, żeby widzowie wiedzieli gdzie się udać. Wkrótce pojawią się oznaczenia zewnętrzne, dzięki którym wszystkim osobom na wózkach inwalidzkich łatwiej będzie trafić do wejścia po lewej stronie od wejścia głównego i spokojnie dostać się pod same drzwi teatru. Powiększyliśmy również damskie łazienki - dodaje Hajdysz. - Architekt zaprojektował wnętrza teatru jako jedną wielką przestrzeń demokratyczną o pudełkowej strukturze. Otwarte na siebie bryły, sale połączone w poziomie i w pionie mają zachęcać widzów do spacerowania po teatrze i do gromadzenia się w oczekiwaniu na spektakl nie tylko w holu głównym, ale również w zawieszonej nad nim drewnianej sali/foyer i na korytarzach prowadzących na galerie. Zdaję sobie sprawę, że widzowie przyzwyczajeni są do teatrów z przestronnym foyer i boją się stracić z oczu główne wejście na widownię, ale ten teatr nie jest przecież taki jak inne. Jest nowym obiektem, który oczekuje od nas wszystkich nieco innych zachowań, wyzwala nas z przyzwyczajeń, otwiera nasze głowy. Spełniając oczywiście wszystkie wymogi bezpieczeństwa - również jeśli chodzi o szerokość korytarzy i klatek schodowych dla widowni obliczonej na maksymalnie 600 widzów. Mamy nadzieję, że uda nam się np. przyzwyczaić widzów, by schodzili do szatni jedną klatką schodową, a wychodzili drugą. Wtedy przepustowość jest dużo większa - również w samej szatni.

Spektakl Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru Wybrzeże grany będzie przez całe wakacje. Spektakl Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru Wybrzeże grany będzie przez całe wakacje.
Widzowie zastanawiali się również jak prezentować się będzie teatr podczas spektakli w najbardziej naturalnym dla niego układzie sceny i widowni - scenie elżbietańskiej. Okazja, by się przekonać jak ogląda się spektakle w warunkach zbliżonych do tych z czasów Szekspira, będzie już w wakacje. Pod koniec czerwca będzie mieć premierę oparta na jednym z tekstów Szekspira produkcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

- Nasza letnia produkcja to koprodukcja z Teatrem Wybrzeże i bardzo się cieszymy z tej współpracy. W obsadzie spektaklu znajdą się aktorzy Teatru Wybrzeże. Spektakl chcielibyśmy grać nawet pięć razy w tygodniu. Zależy nam by był mobilny i byśmy, na przykład, podczas Festiwalu Szekspirowskiego mogli go pokazywać w regionie. Spektakl powstaje z myślą o scenie elżbietańskiej, by nasza publiczność mogła zasmakować szczególnych relacji między sceną i widownią, gdzie widzowie, zgromadzeni wokół sceny z trzech stron, znajdują się w jednakowo oświetlonej przestrzeni i są częścią świata przedstawionego. Spektakl będzie pokazywany w sezonie letnim, w trakcie Lata z Szekspirem - kończy Magdalena Hajdysz.

Wspomniany spektakl grany będzie do początku września.

Miejsca

Opinie (89)

  • Byłem na Hamlecie.

    Albo nie widziałem tłumaczenia nad sceną, bo zasłaniały reflektory albo nie widziałem sceny bo zasłaniały barierki.
    Więcej tam moja noga nie postanie.

    • 42 6

  • 3 sceny w 1 budynku

    rzeczy do wszystkiego są zazwyczaj do niczego

    • 22 6

  • ... (1)

    Jak to nie ma wzorców. Debile, w Londynie jest taki teatr. Ma kształt koła, nie kwadratu, barany.

    • 38 3

    • geniusz....

      • 2 4

  • niech sie juz nie męczą. Skoro zamierzają "przyzwyczaić" widzów do czegokolwiek, to od razu widać jak bardzi im zalezy na zaakceptowaniu nowych rozwiązań. Jedyne co zmienia to tabliczki na scianach. I to pewnie po wnikliwej analizie konserwatora zabytków. No bo kasa jest do wziecia (pewnie na poczet sprzedaży palacu młodzieży).

    • 16 5

  • POprawimy (1)

    Koszty jak Himalaje ale argumentacja dziecinna,wymyślili historyczne naśladownictwo,tylko,że widz nie historyczny a współczesny.Rozwiązania architektoniczne obecnie powstające mają być też funkcjonalne,bezmyślne odtwarzanie prowadzi do tandety.Bizancjum nie da się wskrzesić.

    • 33 3

    • historyczne teatry

      To akurat byly dobrze zaprojektowane (Grecja) -akustyka, widocznosc...
      Brak funkcjonalnosci to jeden z wiekszych bledow architekta - tego ucza na studiach !

      • 2 0

  • kolejny przekęt

    Znowu mają pretekst,żeby kasę przekręcić!!! po co komu ten teatr.?

    • 15 4

  • Fajne te poduszki, przydały by mi się na krzesła.

    • 6 1

  • Mój kręgosłup by wysiadł po spektaklu

    kto wymyślił takie siedzenia, katastrofa dla osób wysokich?
    ale chociaż wiem, że to miejsce nie dla mnie...

    • 19 3

  • poszły miliony a teraz będą poprawki...
    ale polacy nic się nie stało
    ot przywileje władzuchny

    • 15 3

  • Teatr jest dla widzów. (1)

    Przede wszystkim w prawdziwym teatrze szekspirowskim widzowie mogli stać. Miejsca w galeriach gdańskiego teatru są bardzo niewygodne, często nie widać z nich sceny, ale spotkałam się z tym, że obsługa widowni nie pozwoliła widzom wstać! Czyli...zapłacili za bilety, a nie mogli widzieć spektaklu...("Śluby panieńskie"). I nie chodzi o "ograniczoną widoczność" ale o praktycznie brak widoczności. Problem miejsc w galeriach to nie tylko brak oparć, ale brak miejsc w ogóle. Może w czasach Szekspira widzowie w wieku mojej mamy - albo nie żyli, albo nie wychodzili z domu, ale dziś? Osoba z chorym kręgosłupem, mniej sprawna, starsza, która akurat nie dostanie biletu na parterze w fotelu, nie może zobaczyć w tym teatrze już nic, bo miejsca w galeriach to miejsca na schodach z poduszkami. To dziś niedopuszczalne. Osoby niepełnosprawne, to przecież nie tylko osoby na wózkach inwalidzkich, które mogą wjechać na parter...Lubię ten budynek. Ale...rozczarowała mnie wielkość, a raczej małość sali, gdy byłam w Teatrze pierwszy raz, myślałam, że jestem w jakiejś sali dodatkowej, kameralnej, nie w głównej. Druga sprawa, to bardzo słaba akustyka, a na takich rzeczach już starożytni się znali...No i mnóstwo zakamarków, labirynt przejść, chyba jednak źle zaprojektowana przestrzeń wnętrza. Ma się to nijak do przestronności budynku Filharmonii na przykład. I nie chodzi o wielkość budynku, ale o jego funkcjonalność. I te miejsca siedzące - jakby były w teatrze niepotrzebne i drugorzędne. A przecież teatr jest dla widzów!

    • 42 1

    • czy po prostu

      Nie mozna dokupic tych wygodnych foteli i postawic w galeriach zamiast poduch ..?
      W czym jest problem

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Gdzie mieści się Teatr BOTO?

 

Najczęściej czytane