Wiadomości

stat

Dada von Bzdülöw wraca do tańca. Recenzja "Dzisiaj, wszystko"

Tym razem artyści Teatru Dada stawiają na inscenizacyjny minimalizm i taniec współczesny pozbawiony inscenizacyjnych niespodzianek. Na pierwszym planie Leszek Bzdyl.
Tym razem artyści Teatru Dada stawiają na inscenizacyjny minimalizm i taniec współczesny pozbawiony inscenizacyjnych niespodzianek. Na pierwszym planie Leszek Bzdyl. fot. Edyta Steć / trojmiasto.pl

W tym roku przypada 25. rocznica istnienia Teatru Dada von Bzdülöw. Nie mogło więc obyć się bez spektaklu jubileuszowego. "Dzisiaj, wszystko", najnowsza premiera Dady, grana w Malarni Teatru Wybrzeże, to powrót do korzeni, afirmacja życia "tu i teraz" i solidna dawka tańca bez zbędnych ozdobników w wykonaniu szóstki tancerzy.



Ostatnie premiery Teatru Dada von Bzdülöw coraz częściej zmierzały w stronę manifestu i społecznie zaangażowanej wypowiedzi politycznej. W "Intro" Dada stworzyła ironiczną opowieść o cudzoziemcach, którzy pokochali nasz kraj i pragną dać mu to, co mają najlepszego, ale zderzają się z niechęcią i polską ksenofobią. Jeszcze bardziej radykalny jest ostatni spektakl solowy Leszka Bzdyla - wznowiona po latach "Strategia (mimowolna reaktywacja)", poświęcony bohaterowi żyjącemu w "państwie na Pe". Spektakl, początkowo apolityczny, w 2005 roku stracił według Bzdyla rację bytu, bo zmuszono do opowiedzenia się "po której stronie barykady jesteś?". Po wznowieniu go w 2016 roku stał się radykalnym wyrazem sprzeciwu wobec obecnych władz.

"Dzisiaj, wszystko" z tymi zdecydowanie politycznymi wypowiedziami nie ma nic wspólnego. Twórcy Dady von Bzdülöw, od lat jednego z najważniejszych teatrów tańca współczesnego w Polsce: Leszek BzdylKatarzyna Chmielewska, w swoim jubileuszowym przedstawieniu postanowili wrócić do korzeni, czyni do tańca właśnie, któremu towarzyszy transowa wręcz muzyka niemal równolatka Dady von Bzdülöw - legendy trójmiejskiego jazzu i jassu, grupy Łoskot (powstała w 1993 roku, rok później niż teatr Bzdyla i Chmielewskiej). W przedstawieniu podziwiamy jeszcze czwórkę tancerzy - Annę Steller (obecną w Teatrze Dada od samego początku), Katarzynę Ustowską, Piotra Stanka (oboje tańczą w spektaklach Dady od 2014 roku) oraz Jakuba Truszkowskiego.

Tancerze większość układów tańczą wspólnie w duetach i tercetach, mają jednak chwilę by zaprezentować solo. Na zdjęciu od lewej: Jakub Truszkowski, Katarzyna Ustowska, Anna Steller, Katarzyna Chmielewska i Piotr Stanek.
Tancerze większość układów tańczą wspólnie w duetach i tercetach, mają jednak chwilę by zaprezentować solo. Na zdjęciu od lewej: Jakub Truszkowski, Katarzyna Ustowska, Anna Steller, Katarzyna Chmielewska i Piotr Stanek. fot. Edyta Steć / trojmiasto.pl
Ten ostatni, a nie Bzdyl czy Chmielewska, przygotował choreografię spektaklu, co w samo w sobie jest sporym novum. Zazwyczaj to założyciele teatru między sobą rozdzielali funkcje choreograficzne, niekiedy godząc się na pracę kolektywną i choreografię zespołową. Dzięki oddaniu choreografii w ręce Jakuba Truszkowskiego, absolwenta Szkoły Baletowej w Gdańsku, układy prezentowane w "Dzisiaj, wszystko" różnią się od tych, jakie zazwyczaj podziwiamy podczas spektakli Dady. Za niezwykłą, dźwiękową aranżację przestrzeni odpowiada grupa Łoskot (Mikołaj Trzaska, Piotr Pawlak, Olo WalickiMacio Moretti).

