• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plany artystyczne Opery Bałtyckiej na 100 tys. widzów w sezonie

Łukasz Rudziński
7 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Przez najbliższe lata czekają nas w Operze Bałtyckiej sezony narodowe - włoski, francuski, hiszpański i niemiecki, koncerty, przedstawienia operowe, baletowe i operetki. Przez najbliższe lata czekają nas w Operze Bałtyckiej sezony narodowe - włoski, francuski, hiszpański i niemiecki, koncerty, przedstawienia operowe, baletowe i operetki.

Opera Bałtycka całkowicie zmienia swoje oblicze. Nowa dyrekcja planuje repertuar przystępniejszy i lżejszy niż dotąd, prezentowany tematycznie w kolejnych sezonach narodowych, grany w gmachu opery i w plenerze. Powstaje nowy zespół baletowy Opery Bałtyckiej, w którym zatrudnienie znalazło 12. tancerzy Bałtyckiego Teatru Tańca. Przyglądamy się planom artystycznym Opery Bałtyckiej na najbliższe cztery sezony pod wodzą Warcisława Kunca.



Jak odbierasz plany artystyczne Opery Bałtyckiej?

Teatr ma realizować swoją działalność w czterech filarach programowych: opera, taniec, edukacja oraz "tutti" (wszyscy).

- Chcę, by opera stała się instytucją otwartą, do której przyjdzie już w przyszłym sezonie 100 tysięcy ludzi - to jeden z głównych moich celów - deklaruje Warcisław Kunc, nowy dyrektor Opery Bałtyckiej. - Wierzę, że będzie to teatr dla tych, którzy kochają operę i taniec, ale odnajdą się w nim również ci, którzy chcą doznać różnych innych wrażeń. Dlatego pracujemy w czterech filarach, prezentowanych przez cztery najbliższe sezony do końca mojego kontraktu. W każdym z sezonów chcemy prezentować kulturę wybranego kraju. Będzie ona pretekstem i nośnikiem wszelkich zdarzeń organizowanych w teatrze. W sezonie włoskim zadbamy o to, by zaistnieli w naszych propozycjach włoscy realizatorzy, włoskie tytuły czy włoscy kompozytorzy, ale znajdziemy miejsce też dla kultury Rzymu, kuchni czy mody kojarzonej z tym państwem.
Sezon zainauguruje 30 września i 1 października "Gala otwarcia" - koncert prezentujący program artystyczny sezonu, w czasie którego zaprezentują się wszystkie zespoły artystyczne: orkiestra, chór i balet. Później, 7-8 października, zaplanowano koncertową wersję opery "Rycerskość Wieśniacza" Pietro Mascagniniego, którą poprowadzi Sławomir Pietras. Tydzień później (15-16 października) premierę będzie mieć widowisko "Słynne Chóry Oper Włoskich", z partiami chóru oper Verdiego, Pucciniego i Dionizettiego w oprawie scenograficzno-kostiumowej. 30 października w jednym z gdańskich kościołów odbędzie się koncert "Requiem dla wszystkich świętych" Verdiego w wykonaniu zespołów Opery Bałtyckiej.

W listopadzie, oprócz widowiska "Słynne Opery Chórów Włoskich", czeka nas wznowienie "Traviaty" w reż. Karoliny Sofulak. Pierwszą premierą operową sezonu będzie zaplanowana na 1 grudnia "La Boheme" (znana też pod tytułem "Cyganeria") Giacomo Pucciniego w reżyserii Karen Stone. To koprodukcja z Theater Magdeburg. Kierownictwo muzyczne obejmie dyrektor Warcisław Kunc, który przyznaje, że ma zapisane w kontrakcie, że może dyrygować maksymalnie 40 procent produkcji Opery Bałtyckiej. 10 i 11 grudnia odbędzie się jubileusz 80-lecia wybitnego barytonu Floriana Skulskiego - "Opera Viva Baritone". Pod koniec grudnia przygotowana zostanie produkcja sylwestrowo-kabaretowa "Włoska Noc", która zagrana zostanie po raz pierwszy 30 grudnia. Pierwszym znanym gościem jest Grażyna Brodzińska.

Warcisław Kunc deklaruje, że podczas trzeciego z czterech sezonów artystycznych produkcje Opery Bałtyckiej będą miały 100 tys. widzów. Warcisław Kunc deklaruje, że podczas trzeciego z czterech sezonów artystycznych produkcje Opery Bałtyckiej będą miały 100 tys. widzów.
W 2017 roku czeka nas opera kameralna "Amahl i jego nocni goście" Gian Carlo Menottiego dla młodszych widzów (styczeń), "Pulcinella" Igora Strawińskiego w wykonaniu baletu Opery Bałtyckiej (marzec) oraz opery: "Casanova" Ludomira Różyckiego (kwiecień) i "Nabucco" lub "Aida" Giuseppe Verdiego (lipiec). Ta ostatnia premierę miałaby w Operze Leśnej, z możliwością przeniesienia na deski Opery Bałtyckiej. Dopiero w drugim sezonie spodziewać się można pierwszej operetki.

- Operetki w Operze Bałtyckiej nie będzie dużo, ale będzie dość. Najbliższa to premiera otwierająca sezon francuski w październiku 2017 roku - "Orfeusz w piekle". Kolejną planujemy na sezon niemiecki - będzie to najprawdopodobniej "Wesoła wdówka" - przyznaje Warcisław Kunc.
Filar "Taniec" budowany jest wokół nowo powstałego zespołu baletu Opery Bałtyckiej, kierowanego przez Wojciecha WarszawskiegoIzabelę Sokołowską-Boulton.

- Zmieniamy profil zespołu na balet klasyczny i demi-klasyczny. Pierwsze rozmowy z profesorem Bronisławem Prądzyńskim [dyrektorem Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku - przyp. red.], utwierdziły nas w przekonaniu, że musimy wrócić do klasyki, która była tu obecna od lat. Gdańsk był przecież jednym z najważniejszych w Polsce ośrodków baletowych i ten status Opery Bałtyckiej chcę przywrócić. Chcemy ponownie mieć tu prężny ośrodek baletowy. Jesteśmy po pierwszych audycjach. Nie odżegnujemy się od formy tańca współczesnego, ale z inną estetyką ruchu, w naszym odczuciu bardziej przyswajalną - mówi Wojciech Warszawski.
Na audycję zgłosiło się 80 tancerzy, z czego 15 z nich to byli i obecni etatowi tancerze Opery Bałtyckiej, tańczący w ostatnich latach w Bałtyckim Teatrze Tańca. 12-tka zasiliła zespół baletu Opery Bałtyckiej, pozostałe 11 osób zespołu baletowego to nowi, młodzi tancerze, z których spora część jest absolwentami gdańskiej Szkoły Baletowej.

Wojciech Warszawski w nowym zespole baletu Opery Bałtyckiej ma 23 tancerzy, w tym 12 byłych tancerzy Bałtyckiego Teatru Tańca. Wojciech Warszawski w nowym zespole baletu Opery Bałtyckiej ma 23 tancerzy, w tym 12 byłych tancerzy Bałtyckiego Teatru Tańca.
W ramach filaru "Edukacja" planowane jest stworzenie w Operze działu, który zajmie się edukacją dzieci, młodzieży i dorosłych. Opera ma wychowywać widzów, a temu mają służyć OPERAnki, czyli Niedzielne Poranki w Operze czy warsztaty operowe "Taniec w Operze" i "Operowy Chór Dziecięcy", czyli cykliczne warsztaty artystyczne, prowadzone przez artystów, pedagogów Opery Bałtyckiej. Pozostaną w repertuarze bardzo popularne spotkania z cyklu "Opera? Si!" Jerzego Snakowskiego, a pojawią się też wydarzenia specjalne, jak "Noc w Operze", "Mikołajki w Operze", "Kolędowanie w Operze" czy "Dzień Dziecka w Operze".

Ostatni filar "Tutti" oznacza otwarcie na wszystkich widzów - to dlatego każdy z sezonów obudowany będzie szeregiem działań inspirowanych kulturą i tradycją przybliżanego kraju. W pierwszym sezonie publiczności zaprezentowana będzie szeroko pojęta kultura Włoch, m.in. za kulisami Opery Bałtyckiej - odkrywanie tajników pracy Opery dla różnych grup wiekowych z uwzględnieniem włoskiego rodowodu gatunku i słownictwa operowego, podstawowe informacje o języku włoskim, prezentowanie w siedzibie opery wystaw i artystów, spotkania na temat włoskiej kultury i sztuki, studencka sesja naukowa czy opracowanie wycieczki po Gdańsku "śladami włoskimi".

W planach jest też sezon letni grany w plenerze. W najbliższym czasie prowadzone będą rozmowy z Sopotem, by Opera Bałtycka mogła wystawić premierę letnią ("Nabucco" lub "Aida" w 2017 roku) w Operze Leśnej. W programie letnim znalazłby się się też koncert karnawałowy "Włoska Noc" i inne propozycje koncertowe.

Dyrektor Kunc jasno deklaruje też pracę nad modernizacją gmachu przy alei Zwycięstwa 15.

- Teatr ten, chyba jako jedyny w Trójmieście, nie miał w ostatnich ośmiu latach szansy na modernizację. Widownia dla teatru operowego w ilości 472 krzeseł z punktu widzenia biznesowego jest absurdem, a z punktu widzenia budowania frekwencji i reklamy jest niezmiernie trudna. Przygotowujemy dla Urzędu Marszałkowskiego założenia, które w przeciągu 4-5 lat umożliwią przebudowę i rozbudowę tego obiektu. Oczywiście były plany budowy nowej siedziby, ale nie ma co opowiadać sobie bajek: nie będzie żadnej nowej siedziby, ponieważ wybudowanie nowej siedziby to koszt 300 milionów złotych lub więcej. Nie ma i nie będzie takich pieniędzy. Musimy wykorzystać realne możliwości poprawy naszych warunków - dodaje Warcisław Kunc.
Do tematu Opery Bałtyckiej wrócimy niebawem w rozmowie z Warcisławem Kuncem.

Plany artystyczne Opery Bałtyckiej w sezonie 2016/2017:

30 września i 1 października - Gala otwarcia - koncert inauguracyjny;
7-8 października - "Rycerskość Wieśniacza" Pietro Mascagnieniego, kierownictwo muzyczne: Andrzej Knap, prowadzenie: Sławomir Pietras;
15-16 października - "Słynne Chóry Oper Włoskich" - widowisko z fragmentami oper Verdiego, Pucciniego i Dionizettiego, prowadzenie: Szymon Jędrych;
30 października - "La Messa de Requiem" (Requiem dla wszystkich świętych) Giuseppe Verdiego w Parafii pw. Bożego Ciała na Morenie;
1 grudnia - "La Boheme" (Cyganeria) Giuseppe Verdiego, reżyseria: Karen Stone, kierownictwo muzyczne: Warcisław Kunc, koprodukcja z Theater Magdeburg;
10-11 grudnia - "Opera Viva Baritone" - jubileusz 80-lecia Floriana Skulskiego;
30-31 grudnia - Gala sylwestrowo-noworoczna "Włoska Noc" - gala z udziałem Grażyny Brodzińskiej;
5 stycznia 2017 - "Amahl i jego nocni goście" Gian Carlo Menottiego (z udziałem gdańskiego środowiska akademickiego)
23 lutego 2017 - "Pulcinella" Igora Strawińskiego, choreografia: Giorgio Madia;
27 kwietnia 2017 - "Casanova" Ludomira Różyckiego, reżyseria: Karolina Sofulak;
lipiec 2017 - "Nabucco" lub "Aida" Giuseppe Verdiego, kierownictwo muzyczne: Warcisław Kunc;

sezon 2017/2018
październik - "Orfeusz w piekle" Jakuba Offenbacha;
"Samson i Dalila" Camille'a Saint-Saënsa, reżyseria: Michał Znaniecki;
"Hrabina" Stanisława Moniuszki, reżyseria (prawdopodobnie): Krystyna Janda.

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (231) 2 zablokowane

  • Myślę że plan Marszałka...

    jest taki: doprowadzić do możliwie najniższych dochodów pracowników Opery Bałtyckiej, by sami zaczęli się zwalniać - po co płacić odprawy z powodu zwolnienia grupowego? Nowy pan dyrektor będzie musiał się wspomagać muzykami i śpiewakami amatorami z zewnątrz, względnie studentami z Akademii Muzycznej, oraz garstką chóru zawodowego i orkiestry. Gdy po 4 latach OB zostanie poprzez mierny poziom i frekwencję na widowni doprowadzona do upadku, zwyczajnie zostanie zamknięta. Czyli budowa czarnej trumny dla Opery Bałtyckiej już się rozpoczęła. Przecież Bydgoszcz nie jest tak daleko, SKMką o ile się nie mylę to tylko 2,5 godziny jazdy. Chyba nadchodzi czas na przekwalifikowanie się i znalezienie lepiej płatnej pracy. Szkoda, że mimo głodowych pensyjek wspaniała przygoda z Operą Bałtycką pomalutku się kończy. :-( Tylko co my Gdańszczanie moglibyśmy usłyszeć od artystów i melomanów, którzy przez lata istnienia tej instytucji pozostawili w niej swoje serce i duszę? "Mieliście chamy złoty róg,...." ps. na potrzebę swojej wypowiedzi przeinaczyłem troszeczkę cytat.

    • 9 1

  • Z tego co pamiętam (5)

    to "maestro" prof. Kunc wygrał konkurs, bo obiecał, że da się prowadzić teatr za taką dotację jaka jest.
    To nie wiedzieliście, co to znaczy?
    Będziecie dostawać coraz mniej

    • 7 3

    • Więc dyrektor..... (4)

      - więc dyrektor nie będzie miał łatwego dyrektorowania i żywię szczerą nadzieję, że wyjedzie stąd na taczce pełnej gnoju wcześniej niż się wszyscy tego spodziewają.

      • 8 2

      • Następny (1)

        cham, podpisujący się art.chóru

        • 3 6

        • Sam jesteś cham, pisząc takie odpowiedzi.
          Nie stać cię na więcej ?

          • 5 3

      • Pomimo, że pozbyliście się dobrego fachowca, który dbał o poziom spektakli operowych, to i tak żal mi was... Przez wiele lat nie pójdzie tam nic wartościowego i godnego uwagi. Koncertowe wykonania oper, czy koncerty chóralne są w filharmonii. Niepotrzebne bicie piany, bez sensu robota i zmarnowany czas na dziesiątkach prób

        • 7 4

      • Trudno w obecnych czasach znaleźć kogoś odpowiedniego na to stanowisko...
        Wszystko taniej, prościej, byle jak, aby tylko ilość premier się zgadzała i żeby coś się działo. Ale po co?

        • 7 0

  • nowy dyrektor (1)

    Bardzo kibicuje nowemu dyrektorowi uważam że to właściwy człowiek na właściwym miejscu i przede wszystkim z pasją i pomysłami! Brawo!

    • 16 21

    • Pokibicujemy ?

      Zatrudnij się w operze i zobaczymy jak bedziesz kibicował .... ten kto nie pracuje w OB tak naprawdę nic nie wie I gó.....no ma do gadania, więc zajmij się czymś innym.

      • 7 1

  • (1)

    Skończyła się Warszawka.
    Witamy Poznań :)))))

    • 4 4

    • Skończyła się Warszawka.

      Przypomnijcie sobie jakie miał zarzuty prokuratorskie-za co?Pieniądze zobaczycie jak świnia niebo.Charytatywnie proszę ! :)

      • 4 2

  • (1)

    "La Boheme" (Cyganeria) napisał Giacomo Puccini!!!

    • 0 0

    • Jest to

      nadal kwestia sporna.

      • 0 0

  • Ludzie nie chce pisac negatywnie na temat nowego dyrektora OB i na temat Pana Zawistowskiego ale opamietajcie sie politycy bo to do niczego nie prowadzi i wasza zemsta jest poprostu zenująca .Niszczycie wszystko co dobre w naszym kraju ale mam nadzieje ze dobro zwyciezy i Wy tez bedziecie w tym uczestniczyc bo w koncu zrozumiecie ze sztuka kieruje sie swoimi prawami a nie waazszymi

    • 1 5

  • Nowemu Dyrektorowi (1)

    ku przestrodze.
    Uprzywilejowani w naszej instytucji , przyczyniają się do powstawania nieprawidłowości, następnie całą winę zrzucają na dyrekcję

    • 12 5

    • Ty donosiciel byles chyba za komuny TW

      • 2 1

  • Witamy w Gdańsku (4)

    Chałtury, jak w domu kultury...
    Nareszcie ciekawe wydarzenia dla gawiedzi!
    Super!

    • 21 41

    • bujaj się i obierz kurs na warszawkę jak się nie podoba

      • 1 1

    • Buraki

      • 3 3

    • (1)

      Marzy mi się, żeby jeszcze w piwem można było wchodzić na widownię.

      • 13 10

      • I z popcornem!!!

        • 11 6

  • Czy Sławomir Pietras nie jest to byly

    Dyrektor Oper Warszawskiej i przedtem Poznanskiej?

    • 9 0

  • nie wybudowano w Trojmiescie zadnego nowego obiektu dla muzyki bo budynek (10)

    Filharmonii Baltyckiej to tylko adaptacja elektrowni z fatalna akustyka

    niezrozumialym jest wiec dlaczego wszedzie w Polsce po upadku komunizmu zbudowano tak wiele nowych obiektow dla muzyki, tylko Trojmiasto nie ma pieniedzy

    • 39 6

    • Wszędzie? (9)

      Jeśli łaska: wymień nazwy miast, wsi i przysiółków, w których od 1989 roku wybudowano nowe obiekty dla muzyki. A potem zastanów się nad swoim marudnym porównaniem Trójmiasta z "wszędzie w Polsce". Tylko przy wymienianiu nie zapomnij o hali na granicy Gdańska i Sopotu (kilkanaście jeśli nie kilkadziesiąt koncertów rocznie), hali w Gdyni (trochę mniej ale też dużo), o Teatrze Szekspirowskim (niezła akustyka dla "małej" muzyki), o filharmonii na Ołowiance.
      Pewnie, że fajnie by było, gdyby były pieniądze na nową siedzibę Opery Bałtyckiej, ale Twoje marudzenie pasuje jak ulał do propagandy pewnej dość niesympatycznej partii politycznej.

      • 5 14

      • chociażby Opera i Filharmonia w Białymstoku (6)

        • 15 0

        • Opera Nova w Bydgoszczy (5)

          • 14 0

          • Opera Krakowska (4)

            • 11 0

            • A nowe filharmonie , 400 milionow na muzeum II wojny (3)

              • 5 0

              • Katowice sala koncertowa Polskiego Radia (2)

                • 10 0

              • sala koncertowa w Toruniu (1)

                • 7 0

              • Filharmonia Szczecinska

                • 7 0

      • Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu (1)

        • 9 0

        • Filharmonia Kaszubska w Wejherowie

          • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Relikty Zamku Krzyżackiego w Gdańsku można oglądać w...?

 

Najczęściej czytane