• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ikona: święty obraz czy dzieło sztuki?

Michał Jelionek
31 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz jak krok po kroku tworzy się ikony


Anna Makać ikonografią zajmuje się od ponad dwudziestu lat, a jej kolekcja liczy blisko 2,5 tysiąca ikon. Dzisiaj nabytą przez lata wiedzą dzieli się ze swoimi podopiecznym podczas II Gdyńskich Warsztatów Ikonograficznych. Uczestnicy seminarium pod bacznym okiem wybitnego nauczyciela odbyli 40 godzin zajęć teoretycznych i praktycznych.



Ikona to obraz sakralny prezentujący najczęściej portrety świętych oraz wydarzenia z ich życia. Z teologicznego punktu widzenia ikona jest odzwierciedleniem rzeczywistości ponadzmysłowej, czyli sfery niebiańskiej. Ikony są malowane, ale można je pisać. Wyraża się w ten sposób podniosłość tworzenia porównywalnego do pisania Ewangelii.

- Ikona nie jest zwykłym obrazem. Jest namalowana w specyficzny sposób. Przy tworzeniu ikony dąży się do wiernego oddania rzeczywistości ponadzmysłowej. Pisanie ikony odbywa się na podstawie ścisłych reguł. Takowe zasady tyczą się sposobu przedstawienia postaci czy też scen oraz strony technicznej, czyli w jaki sposób tworzy się ikony - tłumaczy ikonograf Anna Makać.

Tworzenie ikony jest zajęciem wieloetapowym, skomplikowanym i czasochłonnym. Na samym początku wybieramy i przygotowujemy odpowiednie podobrazie, czyli deskę. Aby uniknąć wypaczaniu drewna, często stosuje się zabieg łączenia ze sobą mniejszych kawałków deski, czyli tzw. sklejki. Następnie na podobraziu naklejane jest płótno, a z kolei na płótno nakładana jest zaprawa klejowo-kredowa. Po skrzętnym wyszlifowaniu deski można przystąpić do malowania ikony.

- Na moich warsztatach wymagam od uczestników stworzenia własnego projektu. Nie jestem zwolenniczką prostego kopiowania jakiegoś wzoru z albumu. Każdy musi wykazać się własną inwencją i na podstawie różnych wzorów stworzyć swój projekt danego przedstawienia w taki sposób, aby mieścił się w ikonograficznych kanonach - dodaje Makać.

Podczas II Gdyńskich Warsztatów Ikonograficznych inspiracją dla uczestników był najbardziej charakterystyczny wzór ikonograficzny - Chrystus Pantokrator, czyli Wszechwładca. Jego postać prezentowana jest w pozycji stojącej bądź siedzącej na tronie. Pantokrator prawą ręką błogosławi, zaś w lewej dłoni trzyma otwarte bądź zamknięte Pismo Święte.

- Po odpowiednim przygotowaniu deski, nałożeniu płótna i zaprawy oraz finalizacji projektu, kolejnym etapem jest przeniesienie wzoru na zaprawę. Następnie wykonywane są złocenia. Podczas warsztatów stosujemy złocenia płatkami sztucznego złota. Po tych wszystkich zabiegach można przystąpić do malowania farbami tempera mis z dodatkiem żółtka jaja jako spoiwa - tłumaczy ikonograf.

Należy pamiętać, żeby zachować szczególną ostrożność przy nakładaniu farb. Według przyjętych zasad na początku nakłada się kolor podstawowy, następnie cienie, a na końcu światła. Elementem wieńczącym skomplikowany proces jest tzw. werniksowanie czy patynowanie, czyli zabezpieczenie powierzchni obrazu oraz nadanie połysku. Gotowa ikona może zostać poświęcona przez księdza.

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (42) 1 zablokowana

  • Ikona - to wschodniosłowiańska tradycja - a na zachodzie jest brandenburg. (2)

    W berlinie jest brama brandenburska. Co to ten brandenburg? To małe miasto na zachód od berlina nad rzeką hawelą. A jest to największe miasto słowiańskiego środkowego połabia. Nazywało się 1000 lat temu brenna, branibór lub branibórz. Było grodem stodoran.
    przypuszczalnie tutaj schronił się drogowit przed armią karola wielkiego w 789. Co ciekawe karol wielki nie nałożył trybutu po tej wyprawie na stodoran co było wyjątkowe jak na tamte czasy. Czy karol wielki przeraził się potęgi dragowita.
    także w berlinie główny pomnik nawiązuje do słowiańskiej historii.

    gdyby nie połabianie to niemcy/sasi atakowali by polan bezpośrednio. Połabianie stali się buforem który uległ zgnieceniu i zgermanizowaniu. Była to krucjata. W 1108 roku biskupi niemieccy ogłosili manifest. Zachęcający do atakowania połabia, do podbijania i grabienia "dzikich" barbarzyńców. Pierwsza próba drang nach osten. Dzięki połabianom polanie mogli swobodnie się rozwijać. Oddajmy należytą cześć połabianom, którzy w przedprożu słowiańszczyzny przyjęli cały impet pierwszej fali germanizacji.

    pamiętajcie o budżecie obywatelskim w gdańsku i mocnym akcencie słowiańskim w drugim okręgu

    • 0 2

    • Oficjalnie zaakceptowano procedowanie POMNIKA ŚWIĘTOWITA - jako KOPII ŚWIATOWIDA ZE ZBRUCZA - w formie historyczno-kulturowej.

      • 1 0

    • Całe szczęście w głosowaniu w BUDŻECIE OBYWATELSKIM w Gdańsku nie ma głosów UJEMNYCH.

      Więc przy odpowiedniej DODATNIEJ frekwencji pomnik może powstać.

      • 0 0

  • jesli ikona jest obrazem Ewangelii, to gdzie tu miejsce na własną inwencję. miesza Pani pojęcia i nie szanuje Kanonu. to sa obrazki, może i ładne, ale nie IKONY.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywa się muzeum, które znajduje się tuż przy fontannie Neptuna?

 

Najczęściej czytane