• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Próżnia i Tlen - Hanna Nowicka (3 opinie)

Hanna Nowicka, Próżnia

Muzeum Narodowe w Gdańsku
Gdańska Galeria Fotografii

Indywidualna wystawa instalacji składającej się z obiektu, fotografii i projekcji wideo dotycząca lęku i sposobu odczuwania samotności w miejscach izolacji.

Hanna Nowicka w swoich realizacjach podejmuje autorefleksję nad przemijaniem i trudnym przyjęciem narzuconej roli. Często odniesieniem są dysonansy w kontaktach partnerskich, relacje rodzinne i metamorfozy fizyczności tak istotne przy budowaniu tożsamości płciowej. Próżnia jest analizą zmienności poczucia bezpieczeństwa. Nagłe i przymusowe wybicie z rytmu codzienności życia, w tym aktywności zawodowej, powoduje często potrzebę głębokiego przewartościowania siebie. Problemy osobiste także natury zdrowotnej zatrzymują bieg zdarzeń, narzucają nam nowy rytm, harmonogram działania.

Jako poddani nowej sytuacji wracamy do pozycji bezwolnej istoty, za którą ktoś inny podejmuje decyzje. Ten wszechogarniający bezwład w dzisiejszym nad-aktywnym trybie życia wydaje się być zabójczy. Czasem jednak - mimo indywidualnego, wewnętrznego oporu, stan ten może mieć swoje dobre strony. Izolacja np. szpitalna, otwiera nowe perspektywy odczuwania. Ograniczenie silnej indywidualności, bywa jej nowym otwarciem a poddanie nowym bodźcom choćby nieprzyjemnym - staje się źródłem poznania.

Nowicka przenosi widza w perspektywę unieruchomienia, poprzez fotografie obiektów podtrzymujących życie i zastosowanie charakterystycznego dla swoich działań materiału - skóropodobnego tworzywa. Chłodnej instalacji towarzyszy enigmatyczny, pełen niepokoju film wideo.

Hanna Nowicka
Urodzona 1962 roku w Szczecinie. Studia PWSSP w Gdańsku 1982-87. Dyplom w pracowni prof. Kazimierza Ostrowskiego. Adiunkt I stopnia ASP w Gdańsku na Wydziale Malarstwa i Grafiki, prowadzi pracownię dyplomową. Mieszka i pracuje w Trójmieście. Zajmuje się sztuką feministyczną, fotografią, wideo i malarstwem.

Wybrane wystawy indywidualne:
2006 - Próżnia, Galeria Arsenał, Białystok
2003 - Galeria Na Obvodnym, St. Petersburg;
2002 - Pleasure out of Reach, BGSW, Słupsk;
2001 - Sanktuarium Matki Mojej, Galeria Wyspa, Gdańsk;
1998 - Fotografie i obiekty, Galeria Koło, Gdańsk; Malarstwo, The Amber Gallery at American Center for Polish Culture, Washington D.C., USA

Wybrane wystawy zbiorowe:

2005 - [prologue] new feminizm/ New Europa, Cornerhouse, Manchester, Anglia; Miłość i demokracja, Art Poznań 2005, Galeria Stary Browar, Poznań; Przestrzenie intymności, Muzeum Narodowe, Szczecin; Contemporary Identity. Fotografia polska dzisiaj, Muzeum Fotografii, Saloniki, Grecja

2004 - Obraz kontrolny, Najnowsze Wideo Polskie, Bunkier Sztuki, Kraków; Łódź Biennale, Palimpsest Muzeum, Pałac Poznańskiego; Krzątanina 2, BWA, Zielona Góra; Krzątanina 2, BWA Galerie Współczesne, Wrocław; Anne, Marie, Madeleine, Galeria Apollonia, Strasburg, Francja; Art Poznań 2004, Słodownia, Poznań

2003 - Zimno 2, Modelarnia, Gdańsk; Extra Strong Super Light, Międzynarodowa, Wystawa Sztuki, Muzeum Narodowe Szczecin; Przestrzenie codzienności, Galeria Miejska, Brema; Architectures of Gender, Sculpture Center, Nowy Jork, USA.

2001 - Krzątanina, BWA Galerie Współczesne, Wrocław;

2000 - Projekt N.E.W.S. Gotland Art Museum, Visby, Szwecja; Interim - Zeit, Ostdeutsche Galerie, Regensburg; All You Need Is Love, Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia", Gdańsk; N.E.W.S., Galeria Noass, Ryga, Łotwa

Wystawa jest częścią cyklu Feminoteka, prezentującego postawy wybranych fotografek współczesnych.

Kuratorka: Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka

Muzeum Narodowe w Gdańsku
Gdańska Galeria Fotografii
ul. Grobla I 3/5 , 80-834 Gdańsk

wystawa czynna do 04.10.2009,
wtorek, środa, czwartek, piątek: 11.00-18.00
sobota-niedziela: 11.00-16.00,
wstęp: 2 i 1 zł

Przeczytaj także

Opinie (3)

  • To jest naprawdę

    ale to naprawdę słaba wystawa. Nie czułem tam ani tlenu, ani próżni, ani nic pomiędzy. Dwie marne wizualizacje i dwa zdjęcia nie uniosły tematu nawet na milimetr.

    • 0 0

  • i ciagle zasloniete okna

    takie widzenie sztuki,naciaganie jest w modzie

    • 0 0

  • Pustostan raczej

    jak zaczynają sie "obiekty" i "instalacje", to znak, że skońyczyła się inwencja.

    "Wystawa jest częścią cyklu Feminoteka, prezentującego postawy wybranych fotografek współczesnych" - Tak to moda polityczno-społeczna eliminuje sztukę. Brawo kurator!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

W 2012 roku Gdańsk był jednym z gospodarzy: