- 1 Sztuczna inteligencja w sztuce - tak czy nie? (47 opinii)
- 2 Co robić w długi weekend w mieście? (40 opinii)
- 3 Komiksy, polityka i SF. Lektury na wiosnę (20 opinii)
- 4 Orzechowski: Szukam dziur w rzeczywistości (16 opinii)
Koncert, wesele, studniówka podczas żałoby. Co dalej?
Niemal wszystkie trójmiejskie instytucje kultury i kluby odwołały wydarzenia w związku z żałobą wprowadzoną po śmierci prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza. Sprawa nie jest tak oczywista w przypadku prywatnych imprez okolicznościowych, np. wesel.
Ewa Prądzyńska-Kostecka z Teatru Boto dodaje: - Nie jest to też komfortowa sytuacja z punktu widzenia finansowego i organizacyjnego. Musimy zwracać sprzedane bilety, zaburza to nasz planowany z dużym wyprzedzeniem repertuar, a także - nie oszukujmy się - zmniejsza liczbę gości w danych dniach. Jednak jest to równocześnie rzecz oczywista, że w dniach takich jak te odwołujemy zaplanowane wydarzenia. Rozumieją to sami artyści, którzy przeżywają żałobę równie głęboko, co my.
Odwołane imprezy w Trójmieście z powodu żałoby
W wielu instytucjach takie sytuacje zabezpieczone są w umowie z artystami, tak jest np. w Instytucie Kultury Miejskiej czy Gdyńskim Centrum Kultury. Specjalny zapis zwalnia instytucję z odpowiedzialności finansowej za odwołanie wydarzenia w przypadku tzw. siły wyższej, w tym np. decyzji organów administracji publicznej czy okresu żałoby. Dotyczy to honorariów, bo o ewentualny zwrot pieniędzy za zakupione wcześniej bilety na odwołane wydarzenia każdy z niedoszłych uczestników może ubiegać się u każdego organizatora.
Piotr Sobierski z GCK mówi: - Na spektakl mamy sprzedane miejsca, więc dajemy naszym widzom możliwość oddania biletów w kasie lub przeniesienia ich na inny termin.
Sytuacja jest mniej oczywista w przypadku prywatnych imprez okolicznościowych, takich jak studniówki, bankiety firmowe czy wesela. Jak się dowiedzieliśmy w jednym z podgdańskich obiektów weselnych, zaplanowane przez ich klientów na sobotę wesele odbędzie się.
Menedżer tłumaczy: - Przygotowania do wesela to spore koszty i wysiłek, więc goście często decydują się nie rezygnować z imprezy, którą planują z wielomiesięcznym wyprzedzeniem. Z doświadczenia wiem, że żałoba - czy to narodowa, czy prywatna - zazwyczaj jest zaznaczona minutą ciszy w czasie imprezy. Dodam też, że kiedyś przepytałem wielu weselnych fotografów i didżejów, co robili 10 kwietnia 2010. Odpowiedzieli, że pracowali.
Mieszkańcy wpisują się do księgi kondolencyjnej
Przełożone zostały natomiast wszystkie studniówki w tym tygodniu. Jak się dowiedzieliśmy od jednej z gdańskich nauczycielek, jej szkoła nie miała problemu z przeniesieniem imprezy na kolejny tydzień. Także w sopockim Sheratonie nie było problemu z przeniesieniem studniówki na inny termin. Szkoły wciąż szukają innych terminów. Od jednego z nauczycieli usłyszeliśmy, że w ostateczności impreza odbędzie się w tygodniu, a nie w weekend.
Odwołane studniówki. Szkoły żegnają prezydenta
Odwołana została także większość imprez firmowych i bankietów zaplanowanych na ten weekend. W jednym z popularnych obiektów tego typu w Sopocie dwie firmy przełożyły termin swoich wydarzeń.
Menedżer tłumaczy: - Oczywiście natychmiast znaleźliśmy nowe terminy i zobowiązaliśmy się do organizacji imprez bez zmiany świadczeń. Warto jednak podkreślić, że w takiej sytuacji jak żałoba decyzja tak naprawdę należy wyłącznie do klienta i naszym zadaniem jest ją uszanować.
Miejsca
Opinie (148) ponad 20 zablokowanych
-
2019-01-16 17:21
Przykre jest... (10)
...to że człowiek zginął taką śmiercią,z rąk śmiecia.Ale nie będę pamiętać Pana Prezydenta... :-( podczas jego rządów skrzywdził wielu ludzi,w tym najbardziej tych niemajętnych,starszych :-( Wylało się wiele łez...wiele z tych ludzi zmarło inni do dziś żyją w skrajnej biedzi,w rozwalających się budynkach na które miasto i Pan Prezydent nie mieli pieniędzy.Na inne cele zawsze były pieniądze...i to jest przykre.Ogólnie nie tak miało być :-(
- 101 41
-
2019-01-16 22:11
(3)
Wali Cię na mózg ?? Jakie dzielnice ? Stogi, Olszynka, Biskupia górka, Dolna Brama , Orunia ??? Te wszystkie plebsy Gdańska gdzie tylko komunalne i najlepiej za darmo bo do pracy nie ma komu iść? Starsi ludzie? Jak ktoś całe życie pracować nie tylko daj i daj to proszę Cię! Szkoda tylko ,że najwięcej w Gdańsku do pwoiedzienia mają Ci co lubią w czynszach zalegać albo narobić kilkoro dzieci i a potem listy z pretensjami pisać, że komunalnego mieszkania jeszcze nie dostali . Codziennie to oglądałam. Całe szczęście mieszkam od 5 lat w Gdyni i na swoim . Bo pracuje i płace podatki .
- 8 14
-
2019-01-19 14:39
Kiedyś zapłaczesz...
...na pychą i butą...Czas mija,w życiu różnie bywa ale ty ostro zapłaczesz nad swoim losem :-(
- 0 0
-
2019-01-17 00:13
mało wiesz o życiu młoda (1)
czynsze w komunałkach podniesiono już dawno temu i wcale nie jest tak tanio jak kiedyś, cytuje" Przeprowadzona w 2011 r. w Gdańsku reforma czynszowa zakładała odstąpienie od czterech stref opłat i wprowadzenie jednej stawki czynszu dla całego miasta w wysokości 10,20 zł za m kw. mieszkania komunalnego. W innych miastach stawki bazowe są znacznie niższe i wynoszą 2,01-5,99 zł w Gdyni, 7,03 zł w Łodzi, 7,17 zł w Sopocie, 7,32 w Warszawie i 3,08-7,87 zł w Krakowie."....................
wiec za stare budownictwo z grzybem np 2 pokojowe 40 m to 400 zł bez gazu pradu, ogrzewania i wody a z tymi mediami to drugie tyle zimą to tanio?- 11 2
-
2019-01-18 09:29
Tak, tanio
Spróbuj wynająć podobne mieszkanie. Nie znajdziesz niczego choćby w podobnej cenie. Poza tym, zobacz ile kosztuje teraz kupno mieszkania. Ceny cały czas idą ostro w górę, a wy przeżywacie podwyżkę sprzed kilku lat. Płacicie grosze, kosztem ciężko pracujących gdańszczan
- 1 4
-
2019-01-18 09:41
Każdy kto kiedyś podnosił palce V musiał mieć świadomość,że komuna się kończy. Groszowe czynsze, deputaty węglowe. Trzeba się było wziąć do roboty a nie liczyć na darowizny.
- 0 2
-
2019-01-16 23:01
(1)
Jezu, jak miło czytać taki wpis! Nie bales / balas się napisać prawdę! Pełen szacun z mojej strony, bo reszta to marionetki
- 9 2
-
2019-01-17 07:05
wpis realnego mieszkanca. nie tego co znal je z mediow.
- 7 0
-
2019-01-16 17:45
pytanie, ile ci ludzie płacili czynszu (2)
apartamentów za 200 miesięcznie spodziewać się nie można
- 11 16
-
2019-01-16 18:23
200zł....?
Na jakim ty świecie żyjesz?To grosze.Widać że nie masz pojęcia na jakim świeci żyjesz,ale tak żyją zadufani w sobie albo ci co nie chcą widzieć...
- 11 3
-
2019-01-16 17:52
no tak ale mieszkania komunalne dla ciapków z Afryki byłyby na pstryk wyremontowane na zicher
- 28 10
-
2019-01-16 17:36
Co ty wypisujesz. (4)
Jeżeli ktoś żyje w skrajnej nędzy to dlatego, że ma niskie dochody. Co z tym wspólnego ma władza samorządowa?
- 25 38
-
2019-01-18 14:29
o poziomie społeczeństwa świadczy stosunek (1)
o poziomie cywilizacyjnym społeczeństwa świadczy stosunek do najsłabszych jego jednostek, nie wiem kto to powiedział, ale to bardzo mądre.
mam jednak wrażenie, że Pan Prezydent był prezydentem elit i myślał globalnie o mieście, może przy takim rozmachu nie miał czasu, albo miał od tego ludzi by pochylać się nad biednymi, trudno radzącymi sobie itd. czas pokaże.- 0 0
-
2019-01-18 22:42
Każdy winny tylko nie my
Każdy jest kowalem swojego losu. Nie jest niczyja wina urodzić się biednym, ale umrzeć biednym to już tak. Podnoście kwalifikacje i przestańcie narzekać i szukać winy wszędzie poza samym sobą.
- 0 0
-
2019-01-17 13:06
jakie miejsca pracy zorganizwał twój prezydent? Fabryki, praca? Gó,..!
- 0 1
-
2019-01-17 07:06
no nic.
protest po urzedem i zmarly pan w namiocie tez tak sobie tam stal.
- 2 0
-
2019-01-16 16:58
Nie wszystko mozna odwołac bo brak wolnych terminów. Poza tym to był człowiek obcy.Znany z mediów jak wielu innych. (10)
Co dzienni ktoś ginie w wypadkach.
- 152 72
-
2019-01-18 14:23
ni chodzi tyle o to kto to był, ale co go spotkało
żałoba to protest i solidarność przeciw bestialstwu i morderstwom na ulicy, bo komuś tak się podoba.
nie kumasz czy co?
normalni ludzie są wstrząśnięci i wzburzeni. chyba, że nie ma się ludzkich uczuć, empatii i zgadza na takie historie. nie można udawać, że nic się nie zdarzyło.- 0 0
-
2019-01-16 17:28
(6)
Nie znany z telewizji tylko Prezydent miasta Gdańsk lubiany i szanowany
Ja niemoge na ta idiotyczne osoby jak ty- 10 48
-
2019-01-16 17:49
(4)
lubiany przez tych którzy go lubili czyli znaczną mniejszość
- 30 11
-
2019-01-16 19:50
Czy mniejszość czy większość to na szczęście pokazały ostatnie wybory (1)
- 5 5
-
2019-01-17 06:56
pokazaly ze mniejszosc.
- 7 0
-
2019-01-16 18:02
(1)
I znaczna mniejszosc wybrala go na prezydenta...
- 16 6
-
2019-01-17 06:55
okolo 30 procent z tych co brali udzial w glosowaniu
wiec mniejszosc jakby nie liczyl.
- 7 1
-
2019-01-16 22:35
Lubiany?
Widać było po komentarzach po wyborach...- 12 1
-
2019-01-16 17:20
Dlatego też nikt nie zmusza do odwoływania imprez czy uroczystości prywatnych itp. Odwoływane są tylko te oficjalne i których odwołanie nie wiąże się z jakimś niebezpieczeństwem itd.
- 13 2
-
2019-01-16 17:05
na ten moment umarło dziś na świecie 115.137 ludzi...
- 35 5
-
2019-01-16 21:57
Lepsi? (6)
Tragiczna śmierć pięciu dziewczynek nikogo (poza miejscem ich zamieszkania) nie skloniła do ogłoszenia żałoby. Bezsensowna i równie tragiczna śmierć kontrowersyjnego, lokalnego kacyka porusza cały kraj, ogłaszana jest żałoba państwowa, GW okrywa się kirem, inne media poważnie dostojne i przepełnione bólem, itp, itd. Pytam się: w czym tkwi różnica w podejściu do równie tragicznych zdarzeń prezentowanym przez 'opiniotwórcze ośrodki' i 'ośrodki władzy' ? W tym, że zginął członek 'establishmentu'? Polska już dawno została podzielona na lepszy i gorszy sort - JK nie byl pierwszy. Już dawno uczyniły to media i rządzący bez względu na to z jakiej opcji się wywodzą.
- 55 14
-
2019-01-17 11:29
(4)
Nie chodzi tylko o konkretnego człowieka a o symbolikę. Włodarz miasta został zaatakowany, to tak jakby zaatakować każdego mieszkańca z osobna. Ta śmierć symbolizuje to co się dzieje w tym kraju. Zamach na Adamowicza podczas jednej z najpiękniejszych chwil w roku, gdy wszyscy się jednoczą dla wspólnego celu jest zamachem na wolność i bezpieczeństwo. Nikt nie twierdzi że czyjeś życie było mniej warte. Codziennie giną ludzie i codziennie można by wprowadzać żałobę bo każde życie jest tak samo ważne.
- 3 3
-
2019-01-18 13:56
Niemal rok temu w Warszawie zmarł inny Paweł, Kulczak, trzykrotnie ugodzony nożem przez 26-letniego Adriana C. Zostawił żonę i osierocił trójkę małych dzieci w wieku: 11 lat, 3 lat oraz 18 miesięcy.
Śp. Paweł Kulczak, inżynier pracujący w Tramwajach Warszawskich, zareagował na wulgarne uwagi zabójcy dotyczące barierek ustawionych na Krakowskim Przedmieściu i w czasie szarpaniny z Adrianem C. otrzymał trzy ciosy w brzuch i klatkę piersiową, w tym w serce. Zmarł w szpitalu po 11 dniach walki o życie.
Jego śmierć uczczono minutą ciszy w Sejmie na wniosek posłanki Anny Marii Siarkowskiej, która prosiła wszystkich o wyrażenie w ten sposób sprzeciwu wobec "politycznej nienawiści".
Prokurator Łukasz Łapczyński z Prokuratury Okręgowej w Warszawie powiedział, że śledczy nie wiążą zabójstwa z motywami politycznymi. Jak mówił, na Krakowskim Przedmieściu doszło do nieporozumienia pomiędzy dwiema grupami osób, które przerodziło się w agresję słowną, w czasie którego Adrian C. ugodził nożem Pawła Kulczaka.
To wszystko.- 0 0
-
2019-01-18 01:35
co ty ćpiesz?
każdy mieszkaniec ma się czuć zaatakowany? może jeszcze każdy Pomorzanin?
- 2 0
-
2019-01-17 15:02
zamach na Adamowicza?Brutalne morderstwo współczesnego Herostratesa z Efezu,!!!!
- 2 0
-
2019-01-17 12:26
jesteście mitomanami ja nie czuję się zaatakowany wasze urojenia są do leczenia
- 3 1
-
2019-01-17 00:15
ty masz w głowie coś? chyba nie trollu
- 3 13
-
2019-01-16 16:07
(1)
Tragedia smoleńska miała miejsce w moje okrągłe urodziny i też był dylemat.
Odnośnie wesel w trakcie żałoby to mam mieszane uczucia. W zeszłym roku byliśmy na 3 weselach i przed każdym z nich był pogrzeb. Zabawa nie była zbyt fajna.- 46 19
-
2019-01-18 09:26
Wesele można próbować odwołać, ale jeśli podwykonawcy nie są skłonni do współpracy i nie chcą przełożyć terminów to raczej wątpię by ktoś rezygnował z wesela i tracil 40-60 tys.zl z powodu żałoby narodowej.
- 3 0
-
2019-01-16 16:49
(7)
Podczas mojego wesela w 2005 r. umarł Jan Paweł II. Impreza od 21 była prawie zepsuta...
- 73 6
-
2019-01-18 07:00
Jestem ateistą,ąutoryteem był dla mnie słabym wieć raczej mi by to w niczym nie przeszkadzało.
- 0 2
-
2019-01-16 18:02
(1)
Ja byłam gościem na takim weselu, odbywało sie na wsi, po sąsiedzku był kościół, połowa gości poszła tam, część pojechała do domu, reszta siedziała przy stołach... zabawa się skończyła.
- 12 1
-
2019-01-18 01:30
jest jednak delikatna różnica między pierwszym papieżem Polakiem, który do tego przyczynił się do upadku komuny w PL
a jednym z wielu prezydentów miast czy innych sołtysów
- 1 2
-
2019-01-16 16:54
niema sie co dziwić znany i kochany przez miliardy ludzi na całym świecie przez dziesiątki lat! (3)
- 24 18
-
2019-01-17 00:04
bez przesady na świecie jest o 6 miliardów z czego 4 miliadry to Chińczycy i Hindusi a
katolików co go "kochało" to nie wiem czy ok miliarda się znajdzie bo są inne religie na świecie
- 7 2
-
2019-01-16 18:02
miliardy...tryliony (1)
kochany... Gruzin co władał ruskami też był kochany przez biliony i Austriak co rządził szkopami też kochany przez całe rzesze miliardów. weź się lecz ! a najlepiej to u okulisty
- 14 28
-
2019-01-16 19:04
lecz się ....
- 10 6
-
2019-01-18 05:07
jak w swietych zwojach
Zostawcie umarlym grzebanie umarlych, a my zyjmy.
- 6 0
-
2019-01-17 14:30
14. stycznia miałam 25. urodziny. (1)
w dzień pogrzebu miała być impreza - domówka. przeniosłam na tydzień później.
- 1 0
-
2019-01-18 01:43
twoja sprawa
- 2 0
-
2019-01-17 10:21
Przykre (2)
Mimo ze nie był to mój prezydent. Bardzo mi przykro.
Ale odwołanie Balu w przedszkolu to juz przesada. Jak wytłumaczyć maluchom czemu nie mogą sie przebrać i sie 2 godzinki pobawić :-(- 23 2
-
2019-01-17 21:49
(1)
Pracuje w przedszkolu i sama mam przedszkolaka w domu! Dzieci bardzo spokojnie przyjmują taką wiadomość również te z najmłodszych grup! Gdy tłumaczylam dzieciom przyczyny przeniesienia terminu balu to były zasmucone faktem śmierci człowieka a nie zmianą terminu balu! Wszyscy rodzice też rozumieją! To jest czas by tłumaczyć dzieciom zagadnienia dotyczące żałoby smutku i zła które wyrządzaja ludzie ludziom. Oczywiście bez szczegółów.
- 1 0
-
2019-01-18 01:42
rozumiem, że przedszkole publiczne i trzeba się odwdzięczyć lub przymilić nowej władzy
bo nie wiadomo jak będzie z subwencją?
- 2 0
-
2019-01-17 00:31
(4)
Żałoba narodowa kończy się w sobotę o 19:00. Tańce, zabawy publiczne, koncerty, spektakle tego dnia muszą zostac odwołane. W przypadku wesela sprawa ma się chyba nieco inaczej. Tańce mozna rozpocząc po 19. Wszyscy zdążą sie zabawić. Kazda załoba kiedys sie kończy.
Byłem kiedyś na weselu, gdzie w dzień ślubu , dwie godziny przed rozpoczeciem,umarła babcie panny młode. Co zrobić ? Co zrobiibyście w takiej sytyuacji gdy żałoba właściwie własnie się zaczęła? Na odwołanie było już za późno, wszyscy juz byli.
Ciekaw jestem waszych rad.- 2 2
-
2019-01-18 01:41
co za głupota
ludzie mają swoje prywatne życie i urzędasom nic do tego, o której kiedy kto ma się bawić/smucić
ta żałoba powinna być dla rodziny, a jest dla polityków i to na nasz koszt - zresztą jak zwykle.
Wesele dotyczy rodziny/przyjaciół/osób, które znamy, a nie jakiegoś obcego kolesia- 3 0
-
2019-01-17 16:53
Wesele się odbyło. Goście okazali się wyjatkowo taktowni. Orkiestra grała tylko spokojne kawałki, ale i tak nie był zbyt wielu chetnych do tańca. Nikt sie nie upił. Krótko po północy wesele sie skończyła. Sporo jedzenia i picia zostało, więc ci, którzy wracali na własną reke do domu dostali "wyprawkę", zaś ci, którzy nocowali w pokojach na górze miali do dyspozycji bufet z przekaskami i napitkami na korytarzu hotelu. Tam goscie siedzieli nieco dłużej
- 1 0
-
2019-01-17 00:41
(1)
żałoba trwa do 19, więc potem można organizować wszystkie imprezy publiczne. Jeżeli jest to sprawa rodzinna to według własnego sumienia i wyczucia
- 3 1
-
2019-01-17 16:42
Tak, tak według uznania. ale, co ty bys zrobił w takiej sytuacji. Co byś poradził, gdybyby ciebie poproszono o radę ?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.