• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

XX-lecie Teatru Znak

Zaczynali dwadzieścia lat temu, jako młodzi ludzie zafascynowani teatrem ulicznym i alternatywnym myśleniem o sztuce. Do Gdańska przyciągnęła ich radość gdańskiej muzyki improwizowanej, Tot Art i sława Teatru Snów. Działali jako niezależni artyści w różnych miejscach.

Teatr ZNAK powstał w 1992 roku. Niezależnie od siedziby, czy zmieniających się zespołów i obsad, jest to przestrzeń otwarta dla artystów, ludzi kreatywnych. W historii gdańskiej kultury zapamiętany został zwłaszcza ze względu na działalność w Stoczni Gdańskiej.

Od zawsze terapia teatrem i edukacja artystyczna była jednym z kluczowych sposobów zajmowania się sztuką. Przez chwilę ZNAK prowadził Teatr Integracyjny "My i My". Parady uliczne, "dyżurne" spektakle plenerowe (chociażby "Gdańsk przez Wieki", oprawa Europejskiego Poety Wolności; ZNAK też żegnał figurę Neptuna, gdy fontanna była w remoncie) to kolejna gałąź teatralnych form ZNAKu. Wiele dzisiejszych gdańskich składów i trup artystycznych uczyła się pantomimy, szczudeł, pracy aktora w legendarnej Willi Dyrektora przy Doki 1. Z najbardziej zapamiętanych realizacji dramatycznych wymienić należy "Każdemu wolno kochać", "Lekkość i ciężar", obydwie wersje "Dziadów"- z roku 2004 i 2011. Jako Europejski Ośrodek Integracji Twórczej stworzyli miejsce spotkań z wartościową kulturą niezależną z terenu całej Polski, gościli artystów ze świata. W siedzibie pracowali reprezentujący różne gatunki sztuki rezydenci: muzycy, plastycy, malarze, fotograficy, etc.

Obecnie ZNAK zajmuje się szeroko rozumianą działalnością teatralną - tworzy spektakle, akcje uliczne, parady, a także projekty edukacyjne, sesje warsztatowe. W roku 2008 ZNAK i artyści związani z teatrem przenoszą się ze stoczniowej siedziby do GCH Manhattan. W 2009 roku powstaje Gdańska Szkoła Artystyczna jako kontynuacja działalności edukacyjnej prowadzonej jeszcze w stoczni. GSA uczy malarstwa, ceramiki, teatru i tańca. Od tej pory Scena Teatru ZNAK jest ściśle powiązana z życiem szkoły.


XX-lecie Teatru ZNAK

Program:

27 września, czwartek

11:00-16:00 POJEDYNEK KLAUNÓW O ZŁOTĄ PINEZKĘ
Jasiek Grządziela (Gdańsk)
Pan Ząbek (Wrocław)
Teatr Delikates - Wiktor Malinowski (Gdańsk)
Clo People (Kaliningrad)

16:00 Teatr Pinezka
17:30 "Teatr Malowania Tańcem" - Teatr ZNAK
19:00 "Europejski Poeta Wolności - impresje taneczne" - Teatr ZNAK
20:00 Fireshow - Czarne Perły

28 września, piątek


21:00 "Gonić króliczka"* - Teatr im. M.Ćwiklińskiej w Polanicy Zdroju
21:30 "Posłuchaj"* - Teatr KO-KU
22:00 "Dziady"* - Teatr ZNAK

29 września, sobota


19:00 "Matka Joanna od Aniołów"* (teatr ruchu) - Teatr ZNAK
22:00 "Matka Joanna od Aniołów" *(wersja dramatyczna) - Teatr ZNAK
23:00 Kochankowie gwiezdnych przestrzeni - koncert i urodzinowe przyjęcie (restauracja VNS)

imprezy towarzyszące

27 września, czwartek


21:00 Teatrzyk Bim-Bom i gdańskie kontynuacje - spotkanie z twórcami Bim-Bomu oraz wręczenie Złotej Pinezki (cafe FIKCJA)

28 września, piątek


23:00 "Hell in Sky" - koncert poetycki (cafe FIKCJA)
Wystawa fotografii "XX-lecie Teatru ZNAK" - Galeria Delikatesy Sztuki

*spektakle biletowane - wstęp za okazaniem bezpłatnej wejściówki; rezerwacje i odbiór: Galeria Delikatesy Sztuki, GCH Manhattan, 2 piętro



Na urodziny ZNAKU przybędą przyjaciele Teatru, którzy przez trzy dni stworzą w Gdańsku święto teatru. Oto goście:

POJEDYNEK KLAUNÓW O ZŁOTĄ PINEZKĘ


Urodziny zaczniemy od Pojedynku Klaunów o Złotą Pinezkę. W szranki stanie jako pierwszy Jasiek Grządziela. Prezentuje on niezwykle witalny i żywiołowy rodzaj klaunady. Młody aktor z powodzeniem występuje w prezentacjach ulicznych i plenerowych. Związany ze sceną ZNAKU, podobnie jak jego konkurent w pojedynku - Wiktor Malinowski, który też tutaj szlifował swój pantomimiczny talent. Teatr DELIKATES w osobie Wiktora to przykład widowiska otwartego dla wszystkich. Łączy teatr intymny z interakcją z widzem, który może ingerować w przedstawienie i wpływać na kształt finalnego produktu DELIKATESÓW. Pan Ząbek reprezentuje Wrocław. Łączy absurdalne poczucie humoru z groteską, a do tej mieszanki wplata elementy grozy. Zaskakujący, w przedziwnej fryzurze i złotych zębach potrafi rozśmieszyć do łez. Clo People - teatr z Kaliningradu, pokaże najbardziej klasyczną formę sztuki cyrkowej. Rosjanie hołdują francuskim wzorcom pantomimy. Doskonali w paradach i ulicznych spektaklach, pokazują jednocześnie, że sztuki cyrkowe istnieją też w wydaniu elitarnym, światowym.

Teatr Pinezka


Teatr Pinezka to autorski projekt Przemysława Grządzieli. Powstał w 1980 roku w Gdańsku. Przemysław Grządziela to z wykształcenia tancerz, przez 17 lat pracował zawodowo jako solista baletu m.in. w Operze Bydgoskiej, Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu, Operetce Wrocławskiej, oraz był aktorem-mimem we Wrocławskim Teatrze Pantomimy Henryka Tomaszewskiego. Zdobywca wielu nagród i bywalec niezliczonych festiwali - w Avignone, Paryżu, Lionie, Edynburgu, Londynie, Ankarze, Kijowie, Lwowie, Wilnie, Moskwie, Kaliningradzie, Krasnoarmiejsku, Salonikach, Bańskiej Bystrzycy, Berlinie, Stuttgardzie, Budapeszcie, Wiedniu, Zurichu, Sztokholmie, Oslo, Luxemburgu, Madrycie, Amsterdamie, Guadalajarze (Meksyk), Quito (Ekwador), oraz na wielu festiwalach w Polsce. Pedagog (wykładał na Akademii Teatralnej im. Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku), prowadził zajęcia i warsztaty, tworzył choreografie i inscenizacje na najważniejszych polskich scenach.

Spektakle Teatru Pinezka to wybuchowa mieszanka klaunady, pantomimy, tańca, akrobacji, masek, marionetek, szczudeł, żonglerki piłkami, maczugami, kółkami, diabolo, plucia ogniem, jazdy na monocyklu oraz improwizacji z publicznością, czyli świetna zabawa dla widza w każdym wieku. W spektaklach Teatr Pinezka nie ma tekstu, więc występuje on na całym świecie nie mając bariery językowej.

Fireshow w wykonaniu Czarnych Pereł z Kaczego Bagna


"Gonić króliczka" - Teatr Zdrojowy im. M.Ćwiklińskiej w Polanicy Zdroju
reż. Joanna Mazurkiewicz
aktorka: Dominika Radwan

Spektakl inspirowany prozą Julio Cortazara. A więc jest magicznie, fantastycznie, a finalnie cholernie smutno. Zaczyna się od wybuchu bomby, a prawdę mówiąc - sexbomby. Jest zabawnie, chwilami bardzo, do momentu, gdy bohaterka nie wyznaje wstydliwej prawdy: że od czasu do czasu wymiotuje króliki. Jaka metafora kryje się pod plątaniną zdarzeń realnych i niezwykłej metafizyki? Do wspólnych poszukiwań zapraszają artystki z Polanicy Zdroju.

"Posłuchaj!" - Teatr KO-KU
reż. Marian Półtoranos
aktor: Marek Mazurkiewicz

Przedstawienie oparte jest na genialnej, aczkolwiek trudnej prozie Julio Cortazara - "Gra w klasy". Bohater w poszukiwaniu "ja" odkrywa i odgrywa różne strony swojej osobowości, które próbuje ze sobą godzić. Spektakl opowiada o próbach wyzwolenia się z męczących wspomnień. Wszystkim próbom dotarcia do drugiego człowieka przez miłość towarzyszą motywy odchodzenia, niespełnienia, upadku i wreszcie śmierci. Aktor całkowicie odrzucił rekwizyt i scenografię. Skąpany w muzyce i świetle kreuje przejmujący obraz samotności człowieka.

Teatr KO-KU z Kłodzka przybywa do Gdańska w jednoosobowej na scenie reprezentacji Marka Mazurkiewicza. To postać niezwykle barwna, działacz, animator, pedagog, aktor w jednej osobie, a praca w każdej z tych dziedzin jest w jego wykonaniu najwyższej próby. Hasłowo działalność Marka Mazurkiewicza można ograniczyć,wymieniając go jako twórcę Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego ZDERZENIE w Kłodzku, dyrektora Miejskiego Centrum Kultury w Polanicy Zdroju i tamtejszego Teatru Zdrojowego. Zapraszany do składów jury rozmaitych przeglądów, instruktor wielu zagranicznych i krajowych warsztatów teatralnych. Nominowany do Paszportu Polityki w 1995. Z Teatrem KO-KU i Teatrem SCENA 6 w Lublinie zdobywał liczne nagrody na festiwalach (m.in. w Pradze, Nantes, Edynburgu). Mistrz formy teatru jednego aktora, reprezentował Polskę na festiwalach w Kijowie i Erewanie.

Spektakle Teatru ZNAK

Teatr ZNAK zaprezentuje przedstawienia, które wypracowane zostały z zespołem w ostatnich dwóch latach działalności. Wszystkie realizacje reżyserował Janusz Gawrysiak.

Spektakle teatru ruchu według choreografii Doroty Jułkowskiej: "Teatr Malowania Tańcem", "Matka Joanna od Aniołów" (inspirowany opowiadaniem Jarosława Iwaszkiewicza).

"Dziady" wg Adama Mickiewicza
Jest to spektakl, którego pojawienie się w programie obchodów jest wyjątkowe. Janusz Gawrysiak pracował już nad obrzędową częścią "Dziadów" w 2004 roku, z pokazami premierowymi we Lwowie. Powrót do pracy nad spektaklem podkreśla dążenie do nowych odczytań, odkrywania nowych sposobów inscenizacji tego klasycznego tekstu, laboratoryjny tryb pracy nad rozpracowywaniem rytuału guseł ludowych. Tym razem nowy sezon grania "Dziadów" zaczynamy od zaaranżowania nietypowej scenerii. Sytuację sceny nakreślimy w podziemnym parkingu.

"Matka Joanna od Aniołów" - inspiracja prozą Jarosława Iwaszkiewicza

Aktorzy opowiadają historię opętanej mniszki. Jednocześnie jest to sceniczne analizowanie relacji, jaka zaistniała pomiędzy Matką Joanną a niosącym jej pomoc kapłanem. Praca nad tekstem opowiadania weryfikuje wyjątkową sceniczność i plastyczność literatury Iwaszkiewicza.
Schizofreniczka, opętana święta czy symulantka? Postać iwaszkiewiczowskiej mniszki została poddana egzorcyzmowi na scenie Teatru ZNAK. Zapraszamy do postawienia indywidualnej diagnozy.

Przeczytaj także

Opinie

Sprawdź się

Który z trójmiejskich poetów otrzymał w 2009 roku prestiżową Nagrodę Kościelskich?

 

Najczęściej czytane