• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Rigoletto. Semi-stage (50 opinii)

opera / operetka
kasy:
58 763-49-06
wystawia:
Opera Bałtycka w Gdańsku
czas trwania:
2 godz. 30 min.
data premiery:
28 kwietnia 2017
6.0
1 ocena
Rigoletto. Semi-stage
Giuseppe Verdi

Opera w trzech aktach. Libretto napisał Francesco Maria Piave na podstawie dramatu Król się bawi autorstwa Victora Hugo. Muzykę do niej skomponował Giuseppe Verdi. Początkowo opera miała być zatytułowana "Klątwa", dopiero potem Verdi zmienił tytuł na "Rigoletto". Prapremiera odbyła się w weneckim Gran Teatro La Fenice w 1851 r.

Największe piękno spektakli operowych polega na tym, że są dziełami ponadczasowymi - zarówno w prezentowanej treści, jak i tworzącej je muzyce. Tę uniwersalność dostrzegł Tomasz Podsiadły, reżyser Rigoletta, prezentowanego w tym sezonie w wersji semi-stage, który słusznie zauważa, że "przecież spektakl operowy to emocje zapisane w muzyce, obrazy namalowane dźwiękiem, pasje i namiętności". Opowieść o nienawiści, miłości i pożądaniu to bowiem nie tylko sens prezentowanej opery, ale i uczucia obecne w każdej epoce. Współczesny widz przywykł do oglądania tych emocji na ekranie kinowym, my zaś proponujemy Państwu obraz pełen skrajnych uczuć, intryg i śmiercionośnego fatum w towarzystwie ponadczasowej "ścieżki dźwiękowej" autorstwa samego Verdiego.

Treść operowego dzieła, stworzonego w oparciu o budzący kontrowersje dramat Victora Hugo, tylko częściowo nawiązuje do pierwowzoru. Nie chodzi tu jednak o różnice w ciągu przyczynowo-skutkowym, ale o nadrzędne myśli patronujące każdej z tych sztuk. O ile autorowi Le roi s'amuse chodziło o wyraźne wykpienie władzy, jej rozpustnego trybu życia i prezentację swych poglądów, wśród których sztandarowym była antymonarchistyczność, o tyle Verdi (za sprawą doskonałego libretta Piavy) na pierwszy plan wysuwa międzyludzkie relacje i personalne dramaty. Z dramatu politycznego Rigoletto zmienia się w opowieść o tęsknocie, ślepej miłości, poświęceniu, ale też odrzuceniu, nienawiści i zemście. Wszystko to, doskonale współgrające z majestatyczną muzyką Verdiego, czyni prezentowane dzieło wydarzeniem niezwykłym i zapadającym na długo w pamięć.

Dyrygent: Tomasz Tokarczyk
Reżyseria: Tomasz Podsiadły
Scenografia: Joanna Maciejewska

Obsada:

Rigoletto - Andrii Shkurhan
Gilda - Ewelina Szybilska
Książę - Victor Campos Leal
Sparafucile - Szymon Kobyliński
Magdalena - Elwira Janasik
Giovanna - Karolina Sołomin
Monterone - Damian Konieczek
Marullo - Kamil Pękala
Borsa - Witalij Wydra
Hrabia Ceprano - Rafał Sambor
Hrabina Ceprano - Joanna Wesołowska
Paź - Magdalena Nanowska
Dowódca straży - Wojciech Winnicki
Lalkarz - Marcin Marzec

Recenzja Trojmiasto.pl

Przeczytaj także

Opinie (50) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Rigolettów dwóch. O "Rigoletto. Semi-stage"

    Rigoletto (3) (opinia sprzed 7 lat)

    W 2016 miałem przyjemność oglądać dwie realizację tej opery w Semper Opera w Dreźnie i Staatsoper w Hamburgu. W mojej długoletniej karierze melomana przywołam jeszcze spektakle które widzialem w Wien Staatsoper i Bayerische Staastsoper oraz pamiętne Rigoletto z Piotrm Beczla w Warszawie. Porównując warstwę muzyczną spektakl w operze Bałtyckiej stał na takim samym wysokim poziomie

    • 10 2

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Rigolettów dwóch. O "Rigoletto. Semi-stage"

      podpisuj (2) (opinia sprzed 7 lat)

      się Kunc nazwiskiem

      • 1 4

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł Rigolettów dwóch. O "Rigoletto. Semi-stage"

        Świnie (opinia sprzed 7 lat)

        z prof. Kuncem pasałeś?

        • 1 0

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł Rigolettów dwóch. O "Rigoletto. Semi-stage"

        (opinia sprzed 7 lat)

        A czy to Kunca zasługa ze ork8estra dobrze gra?Muzycy grają bo prezentują wysoki poziom ale to nie ma nic wspólnego z Kuncem

        • 1 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Rigolettów dwóch. O "Rigoletto. Semi-stage"

    (opinia sprzed 7 lat)

    Myślę, że cała masa ludzi, którzy mają choć średnie pojęcie o muzyce i ich percepcja jest w stanie ogarnąć poszczególne elementy spektaklu operowego, ze zniecierpliwieniem czeka, aż powstanie specjalizacja "recenzowanie recenzji".

    Najlepszy dyrygent w OB w tym sezonie nie sprostał Pana wysoko zawieszonej poprzeczce, za to sopran śpiewający intonacją pozostawiającą sporo do życzenia już się Panu podobał. I do tego jeszcze to był wysoki sopran! To Ci niespodzianka, wysoki sopran!

    • 13 2

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Rigolettów dwóch. O "Rigoletto. Semi-stage"

    Ataki (3) (opinia sprzed 7 lat)

    na Pana Rudzińskiego oraz Dyrekcję Opery Bałtyckiej ,
    są dziełem pogrobowców Weissa, ale czuję rączkę wyżej wymienionego
    również.

    • 2 10

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Rigolettów dwóch. O "Rigoletto. Semi-stage"

      Ataki :O (1) (opinia sprzed 7 lat)

      Ataki na Pana Rudzińskiego są dziełem ludzi wiedzących cokolwiek o muzyce i tych , którzy nie toleruję niekompetencji.

      • 8 3

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł Rigolettów dwóch. O "Rigoletto. Semi-stage"

        A jednak (opinia sprzed 7 lat)

        i tak, nie masz powrotu.

        • 0 0

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Rigolettów dwóch. O "Rigoletto. Semi-stage"

      (opinia sprzed 7 lat)

      Co za brednie

      • 1 1

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Rigolettów dwóch. O "Rigoletto. Semi-stage"

    Zdegustowany. :-( (3) (opinia sprzed 7 lat)

    Mnie najbardziej podobała się kukła czy lalka, bo nie śpiewała i najlepiej wyglądała. :-\ Śpiewający Rigoletto kiedyś może i śpiewał fantastycznie - a może to tylko niedyspozycje głosowe szczególnie w górnych fragmentach partii ? Jak do tej pory najlepszym śpiewającym Rigolettem w Operze Bałtyckiej, którego miałem możliwość słuchać był Florian Skulski. Czy zjawi się kiedyś ktoś, kto go przebije? Długo przyjdzie mi czekać. Znakomitym Rigolettem może być również Leszek Skrla. Andrij Shkurhan mimo, że w średnicy ma kulturę brzmienia nie może się równać ze śpiewakami których raczyłem wymienić.

    • 5 4

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Rigolettów dwóch. O "Rigoletto. Semi-stage"

      Shkurhan (2) (opinia sprzed 7 lat)

      był i jest ,wspaniałym śpiewakiem , nie ma co zawiścić.

      • 1 4

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł Rigolettów dwóch. O "Rigoletto. Semi-stage"

        (1) (opinia sprzed 7 lat)

        Zgadza się, Shkurhan jest wspaniałą, gasnącą gwiazdą.

        • 4 0

        • Opinia do artykułu

          Zobacz artykuł Rigolettów dwóch. O "Rigoletto. Semi-stage"

          Ty (opinia sprzed 7 lat)

          chyba nie jesteś, nawet wschodzącą

          • 0 2

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Rigolettów dwóch. O "Rigoletto. Semi-stage"

    Opera Bałtycka (opinia sprzed 7 lat)

    wspaniale się odradza ,pomimo działań kilku wewnętrznych wrogów ,
    inspirowanych z Warszawy,
    Jest tylko nie do końca rozwiązany, problem z polityką kadrową.
    Opera Bałtycka kierownikami stojąca,jeden kierownik na dwóch
    pracowników, to mała przesada.
    Nic się również nie zmieniło, jeśli chodzi o te typy po zawodówkach,
    zajmujących eksponowane stanowiska.
    Panie Dyrektorze: Świat się Śmieje!!!

    • 3 4

  • Rigoletto uszami początkującego. (opinia sprzed 6 lat)

    No, w sumie wstyd. W wieku 50+ po raz pierwszy na prawdziwej operze.Ale mi się podobało, choć w to wątpiłem. Zwłaszcza córka Rigoletta. Ale po prostu nie mogłem słuchać księcia. Śpiewak cały czas mieszał dwie techniki wydawania dźwięku (pełen głos i falset- czy jak to tam nazwiecie) i efekt był taki, jakby arie śpiewały dwie osoby wymieniające się rolą co parę fraz.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery