• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Maria (18 opinii)

opera / operetka
kasy:
58 763-49-06
wystawia:
Opera Bałtycka w Gdańsku
data premiery:
25 sierpnia 2013
czas trwania:
2 godz. 30 min. (1 przerwa)
Maria
6.5 15 ocen 1 10
Roman Statkowski
Maria

Spektakl oryginalnie zrealizowany i wyprodukowany przez Wexford Festival Opera.

W 2011 roku jeden z najbardziej niezwykłych festiwali operowych świata, Wexford Festival Opera, zrealizował i wyprodukował wybitne, choć mało znane dzieło Romana Statkowskiego "Maria" w adaptacji Michaela Gielety. Reżyser przeniósł XVII-wieczne realia oryginału w polskie wczesne lata 1980-te, tworząc niepowtarzalny (w sensie formy i doskonałości wykonania) obraz czasów Solidarności.

Mimo wygrania w 1904 roku konkursu na operę opartą na wierszu Antoniego Malczewskiego Maria (1825), dzieło Statkowskiego tylko sporadycznie (6 razy) wystawiano później w Polsce, a najnowsza adaptacja pokazana w Wexford była jej zagraniczną premierą.

Sukces zaskoczył i onieśmielił wszystkich: jeszcze w 2011 roku produkcja została nominowana do Nagrody Teatralnej największego irlandzkiego dziennika The Irish Times w kategorii "Najlepsza Opera". Poniżej prezentujemy fotografie oraz tłumaczenia wybranych recenzji, które ukazały się w najpoważniejszych irlandzkich tytułach i światowych serwisach branżowych po premierze na Wexford Festival Opera. Zwraca uwagę trudny do "zagrania" entuzjazm tych komentarzy - również dla nowego, solidarnościowego kontekstu dzieła.

W ramach festiwalu Solidarity of Arts w Operze Bałtyckiej obejrzymy Gdańską premierę oraz trzy spektakle Marii.

Kierownictwo muzyczne: Łukasz Borowicz
Inscenizacja i reżyseria: Michael Gieleta
Scenografia: James Macnamara
Kostiumy: Fabio Toblini
Choreografia: Emil Wesołowski
Multimedia: Andrzej Goulding
Przygotowanie Chóru: Anna Michalak
Przygotowanie solistów - pianista korepetytor: Liana Krasyun-Korunna

W obsadzie:
Maria - Izabela Matuła
Wacław - Paweł Skałuba
Miecznik - Leszek Skrla
Wojewoda - Krzysztof Szumański
Pacholę - Jakub Monowid
Zmora - Leszek Kruk
Rotmistrz - Jacek Batarowski
Adiutant - Krzysztof Brzozowski
Kozak - Krzysztof Rzeszutek
Kozak - Rafał Sambor
Maska - Leszek Kruk
Szlachcic - Witalij Wydra

oraz

Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent: Łukasz Borowicz

Marek Weiss o premierze: Kiedy niestrudzony odkrywca polskich zapomnianych dzieł, Łukasz Borowicz nagrał płytę z operą Romana Statkowskiego Maria, której libretto powstało w oparciu o romantyczny poemat Antoniego Malczewskiego, postanowiłem, że jak najszybciej wystawię to dzieło w Operze Bałtyckiej. Wyobrażałem sobie trudności z przeniesieniem na scenę kresowych klimatów z odległych czasów i myślałem o inscenizacji w duchu Moniuszki, Sienkiewicza i Matejki, czyli pod wezwaniem "ku pokrzepieniu serc". Uważam, że na naszych scenach od czasu do czasu powinny istnieć takie zacne obrazki wbrew wszelkim modom i tendencjom. Długo by tłumaczyć dlaczego wciąż tak myślę, mimo że sam przecież często przenoszę stare libretta we współczesne realia.

I oto młody, bardzo obiecujący, angielski reżyser polskiego pochodzenia Michael Gieleta ubiegł moje zamiary i wystawił Marię na ciekawym bardzo festiwalu operowym w irlandzkim Wexford, gdzie odniósł swoją brawurową inscenizacją wielki sukces. Czujny, jak zawsze w takich przypadkach, kiedy polska sztuka jest doceniana w świecie, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza Paweł Potoroczyn przekonał mnie, że warto ten spektakl pokazać w Gdańsku i pomógł nam nawiązać z Wexford ścisłą i owocną w tej sprawie współpracę.

Ponieważ inscenizacja nawiązuje wprost do stanu wojennego i realiów gdańskich, wydawało nam się sensowne zaproponować tę premierę jako jedno z wydarzeń festiwalu "Solidarity of Arts", który kolejny już rok będzie budował pomost pomiędzy różnymi rodzajami artystycznej aktywności, pomiędzy historycznymi podziałami i orientacjami światopoglądowymi, a którego nazwa wymyślona przez niżej podpisanego miała na celu odbudowanie właściwego znaczenia, tak świętego dla nas niegdyś, słowa
SOLIDARNOŚĆ.

Dla nas ta premiera ma jeszcze dodatkowy wymiar w sztuce budowania mostów. Mam na myśli przymierze pomiędzy Opera Bałtycka a Grupą LOTOS, mające na celu wspieranie sztuki operowej w Trójmieście. Bez tego przymierza realizacja "Marii" byłaby niemożliwa.

Recenzja Trojmiasto.pl

Dramat w czasach PRL-u - o "Marii" Opery Bałtyckiej Dramat w czasach PRL-u - o "Marii" Opery Bałtyckiej

Dramat w czasach PRL-u - o "Marii" Opery Bałtyckiej (15 opinii)

Kolejny mariaż Opery Bałtyckiej i festiwalu Solidarity Of Arts skutkuje spektaklem operowym,...

26 sierpnia 2013

Opinie (18)

  • "Maria" (opinia sprzed 8 lat)

    Wczoraj byłam na spektaklu. Wielkie rozczarowanie!
    Scenografia była by wspaniała, gdyby odpowiadała śpiewanym treściom.
    Odniosłam wrażenie, że dyrekcji chodziło wyłącznie o oszczędności. Żal mi artystów, że musieli występować w spektaklu tak niespójnym. Co miały wspólnego śpiewy o Mieczniku, Wojewodzie, o wojnie z Tatarami, o kuligu, gdy na scenie widzieliśmy milicjantów z tarczami i pałami i sceny z tak bolesnych dla nas wszystkich, wydarzeń grudniowych.
    Szkoda, że dyrekcja nie zdecydowała się na zmianę libretta...

    • 0 0

  • Maria (opinia sprzed 8 lat)

    Byłam wczoraj na spektaklu. Ogólne wrażenie na plus, stroje, muzyka, scenografia, niestety nie mogłam zrozumieć słów , co oni tam śpiewają :) Wyjątkiem był jeden ZOMO, zrozumiałam każde jego słowo. Mimo wszystko polecam bo dużo się dzieje na scenie.

    • 6 0

  • Maria (opinia sprzed 8 lat)

    Zaryzykowałem ii wybrałem się na spektakl. Pierwszy akt faktycznie nudnawy czasami łapałem się na tym, że oczy mi się zamykały, ale drugi akt bardzo mi się podobał. Bardzo ładna scenografia oraz kostiumy. Muzycznie też mi się podobało. Bardzo ładnie wstawili realia Solidarności i wszystko ładnie współbrzmiało. dlatego moja ocena ogólna to 4/5. ZAWSZE warto znaleźć odrobinę czasu na kulturę :)

    • 3 1

  • Maria (opinia sprzed 8 lat)

    Niestety wyszłam znudzona. Słaba dykcja śpiewaków, albo coś nie tak z moim słuchem. Muzyka monotonna. Na plus scenografia.

    • 4 1

  • A może ktoś był na spektaklu? (opinia sprzed 8 lat)

    Bo próbuję odczytać opinie na temat spektaklu, ale nie mogę bo ludzie zamiast pisać o spektaklu piszą o dyrekcji. Też jestem przeciwny, ale zróbmy też miejsce, gdzie można przeczytać o SPEKTAKLU.

    • 6 1

  • (2) (opinia sprzed 8 lat)

    Może i przedstawień mniej, ale za to kupiłem bez problemu bilety na Carmen.

    • 0 3

    • (1) (opinia sprzed 8 lat)

      bo mało kto kupuje , a po firmach proponują po 1 zł za bilet żeby tylko wypełnic widownie

      • 3 3

      • (opinia sprzed 8 lat)

        Po jakich firmach? bo w mojej nie proponują ;/ A szkoda.

        • 2 1

  • PRECZ Z WEISSIZMEM W OPERZE!!! (opinia sprzed 8 lat)

    • 12 2

  • tak patrzę na repertuar i... (opinia sprzed 8 lat)

    przedstawień coraz mniej :(

    • 16 0

  • Premiera "Marii" (opinia sprzed 9 lat)

    Jest piękna płyta cd, właśnie "pod" Borowiczem! Wystarczy sięgnąć po Artystów tam śpiewających - zaprosić ich do Gdańska i sprawa załatwiona. Oni już śpiewali z tym dyrygentem, znają słowa - tanim kosztem będziecie mieć w Operze Bałtyckiej naprawdę super spektakl operowy! Polecam, mam słucham i cieszę sie takim wykonaniem:

    • 4 5

  • CARMEN (opinia sprzed 9 lat)

    KIEDY BĘDZIE NORMALNA

    • 23 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery