Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Remus (17 opinii)

spektakl dramatyczny teatr dla dzieci
kasy:
58 341-94-83, 601-628-377
wystawia:
Miejski Teatr Miniatura
data premiery:
25 października 2014
czas trwania:
1 godz. 50 min. (1 przerwa)
7.9 21 ocen 1 10
Remus
na podstawie "Życia i przygód Remusa" Aleksandra Majkowskiego

tłumaczenie: Lech Bądkowski

Spektakl dla dzieci w wieku od lat: 10.

"Życie i przygody Remusa" Aleksandra Majkowskiego to pierwsza powieść w całości napisana w języku kaszubskim i jednocześnie główna epopeja literatury kaszubskiej, nie bez przesady porównywana z "Panem Tadeuszem" Adama Mickiewicza. Świat realny miesza się w niej ze światem kaszubskich legend i baśni. Bohaterem opowieści jest Remus, Kaszub, który przez swoją wadę wymowy i niejasne pochodzenie staje się outsiderem. Jako dziecko Remus zostaje poproszony o pomoc przez uwięzioną królewiankę; jako dorosły rusza w podróż po regionie, handlując książkami i tocząc walkę ze Smętkiem, kaszubskim diabłem. "Życie i przygody Remusa" to barwne dzieło na miarę "Don Kichota", gdzie w podróży po Kaszubach bohaterowi towarzyszy wierny przyjaciel, grajek Trąba.

Spektakl w Miniaturze to opowieść o straconej tożsamości, o miejscu zapomnianym. Żeby je na nowo odnaleźć, trzeba pokonać trzy zjawy: Strach, Trud i Niewarto.

Adaptację powieści przygotował Romuald Wicza-Pokojski, dyrektor Miniatury, reżyser i dramaturg. Nad scenografią pracują - pod kierunkiem reżysera i scenografki Katarzyny Zawistowskiej - dwie studentki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku: Monika Ostrowska i Katarzyna Skoczylas. Jako kompozytor muzyki do spektaklu debiutuje Adrian Jerzy Amrugiewicz, realizator dźwięku i akustyk, autor ścieżek dźwiękowych do licznych spektakli przygotowywanych z dziećmi i młodzieżą w Miniaturze.

Ze względu na trwający obecnie w Miniaturze remont premiera spektaklu wyjątkowo odbędzie się w nowo otwartym Europejskim Centrum Solidarności. Jest to znakomite miejsce do prezentacji ważnego dla naszego regionu spektaklu o poszukiwaniu tożsamości.

Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa". Konkurs, organizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, jest jednym z najważniejszych wydarzeń realizowanych dla uczczenia przypadającego w 2015 roku jubileuszu 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Celem Konkursu jest wzmocnienie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów, nagradzanie najciekawszych interpretacji dawnej literatury, a także wspieranie po­szukiwań zapomnianych dzieł przeszłości, zasługujących na istotne miejsce w zbiorowej pamięci.

Adaptacja i dramaturgia: Romuald Wicza-Pokojski
Reżyseria: Remigiusz Brzyk
Opieka scenograficzna: Katarzyna Zawistowska
Asystentki reżysera ds. scenografii: Monika Ostrowska, Katarzyna Skoczylas
Muzyka: Adrian Jerzy Amrugiewicz

Obsada:
Jakub Ehrlich
Edyta Janusz-Ehrlich
Jacek Gierczak
Agnieszka Grzegorzewska
Wioleta Karpowicz
Jacek Majok
Hanna Miśkiewicz
Jadwiga Sankowska
Wojciech Stachura
Joanna Tomasik
Krystian Wieczyński
ze specjalnym udziałem Danuty Stenki

Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa" realizowanego z okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Konkurs organizuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego | www.klasykazywa.pl.

Partner premiery: Europejskie Centrum Solidarności.

-----

Remigiusz Brzyk - reżyseria
Reżyser, scenograf, pedagog. Absolwent Wydziału Lalkarskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu (1995) i Wydziału Reżyserii Dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (1998), gdzie studiował na roku prowadzonym przez Krystiana Lupę. W 1996 roku asystował Lupie przy inscenizacji "Rodzeństwa" Thomasa Bernharda (Stary Teatr w Krakowie). Jako reżyser zadebiutował w 1998 roku przedstawieniem "Foma" według Fiodora Dostojewskiego w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi. Od tego czasu zrealizował kilkadziesiąt spektakli na najważniejszych scenach w Polsce. Otrzymał wiele wyróżnień i nagród, m.in. "Złotą Maskę" w Łodzi dla najlepszego reżysera sezonu (1999); Laur Konrada oraz Nagrodę Publiczności za reżyserię przedstawienia "Czarownice z Salem" Arthura Millera na 4. Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje w Katowicach (2001); łódzką "Złotą Maskę" za reżyserię przedstawień "Historia o Miłosiernej, czyli testament psa" Ariano Suassuny (2004) i "Brygada szlifierza Karhana" Vaska Kani (2009); nagrodę główną za reżyserię spektaklu "Korzeniec" na XII Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej "Rzeczywistość przedstawiona" w Zabrzu (2012) oraz wyróżnienie za koncepcję wizualną spektaklu "Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł" na XLIX Przegląd Małych Form Teatralnych KONTRAPUNKT w Szczecinie (2014). Jest wykładowcą wrocławskiej filii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie na Wydziale Aktorskim i Lalkarskim (kierunek reżyseria teatru lalek). Przedstawienie "Remus" będzie pierwszą realizacją Remigiusza Brzyka w teatrze lalkowym.

Romuald Wicza-Pokojski - adaptacja i dramaturgia
Reżyser, dramaturg, od listopada 2011 roku dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Miniatura. Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Wiedzy o Teatrze. W 1991 roku założył autorski Teatr Wiczy, z którym zrealizował ponad 20 spektakli, zarówno scenicznych, jak i plenerowych. W latach 1994-1997 pracował w Instytucie Teatru Narodowego i Teatrze Narodowym, gdzie współtworzył pierwszą impresaryjną scenę teatralną w Polsce - Teatr Mały. W latach 2006-2009 prowadził zajęcia na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zaangażowany w działalność kulturalną i teatralną: pomysłodawca i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Bulwar Sztuki (2003-2006), kierownik społecznego domu kultury Centrum Wolnego Czasu Wicza (2004-2009). Realizator projektów artystyczno-społecznych adresowanych do osób bezdomnych, środowisk defaworyzowanych społecznie, emigrantów. W latach 2008-2011 dyrektor programowy Biura Gdańsk 2016, współautor strategii kulturalnej "Wolność kultury. Kultura Wolności".Jako reżyser i dramaturg współpracował z teatrami: Baj Pomorski w Toruniu, Olsztyński Teatr Lalek, Teatr Wybrzeże w Gdańsku. Jego spektakle były prezentowane m.in. w Armenii, Czechach, Chorwacji, Danii, Grecji, Hiszpanii, Iranie, Irlandii, Niemczech, na Litwie, Słowacji, w Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii, we Włoszech, na Białorusi, w Japonii. Laureat wielu nagród indywidualnych i zbiorowych, m.in.za innowacyjność w sztuce lalkarskiej za spektakl "Dietrich. Broken nails" podczas World Festival of Puppet Arts w Pradze w 2009 roku. W 2007 roku otrzymał medal "Zasłużony dla Kultury Polskiej". W Miniaturze zrealizował spektakle "Baltic. Pies na krze" i "Brzydkie kaczątko".

Katarzyna Zawistowska - opieka scenograficzna
Studiowała architekturę wnętrz i scenografię na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom w 2003 r. W 2005 ukończyła podyplomowe studia 'architektura+dialog'. W latach 2001-2003 staż w Pracowni Scenografii, gdzie obecnie pracuje na stanowisku asystenta. Realizuje projekty scenograficzne we współpracy z teatrami i instytucjami kulturalnymi w Polsce i za granicą. Prezentowała swoje projekty podczas Quadriennale Scenografii w Pradze w 2007 r. W 2008 rezydencja artystyczna na zaproszenie Hooyong Performing Arts Centre w Korei Południowej. Brała udział w konferencjach naukowych International Federation for Theatre Research w Pradze (2007) i Seulu (2008). Konsultant artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Działań Teatralnych i Plastycznych Zdarzenia w Tczewie.

Monika Ostrowska - asystentka reżysera ds. scenografii
Studiowała architekturę wnętrz najpierw na Politechnice Białostockiej (uzyskując tytuł inżyniera architekta wnętrz w 2012), by potem kontynuować naukę na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Tytuł magistra sztuk zdobyła pracą dyplomową z aneksem ze scenografii w czerwcu 2014 roku. Jej początkowa ścieżka zawodowa związana była z architekturą wnętrz, odbyła praktyki w biurach architektonicznych Archi+ w Białymstoku, Arch-deco w Gdyni i ProArte w Sopocie. Brała też udział w warsztatach projektowych dotyczących zagospodarowania wirydarza i wejścia do Muzeum Narodowego w Gdańsku. W 2013 roku odbyła staż we włoskiej firmie Mobilificio Saita w ramach programu Erasmus. W latach 2011-2014 realizowała projekty prywatnych wnętrz mieszkalnych i komercyjnych. Kontynuuje również swoje prace scenograficzne - w 2013 roku prezentowała projekt scenograficzny na Festiwalu Scenografia 6D. Sześć wymiarów scenografii, w 2014 roku zaprojektowała scenografię do etiudy filmowej Adriana Apanela.

Katarzyna Skoczylas - asystentka reżysera ds. scenografii
Absolwentka kierunku architektura wnętrz w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Aneks do dyplomu ze scenografii. W ramach programu Erasmus odbyła praktyki we Włoszech.

Adrian Jerzy Amrugiewicz - muzyka | debiut
Realizator dźwięku, artysta dźwiękowy, producent muzyczny. Współpracował między innymi ze Stowarzyszeniem Kulturalno-Edukacyjnym MOST, wrocławskim Radiem Traffic, Agencją Gra, Ragtime, Agencją Artron, realizował także nagrania lektorskie dla Nitro Lydstudio w Oslo. Realizator dźwięku w Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku. Muzyka do spektaklu "Remus" jest jego debiutem kompozytorskim w teatrze profesjonalnym.

Recenzja Trojmiasto.pl

Zamknij oczy i wyobraź sobie... - recenzja "Remusa" Teatru Miniatura Zamknij oczy i wyobraź sobie... - recenzja "Remusa" Teatru Miniatura

Zamknij oczy i wyobraź sobie... - recenzja "Remusa" Teatru Miniatura (15 opinii)

Zamiast rozbuchanej inscenizacji jedenaścioro aktorów w białych kostiumach, z pomalowanymi...

27 października 2014

Opinie (17) 1 zablokowana

  • podobało się (opinia sprzed 6 lat)

    naprawdę udane przedstawienie, choć nie dla małego dziecka

    • 3 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Zamknij oczy i wyobraź sobie... - recenzja "Remusa" Teatru Miniatura

    Styl! (4) (opinia sprzed 6 lat)

    Wyjątkowo niechlujna recenzja z wieloma kiksami stylistycznymi - aż nie chce się czytać. Na przykład zdanie: "Remigiusz Brzyk usadzając aktorów przy stole postanowił zrównać ich w planie aktorskim i wykreować na aktora zbiorowego, co widoczne jest w grze aktorskiej".

    • 21 4

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Zamknij oczy i wyobraź sobie... - recenzja "Remusa" Teatru Miniatura

      (3) (opinia sprzed 6 lat)

      nareszcie wasz portal pisze cokolwiek o kaszubszczyźnie.

      @Belfer: nie czepiaj się, tu tak jest zawsze, piszą jak umieją i baaardzo się starają używać mądrych słówek, pierwszy raz trojmiasto(dot)pl widzisz na oczy?

      • 6 2

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł Zamknij oczy i wyobraź sobie... - recenzja "Remusa" Teatru Miniatura

        taki sobie cytat (2) (opinia sprzed 6 lat)

        A zmanipulowanie cytatu czym jest?
        W tekście oryginalnym jest; "Remigiusz Brzyk usadzając aktorów przy stole postanowił zrównać ich w planie aktorskim i wykreować na aktora zbiorowego. Dobrze prezentują się starsi aktorzy."
        Może jednak warto czytać. To tyle.

        • 1 0

        • Opinia do artykułu

          Zobacz artykuł Zamknij oczy i wyobraź sobie... - recenzja "Remusa" Teatru Miniatura

          (1) (opinia sprzed 6 lat)

          Żadna manipulacja - tekst został skopiowany elektronicznie Po prostu został poprawiony. I bardzo dobrze.

          • 2 0

          • Opinia do artykułu

            Zobacz artykuł Zamknij oczy i wyobraź sobie... - recenzja "Remusa" Teatru Miniatura

            ROTFL (opinia sprzed 6 lat)

            "co widoczne jest w grze aktorskiej" hahaha
            nie wystarczy do gotowego zdania dokleić 3 słówek od siebie. Czasem naprawdę lepiej wziąć w cudzysłów i nie udawać że to własne.

            • 0 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Zamknij oczy i wyobraź sobie... - recenzja "Remusa" Teatru Miniatura

    Wjaldzi Bóg Zapłać za Waju robłeta. (opinia sprzed 6 lat)

    Jak zaprosić do obejrzenia Pomorzan media ruszcie do pracy.

    • 7 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Zamknij oczy i wyobraź sobie... - recenzja "Remusa" Teatru Miniatura

    Mało interesujący temat, mało interesująca aranżacja. (opinia sprzed 6 lat)

    Czasem oglądając takie spektakle mam wrażenie że zbliża się koniec roku budżetowego, i trzeba szybko rozdysponować fundusze, no więc się je pakuje w co się da.

    • 8 22

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Zamknij oczy i wyobraź sobie... - recenzja "Remusa" Teatru Miniatura

    Pięknie! Tematyka wspaniała (4) (opinia sprzed 6 lat)

    Tylko "dlaczemu" w dobie rozbuchanej kultury obrazkowej teatry na siłę rezygnują ze scenografii, strojów itp.?

    W podpisie miało być chceme, ale łucekło...

    • 7 4

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Zamknij oczy i wyobraź sobie... - recenzja "Remusa" Teatru Miniatura

      może właśnie dlatego? (1) (opinia sprzed 6 lat)

      • 3 0

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł Zamknij oczy i wyobraź sobie... - recenzja "Remusa" Teatru Miniatura

        Czyli? (opinia sprzed 6 lat)

        A my na przekór wszystkim, będziemy mniej atrakcyjni- powiedzieli dyrektorowie teatrów.

        • 4 2

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł Zamknij oczy i wyobraź sobie... - recenzja "Remusa" Teatru Miniatura

      (1) (opinia sprzed 6 lat)

      Być może dlatego, że jest to teatr a nie cepelia. Na dosłowną rekonstrukcję świata przedstawionego wybierz się może do skansenu, a nie na spektakl.

      • 11 4

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł Zamknij oczy i wyobraź sobie... - recenzja "Remusa" Teatru Miniatura

        Nie cierpię komentarzy snobów Stefanów (opinia sprzed 6 lat)

        dla których popisy np. Romea i Julii w dżinsach na pustej scenie to gra wyobraźni

        • 4 3

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Zamknij oczy i wyobraź sobie... - recenzja "Remusa" Teatru Miniatura

    Remusa warto czytać. (opinia sprzed 6 lat)

    Ostatnio wyszło wydanie podwójne po kaszubsku i po naszemu. Nie jestem kaszubą, ale udało mi się przeczytać w języku Remusa. To wspaniała książka.

    • 14 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Zamknij oczy i wyobraź sobie... - recenzja "Remusa" Teatru Miniatura

    Sremus (opinia sprzed 6 lat)

    Nudne, głupie itp. ;d

    • 0 11

  • GE NIAL NE !!! (opinia sprzed 4 lat)

    GE NIAL NE !!!
    Poszłam wczoraj z mieszanymi uczuciami ale wyszłam zauroczona. Gra aktorów na najwyższym poziomie. Scenografia "w punkt". Tutaj mniej znaczy więcej. Jeszcze raz BRAWA dla aktorów i całej ekipy Twórców.

    • 1 0

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł Zamknij oczy i wyobraź sobie... - recenzja "Remusa" Teatru Miniatura

    (opinia sprzed 2 lat)

    Corka byla dzisiaj tj.24 stycznia ze swoja klasa .wrocila niezadowolona choc byla juz w teatrze i w operze to ten wystep byl poprostu " nudny".

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery