• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Inauguracja sezonu artystycznego Filharmonii Bałtyckiej (4 opinie)

10 - 18 maja 2024

Gdańsk
bilety 10 - 126 zł
Kup bilet
cze 14

piątek, godz. 19:00

bilety 43-126 zł
ulgowy 32-90 zł
Kup bilet
Archikatedra w Oliwie

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Koncert symfoniczny
Inauguracja Sezonu Artystycznego 2011/12

Wystąpią:
Orkiestra Symfoniczna PFB
Kai Bumann - dyrygent
Helene Bernardy - sopran
Monika Ledzion - alt
Roman Sadnik - tenor
Wojtek Gierlach - bas
Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego (przyg. Marcin Tomczak, Michał Kozorys)

W programie:
WOJCIECH KILAR (*1932) Bogurodzica (1975)
LUDWIG VAN BEETHOVEN (1770-1827) IX Symfonia d-moll op. 125 (1824)

-----

HELENE BERNARDY
Belgijska sopranistka Hélène Bernardy ukończyła studia na kierunku śpiewu i muzyki kameralnej w królewskim konserwatorium w Liège. Swoją karierę rozpoczęła w 1996 roku w operze w Marsylii, najpierw z rolą Helmwige (Walkiria) i rolą pierwszej dziewczyny z kwiatami (Parsifal), a następnie pierwszą dużą rolą Jarosławny (Kniaź Igor). W roku 1997 Hélène Bernardy została członkinią zespołu Opery Chemnitz pod dyrekcją Olega Caetani, gdzie zaśpiewała swoją pierwszą Sieglinde (Walkiria), która zyskała uznanie zarówno publiczności, jak i prasy. Do następnych ról należały: Donna Anna (Don Giovanni), Mimi (La Boheme), Santuzza (Cavalleria rusticana), Senta (Latający Holender) i Adriana Lecouvreur, jak również pierwsze role operetkowe Lizy (Kraina uśmiechu), Księżnej (Sprzedawca ptaków), Rozalindy (Nietoperz) oraz Maricy (Hrabina Marica), z którą występowała gościnnie także w Meistersingerhalle w Norymberdze. Podczas prapremiery oryginalnej niemieckojęzycznej wersji Weg der Verheissung Kurta Weilla pod batutą Johna Mauceri można było ją podziwiać jako Rachelę, zaprezentowaną później także w Nowym Jorku w Brooklyn Academy of Music.

W Bremerhaven śpiewała Mszę głagolicką Janacka i Das dunkle Reich Pfitznera. W roku 1998 Hélène Bernardy, podczas festiwalu d´Antibes, występowała jako Donna Anna, śpiewała Sieglinde w Dublinie pod batutą Alexandra Anissimowa, a także Panią Maurant (Street scene Kurta Weilla) w Tournai, Brukseli i Arlon. W roku 2000 artystka związała się na dwa lata z Operą w Karlsruhe, gdzie pod Kasushi Ono interpretowała role Aïdy, Elzy (Lohengrin), Księżnej (Wesele Figara), Rozalindy i ponownie Sieglinde. Jej debiut operowy w Belgii miał miejsce w roku 2001 w Opéra royal de Wallonie, występowała później także w Liège, gdzie zagrała Sentę w Latającym Holendrze. W roku 2002 zaśpiewała ponownie Sieglinde, tym razem wraz z National Youth Orchestra of Ireland w Birmingham i Limerick, a także Aïdę w Operze w Göteborgu. Z okazji wejścia Republiki Czech do Wspólnoty Europejskiej, została zaproszona do Pragi, by zaśpiewać 9. Symfonię Beethoven pod btutą Zdenka Macala.

W czasie sezonu 2004/05 wcieliła się w rolę Senty w Rennes, a później występowała w New Israeli Opera w Tel Awiwie jako Maria (Wozzeck), Rouen jako Toska. W Théâtre de la Monnaie w Brukseli Hélène Bernardy zaśpiewała pod kierownictwem Kazushi Ono "White as Jasmine" na sopran i orkiestrę Jonathana Harveya, Emmę w Khovanchtchina, Genièvre w Le Roi Arthus, Ellen Orford w Peter Grimes i ponownie Sentę w Latającym Holendrze. Podobnie wraz z Théâtre de la Monnaie gościła na scenie jako Ellen Orford w Bilbao i ruszyła w tournee po Japonii, gdzie podczas serii koncertów śpiewała Pieśni Trakla P. Boesmansa, Szeherezadę Ravela i Donnę Annę (Don Giovanni).

W roku 2006 debiutowała pod batutą Alain Altinoglu jako Kobieta w Oczekiwaniu Schönberga w Opera de Massy (Paryż) i dała pierwszy recital pieśni (Schubert, Mahler, Strauss, J. Marx) m.in. we Flagey (Bruksela) z pianistą Peterem Tomek. Dla festiwalu "Juillet musical de Saint-Hubert" interpretowała arie koncertowe Mozarta wraz z Orchestre national de Belgique pod batutą Eivinda Aadlanda i ponownie wystąpiła na Chiemgau-Festival w Immling, tym razem jako als Elisabetta (Don Carlo). W roku 2007 dostała angaż w Lyonie i Saint-Etienne. Śpiewała tam Giorgettę w Il Tabarro w reżyserii Davida Pountneya. Na koncercie otwierającym Festival Acanthes zaśpiewała ponownie Pieśni Trakla Boesmansa. Jej dyskografia obejmuje 2. Symfonię Mahlera pod batutą Olega Caetaniego.

---
MONIKA LENDZION
Edukację muzyczną rozpoczęła w Szkole Muzycznej I st. w Rzeszowie w klasie skrzypiec. W czerwcu 2000 roku ukończyła z wynikiem bardzo dobrym Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie śpiewu prof. Haliny Słonickiej. Brała udział w mistrzowskich kursach wokalnych, prowadzonych przez prof. Rusko-Ruskova (Sofia 1997, 1998 r.) oraz Stefanię Toczyską (Duszniki Zdrój 1999 r.).

W 2000 roku, jako studentka, zadebiutowała w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie w operetce Orfeusz w piekle J. Offenbacha (partia Opinii Publicznej). Od tego samego roku jest też solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, w której występuje m. in. w roli 3. Geniusza w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta oraz kreuje partię Olgi w operze Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego. W 2002 roku rozpoczęła współpracę z Operą w Krakowie, której owocem był udział w głośnym spektaklu Strasznego dworu S. Moniuszki zrealizowanym na zamku w Niepołomicach (partia Jadwigi). W 2003 roku tą samą partią zadebiutowała na scenie Opery Nova w Bydgoszczy. W Warszawskiej Operze Kameralnej w sezonie 2003/2004 wzięła udział w premierach Jenufy L. Janacka (Karolka, maj 2004) oraz w Cosi fan tutte W.A. Mozarta (Dorabella, czerwiec 2004). Występuję często podczas dorocznego Festiwalu Mozartowskiego organizowanego przez WOK.

W 2004 r. podjęła współpracę z Teatrem Wielkim-Operą Narodową w Warszawie przy inscenizacji Damy pikowej P. Czajkowskiego (Polina, grudzień 2004). Jej kontynuacją była rola Bersi w Andrea Chenier Umberto Giordano w reżyserii M. Trelińskiego i pod kierownictwem muzycznym G. Nowaka (X 2005). Rok 2005 upłynął pod znakiem wielu występów w roli Dorabelli w Cosi fan tutte Mozarta: w ramach tournee z WOK po Francji (luty), w Operze Krakowskiej (maj), na zaproszenie Supierz Artists Mangement w Holandii (kwiecień) oraz w Teatrze Wielkim w Poznaniu (czerwiec).

Występowała także w koncertach oratoryjnych, m. in. w Oratorium na Boże Narodzenie C. Saint-Saënsansa (Filharmonia w Jeleniej Górze 1999 r.) Mszy Koronacyjnej C-dur W.A. Mozarta w 2000 r., Stabat Mater G.B. Pergolesiego w 2001 r., jak również symfonicznych: IX Symfonii L. van Beethovena (Filharmonia Swiętokrzyska w Kielcach, maj 2004; Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze, czerwiec 2004). W listopadzie 2005 roku brała udział w pierwszej krakowskiej prezentacji kompletnego Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego (na koncercie finałowym I Festiwalu Muzyki Polskiej) rejestrowanej przez Polskie Radio.

Rok 2006 rozpoczęła występem w ramach cyklu Terytoria w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej, wykonując Zapiski tego, który zniknął L. Janacka w partii Fezki, w reżyserii Łukasza Kosa, w inscenizacji Leszka Mądzika i pod opieką muzyczną Wojciecha Michniewskiego. W czerwcu 2006 wzięła udział w inscenizacji Czarodziejskiego fletu W. A. Mozarta (jako 2. Dama) w Teatrze Wielkim w Warszawie w reżyserii A. Freyera pod kierownictwem muzycznym K. Korda. We wrześniu 2006 wystąpiła w światowym prawykonaniu opery Iwona Z. Krauzego w ramach Warszawskiej Jesieni. Wzięła też udział w pierwszym utrwaleniu na DVD Manru Paderewskiego przez Opera Nova w Bydgoszczy. Jako Maddalena występuje w inscenizacji Rigoletta Verdiego (m. in. z Piotrem Beczałą).
Występowała podczas premier: Il Finto Stanislao ( Un giorno di regno) Verdiego - partia Gulietty di Kelbar w WOK w 2007; Fausta Gounoda - Siebel w Teatrze Wielkim w 2008r. W obecnym sezonie ma już w swoim dorobku występ w premierze Carmen Bizeta - partia Carmen w Operze Krakowskiej.
Współpracowała z wieloma dyrygentami, m. in. z K. Kordem, T. Kozłowskim, S. Stadlerem, R. Silvą, J. Rogalą, J. Swobodą, A. Straszyńskim, T. Strugałą, G. Nowakiem, Ł. Borowiczem oraz reżyserami: R. Perytem, J. Stokalską, L. Adamikiem, M. Trelińskim, G. Jarzyną, A. Freyerem i M. Weiss-Grzesińskim.

---
ROMAN SADNIK
Urodzony w Wiedniu, rozpoczął swoją drogę twórczą jako studiów aktorskich, zanim nie poświęcił się śpiewowi pod kierunkiem Waltera Berry i Hugh Beresforda. Jego droga prowadziła prosto do Wiener Staatsoper. Następnie pracował ze znanymi reżyserami, takimi, jak: Harry Kupfer, Peter Stein, Thomas Langhoff, Nikolaus Lehnhoff, Martin Kusej, Peter Mussbach, Georges Tabori, Kirsten Harms.
Jego angaże poprowadziły go także m.in. do oper takich, jak Wiener Staatsoper ("Die Soldaten", "Die Blinden"), Bayerische Staatsoper ("Verkaufte Braut", "Was Ihr Wollt"), operze w Amsterdamie ("Die Gezeichneten"), Theater an der Wien, Teatrze Lyońskim, Bern, Essen, Freiburgu, Halle, Innsbrucku, Lipsku, Tuluzie, Luksemburgu, do Salzbursko-Monachisko-Ateńskiego Festiwalu Operowego, Festiwalu Aix en Provence i Schwetzingen, do Wiener Festwochen, a także do Wiener Musikverein, Wiener Konzerthaus i Concertgebow.

Pracował z dyrygentami takimi, jak: Georges Pretre, Claudio Abbado, Ingo Metzmacher, Daniel Harding, Fabio Luisi, Jun Märkl, Michel Plasson, Kyrill Petrenko, Michael Boder, Stefan Soltesz i Udo Zimmermann. Opracował szeroki repertuar, zarówno w dziedzinie opery włoskiej (Cavaradossi, Canio, Radames, Pinkerton, Cyrano de Bergerac), niemieckiej (Tannhäuser, Siegmund, Bacchus, Herodes, Max, Florestan), jak również słowiańskiej (Gregor, Gherman).
W jego repertuarze koncertowym znajdują się m.in. "Lied von der Erde", "dziewiąta Beethovena", "Requiem" Verdiego. Wśród jego nowych angaży wymienić należy: LuLu z Peterem Steinem (Maler/Neger) w La SCALA, Wiener Festwochen, Siegmund und TRISTAN 2010 konzertant; na Festival Macerata: Verdi: I Lombardi; w La Scali: Czarodziejski flet; podczas Festival Talinn: Parsifal; Bonn: Schrecker: Irrelohe; a w Münchener Staatsoper: Wozzeck.

---
WOJTEK GIERLACH
Bas - ukończył Akademię Muzyczną im F.Chopina w Warszawie w klasie prof. Kazimierza Pustelaka otrzymując wyróżnienie Magna cum Laude. Jest laureatem głównych nagród na międzynarodowych konkursach wokalnych: Ada Sari 1999 - 1-sze miejsce, Bilbao 2000 - 2-gie miejsce, Premio Caruso w Mediolanie 2001 - Premio Caruso, F.Vinas w Barcelonie 2004 - 3- cie miejsce. Zadebiutowal w 1999 roku rolą tytułową w Imeneo Haendla w Warszawskiej Operze Kameralnej. Na deskach tej sceny wcielil się rowniez w postac Don Giovanniego, natomiast jako Leporello wystąpił W Teatrze Wielkim w Warszawie oraz w Nico Theater w Cape Town. Śpiewał również Figara w Weselu Figara Mozarta w Teatro Piccini w Bari oraz rolę Argenia w Imeneo Haendla w Opera Ireland w Dublinie.

Wystąpił jako Mustafa we Włoszce w Algierze - Teatry Operowe w Lizbonie, Minneapolis i Ravennie, Assur w Semiramidzie - Teatro di Verdi Pisa, Alidoro w Kopciuszku - Festival d'Aix-en-Provance i Stadttheater Klagenfurt, Orbazzano w Tankredzie - Teatro Maestranza de Sevilla, Don Basilio w Cyruliku Sewilskim - Deutsche Oper Berlin, Gouverneur w Hrabim Ory - Belcanto Festival Wildbad, Lorda Sidney i Don Profond w Podroży do Remis - Pesaro Rossini Festiwal.

W Operze Narodowej W. Gierlach wcielił się w postać Colline'a w Cyganerii, Raimonda w Lucji z Lammermoor, Alfonsa w Lukrecji Borgii, Escamilia w Carmen i Gesslera w Wilhelmie Telu. Wystąpił jako Timur w Turandot (Santa Cruz de Tenerife) oraz jako Commendatore w prawykonaniu i nagraniu opery il Dissoluto Punito R.Carnicera w ramach Mozart Festival w La Coruni. Inne znaczące role to Salieri w operze Rimskiego - Korsakowa pt. Mozart i Salieri w Teatro Fiarmonico w Oviedo, Orfeusz - Narodne Divadlo w Bratysławie, Conte Rodolfo w Lunatyczce Belliniego i Kreona w Medea in Corinto Mayera - St Gallen oraz Król Ludwik w Euryanthe Webera na Festiwalu Wielkanocnym im L.van Beethovena.

Dorobek fonograficzny W. Gierlacha to m.in. Mirteo w Semiramidzie G. Meyerbeera - dyr. R. Bonynge (Naxos), Zambri w Ciro in Babilonia, Faraon w Mojżeszu w Egipcie, Douglas w La Donna del Lago Rossiniego - dyr. A.Zedda (Naxos), Dourlinski w Lodoisce Cherubiniego, Domoslav w Duchu Gor L.Spohra,(LvB) Wojewoda w Marii Statkowskiego - dyr. L. Borowicz (Polskie Radio). W Filharmonii Narodowej w Warszawie wziął udział w wykonaniu Mszy Glagolickej Janacka pod dyr. A. Wita oraz w Mszy H-moll Bacha pod dyr. H. Rillinganatomiast w Filharmoni Krakowskiej w Stworzeniu Świata Haydna pod dyr. Kaia Bumanna.

Był wykonawcą partii solowej w Symfonii O. Greifa podczas koncertu inaugurującego objęcie przez Marca Minkowskiego kierownictwa artystycznego Sinfoni Varsovi. Z orkiestrą I Solisti Veneti pod dyr. Claudia Scimone śpiewał w Pasji A. Salieriego (koncert transmitowany przez telewizję RAI), z Orquesta Simfonica de Asturias pod dyr.A. Zeddy wykonal Stabat Mater Rossiniego, na festiwalu Praska Wiosna uczestniczył w Pasji wg. św Jana Arvo Parta.

Informacja o biletach

  • Kontakt
    58 320-62-62
15-35 zł

Miejsca stojące w nawach bocznych - wstęp wolny
Miejsca siedzące w nawie głównej - biletowane

Opinie (4)

  • Bleee znowu... (3)

    Zawsze IX symfonia, albo "Cztery Pory Roku" Vivaldiego.

    Straszna jest u nas muzyczna posucha :(

    • 10 5

    • (2)

      Albo Chopin albo Mozart, o Dussku czy Schubercie to nawet nikt nie pamięta, że można zagrać, że wogole istnieją...

      • 0 2

      • od czegoś trzeba zacząć :)

        może być sympatycznie

        • 3 0

      • Idę, bo IX Symfonia na żywo jest zawsze dobra, ale jak ja bym chciała COKOLWIEK Schuberta...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Z jakim trójmiejskim teatrem związany jest obecnie gdański pisarz Paweł Huelle?