• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Teoria i estetyka fotografii cyfrowej

Celem przygotowanej przez Piotra Zawojskiego antologii tekstów o teoretycznych i estetycznych zagadnieniach fotografii cyfrowej jest możliwie szerokie zaprezentowanie współczesnego piśmiennictwa poświęconego przemianom fotograficznego medium, ze szczególnym uwzględnieniem wkładu, jaki fotografia cyfrowa wnosi do cybersztuki i - szerzej - cyberkultury.

maj 21

wtorek, godz. 10.00

Gdańsk Nowy Port, Strajku Dokerów 5
Wstęp wolny
 
Przybliżenie polskiemu czytelnikowi tekstów reprezentatywnych dla refleksji towarzyszącej narodzinom nowego medium i jego rozwojowi, przemianom oraz różnorodnym formom może stać się także rodzajem niezbędnego wyposażenia tekstowego dla wszystkich tych, którzy skupiają swoją uwagę na przemianach współczesnej kultury audiowizualnej. W antologii pomieszczone zostały teksty autorów reprezentujących różne dyscypliny badawcze, rozmaite perspektywy badania i opisu fotografii cyfrowej, różnorodne optyki i konteksty naukowe.
 
Fotografia cyfrowa jest najbardziej widocznym przejawem "cyfryzacji" kultury w epoce dominacji kodu binarnego i epoki komputera jako hipermedium. Antologia adresowana jest do szerokiego kręgu odbiorców zainteresowanych współczesną kulturą audiowizualną. Do wszystkich tych, których zajmują losy obrazów w epoce cyfrowej, a zatem filmo- i medioznawców, teoretyków i praktyków fotografii, kulturoznawców oraz badaczy kultury wizualnej. W wybranych tekstach pojawiają się bowiem nie tylko kwestie wąsko pojętej problematyki fotografii digitalnej, ale dotyczą one bardzo rozmaitych kontekstów globalnie pojętej kultury obrazu w epoce mediów cyfrowych.
 
Zapewne teoria fotografii cyfrowej nie doczekała się jeszcze tej miary autorów jak Susan Sontag, Roland Barthes czy Vilém Flusser, których prace uznawane są dziś za pozycje klasyczne w odniesieniu do fotografii tradycyjnej. Jednakże zgromadzenie w antologii tekstów takich autorów jak   Michael Punt, Martin Lister, Peter Lunenfeld, William J. Mitchell, Lev Manovich, Mark B. Hansen, Roy Ascott, Fred Ritchin czy Geoffrey Batchen - by wymienić tylko niektórych autorów rozpraw zamieszczonych w antologii - można uznać za doskonały przegląd różnych optyk i strategii badania fotografii cyfrowej.

✳️ ✳️ ✳️
 
Piotr Zawojski - profesor UŚ, dr hab. pracuje w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach. Wykłada na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zajmuje się problematyką fotografii, filmu i kina, sztuki nowych mediów oraz cyberkultury. Autor książek "Elektroniczne obrazoświaty. Między sztuką a technologią (2000), "Wielkie filmy przełomu wieków. Subiektywny przewodnik" (2007), "Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii" (2010), "Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów" (2012) oraz "Technokultura i jej manifestacje artystyczne. Medialny świat hybryd i hybrydyzacji" (2016). Redaktor naukowy "Ku filozofii fotografii Viléma Flussera" (2004, 2015) oraz tomów "Digitalne dotknięcia. Teoria w praktyce/Praktyka w teorii" (2010), "Bio-techno-logiczny świat. Bio art oraz sztuka technonaukowa w czasach posthumanizmu i transhumanizmu" (2015) oraz "Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów" (2015). Twórca antologii "Teoria i estetyka fotografii cyfrowej" (2017).

Opinie

Sprawdź się

Które święto przyczyniło się do powstania teatru antycznego?