• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stara dobra geometria i artystyczne wpadki. II Międzynarodowe Biennale Grafiki Cyfrowej - Gdynia 2010

Weronika Korbal
4 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska - Katarzyna Dziuba "Transparentność I" Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska - Katarzyna Dziuba "Transparentność I"

Muzeum Miasta Gdyni już po raz drugi stało się miejscem prezentacji prac zgłoszonych na II Międzynarodowe Biennale Grafiki Cyfrowej. Ten pokonkursowy pokaz tworzy zaskakujący zestaw - podczas gdy nagrodzonym i wyróżnionym realizacjom nie można odmówić wysokiego poziomu artystycznego, to pozostałe zaprezentowane na wystawie budzą kontrowersje.



Nagroda Era Art - Barbara Kasperczyk-Gorlak Nagroda Era Art - Barbara Kasperczyk-Gorlak
Grafiki z efektem trójwymiaru przy użyciu techniki lentikularnej. Grafiki z efektem trójwymiaru przy użyciu techniki lentikularnej.
Inspiracje op-artowe. "Kosmos 1/2010" Darka Gajewskiego. Inspiracje op-artowe. "Kosmos 1/2010" Darka Gajewskiego.
Grafika cyfrowa - owszem, ale gdzie świeżość i innowacyjność? "Komunikaty",Paweł Pacura. Grafika cyfrowa - owszem, ale gdzie świeżość i innowacyjność? "Komunikaty",Paweł Pacura.
Muzeum Miasta Gdyni już po raz drugi stało się miejscem prezentacji prac konkursowych zgłoszonych na II Międzynarodowe Biennale Grafiki Cyfrowej. Organizatorem imprezy jest Stowarzyszenie Promocji Artystów Wybrzeża ERA ART, które za cel konkursu postawiło sobie zorganizowanie pola do wymiany doświadczeń w dziedzinie grafiki cyfrowej. Jednocześnie biennale ma być wydarzeniem - według zapewnień jego koordynatorów - w którym jest miejsce na innowacyjność i eksperyment. Jak te deklaracje realizują się w zestawie zakwalifikowanych do konkursu prac graficznych?

Z tytułu formuły konkursowej biennale oczywiście już spełnia zadanie bycia polem do wymiany doświadczeń artystycznych. Pośród 82 zakwalifikowanych prac obejrzymy grafiki różne stylistycznie, lecz mogące zostać podzielone na kilka głównych grup.

Dominują grafiki czerpiące z tradycji abstrakcji geometrycznej. One również zdobyły największą ilość nagród i wyróżnień w konkursie. Są to prace naprawdę dobre, silne w swej prostocie, często bardzo delikatne i malarskie mimo zgeometryzowania form. Takie są grafiki pt. "Transparentność" autorstwa Katarzyny Dziuby, które zdobyły pierwszą nagrodę. Nagrodę Era Art przyznano Darkowi Gajewskiemu za "Kosmos 1/2010", w którym artysta tworzy barwną kompozycję z małych jaskrawych elementów geometrycznych, wywołując efekt ruchu na wzór działań z kręgu optical artu.

Inne realizacje to wariacje na temat postaci, abstrakcje o formach organicznych, często operujące środkami łudząco przypominającymi klasyczną grafikę warsztatową, czy eksperymenty graficzne z wykorzystaniem fotografii. Do tej ostatniej grupy zalicza się nagrodzona nagrodą Era Art grafika Barbary Kasperczyk-Gorlak, z cyklu "Scena techno". Efekt przestrzenności został tu uzyskany dzięki zbudowaniu pracy z dwóch warstw - zewnętrznej nadrukowanej na transparentnej foli, oraz kolejnej, znajdującej się pod spodem, na którą także naniesiono obraz. Inne ciekawe przykłady wykorzystania nietypowych technik to grafiki Adama Marii Panasiewicza i Mateusza Dąbrowskiego, wykorzystujące zdobycze obrazu lentikularnego, który wywołuje efekt ruchu i trójwymiarowości.

Niestety na wystawie znalazły się też prace, które znacząco odbiegają poziomem od reszty i nie wnoszą żadnych ciekawych jakości w obszar grafiki cyfrowej. Skoro impreza chce promować nowość i świeżość, to jak wytłumaczyć obecność grafik, które wyglądają jak wprawki studenta, który dorwał się do komputera i w nieudolny sposób eksperymentuje z nowymi technikami? Obrazy wykorzystujące efekt przeskalowanych pikseli, fraktali czy systemu "zero-jedynkowego" były innowacyjne, ale dobrych parę lat temu. Podobnie rzecz ma się z plastikowymi montażami fotograficznymi trącącymi myszką w stylu starych prac Ryszarda Horowitza. Z pewnością to klasyka, ale ze współczesnością i rozwojem nie ma nic wspólnego.

Mimo przyzwoitego poziomu artystycznego biennale rodzi się pytanie, skąd te ostatnie z wymienionych, nietrafione lecz zakwalifikowane do konkursu prace. Wierzę w jury, bo do poziomu wyróżnionych grafik nie można się przyczepić. Być może organizatorzy powinni się postarać o szersze rozpropagowanie imprezy w kolejnych latach, by podnieść jeszcze jej poprzeczkę i zapewnić większą różnorodność. 236 prac (tyle zgłoszono do konkursu) to w końcu nie jest aż tak wiele, biorąc pod uwagę, jak prężnie rozwija się nowoczesna grafika.

Miejsca

Opinie (4) 3 zablokowane

  • regulamin

    z tego co pamiętam biennale ogranicza się do absolwentów uczelni artystycznych z wyłączeniem licencjatu - i to tyle w ramach świeżości ;) ciekawe pomysły nie są domeną tylko artystów "uczonych", konkurs powinien być otwarty dla wszystkich, ew. mieć różne kategorie...

    • 4 7

  • bo artystami

    sie bywa obecnie nie jest dlatego to narzucaja wstyd

    • 0 0

  • Czy ktoś może mi wytłumaczyć (1)

    na czym polega piękno tych prac ?

    • 1 3

    • PIĘKNO POLEGA NA TYM ,ŻE PRACE TYCH TYCH AUTORÓW ZOSTAŁY WYTYPOWANE JAKO PIĘKNE...OT I CAŁA FILOZOFIA PIĘKNEJ SZTUKI

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Która z inicjatyw nie jest Miejskim Znakiem Kultury Szymona Wróblewskiego?

 

Najczęściej czytane