• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Scena

Wszystkie kategorie
Kalendarza imprez
Patronat

Wyzwolenie (69 opinii)

spektakl dramatyczny
Bilety
Kup bilet 100
wystawia:
Teatr Wybrzeże
czas trwania:
1 godzina 50 minut (bez przerw)
data premiery:
14 października 2023
7.2
13 ocen

Najbliższe przedstawienie

Pozostałe terminy

Informacja o biletach

Bilety: 100 zł
WYZWOLENIE na otwarcie Dużej Sceny i nowego sezonu!

W Teatrze Wybrzeże trwają próby do WYZWOLENIA Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Jana Klaty. Gdańska prapremiera tego arcydramatu odbędzie się 14 października br., w 120-letnią rocznicę krakowskiej prapremiery. Spektakl uroczyście otworzy nową Dużą Scenę Teatru Wybrzeże i oficjalnie zainauguruje sezon 2023/2024.

O SPEKTAKLU

Polski narodowy arcydramat w interpretacji jednego z najgłośniejszych polskich reżyserów. Sztuka o potrzebie narodowego wyzwolenia rozumianego jako duchowy wstrząs, który ma wyzwolić nas z narodowych wad, kompleksów i ograniczeń. Dramat Wyspiańskiego na pozór dzieje się jedynie w teatrze, ale w rzeczywistości odbywa się w o wiele istotniejszej sferze - w sferze wzniosłego, ale i przeklętego polskiego panopticum.

WYZWOLENIE
na podstawie dramatu Stanisława Wyspiańskiego
Adaptacja i reżyseria: Jan Klata
Scenografia, kostiumy, światło: Mirek Kaczmarek
Ruch sceniczny: Maćko Prusak
Video: Natan Berkowicz
Projekt plakatu: Szymon Szymankiewicz

W spektaklu występują: Dorota Androsz, Justyna Bartoszewicz, Magdalena Boć, Małgorzata Brajner, Katarzyna Dałek, Magdalena Gorzelańczyk, Agata Woźnicka, Piotr Biedroń, Piotr Chys, Robert Ciszewski, Jerzy Gorzko, Grzegorz Gzyl, Michał Jaros, Jacek Labijak, Krzysztof Matuszewski, Marcin Miodek, Robert Ninkiewicz, Jakub Nosiadek, Paweł Pogorzałek, Cezary Rybiński, Marek Tynda.

Asystent reżysera, inspicjent-sufler: Katarzyna Wołodźko

Premiera: 14 października 2023 roku na Dużej Scenie
Kolejne spektakle: 15, 17, 20, 21 i 22 października na Dużej Scenie


Recenzja Trojmiasto.pl

Opinie (69) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

    "Przeraża zaściankowość, małostkowość, egotyzm, ksenofobia, wykorzystywanie religii i zawłaszczanie patriotyzmu oraz poczucia (1)

    Żałosne.

    Panie Rudziński, zna pan wielu Polaków?

    • 16 11

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

      łukasz

      recenzja na zamówienie. Ot co. Miasto, w którym nawet nowy film Polańskiego nie może się pojawić! Wstyd!

      • 0 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

    (1)

    Pierwszy raz wyszłam ze sztuki. Po 20 minutach. Krzyki i hałas, brzydota, niezrozumiałe dla widza kostiumy, które podkreślały ułomności ciała.

    Na Święto Niepodległości miałam obejrzeć "polski arcydramat", a wyszedł horror.

    Autora recenzji zapytam o jedno: skąd St. Wyspiański wiedział o granicy, skoro w 1902 roku kiedy pisał sztukę, Polska nie istniała?

    • 0 2

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

      Ciekawe jak opuściłaś miejsce

      przejścia pomiędzy rzędami wąskie, węższe niż w jakimkolwiek kinie.
      Chyba, ze zajmowałaś skrajne krzesełko. Ale i tak sala czarna, bez potknięcia na nieoświetlonych schodach by się nie obyło.
      Te skrzynie tez mi się z granicą białoruską nie kojarzyły wcale. To interpretacja tutejszego recenzenta.
      Spektakl fajny, podobał mi się bardzo. Ale pan w moim rzędzie już od początku zaczął chrapać głośno i przespał całość pomimo krzyków ze sceny

      • 1 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

    Byłam

    i jestem oszołomiona tym spektaklem.
    Rewelacyjny!

    • 1 0

  • Bez niespodzianek

    Spektakl , jak zawsze u Klaty epatuje hałasem, stroboskopami, efektami video i wykorzystaniem możliwości wyremontowanej sceny/ podnośniki ,zapadnie i las sztankietów. Zespół jest niezawodny , jak zwykle w tym teatrze , a traktowanie warstwy literackiej wystarczające . Pomysły reżyserskie są ale nie robiłbym z tego zarzutu wobec twórców.
    "Wybrzeże" po remoncie ? Żenujące ; czerwień i złoto - jak w wiejskiej tancbudzie. Widownia mocno pochylona , widziałem starszych ludzi z trudem wspinających się do górnych rzędów. Imponujący rozmiarem a przytłaczający miernotą oferty bufet zajmuje pół górnego holu. Mam nadzieję ,że chociaż zespół aktorski coś zyskał na tym remoncie / garderoby,magazyny kostiumów etc/ bo my , widzowie niewiele. Wisienką na torcie jest taras widokowy z widokiem na parking przed teatrem. Czekam tylko na reżysera ,który ów taras artystycznie wykorzysta....

    • 0 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

    Gdańskie placówki kulturalne typu teatr Wybrzeże czy Szekspirowski mocno promują antykulturę. (6)

    Wartości jak piękno, prawda czy dobro trudno szukać w tych miejscach, ale zboczenia, zwyrodnienia, przekłamania są aż w nadmiarze.

    • 36 26

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

      głodnemu wszystko się kojarzy (3)

      teatr to nie akademia szkolna

      • 5 4

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

        patrząc na te postacie wręcz zbiera się na wymioty, zwłaszcza te brudne gacie są ohydne., (2)

        • 5 1

        • Opinia do artykułu

          Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

          Fizjologia rządzi.

          • 0 0

        • Opinia do artykułu

          Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

          trochę racja

          u kobiet te "znaki" trochę kojarzą się z okresem, mogli odpuścić brunatne plamy na pupach

          • 2 2

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

      Czy sobotnia Demarczyk to antykultura? (1)

      No ludzie , takie stwierdzenie może wypowiedzieć jedynie osoba, która tam nie bywa;)
      Także ten

      • 6 2

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

        gdzie jest powiedziane, że każdy jeden spektakl jest zły?

        na tym polega manipulacja - wśród dobrych rzeczy są te złe, które wypaczają widzenie rzeczywistości. gdyby wszystkie były złe, to widzowie zaczęliby się domyślać, że są obiektami poddanymi manipulacji.

        • 0 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

    Serio? (2)

    Golasy biegające po scenie "to godne otwarcie Dużej Sceny Teatru Wybrzeże po wielomiesięcznym remoncie"?

    • 31 17

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

      Patrz dalej (1)

      Po pierwsze: nie golasy, każdy widzi to co mu się w głowie roi.
      Po drugie: wesołą chałturę można zobaczyć na scenie w NOT. Od TW oczekuję jednak czegoś bardziej ambitnego. A Wyzwolenie jest świetne.

      • 3 2

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

        Ja tam widziałam ubrane golasy.

        • 0 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

    Obejrzałam- spektakl wspaniały, a Wyspiański. (1)

    Tak bardzo polski. Do bólu. Chciałoby się żeby zobaczył go świat. Tymczasem chyba dla nie-Polaków, nieczytelny.
    Ale to raczej konstatacja banalna. Wyzwolenie Wyspiański napisał dla nas. Miarą jego wielkości jest jego ciągła aktualność. Przerażająca dzięki inscenizacji Klaty.

    • 4 2

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

      Wyjątkowe G , ale będzie się podobać osobnikom rozchwianym emocjonalnie.

      • 1 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

    wspaniale zagrana i wyreżyserowana sztuka

    • 4 2

  • współczuję tym, którzy to obejrzą.

    • 1 2

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

    Dobra sztuka ale nie dla każdego (1)

    Propozycja bardzo dobra, trzeba się jednak liczyć z tym, że nie jest to luźny i przystępny spektakl dla każdego. Warto poczytać o reżyserze i świadomie zakupić bilet. Osobiście cieszę się z dosłownego przekładu tekstu. W całym wydźwięku nie pasowało mi tylko dwóch aktorów, Androsz i Jaros, których występ jakoś nie odbiegał od ich kreacji tworzonych w innych spektaklach.
    Jeśli chodzi o samą Dużą Scenę to trochę mało miejsca na nogi, również zbyt blisko ustawione siedzenia na szerokość. Szkoda, że nie zrezygnowano z części miejsc na rzecz większej swobody/wygody widza.

    • 14 3

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

      Co do samej dużej sceny po remoncie

      to prawda, tragicznie ciasne miejsca na nogi na widowni, jestem zaskoczona że mniejsze sceny TW są pod tym względem dużo wygodniejsze i bardziej przestronne.
      Plus w lobby na dole strasznie zimno.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery