• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Don Giovanni (74 opinie)

opera / operetka
kasy:
58 763-49-06
wystawia:
Opera Bałtycka w Gdańsku
czas trwania:
3 godz. 30 min. (1 przerwa)
data premiery:
13 kwietnia 2008
4.6
293 oceny
Wolfgang Amadeusz Mozart
Don Giovanni

Arcydzieło teatru operowego. Jego moc tkwi nie tylko w muzyce Mozarta, ale także w tym, że każda inscenizacja odkrywa w nim nowe treści. Dla jednych będzie to opera "płaszcza i szpady", dla innych skomplikowane studium relacji damsko-męskich. Jeszcze inni widzą w nim pochwałę ludzkiej wolności i godności, dla niektórych to opowieść o kobiecej uległości albo wręcz przeciwnie - o niebezpiecznej przebiegłości.



Tytułowy Don Giovanni to uwodziciel, który nie bacząc na liczne niebezpieczeństwa, usiłuje zdobyć każdą kobietę. Jego dotychczasowe kochanki bądź to mszczą się za porzucenie, bądź usiłują kontynuować erotyczny związek. Kobietom towarzyszą mężczyźni, którzy z różnych pobudek także pragną zemsty na Don Giovannim. Ten jednak, dzięki swemu sprytowi i słudze o imieniu Leporello, uchodzi z każdej opresji. Do czasu, gdy przychodzi do niego ta, przed którą nie ma ucieczki, czyli śmierć.

Współczesna inscenizacja z elementami nowoczesnej scenografii, współczesnymi kostiumami i rekwizytami i z charakterystycznymi dla naszych czasów gadżetami - zamiast "księgi kochanek" pojawia się laptop zawierający listę kobiet uwiedzionych przez Don Giovanniego. Na potrzeby opery zakupiono między innymi: peruki Elvisa, Pretty Woman i Rave Blue, oko pirata, maski motyla, pawia i kota, cygaro gigant i nos clowna.

libretto Lorenzo da Ponte na podstawie sztuki Moliera Don Juan

kierownictwo muzyczne: José Maria Florêncio
inscenizacja i reżyseria: Marek Weiss-Grzesiński
scenografia: Jagna Janicka
przygotowanie chóru: Dariusz Tabisz
choreografia: Izadora Weiss


obsada:
Mikołaj Zalasiński (16.01)/ Robert Gierlach (15, 17.01): Don Giovanni
Bogdan Kurowski / Piotr Nowacki (15, 17.01)/ Andrzej Malinowski (16.01): Komandor
Anna Mikołajczyk / Aleksandra Buczek: Donna Anna
Adam Zdunikowski / Paweł Skałuba: Don Ottavio
Bożena Harasimowicz / Anna Wierzbicka: Donna Elwira
Piotr Nowacki / Dariusz Machej: Leporello
Łukasz Goliński / Adam Palka: Masetto
Julia Iwaszkiewicz / Anna Fabrello: Zerlina

opera wykonywana jest w oryginalnej wersji językowej
tłumaczenie libretta wyświetlane nad sceną


Recenzja Trojmiasto.pl

Przeczytaj także

Opinie (74)

  • do filona (opinia sprzed 16 lat)

    Ciesze się, że mnie Pan o tym informuje tylko nie bardzo wiem, co mam teraz z tą wiedzą zrobić. To miłe, ze jakiegos tam dnia spiewała Harasimowicz, innego ktoś inny, tylko, że... no własnie: a propos czego napisał Pan tego posta wywołujac mnie do odpowiedzi? Czy polemizuje Pan z czymś, co napisałem?
    altoviol

    • 0 0

  • do altoviola (opinia sprzed 16 lat)

    admn.zjadl moj I post,stad to niezrozumienie.nie polemizuje z nikim wyrazilem tylko swoja opinie o spektaklu,wcielo ja?no i dobrze.byla komus nie na reke.

    • 0 0

  • Słyszy, słyszy, ale to nazwisko (opinia sprzed 16 lat)

    Mnie się o niebo lepiej podoba Skałuba. Zdunikowski jakiś taki chory, a może w Gdańsku to nie będzie śpiewał na full

    • 0 0

  • zgadzam sie (opinia sprzed 16 lat)

    Bylam na tym spektaklu wczoraj i bardzo mi sie podobalo. Mozna sie z tym zgodzic lub nie, ale w koncu w Operze Baltyckiej cos drgnelo i zmierza w lepszym kierunku. Jest wreszcie kogo posluchac. Glosy zenskie rewelacyjne, panowie tez bez zarzutu, gra aktorska na wysokim poziomie, scenografia wspolczesna, ale tak wygada teraz wpolczesne podejscie do opery. Jak sie pooglada Mezzo, to wszystkie prawie inscenizacje zmierzaja w tym kierunku. Zawsze lepij isc do przodu niz sie cofac. Gratuluje artystom i realizatorom. Polecam!

    • 0 0

  • Gierlach rewelacyjny jako Don Giovanni (opinia sprzed 16 lat)

    No super spektakl, a Robert Gierlach rewelacja. Warunki, wspaniale gra, a głos...kultura, siła, wszystkie odcienie barw i dynamiki. Wspaniałe panie co za głos Harasimowicz, a i Buczek wielkiej klasy! Fabrello też bardzo wdzięczna. Gratulacje! I kiedy będzie następny Don Giovanni? Wybrałbym się po raz kolejny porównać obsady.

    • 0 0

  • ocena 3 lub 3,5 w skali do 5 (opinia sprzed 15 lat)

    Ocena 2,5 jest przesadzona.
    Spektakl naprawdę fajnie się ogląda. Aktorzy i muzycy postarali się. Ich głosy są całkiem dobre jak na gdańską operę. Sceneria zasługuje na ocene 3 i nie więcej. Muzyka: brzmienie oki, choć z denerwował mnie dźwięk harfy - był za głośny.
    Przyznam, że należe do ludzi, którzy nie lubią "uwspółcześniania dzieł klasycznych" jednak tu nawet ten laptop tak nie raził w oczy (jak pisze się w niektórych recenzjach tej opery). Moim zdaniem był całkiem dobrym pomysłem zoobrazowania listy kobiet którą miał Don Giovanni choć chyba wolałabym widzieć długą listę rozwijającą się z tradycyjnego papirusu.
    Co do dzieci to zgadzam się, że troche bez sensu było je angażować, w sumie pojawiają się tylko na chwilę, no i spokojnie możnabyłoby tą scene odegrać bez nich.
    Nie żałuje, że byłam na tej operze i napewno będę szła na kolejne opery - mam nadzieje, że repertuar będzie coraz bogatszy.

    • 0 0

  • dzwiek harfy....to ci dopiero (opinia sprzed 15 lat)

    .....droga gdynianko-no jakiej operze byłaś bo o ile wiem to w Don Giovanim harfy ni ma...;)

    • 0 0

  • ŚWIETNE (opinia sprzed 15 lat)

    Wspaniała opera. Świetni śpiewacy, pieknie godzą grę aktorską ze śpiewem. Muzyka czasem aż "wciska w siedzenie". Polecam wszystkim!

    • 0 0

  • rewelka (opinia sprzed 15 lat)

    Od dłuższego czasu to pierwsza opera na gdańskiej scenie, do której nie mogę się przyczepić. Rewelacyjne głosy śpiewaków, brawurowa współczesna choreografia i bardzo udane uwspółcześnienie. Brawa szczególnie za scenografię i kostiumy. Miejmy nadzieję, że tak dobry spektakl zagości na dłużej w Operze Bałtyckiej

    • 0 0

  • Don Giovanni 7 marca (opinia sprzed 15 lat)

    Na operze bywam kilka razy w roku. Wybierając się w sobotę do POB zastanawiałem się czy nie zabraknie mi w spektaklu Mikołaja Zalasińskiego. O Robercie Gierlachu słyszałem wiele dobrego ale jeszcze do tej pory go nie widziałem. Był dobry tak jak większość towarzyszących jemu solistów. Jednak to Adam Pałka niespodziewanie przykuł wszystkich uwagę. Świetnie zagrał co zauważyła trochę ospała publiczność. A moze troche zdezorientowana bo w I akcie było za dużo szumu scenicznego. Mnie osobiście podobał się balet podczas uwertury, reszta zaś różnie. Dzieci na scenie nie przypadły mi do gustu. Laptop już bardziej wpasowywał się w "most do współczesności".Głosy solistów z początku jakby zgaszone w partiach solowych pokazały niemałe możliwości. Za aktorstwo wyróżniłbym Annę Wierzbicką. Scena finałowa nadzwyczajna, znacznie podniosła ocenę całego widowiska.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery