• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Poezja na Ołowiance. Od Kochanowskiego po Herberta i Miłosza: Wieczór z Cyprianem Kamilem Norwidem (4 opinie)

Sala Koncertowa na Ołowiance

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Koncert symfoniczny
Wieczór z Cyprianem Kamilem Norwidem
Poezja na Ołowiance. Od Kochanowskiego po Herberta i Miłosza

Goście:
Piotr Adamczyk
Joanna Szczepkowska
Wiesław Komasa


Zagrają:
Orkiestra Symfoniczna PFB
Tomasz Bugaj - dyrygent
Jakub Jakowicz - skrzypce

W programie:
CYPRIAN KAMIL NORWID

ARTUR MALAWSKI - Uwertura koncertowa
GRAŻYNA BACEWICZ - Pensieri notturni
WITOLD LUTOSŁAWSKI - Livre pour orchestre
KAROL SZYMANOWSKI - I Koncert skrzypcowy op. 35

O artystach:
TOMASZ BUGAJ
Jest kierownikiem Katedry Dyrygentury w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Do roku 2005 piastował funkcję Dyrektora Artystycznego i Głównego Dyrygenta Filharmonii Krakowskiej. Jest jednym z czołowych przedstawicieli powojennej generacji dyrygentów polskich.
Urodził się 11 grudnia 1950 r. Studiował dyrygenturę (1969-1974) u Profesora Stanisława Wisłockiego w warszawskiej Akademii Muzycznej oraz muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim (1969-1972). Bezpośrednio po ukończeniu studiów podjął współpracę z Warszawską Operą Kameralną, gdzie awansował po kolei ze stanowiska asystenta dyrygenta (m. in. Kazimierza Korda, Jerzego Maksymiuka, Jurgena Jurgensa) na dyrygenta i wreszcie na dyrektora tejże opery. Z Warszawską Operą Kameralną odbył liczne tournée po Europie i Stanach Zjednoczonych, dyrygując opery Haydna, Pergolesiego, Cimarosy, Paisiella, Telemanna, Haendla, Rossiniego i Donizettiego, specjalizując się wszak - przede wszystkim - w Mozarcie.

Przełomem w karierze Tomasza Bugaja była pierwsza nagroda w Międzynarodowym Konkursie w Bristolu, Wielka Brytania, w 1978 r. (międzynarodowa nagroda w dziedzinie dyrygentury ufundowana przez Imperial Tobacco). Dzięki temu sukcesowi Tomasz Bugaj przez kilka następnych sezonów występował z Bournemouth Symphony Orchestra i Bournemouth Sinfonietta oraz nawiązał kontakty z wieloma wiodącymi zespołami brytyjskimi, m. in. z orkiestrami: London Philharmonic, Royal Scottish National, Royal Liverpool Philharmonic, BBC Philharmonic, BBC Scottish Symphony, BBC Welsh, Scottish Chamber i Ulster.

W Polsce Tomasz Bugaj był dyrektorem artystycznym Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy (1980-1984), Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi (1987-1990) oraz regularnym gościem wiodących orkiestr polskich: Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonii Varsovii i Polskiej Orkiestry Kameralnej. Równie aktywny był na polu operowym, gdzie współpracował z takimi teatrami operowymi, jak: Teatr Wielki w Warszawie, Opera Łódzka, Poznańska i Gdańska, teatry operowe w Aachen, Leeds (Opera North), Bilbao i Pamplonie. W Niemczech Tomasz Bugaj dyrygował orkiestrami w następujących miastach: Aachen, Berlin, Bochum, Duisburg, Essen, Hagen, Flennsburg, Herford (Nordwestdeutche Philharmonic), Gelsenkirchen, Mannheim, Monachium (Münchener Rundfunk Orchester), Stuttgart, Saarbrücken, Weimar i Wiesbaden.

Kilkakrotnie dyrygował orkiestrą Mozarteum w Salzburgu oraz orkiestrami w Bergen (Norwegia), Turku (Finlandia), RTL Luxemburg, Orquesta Nacional de Espana (Madryd), Orquesta Simfonica de Gran Canaria, Orquesta Simfonica de Bilbao, National Chamber Orchestra w Waszyngtonie, Orchestra of the RTE w Dublinie, Orchesta Sinfonica de Chile, Orchestra Sinfonica Siciliana w Palermo, Filharmonią Słowacką, Orkiestrą Bratysławską, Rosyjską Narodową Orkiestrą Symfoniczną w Moskwie i wieloma, wieloma innymi. Wśród wielu sal koncertowych, w których występował Tomasz Bugaj wymienić można m. in.: Filharmonię Berlińską i Berliński Schauspielhaus, Grieghallen w Bergen, Alte Oper we Frankfurcie, Herkulessaal w Monachium, Liederhalle w Stuttgarcie, Royal Festival Hall i Barbican Hall w Londynie, Teatro la Fenice w Wenecji, Grosses Fewstspielhaus w Salzburgu i Wielką Salę Konserwatorium Moskiewskiego.

Brał udział w wielu festiwalach międzynarodowych, takich jak: Festival de Asturias, Bath International Festival of Music and Arts, Berliner Festwochen, Festspillene i Bergen, Carinthian Summer, Cheltenham International Festival of Music, Istambul International Festival, Wratislavia Cantans, Italian Festivals w Lucca, Mediolanie, Ravello i Taorminie. Tomasz Bugaj zapraszany był do udziału w wielu konkursach wokalnych: w Pamplonie, Bilbao i Warszawie, gdzie dyrygował podczas końcowych przesłuchań i koncertów laureatów oraz uczestniczył w pracach jury. Tomas Bugaj nagrywał dla takich wytwórni, jak: Orpheo, Polskie Nagrania, Yedang (Korea Południowa), Musiques Suisses. Nagrywał też dla Polskiego Radia, TVP, Westdeutscher Rundfunk, Bayerischer Rundfunk i BBC.

JAKUB JAKOWICZ
Wychował się w rodzinie muzyków. Gry na skrzypcach uczył się u swojego ojca - Krzysztofa Jakowicza, z którym od wielu lat tworzy skrzypcowy duet. W 2001 roku zadebiutował z Filharmonią Monachijską pod dyrekcją Pinchasa Steinberga z 1 Koncertem Karola Szymanowskiego. Od tego czasu występował jako solista z wieloma renomowanymi orkiestrami takimi jak: Sinfonia Varsovia, NOSPR w Katowicach, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Orchestra del Maggio Musicale we Florencji, Filharmonia Czeska w Pradze, Orchestra di Santa Cecilia w Rzymie, Filharmonia Drezdeńska, Orchestre de la Suisse Romande, Orquesta National w Madrycie.
Dyrygenci z którymi współpracował to między innymi: Pinchas Steinberg, Jerzy Semkow, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Jacek Kaspszyk, Yan Pascal Tortellier, Krzysztof Penderecki, Agnieszka Duczmal, Walter Weller, Heinz Wallberg, Kirill Karabits.

Zajmuje się muzyką kameralną - gra w duecie z pianistą Bartoszem Bednarczykiem, z którym nagrał płytę "Subito" (Polskie Radio), płytę z Sonatami "Kreutzerowską" i "Wiosenną" Beethovena (Subito Records), a także Partitę Lutosławskiego (CD Accord). Od 2006 roku jest członkiem Zehetmair Quartett, jednego z nielicznych zespołów, który kultywuje dziewiętnastowieczną tradycję grania kwartetów smyczkowych z pamięci. Z Zehetmair Quartett występował między innymi w Filharmonii Berlińskiej, Wigmore Hall w Londynie, Santory Hall w Tokio, Konzerthaus w Wiedniu, a płyta zespołu (ECM), z kwartetami nr.5 Bartoka i nr.4 Hindemitha otrzymała nagrodę Diapason d'Or.

Występował z wieloma znakomitymi muzykami, takimi jak Heinz Holliger, Daniel Mueller-Schott, Paul Gulda, Michel Lethiec, Håkan Rosengren, Ruth Kilius, Ursula Smith, Andrzej Bauer, Jan Krzysztof Broja, Bartłomiej Nizioł, Rafał Kwiatkowski. W 2009 rozpoczął współpracę jako pierwszy skrzypek z Lutosławski Quartet Wrocław. Jest laureatem Paszportu Polityki 2003 oraz nagrody "Orfeusz" Festiwalu Warszawska Jesień 2007. Od 2004 roku uczy jako asystent na Warszawskim Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina. Gra na instrumencie włoskim podarowanym przez prof. Tadeusza Wrońskiego.

Przeczytaj także

Opinie (4)

  • nie wybieram sie!

    wole 'majowke'!

    • 1 3

  • "Poezja...."i to jest reklama koncertu?nie ma co sie dziwic ze sala swieci pustkami!

    w tytule nawet nie ma wzmianki o koncercie,to tylko przypadek jesli ktos otwiera te strone,a juz z pewnoscia nie pomysli ze bedzie jakis koncert!

    • 1 3

  • Poszlibyśmy, ale pseudo-skandalistki Szczepkowskiej nie lubimy, szkoda, (1)

    swoją obecnością zniechęci zapewne wielu innych bywalców naszej pięknej Filharmonii

    • 1 2

    • hej piekny goly

      goly i wesoly?
      tylko ubierz sie gdy idziesz do "pieknej Filharmonii"

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

W jakich latach wybudowany został Ratusz Staromiejski, w którym aktualnie znajduje się siedziba Nadbałtyckiego Centrum Kultury?