• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Muzyka Dawna IV

Sala Kamerana na Ołowiance

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Muzyka Dawna IV

Gość - o. Leon Knabit
Grzegorza Lalek - skrzypce barokowe
Lilianna Stawarz - klawesyn, pozytyw
Anton Birula - teorba, lutnia

HEINRICH IGNAZ FRANZ VON BIBER - Sonaty

GRZEGORZ LALEK
Urodził się w 1975 roku w Warszawie.
Ukończył studia w warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina w klasie skrzypiec Sławomira Tomasika. W 1997 roku otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Tadeusza Wrońskiego na Skrzypce Solo , a w roku 1998 (wraz ze swym kwartetem smyczkowym) - wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych im. K. Bacewicza.
Swój kunszt instrumentalny doskonalił uczestnicząc w mistrzowskich kursach prowadzonych przez Simona Standage'a i Antona Stecka.

W roku 2002 dokonał premierowego nagrania utworu Mariana Sawy - Largo na skrzypce i organy . W 2004 r. nagrał płytę poświęconą twórczości kameralnej Josefa Gabriela Rheinbergera. Jako skrzypek - kameralista współtworzy kilka zespołów (Xerxes String Quintet10:59, Kwartet Kwadrat), które prowadzą aktywną działalność koncertową i nagraniową.
Jest członkiem i współzałożycielem grupy Tangata Quintet, z którą nagrał płyty: z utworami Astora Piazzolli (2004) i z polskimi tangami (2005). Gra również na skrzypcach barokowych, koncertując z wieloma zespołami specjalizującymi się w stylowym wykonawstwie muzyki dawnej (Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Concerto Polacco, Orkiestra I Rzeczypospolitej, Il Tempo, Kleine Cammer-Musique).

LILIANNA STAWARZ
W 1988 r. ukończyła z wyróżnieniem studia w klasie klawesynu warszawskiej Akademii Muzycznej u prof. Władysława Kłosiewicza, a w 1990 r. uzyskała dyplom Conservatoire National de Region de Rueil-Malmaison w klasie Huguette Dreyfus. Jest laureatką pierwszego Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (II nagroda), Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, finalistką Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w Paryżu. Uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich poświęconych problemom wykonawczym muzyki baroku (Akademia Musicale w Sienie, kursy mistrzowskie w Innsbrucku, Villecrose, Krakowie).

Od 1991 związana jest z Warszawską Operą Kameralną, gdzie oprócz współpracy jako muzyk klawesynista - kameralista, występuje oraz prowadzi od klawesynu i pozytywu dzieła instrumentalne, i wokalno-instrumentalne takie jak: J. S. Bach - Pasja wg św. Marka-, opery:
H. Purcell - Dido and Aeneas, D. Scarlatti - Tetide in Sciro (CD), G. Händel - Rinaldo (jako asystent Wł. Kłosiewicza), Pieśni i Aryje - utwory XVIII wiecznych polskich kompozytorów, cykle koncertów - Marcin Mielczewski znany i nieznany, utwory -Antoniego Milwida i Marcina Żebrowskiego.

Nagrała także sześć płyt kompaktowych z muzyką instrumentalną i wokalno-instrumentalną XVII wieku: Opera Omnia- M. Mielczewskiego oraz płytę z dziełami kompozytora polskiego baroku - Damiana Stachowicza. Brała także udział z Jean-Claude Malgoirem przy przygotowaniu i wykonywaniu oper: J. B. Lully- Alceste, A. Vivaldi- Calone in Utica, C. Monteverdi - Il Ritorno d'Ulisse In Patria, A. Campra - Tancrede .

Od 15 lat członkiem zespołu muzyki dawnej Il Tempo, z którym nagrała kilka CD, uczestniczyła w licznych koncertach i liczących się festiwalach muzyki dawnej, w kraju i za granicą (Brugia, Bruksela, Utrecht, Moskwa, Nowy York, Nowy Brunszwik, Rzym, Berlin). W dziedzinie kameralistyki współpracowała m.in. z Agatą Sapiechą, Simonem Standagem, Markiem Coudlem, Jamesem Oxleyem, Małgorzatą Wojciechowską (CD), Arturem Stefanowiczem (CD), Olgą Pasiecznik (CD), Martą Boberska, Dorotą Lachowicz, Janem Staniendą (CD) i in.

W 2005 roku ukazała się jej pierwsza solowa płyta z utworami C. Ph. E. Bacha wydana przez CD Accord, a w styczniu 2007 roku 2CD ze Suitami Klawesynowymi HWV 426-433 G. Fr. Händla wydana przez Fundację Pro Musica Camerata. Od 1993 r. jest wykładowcą letnich kursów Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie, gdzie oprócz zajęć ze studentami uczestniczy w licznych koncertach. Jest adiunktem w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina na wydziale w Białymstoku, gdzie od 2003 prowadzi klasę klawesynu. W listopadzie 2008 uzyskała tytuł doktora habilitowanego.

ANTON BIRULA
Anton Birula studiował lutnię w Królewskim konserwatorium w Hadze w klasie prof. Toyohiko Satoh i w Wyższej szkole Muzycznej w Kolonii w klasie Prof. Konrada Junghaenela. Od wielu lat Anton Birula prowadzi bogatą dzialalność artystyczną Gra na lutni oraz jej wszystkich odmianach, teorbie i gitarze barokowej. W repertuarzetego muzyka znajdują się utwory od wczesnego renesansu do pożnego baroku. Specjalizuje sie w muzyce lutniowej kompozytorów szkoły francuzkiejtakich jak: Gaultier, Moputon, Du Faultoraz kompozytorów niemieckich E. Reusnera, S.L Weissa i J.S. Bacha.
Oryginalne transtrypcje J.S. Bacha, ktore częściowo znajdują się wśród utworówlutniowych tego kompozytora były powodem do opracowania przez Antona Birulę także innych dzieł Bacha na lutnię Barokową : " Sonat i Partit" na skrzypce solo (BWV 1001 - 1006) i "Suit" na wiolonczele solo BWV (1007-1012).

Razem z Lutnistka Anną Kowalską tworzą duet. Początkiem tej wspOlpracy byl program "Baroque Lute Duets" składający sie z duetów na lutnie barokowe kompozytorów Anglii Francji i Niemiec z drugiej połowy XVII-ego i I pol. XVIII wieku (Lawes, Hagen, Falkenhagen, Marais, Du Fault).
Program ten zostal zarejestrowany na płytę CD i stanowi jedne znielicznych nagrań tych rzadko wykonywanych utworow. Innym Programem wykonywanym przez muzykowAntona Birulę i Annę Kowalską, także nagranych na na płytę, jest "Baroque Insight", który składa sie z duetów na gitarę barokową i teorbę kompozytorów hiszpanskich włoskich i francuzkich (Sanz, Kapsberger, de Visee, Couperin, Forqueray). Ostatnio w repertuarze duetu pojawil się program skladający sie z utworów J.S. Bachaoraz program na gitary historyczne które są kopiami gitar słynnegoXIX wiecznego lutnika francuzkiego - Rene Lacotta. Instrumenty te są wyposażone w struny jelitowe, co pozwala adtworzyć oryginalny kolor dzwieku charakterystyczny dla utworów takich kompozytorów jak : F. Sor, M. Guliani, F. Carulli. Ważną częśia tego programu jest opracowanie na dwie gitary cyklu "Preludium, Fugue & Variation" Cesara Franka. Długa współpraca łaczy go z zespolem MACV i Warszawską Operą Kameralną. Od lat uczęstniczy w przedstawieniach operowychi koncertach kameralnych. Stale bierze udzial w Festiwalu Oper Barokowych w Warszawie. Od 2005 roku prowadzi klase lutni w szkole II stopnia im Frederyka Chopina w Warszawie.

Jest również nauczycielem lutni w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Anton Birula takze wspolpracowal z wieloma zespolami muzyki dawnej i kameralnej:
Musica Antiquae Collegium Varsoviense, Harmonia Sacra, I Virtuosi, Dolnośląska Orkiestra Barokowa, Cocerto Polacco, Sinfonia Varsovia, Polska Orkiestra Kameralna, Capella Crakoviensis, Il Tempo, La Tempesta, Gdyńska Orkiestra Kameralna. Występował z takimi wybitnymi solistami jak: Władysław Klosiewicz, Emma Kirkby, Nigel Kennedy, Olga Pasiecznik, Agata Sapiecha, Marek Toporowski.

Wielokrotnie brał udzial w festiwalach muzyki dawnej i kameralnej:
Utrecht Early Music Festival (Holandia), Riga Early Music Festival ( Łotwa), Festival der Laute (Dresden, Niemcy), Novosibirsk Early Music Festival (Federacja Rosyjska), Music and Architecture (Torun, Polska), International Festival of Chamber Music (Plovdiv, Bulgaria), The 7-th Art Salon (Sofia, Bulgaria), XII Early Music Festival (Krakow, Poland), Bach en Combrailles festival, (Francja), Lute day of the Dutch lute Society (Holandia), Bach Day (Ghent, Belgia), Lute day of the Belgian lute society (Brussel, Belgia), Pazaislis music festival (Litwa).

Przeczytaj także

Opinie

Sprawdź się

Jak nazywa się tradycyjna kaszubska zupa wigilijna z suszonymi owocami?