• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa identyfikacja wizualna Muzeum Narodowego

MM
2 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (35)
  • W nowej identyfikacji postanowiono twórczo odwołać się do motywu okna, które znajduje się w logotypie od kilkudziesięciu lat.
  • W nowej identyfikacji postanowiono twórczo odwołać się do motywu okna, które znajduje się w logotypie od kilkudziesięciu lat.
  • W nowej identyfikacji postanowiono twórczo odwołać się do motywu okna, które znajduje się w logotypie od kilkudziesięciu lat.
  • W nowej identyfikacji postanowiono twórczo odwołać się do motywu okna, które znajduje się w logotypie od kilkudziesięciu lat.
  • W nowej identyfikacji postanowiono twórczo odwołać się do motywu okna, które znajduje się w logotypie od kilkudziesięciu lat.

Muzeum Narodowe w Gdańsku zapowiedziało zmianę identyfikacji wizualnej. Po wielu latach jedna z czołowych instytucji kulturalnych postanowiła otworzyć nowy rozdział i przeprowadzić całkowitą metamorfozę wizualną, która obejmie różne oddziały instytucji. Stworzono nowy główny logotyp, jak i znaki zależne, a także szereg związanych z nimi elementów wizualnych. Za projekt odpowiada gdańskie Tofu Studio.



Co sądzisz o nowej identyfikacji Muzeum?

Muzeum Narodowe w Gdańsku będzie miało nową identyfikację wizualną. Po raz pierwszy w historii instytucji w sposób systemowy objęła ona różne oddziały.

Nowa identyfikacja to koherentny system, który pozwoli Muzeum w nowoczesny sposób komunikować ofertę różnych swoich oddziałów o wielorakich profilach, nie tracąc przy tym silnego skojarzenia z marką główną. Przyjęte rozwiązanie wychodzi też naprzeciw potrzebom języka współczesnych nośników informacji.

- Po dłuższym namyśle, wychodząc od historii muzeum, ale pamiętając również o teraźniejszości i przyszłości, przyjęliśmy rozwiązanie, które, pomimo swej minimalistycznej formy, nie zrywa całkiem z dotychczasowym znakiem muzeum. Odwołując się do wizerunku okna umieszczonego w logotypie od kilkudziesięciu lat, zdecydowaliśmy się na twórczą kontynuację tego motywu. W nowej interpretacji nie jest to już jednak gotyckie okno, które sygnalizowało jedynie wąski zakres aktywności naszego muzeum, ale okno mniej dosłowne, przywołujące format współczesnych, mobilnych nośników informacji, które dziś dla większości z nas są oknem na świat, także na świat sztuki - podkreśla prof. Jacek Friedrich, dyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku.

Poza marką główną, w ramach kompleksowego systemu identyfikacji wizualnej, nowe logotypy zyskały również oddziały muzeum, czyli: Oddział Sztuki Dawnej przy ul. ToruńskiejMapka, Zielona Brama przy Długim TarguMapka, Oddział Sztuki Nowoczesnej w oliwskim Pałacu OpatówMapka, pobliski Oddział Etnografii, a także dwa oddziały zlokalizowane poza Gdańskiem: Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie oraz Muzeum Tradycji Szlacheckiej w Waplewie Wielkim.

  • W najbliższych planach Muzeum jest też budowa nowej strony internetowej i sklepu online oraz produkcja linii muzealnych pamiątek i gadżetów.
  • W najbliższych planach Muzeum jest też budowa nowej strony internetowej i sklepu online oraz produkcja linii muzealnych pamiątek i gadżetów.
  • W najbliższych planach Muzeum jest też budowa nowej strony internetowej i sklepu online oraz produkcja linii muzealnych pamiątek i gadżetów.
  • W najbliższych planach Muzeum jest też budowa nowej strony internetowej i sklepu online oraz produkcja linii muzealnych pamiątek i gadżetów.
  • W najbliższych planach Muzeum jest też budowa nowej strony internetowej i sklepu online oraz produkcja linii muzealnych pamiątek i gadżetów.
  • W najbliższych planach Muzeum jest też budowa nowej strony internetowej i sklepu online oraz produkcja linii muzealnych pamiątek i gadżetów.
Opracowanie nowej identyfikacji zostało poprzedzone kilkumiesięcznymi badaniami oraz analizą historii znaków Muzeum Narodowego w Gdańsku, warsztatami z muzealnikami i analizą potrzeb zmieniającej się instytucji. Dział marketingu Muzeum przeprowadził także badania publiczności - zarówno odwiedzającej siedziby muzeum, jak i korzystającej z jego treści wirtualnych - pytając o ocenę dotychczasowych rozwiązań wizualnych oraz oczekiwania wobec potencjalnych zmian.

- Prace nad tym projektem, które trwały ponad osiem miesięcy, traktowaliśmy bardzo priorytetowo, także ze względu na złożoność całego procesu - mówi Anna Małecka, dyrektorka artystyczna TOFU Studio. - Musieliśmy z jednej strony wkroczyć bardzo mocno w proces poznawania specyfiki działalności Muzeum, a z drugiej myśleć o graficznym rozwiązaniu, które znacząco uaktualni jego wizerunek. W założeniu chcieliśmy przygotować system identyfikacji wizualnej, który będzie spójny, a jednocześnie da pewną autonomię wizerunkową wszystkim muzealnym oddziałom - dodaje.
Muzeum Narodowe w Gdańsku przejęte przez ministerstwo. W planach budowa nowego oddziału Muzeum Narodowe w Gdańsku przejęte przez ministerstwo. W planach budowa nowego oddziału
- Największym wyzwaniem przy tym projekcie było połączenie wszystkich placówek muzealnych, zajmujących się diametralnie różnymi dziedzinami sztuk wizualnych, w jeden spójny system graficzny - dodaje Weronika Cyganik, projektantka w Tofu Studio. - Finalnie powstało rozwiązanie systemowe, które w żaden sposób nie narzuca, ani nie zawęża odbioru konkretnego oddziału muzealnego do wybranej gałęzi sztuki. Znak oraz jego pochodne są na tyle elastyczne, że mogą zostać dostosowane praktycznie do każdego kontekstu komunikacyjnego. I ta cecha jest największym wyróżnikiem opracowanej przez nas identyfikacji wizualnej.

Muzeum Narodowe w Gdańsku w najbliższych miesiącach planuje wdrożenie nowego systemu wizualnego instytucji, a także opartą na nim kampanię wizerunkową. Elementami tej zmiany będą m.in. budowa nowej strony internetowej i sklepu online oraz produkcja linii muzealnych pamiątek i gadżetów.
MM

Miejsca

Miejsca

Opinie (35)

Wszystkie opinie

  • Do bani

    • 0 0

  • (2)

    A kiedy wreszcie zobaczymy naprawdę wartościową wystawę czasową? Bo ostatnie takie wydarzenie było chyba ponad 20 lat temu... A takie Identyfikacje wizualne" w przypadku tego muzeum wydają się co najmniej dziwnym wydatkiem. Zwłaszcza biorąc pod uwagę mizerne efekty i zupełny brak związku z charakterem placówki i jej lokalizacją.

    • 16 9

    • Fangor, Zamoyski, Wołyński, wystawa o dźwiękach w etnograficznym - wszystkie według mnie genialne. W oddziale sztuki dawnej faktycznie nie ma nic ciekawego, ale oddziały w Oliwie (etno i sztuka współczesna) są naprawdę super.

      • 3 0

    • A Fangor?

      To jedna z najlepszych wystaw od lat. Przyciąga ludzi z całej Polski.

      • 7 0

  • loga logami (1)

    Loga logami, ale powinni zadbać o renowację budynków (pałac Opatów) i jakieś udogodnienia dla zwiedzających w postaci porządnej szatni czy szafek zamykanych na większe gabaryty - kpina że kluczyki są do odbioru tylko w kasie, a kaucja za kluczyk to 20 zł...
    gdzie my żyjemy. Gdańsk ucz się od muzeów w Warszawie czy Wrocławiu

    • 6 2

    • Ty tak serio??

      Ostatnio bywałam w Pałacu Opatów z małym dzieckiem, raz z hulajnogą, raz ze spacerówką i nawet takie klamoty bez problemu zostawiłam. Tam całe klasy szkolne zimą zostawiają wierzchnie ubrania! Nie zauważyłam, żeby ktoś miał jakikolwiek kłopot.

      • 0 2

  • Opinia wyróżniona

    (1)

    To jest tak minimalistyczne i nowatorskie, że przy odświeżeniu logotypu za kilka lat pozostanie sam kwadrat. Niby fajnie, a jednak niedosyt, jak to u Tofu.

    • 11 7

    • Minimalizm to kategoria historyczna, a nie estetyczna.

      Szkoda, że ludzie tego nie rozumieją.

      • 0 1

  • Ja bym tam zaczęła zmiany od meritum... Detale zostawmy na koniec, gdy starczy kasy hihi

    Podobno mamy kryzys???

    • 7 1

  • (2)

    Na wstępie zaznaczę, gardzę miejscowymi układami PO, wolnymi "sondami" chroniącymi bandytów z pewnych rodzin, ludzi z układami i tak dalej. Ale jeśli Muzeum ma przejąć państwo, to wcale się nie zdziwię, jak dyrektorem zostanie Olgierd albo jakiś inny znajomek śmiesznego szefa IPN...

    • 5 11

    • jacek od początku

      robi PiS "łaskę"

      • 0 1

    • przecież Friedrich został wybrany dzięki poparciu PIS-u

      obiecał im, że wyprowadzi "Sąd Ostateczny" go jakiegoś nowego grzmota (to ulubione określenie Jacka F.) pod Mariacki.

      • 8 5

  • (2)

    Ciekawe ile to wszystko kosztowało, wielomiesięczne badania, identyfikacja... Placówki państwowe powinny podawać takie rzeczy do informacji publicznej. A może podały tylko nie znalazło się w artykule?

    • 16 5

    • (1)

      Pokaźna część zleceń w portfolio Tofu Studio to widzę rzeczy dla miasta. Ktoś tam się widzę lubi z nimi dobrze.

      • 8 7

      • Barbara F?

        • 2 2

  • podobne do innego MNG

    troche to przypomina identyfikacje firmy Mango (MNG)

    • 3 1

  • Tak jak teatry są pełne wywiafu

    Tak Muzeum Narodowe jest zsypem ludzi skompromitowanych

    • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to są rzygacze?

 

Najczęściej czytane