Zmian jest jednak więcej. Przede wszystkim zrezygnowano z jakichkolwiek rekwizytów. Szóstka tancerzy tańczy na pustej podłodze Malarni, wyłożonej tylko białą wykładziną baletową. Poza nią stoją na statywach cztery mikrofony, z których tancerze czasem korzystają, rzucając publiczności bon moty (m.in. "unikaj gniewu", "nie mów 'jestem na to za stary', bo to głupie jest") lub przywołując krótkie, biblijne przypowieści z Księgi Koheleta.

Charakterystyczne dla Teatru Dada partnerowanie w układach zbiorowych w spektaklu "Dzisiaj, wszystko" w niektórych scenach imponuje dynamiką.
Charakterystyczne dla Teatru Dada partnerowanie w układach zbiorowych w spektaklu "Dzisiaj, wszystko" w niektórych scenach imponuje dynamiką. fot. Edyta Steć / trojmiasto.pl
Całą szóstka wykonuje sztywne, kanciaste ruchy. Pewna manieryczność tańca z nienaturalnie wyprostowanymi lub zgiętymi w łokciu rękami i podskokami na jednej nodze jednak nie razi. Nie brakuje też charakterystycznego dla Dady partnerowania, opartego na pełnym zaufaniu do partnerów. Każdy z tańczących ma miejsce na zaprezentowanie układu solowego (najciekawsze są dziełem znajdującej się w świetnej formie Anny Steller, Katarzyny Chmielewskiej oraz Jakuba Truszkowskiego) jednak to dynamiczne układy wspólne tańczone przez całą szóstkę i naprzemienne układy "kobiety kontra mężczyźni" wypadają najbardziej efektownie. Przyjemnie jest patrzeć na Leszka Bzdyla i Kasię Chmielewską, którzy pomimo upływu lat utrzymują świetną kondycję, wytrzymując bardzo dynamiczne tempo wielu scen spektaklu.

Choć przekaz werbalny został zredukowany do minimum, a ruch jest dość hermetyczny, nietrudno wskazać punkt w jakim znajdują się obecnie twórcy Dady. To świadoma, refleksyjna dojrzałość artystów, którzy świadomi są przemijania (sugestywna finałowa scena "wygaszania" tańca) i własnych ograniczeń, ale nie patrzą wstecz by rozpamiętywać minione, tylko cieszą się tym, co mają obecnie. Choć gdzieś w tym wszystkim pobrzmiewają słowa Eklezjastesa i nieuchronność końca, Dada przygotowała spektakl-afirmację życia, gloryfikację "tu i teraz". Pozostaje życzyć jubilatom wielu lat tańca na podobnym poziomie co w "Dzisiaj, wszystko".

Opinie (10) 5 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

22

listopada

Tydzień Filmu Niemieckiego ... Gdańsk, Kino Żak

24

listopada

Niezapomniani Artyści Gdynia, Sala Koncertowa Portu Gdynia

26

listopada

Osiecka, Młynarski, Przybora Gdańsk, Filharmonia Bałtycka

Rozrywka

Roboty z odzysku. Recenzja filmu "Terminator: Mroczne przeznaczenie"
Recenzja filmu "Terminator: Mroczne ..."
Świetny koncert Lao Che w Starym Maneżu
Koncert Lao Che w Starym Maneżu

Kulinaria

Kolejny browar rzemieślniczy w Trójmieście
Kolejny browar rzemieślniczy w Trójmieście
Niedzielne obiady i animacje w restauracji hotelu Radisson Blu
Rodzinny obiad w hotelu Radisson Blu

Planuj z nami tydzień

Nie tylko Święto Niepodległości. Planuj tydzień
Nie tylko Święto Niepodległości

Sprawdź się

Jaki jest symbol władzy epoki brązu prezentowany w Muzeum Archeologicznym w Gdańsku?