• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Scena

Wszystkie kategorie
Kalendarza imprez
Patronat

Wyzwolenie (77 opinii)

spektakl dramatyczny
Bilety
Kup bilet 100
wystawia:
Teatr Wybrzeże
czas trwania:
1 godzina 50 minut (bez przerw)
data premiery:
14 października 2023
6.4
22 oceny

Najbliższe przedstawienie

  • Bilety
    Cena normalna: 100 zł
    Kup bilet
    maj 19
    Niedziela, 19 maja
    godz. 16:00
    Lokalizacja
    Teatr Wybrzeże
    Gdańsk, Świętego Ducha 2

Pozostałe terminy

Informacja o biletach

Bilety: 100 zł
WYZWOLENIE na otwarcie Dużej Sceny i nowego sezonu!

W Teatrze Wybrzeże trwają próby do WYZWOLENIA Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Jana Klaty. Gdańska prapremiera tego arcydramatu odbędzie się 14 października br., w 120-letnią rocznicę krakowskiej prapremiery. Spektakl uroczyście otworzy nową Dużą Scenę Teatru Wybrzeże i oficjalnie zainauguruje sezon 2023/2024.

O SPEKTAKLU

Polski narodowy arcydramat w interpretacji jednego z najgłośniejszych polskich reżyserów. Sztuka o potrzebie narodowego wyzwolenia rozumianego jako duchowy wstrząs, który ma wyzwolić nas z narodowych wad, kompleksów i ograniczeń. Dramat Wyspiańskiego na pozór dzieje się jedynie w teatrze, ale w rzeczywistości odbywa się w o wiele istotniejszej sferze - w sferze wzniosłego, ale i przeklętego polskiego panopticum.

WYZWOLENIE
na podstawie dramatu Stanisława Wyspiańskiego
Adaptacja i reżyseria: Jan Klata
Scenografia, kostiumy, światło: Mirek Kaczmarek
Ruch sceniczny: Maćko Prusak
Video: Natan Berkowicz
Projekt plakatu: Szymon Szymankiewicz

W spektaklu występują: Dorota Androsz, Justyna Bartoszewicz, Magdalena Boć, Małgorzata Brajner, Katarzyna Dałek, Magdalena Gorzelańczyk, Agata Woźnicka, Piotr Biedroń, Piotr Chys, Robert Ciszewski, Jerzy Gorzko, Grzegorz Gzyl, Michał Jaros, Jacek Labijak, Krzysztof Matuszewski, Marcin Miodek, Robert Ninkiewicz, Jakub Nosiadek, Paweł Pogorzałek, Cezary Rybiński, Marek Tynda.

Asystent reżysera, inspicjent-sufler: Katarzyna Wołodźko

Premiera: 14 października 2023 roku na Dużej Scenie
Kolejne spektakle: 15, 17, 20, 21 i 22 października na Dużej Scenie


Recenzja Trojmiasto.pl

Przeczytaj także

Opinie (77) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

    Polecam

    A ja jestem zachwycona. I polecam gorąco.

    • 8 1

  • Byłam, widziałam

    w skrócie pierwsze 10min robi wrażenie i zapowiada, że dalej może być ciekawie, finalnie jest to jednak hmm, przydługi teledysk do "Kosmicznej odysei". Bardziej ruchoma rzeźba niż spektakl.
    Fabuła przytłoczona przez efekty wizualnie, w których ginie. Dużo osób wstało przy oklaskach ale też sporo twardo siedziało z wyraźnym zawodem. Ale jest dużo świateł, błysków, efektów (jak to u Klaty), więc przeciętnej gawiedzi nawet jeśli nic nie zrozumie to się spodoba. Niestety TW od dłuższego czasu zamiast w jakość idzie w ilość byle masy chwaliły. Duży ukłon dla Aktorów za wykonanie, na pewno granie specyficznych póz przez prawie 2h było wyzwaniem, choć trochę mi ich żal, że muszą w tym grać, gdyż totalnie nie widać tu ich własnego "ja".
    Podsumowując spektakl typowo na pokazanie możliwości efektów nowej sceny, mocne 6/10.

    • 1 1

  • współczuję tym, którzy to obejrzą.

    • 1 2

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

    wspaniale zagrana i wyreżyserowana sztuka

    • 7 2

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

    Obejrzałam- spektakl wspaniały, a Wyspiański. (2)

    Tak bardzo polski. Do bólu. Chciałoby się żeby zobaczył go świat. Tymczasem chyba dla nie-Polaków, nieczytelny.
    Ale to raczej konstatacja banalna. Wyzwolenie Wyspiański napisał dla nas. Miarą jego wielkości jest jego ciągła aktualność. Przerażająca dzięki inscenizacji Klaty.

    • 8 2

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

      Wyjątkowe G , ale będzie się podobać osobnikom rozchwianym emocjonalnie.

      • 1 0

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

      Wyspiański

      Wielki i zrozumiały właśnie aż do bólu. Natomiast spektakl jest idealnym przykładem przerostu formy nad treścią. Tak wielkim, że próbowałam wytrzymać skupiając się na tekście, ale w tej całej maszkaradzie było to trudne.

      • 0 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

    (3)

    Pierwszy raz wyszłam ze sztuki. Po 20 minutach. Krzyki i hałas, brzydota, niezrozumiałe dla widza kostiumy, które podkreślały ułomności ciała.

    Na Święto Niepodległości miałam obejrzeć "polski arcydramat", a wyszedł horror.

    Autora recenzji zapytam o jedno: skąd St. Wyspiański wiedział o granicy, skoro w 1902 roku kiedy pisał sztukę, Polska nie istniała?

    • 2 2

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

      Ciekawe jak opuściłaś miejsce (1)

      przejścia pomiędzy rzędami wąskie, węższe niż w jakimkolwiek kinie.
      Chyba, ze zajmowałaś skrajne krzesełko. Ale i tak sala czarna, bez potknięcia na nieoświetlonych schodach by się nie obyło.
      Te skrzynie tez mi się z granicą białoruską nie kojarzyły wcale. To interpretacja tutejszego recenzenta.
      Spektakl fajny, podobał mi się bardzo. Ale pan w moim rzędzie już od początku zaczął chrapać głośno i przespał całość pomimo krzyków ze sceny

      • 1 0

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

        My dotrwaliśmy do końca tylko ze względu na brak możliwości komfortowego wyjścia (przeciśnięcia się)

        • 0 0

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

      Ponieważ był i jest wieszczem. antycypacja.

      • 0 0

  • Bez niespodzianek

    Spektakl , jak zawsze u Klaty epatuje hałasem, stroboskopami, efektami video i wykorzystaniem możliwości wyremontowanej sceny/ podnośniki ,zapadnie i las sztankietów. Zespół jest niezawodny , jak zwykle w tym teatrze , a traktowanie warstwy literackiej wystarczające . Pomysły reżyserskie są ale nie robiłbym z tego zarzutu wobec twórców.
    "Wybrzeże" po remoncie ? Żenujące ; czerwień i złoto - jak w wiejskiej tancbudzie. Widownia mocno pochylona , widziałem starszych ludzi z trudem wspinających się do górnych rzędów. Imponujący rozmiarem a przytłaczający miernotą oferty bufet zajmuje pół górnego holu. Mam nadzieję ,że chociaż zespół aktorski coś zyskał na tym remoncie / garderoby,magazyny kostiumów etc/ bo my , widzowie niewiele. Wisienką na torcie jest taras widokowy z widokiem na parking przed teatrem. Czekam tylko na reżysera ,który ów taras artystycznie wykorzysta....

    • 1 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Wyzwolenie: demitologizacja Polski według Jana Klaty

    Byłam

    i jestem oszołomiona tym spektaklem.
    Rewelacyjny!

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery