• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Dzień Kobiet Awansem

15 kwietnia - 17 maja 2024, godz. 10.00

Gdańsk,
Wstęp wolny

26 marca - 31 maja 2024, godz. 9:00

Wstęp wolny
CSW Łaźnia zaprasza na Dzień Kobiet Awansem

Iwona Zając - Mama
Początek projektu: 06.03.2009, godz. 18.00
Finisaż: 10.04.2009, godz. 18.00

Na projekt składa się cykl obrazów i muralesów dotyczących relacji artystki z jej mamą, kobiety z kobietą, która jest jej młodszym klonem. Odnalezione podobieństwa, które w młodości odbierała jako przekleństwo, artystka teraz celebruje. Za pomocą swoich prac, przygotowywanych na podstawie zdjęć z rodzinnych albumów, wędruje ze swoją mamą w czasy jej dzieciństwa i młodości.
Wystawa będzie miała charakter procesualny. Iwona Zając będzie tworzyć na miejscu, na ścianach strychu CSW Łaźnia, które dotychczas były ukryte przed wzrokiem widzów. Poddasze, poddane remontowi i przebudowie w grudniu 2008, będzie stanowić przyszłe miejsce pracy zespołu kuratorskiego. Murale wpiszą się w to miejsce na stałe. W ten sposób artystka implantuje obraz swojej rodziny we wnętrza biurowe naszej instytucji.
Proces powstawania projektu Mama, zanim zaistniał w Łaźni, rozpoczął się w Stanach Zjednoczonych i Londynie. Towarzyszyła mu z kamerą Joanna Cichocka-Gula, reżyserka TVP Gdańsk. Powstał film, zatytułowany "Tak dzisiaj wyglądam", którego projekcja będzie towarzyszyła wystawie.

Pracę Iwony Zając będzie można śledzić od dnia 06.03.2009.
Zachęcamy publiczność do odwiedzania artystki, rozmów z nią i śledzenia postępu jej pracy w godzinach 12.00-18.00 (wt-niedz). Finisaż projektu odbędzie się 10.04.2009 o godz. 18.00.


Wtedy można będzie zobaczyć skończone dzieło oraz zakupić towarzyszący mu katalog.
Kurator: Agnieszka Wołodźko
_______________________________________________________________________

28 dni - obiekt Magdaleny Samborskiej
28 dni - obiekt Magdaleny Samborskiej mat. prasowe

28 dni - Projekt Artystyczny w ramach programu Inkubator

Wystawa czynna od 7 marca do 5 kwietnia 2009
Otwarcie 6 marca, godz. 18.00

Artystki biorące udział w projekcie: Ada Braun, Iwona Demko, Katarzyna Korzeniecka, Anka Leśniak, Ewa Potocka (efka_s), Małgorzata Stankiewicz, Magdalena Samborska, Karolina Stępniowska, Anna Tomaszuk, Jowita Żychniewicz

Dla kobiet miesiąc jest krótszy, żyjemy nie w trzydziestodniowym, ale w dwudziestoośmiodniowym cyklu. Menstruacja, zmiany hormonalne z nią związane, emocje im towarzyszące często uznawane są za istotę kobiecości. Jeszcze do niedawna specyficzne choroby i stany psychiczne przypisywano wyłącznie kobietom, tłumacząc je żeńską fizjologią. W naszej kulturze jednym z najważniejszych czynników branych pod uwagę przy ocenie kobiety jest jej zdolność do prokreacji, czyli "legitymowanie się" zdrowym, "przydatnym" ciałem czyt. zdrowym cyklem.
Kobiecość definiowana przez menstruację kryje w sobie swoisty paradoks. Z jednej strony jest czymś społecznie pozytywnym, akceptowalnym. Świadczy o przydatności społecznej kobiet czyli gotowości do rodzenia. Z drugiej strony jest wyznacznikiem chwiejności emocjonalnej, powodem do traktowania kobiet niepoważnie. Menstruacja wyznacza granice kobiecej użyteczności, świadczy o jej przedmiotowym traktowaniu. Dlaczego posiadanie jej lub jej brak ma tak silny wpływ na określenie atrakcyjności i pożyteczności społecznej kobiet? Czy przez fakt "bycia kobietą" jesteśmy całkowicie uległe własnym hormonom i emocjom od nich zależnym? Czy jesteśmy w stanie odnaleźć się w ramach tego kulturowego stereotypu, sztywnego gorsetu hormonalno-emocjonalnego? Jak daleko odchodzimy od ideału kobiety, jeśli nie odpowiadamy biologicznemu wzorcowi. Czy kobiety po menopauzie są mniej kobiece? A co z osobami zmieniającymi płeć? Czy tylko cykl decyduje o płciowej tożsamości? Co zatem z umysłem, samoświadomością, kulturą, kulturową autokontrolą?
Agnieszka Kulazińska

_______________________________________________________________________

Agnieszka Piotrowska - Pokaz filmów
06 marca 2009, godz. 19.00 "POŚLUBIONA WIEŻY EIFFEL'A" (MARRIED TO THE EIFFEL TOWER), Channel 5, 2008, 46 min.

CSW Łaźnia wspólnie z ASP w Gdańsku zaprasza na prezentację filmów dokumentalnych zrealizowanych przez Agnieszkę Piotrowską, pochodzącą z Sopotu, obecnie pracującą głównie w Wielkiej Brytanii. Piotrowska trzykrotnie była nominowana do Emmy, m.in. za film "Bookmark Special: Sex, Lies and Jerzy Kosinski". Ponadto wielokrotnie nagradzana i wyróżniana, głównie za filmy zrealizowane dla BBC i Chanel 4. W latach 1999-2004 zrealizowała szereg filmów w swoim studio filmowym Rivercourt. Nakręciła wiele dokumentów w Stanach Zjednoczonych, a także na całym świecie. W ostatnich latach powróciła do reżyserowania dla kanałów brytyjskich. Najczęściej dotyczą one skomplikowanych problemów psychologicznych. Będzie to pierwsze spotkanie Agnieszki Piotrowskiej z polską publicznością.

"POŚLUBIONA WIEŻY EIFFEL'A" (MARRIED TO THE EIFFEL TOWER), Channel 5, 2008, 46 min.

Wyobraźmy sobie świat, w którym ludzie wydają się być wrogo usposobieni, a przedmioty przyjazne, a nawet czułe i kochające. Wyobraźmy sobie obawę przed dotknięciem innego człowieka, a w zamian tęsknotę za namiętnym spotkaniem z wielką publiczną budowlą. Jak może się czuć osoba, która nigdy nie znalazła się w objęciach innego człowieka i nie czuła ciepła oddechu kochanka na swojej twarzy? Zaprezentujemy pierwszy dokumentalny film telewizyjny poświęcony odmianie fetyszyzmu - obiektofilii. Osoby dotknięte tym, występującym tylko u kobiet, zaburzeniem odczuwają pociąg seksualny do przedmiotów nieożywionych. Na planie filmu odkrywają one swoje sekrety. Dokument porusza problemy wolności wyboru, tolerancji i tożsamości, która wyzwoliła się spod protekcjonalnego nadzoru. Film został nominowany do Mental Health Award.
Po prezentacji filmu odbędzie się spotkanie z reżyserką Agnieszką Piotrowską.

06 marca o godz. 13.00 w Audytorium Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (Targ Węglowy 6) obejrzeć będzie można drugi film Agnieszki Piotrowskiej:

"BOTTICELLI'S PRIMAVERA: MYTHS OR FINGERPRINTS", Channel 4, 60 min. Film-esej o niemożliwości ustalenia, nawet przez największych historyków sztuki jak nieżyjący już profesor Sir Ernst Gombrich tego, co jest treścią obrazu. Znajdujący się w kolekcji Muzeum Uffizzi we Florencji, obraz Botticcellego jest tajemniczy i właściwie niemożliwy do wyjaśnienia, co wcale nie znaczy, że przez to mniej fascynujący. W filmie przedstawione są trzy teorie o możliwościach odczytywania semantyki obrazu. Każda z nich jest kolejno obalana.


_______________________________________________________________

POKAZ ODWOŁANY!!!
Promocja nowej linii kosmetyków aLine autorskiej marki Aliny Żemojdzin. Projekt prezentowany w ramach programu INKUBATOR.
6 marca 2009, godz. 18.00

Odcinamy się od jakichkolwiek mylnych nawiązań do eksperymentów z ludzkim ciałem opisanych w prasie, a w szczególności dotykających pamięci ofiar II wojny światowej. Ideą projektu Aliny Żemojdzin jest przedstawienie współczesnego problemu konsumpcjonizmu i kultu piękna ludzkiego ciała. Odwołania historyczne są poważnym wypaczeniem pierwotnej idei autorskiego projektu.


Wszystkie kosmetyki (kremy, balsamy, żele, peelingi) opracowane zostały wedle ścisłej receptury, we współpracy z apteką przyszpitalną i powinny prawidłowo działać w przewidziany na etykiecie sposób. Projekt Aliny Żemojdzin powstał jako praca dyplomowa w Pracowni Intermedialnej Grzegorza Klamana na ASP w Gdańsku.

"Dążenie do piękna zyskało w obecnym stadium kultury masowej rangę imperatywu, do którego każda kobieta odnosi swoją fizyczność. Zasada piękne czyli dobre, wypierająca trzeci element, prawdziwe stała się przedmiotem analizy Aliny Żemojdzin. Suma zachowań ludzkich dostarcza bogatego materiału na temat zależności rynku, konsumpcji, kultury i poruszającego się w tej przestrzeni człowieka, podlegającego presji, chcącego sprostać wymogom wzorców wdrukowanych w podświadomość. Jednostki stającej wobec często dramatycznych decyzji o ingerencji w kształt własnego ciała. I tu pojawia się zabieg, na którym skupiła się autorka - liposukcja czyli odrzucenie, odessanie niechcianego tłuszczu. Dla Aliny sytuacja, gdzie w wyniku zabiegu żywa tkanka przestaje być integralną częścią danego człowieka, a staje się materiałem, surowcem jest wyrazem uprzedmiotowienia całej osoby poddanej obróbce rynkowo - marketingowej. Wracając do samej materii tłuszczu jako niechcianej nadwyżki ciała, Alina w sobie tylko wiadomy sposób, pozyskała pewną ilość tej substancji i stosując swoisty podstęp, jako typową strategię współczesnej kultury i ekonomii, użyła ją do stworzenia linii kosmetyków o właściwościach wyszczuplających. Niechciany tłuszcz wraca w formie elegancko opakowanych kosmetyków, aby z powrotem wniknąć w ludzkie ciało. Zasada recyklingu wydaje się być powszechna w naszej rzeczywistości. Tutaj jednak staje się gorzką ironią na temat zmagania się człowieka za swoją ułomnością i analizą paradoksów, do których mogą prowadzić sztucznie wykreowane potrzeby." Robert Kaja - fragment recenzji pracy dyplomowej

Kurator programu: Agnieszka Kulazińska

Informacja o biletach

6 marca wstęp wolny.

Wystawa czynna (wt-niedz) 12-18.W poniedziałki CSW Łaźnia jest nieczynne. Biletu wstępu do CSW Łaźnia - 5 zł (normalny) i 3 zł (ulgowy).

Opinie

Sprawdź się

Jak nazywa się tradycyjna kaszubska zupa wigilijna z suszonymi owocami?