• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Triumf sztuki nad człowiekiem. Widowisko na 450. urodziny Szekspira

Łukasz Rudziński
24 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kłopotliwa elewacja Teatru Szekspirowskiego

Jak otwiera się dach Teatru Szekspirowskiego? Zobacz relację z widowiska "Pierwsze Publiczne Otwarcie Dachu".

Jubileuszową 450. rocznicę urodzin Williama Szekspira w Teatrze Szekspirowskim uczczono widowiskiem poświęconym narodzinom - zarówno człowieka, jak i sztuki oraz samego teatru, który za pół roku stanie się jedną z wizytówek kulturalnych Trójmiasta.



Spektakl plenerowy zaaranżowany przez dyrektora Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego Jerzego Limona i zaproszonych przez niego artystów, pomyślany został jako alegoria narodzin sztuki i ludzkiego dojrzewania. I to począwszy od rozwoju płodowego, po rozwój duchowy, dzięki któremu dostrzegać umiemy niuanse i - zgodnie z przesłaniem widowiska "Pierwsze Publiczne Otwarcie Dachu" - potrafimy lepiej i skuteczniej funkcjonować.

W roli symbolicznego herosa, najsilniejszego człowieka na świecie, wystąpił Mariusz Pudzianowski, który w światowych zawodach strongmanów osiągnął właściwie wszystko i dziś może "zajmować się" walkami w formule MMA. Właśnie w stylu walk MMA Mariusz "Pudzian" Pudzianowski wywołany został na scenę, gdzie podejmuje próbę otworzenia za pomocą 40-metrowej liny jednej z dwóch połaci otwieranego dachu (każda waży około 45 ton). Oczywiście zderzenie ludzkiej siły i najnowszych technologii, użytych do zbudowania otwieranego dachu teatru (perełki architektonicznej Teatru Szekspirowskiego) jest dla człowieka z góry skazane na niepowodzenie. Dopiero magia teatru "wyzwala" siły byłego strongmana, by podołał zadaniu.

W rolę alegorycznych "duchów teatru" wcielili się aktorzy Teatru Miniatura i Teatru Muzycznego oraz studenci Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni i Uniwersytetu Gdańskiego oraz przyjaciele choreografa, Wojciecha Misiuro. Wszyscy oni wzięli udział w barwnej, choć zbyt statycznej paradzie po murach teatru, przywdziewając kostiumy z różnych sztuk teatralnych, wybrane (i w większości zaprojektowane) przez Zofię de Ines.

Samo otwarcie dachu nieco rozczarowało. Sporą atrakcją okazali się za to tancerze gdyńskiego Akrobatycznego Teatru Tańca Mira-Art, ubarwiający wejście Pudzianowskiego w stroju starożytnego gladiatora, jak i wykonujący efektowne ewolucje na ścianach i sznurowni teatru. Nad wszystkim górowała żywa, pogodna muzyka Olo Walickiego. Cała przestrzeń teatru świetnie oświetlona została przez Justynę Łagowską (jedną z najlepszych polskich scenografek teatralnych).

Organizatorom szyki nieco pokrzyżowała pogoda. Z uwagi na silne porywy wiatru, balon będący kontynuacją finału niezwykle efektownej wizualizacji Macieja Szupicy nt. życia i narodzin, nie mógł wzbić się powyżej połaci dachu, przez co dla publiczności widoczny był jedynie na telebimach (dzięki kamerom transmitującym wydarzenie). Problemy techniczne nie ominęły także akrobatów (jedno ze stanowisk na ścianie teatru nie nadawało się do ewolucji). Nie zakłóciło to oczywiście głównego przekazu spektaklu - ukazanie publiczności teatru i "ożywienie go" za pomocą symbolicznego otwarcia jego dachu. Sama impreza skończyła się nagle, pozostawiając spory niedosyt, tym bardziej, że artyści nie wyszli do braw. Szkoda, że prof. Limon nie zabrał głosu przed ani po przedstawieniu, by opowiedzieć widzom zgromadzonym w liczbie ok. dwóch i pół tysiąca osób o teatrze i jego działalności.

Teatr Szekspirowski, którego dzienne utrzymanie będzie kosztować ok. 10 tys. zł, ma zapewniony byt dzięki obu samorządom: miejskiemu i marszałkowskiemu. Finansować będą one bieżące funkcjonowanie instytucji (o środki na wydarzenia artystyczne teatr będzie musiał zadbać samodzielnie). Nawiązujący do tradycji teatru szekspirowskiego sprzed czterystu lat budynek wyróżniać będzie wyjątkowa technologia budowy otwieranego dachu i możliwość układu sceny w stylu elżbietańskim, włoskim (pudełkowa) oraz układu areny, z widownią umieszczoną dookoła sceny.

Otwarcie siedziby Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego planowane jest na 19 września 2014 roku. Inwestycja będzie kosztować 95,5 mln zł, z czego 51 mln zł pochodzi Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, przyznanych zgodnie z umową o dofinansowanie zawartą z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego; po 13,5 mln zł dokładają Gdańsk i województwo pomorskie.

Zobacz jak Teatr Szekspirowski obecnie wygląda od wewnątrz.

Wydarzenia

450 Urodziny Szekspira: Pierwsze Publiczne Otwarcie Dachu (17 opinii)

(17 opinii)
widowisko / show

Miejsca

Opinie (85) 1 zablokowana

  • rewelacja (2)

    Teatr wygląda wspaniale. Możliwości inscenizacyjne imponujące, co było widać i wczoraj. Na przeciw wszystkim maruderom na forum, prezentującym zupełny brak obycia z kulturą i marzącym tylko o parkingach, cieszmy się, że w Gdańsku powstaje fantastyczna, nowoczesna budowla, zorientowana na KULTURĘ.

    • 10 9

    • Scena i widownia będzie niewielka, bo takie było założenie tego teatru, gdzież więc widzisz tu rozmach???

      • 1 0

    • Możliwości inscenizacyjne - marne. Scena wewnątrz ma ok 9m, gdzie na większość spektakli potrzeba 12-16m, na duże z rozmachem - 20m. To taka scena jak w Żaku.

      • 1 2

  • widoczność zła!

    organizatorzy powinni popracować nad pomysłami na widoczność wydarzeń plenerowych

    na Ofeliach była zła widoczność i słaba słyszalność (można było Ofelie wynieść na podwyższenie, na mury)

    wczoraj - całe szczęście, że najciekawsze działo się na wysokościach, to między głowami coś dało się zobaczyć - bo był taki tłum upchnięty, że na początku nie było widać nic

    • 0 1

  • Tyle dróg nie załatanych. W przedszkolach dzieci puchną z głodu, nie mówiąc już o tragicznej sytuacji służby zdrowia. Antybiotyki i sterydy coraz droższe, na wizytę u specjalisty trzeba czekać miesiącami. Jak tu żyć? W tym miejscu była kiedyś ulica, która rozładowywała okoliczne korki i znacznie ułatwiała życie zmotoryzowanym. Zlikwidowano ją niestety. Mało kto o tym pamieta. Mogli chociaż wybudowac ten teatr troche dalej, a uliczke zachowac. Zresztą moim zdaniem najtrafniejsze byłoby postawic tam pietrowy parking.

    • 2 7

  • a ja myslalem ze to parking (3)

    jak tylko zaczeli budowac,mowie o fajnie parking wielokondygnacyjny.a tu k...a teatr.ciekawe gdzie ludzie zaparkują jak już przyjadą na spektakl do tego brzydkiego budynku.pasuje on do zabudowy starego miasta jak kwiatek do kożucha.

    • 16 10

    • no comments... (1)

      Bardzo dziwne, że teatry budują zamiast parkingów, prawda? ;)

      • 2 6

      • No właśnie dziwne, bo nie powinno do tego dochodzić wogóle. Teatrów juz mamy dosyć w Trójmiescie. Jest bardzo duzo innych potrzeb. Dofinansowanie do posiłków w przedszkolach, dziurawe drogi, służba zdrowia. Rozwój infrastruktury komunikacyjnej. Wciąż za mało jest dróg i mostów. Na starym mieście w Gdańsku skandalicznie mało miejsc parkingowych, przydgnałoby się także pociągnąć pare nowych nitek jezdni na starówce, ale przede wszystkim parkingi - tych jest jak na lekarstwo.

        • 1 1

    • Ten budynek posiada parking podziemny :)

      • 3 2

  • Orwarcie (2)

    Ile kosztowala gaza dla gladiatora pudzianowskiego i jaka role gral?
    - silacz nie?
    - marionetke?
    * nawet nie byl aktorem,bo jak ciagna line by dach sie otwrzyk nawet rzadnego grymasu wysilku na twarzy miesni nie bylo,
    *lina luzno zwisala naprezona a dach o cudo otwieral sie...
    ** niezly kicz jak na taka powazna impreze teatru...
    gratulacje za spektakl !!!!!!

    • 13 2

    • Pudzian lubi Iwony, raz i won

      • 0 1

    • trochę luzu...

      nie zaszkodzi i w teatrze.. chyba ktoś tu nie zrozumiał konwencji happeningu! i przestańcie z tym ciągły węszeniem przekrętów finansowych, to jest już nudne.

      • 1 4

  • czemu nie dymki ? a sory, pewnie siedzą :)

    • 0 1

  • o środki na wydarzenia artystyczne teatr będzie musiał zadbać samodzielnie (2)

    i zadba: Lotos, Energa i inna państwówka się zrzuci
    albo lokalni monopoliści typu Saur

    Trzymajcie się Budyniaki za kieszenie

    • 10 4

    • (1)

      Lotos to nie firma panstwowa :)

      • 1 3

      • A jaka?

        bo przecież w prywatnej prezesa nie wybiera minister skarbu

        • 4 0

  • dzienne utrzymanie będzie kosztować około 10 tyś zł ...!?! (1)

    toć to szok

    • 78 8

    • Miesiąc 300 tys

      50 etatów średnio 3 tys / mc brutto
      Drugie tyle pójdzie na prąd pewnie

      No nieźle, nieźle... Przemysł muzealniczy #1 w budyńLandzie
      i ciągle idzie do przodu
      O-take-Polske-walczyłem jakby powiedział Bolesław

      • 4 3

  • Pudzian i Szekspir . Takie połączenie nazwisk możliwe tylko w chorych umysłach

    Mogli jeszcze zaangażować Dodę aby odegrała scenkę miłosną w roli Julii , a Romea powinien zagrać Budyń. Być ,albo nie być idiotą w Gdańku - oto jest pytanie !

    • 6 3

  • (1)

    i co, balon wyleciał czy nie udało się? brawo Budynku kolejna inwestycja wybudowana DZIĘKI Tobie, pokłony panie i władco

    • 4 10

    • Czlowieku wiesz kto to inwestor itd. Zapoznaj sie z budownictwem, sam budyn nie ma z tym obiektem nic wspolnego. Dzieki takim ludziom zaczynam tracic wiare w nasz narod. Polska gdzie kazdy wszystko wie.

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Co będzie można zobaczyć w NOMUS?

 

Najczęściej czytane