- 1 5 wystaw, na które warto wybrać się w maju (7 opinii)
- 2 Sztuczna inteligencja w sztuce - tak czy nie? (59 opinii)
- 3 Maj miesiącem festiwali (7 opinii)
- 4 Pogadaj o książkach... przy piwie (57 opinii)
- 5 Orzechowski: Szukam dziur w rzeczywistości (16 opinii)
Projekt Teatru "Elżbietańskiego" w Gdańsku
11 stycznia 2005 (artykuł sprzed 19 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Kłopotliwa elewacja Teatru Szekspirowskiego
Sąd konkursowy w składzie: Stanisław Deńko (Przewodniczący Sądu), Jerzy Limon, Gaetano Pesce, Ben Bolgar, Andrzej Wajda, Kazimierz Łatak, Marcin Gawlicki oraz Wojciech Grabianowski w obradach w dniach 7 - 10 stycznia 2005 r., spośród 38 zakwalifikowanych prac konkursowych nagrodził 3 prace. Wysokość wszystkich nagród jest równorzędna i wynosi 6 tys. euro dla każdego z zespołów. Sąd rekomenduje podjęcie przez Inwestora negocjacji ze wszystkimi nagrodzonymi zespołami.
Założeniem Międzynarodowego Konkursu Architektonicznego na teatr "szekspirowski" w Gdańsku było połączenie sceny elżbietańskiej i włoskiej. Okazało się że wyrażenie ducha teatru w takim kształcie najlepiej zrealizowały międzynarodowe zespoły architektoniczne.
Projekty reprezentują różne podejścia architektoniczne, ale są spójne w swojej myśli teatralnej.
Laureatem Nagrody Specjalnej został RENATO RIZZI z Wenecji (zespół włosko-polski). Projekt integralnie wiąże teatr i przestrzeń jego otoczenia z miastem. Jest to projekt wybitny, który nie ogląda się na panujące mody i wykracza poza swoja epokę. Projekt jest niespotykaną wizją wkomponowania teatru w średniowieczną i renesansową zabudowę miasta.
Ponadto przyznano dwie Nagrody Równorzędne, które trafiły do dwóch zespołów angielskich:
DESIGN ENGINE ARCHITECTS LTD. Timothy Bradley z Londynu oraz NISSEN ADAMS LLP Pippa Nissen z Londynu.
DESIGN ENGINE ARCHITECTS LTD. Timothy Bradley z Londynu - projekt wykorzystuje skojarzenie z miejscem poprzez wykorzystanie symbolu integralnie związanego z Gdańskiem - bursztynu. Ideą tego projektu jest przestrzeń opakowana w słowa (wykonane w Stoczni Gdańskiej) , które tworzą historię, a zarazem i sztukę Szekspira.
NISSEN ADAMS LLP Pippa Nissen z Londynu - projekt podporządkowuje się całkowicie średniowiecznej zabudowie miasta. Jego najważniejszym wyróżnikiem jest możliwość otwarcia skorupy teatru od strony sceny na miasto dając ciekawe możliwości wykorzystania obiektu.
Więcej informacji i oficjalny werdykt w załączeniu oraz na stronie Fundacji www.teatr-szekspir.gda.pl w dziale Konkurs Architektoniczny
Ilustracje nagrodzonych projektów i krótkie notki biograficzne dwóch spośród twórców.
Renato Rizzi urodził się w Rovereto w 1951 roku. Jest wykładowcą Instituto Universitario di Architettura w Wenecji. Efektem jego blisko dziesięcioletniej współpracy z Peterem Eisenmanem są następujące projekty: Romeo i Julia na Biennale w Wenecji; La Villette w Paryżu; Miasto Sławy w Rovereto oraz budynek Opery w Tokio. Obecnie przygotowuje publikację poświęconą pracy Hejduka. W 1996 roku gościł na Biennale Architettura w Wenecji, a w roku 2002 wystawiał dla "Dal Futurismo al. Futuro possible" w Tokio.
Pippa Nissen z wyróżnieniem ukończyła Slade School of Art w Londynie. Studiowała również w Cambridge, gdzie teraz wykłada. Oprócz tego zajmuje się projektowaniem dla teatru i realizuje projekty architektoniczne. Ostatnio Pippa była asystentką Hildegard Bechtler przy produkcji "Kupiec wenecki" w National Theatre w Londynie i "Pierścienia Nibelungów" dla Scottish Opera. Obecnie pomaga Timowi Hopkinsowi w realizacji jego projektu scenografii do "Eugeniusza Oniegina" dla Basel Opera House. Sama jest również autorką scenografii do wielu przedstawień teatralnych.