• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Czarodziejski flet (79 opinii)

opera / operetka
kasy:
58 763-49-06
wystawia:
Opera Bałtycka w Gdańsku
czas trwania:
2 godz. 50 min. (1 przerwa)
data premiery:
27 marca 2010
7.4
80 ocen
Wolfgang Amadeusz Mozart
Czarodziejski flet

Libretto: Emanuel Schikaneder
Prapremiera 30 września 1791

niemiecka wersja językowa / tłumaczenie wyświetlane nad sceną

Zgodnie z zapowiedziami proponujemy trzecią część tryptyku Mozartowskich arcydzieł. Po "Don Giovannim" i "Weselu Figara" kolej na najbardziej tajemnicze dzieło. Pozornie jest lekkim singspielem o przygodach poszukiwaczy uprowadzonej księżniczki. W rzeczywistości jest wspaniałą poetycką wariacją o świecie bez Boga, w którym ludzie sami ustanowili system wartości i próbują wśród codziennych radości i trosk bronić tego systemu i nadać mu sens, a jednocześnie nadać sens własnemu kruchemu życiu. Pozornie jest to ironiczna opowieść o masonerii - jej pięknie i śmiesznostkach, ale pod nią znajdziemy wyznanie, że prawdziwa mądrość człowieka nie kryje się w tajemnych księgach i obrzędach, tylko w miłości i prostych chwilach ulotnego szczęścia. Nasz hołd wobec genialnego kompozytora będzie i tym razem polegał na najwyższej, na jaką stać nasz zespół, staranności w zrealizowaniu jego partytury.

"Czarodziejski flet" to arcydzieło Mozarta, które powstało na marginesie ostatniego jego dzieła, czyli "Requiem". Wydawać by się mogło, że jest to bajka o księciu szukającym ukochanej i jego kompanie, ale to tylko pozory. Przyglądając się bliżej tej operze dostrzeżemy w niej przesłania filozoficzne dotyczące wierności, poświęceniu, którego wymaga prawdziwa miłość. Zauważymy rozczarowanie kompozytora wolnomularstwem (Mozart wraz z Schikanederem byli masonami, zasiadali w loży). I wreszcie spostrzeżemy, że Mozart odkrywa przed nami przyczyny napięć pomiędzy światem męskim i kobiecym. Odkryjemy za kompozytorem, iż największym skarbem człowieka jest jego wolność, na którą trzeba sobie zasłużyć, którą nie jest łatwo osiągnąć.

Kierownictwo muzyczne: Jose Maria Florencio
Inscenizacja i reżyseria: Marek Weiss
Scenografia i kostiumy: Hanna Szymczak
Choreografia: Izadora Weiss
Przygotowanie Chóru: Dariusz Tabisz
Projekcje multimedialne: Marek Zygmunt

Obsada
Tamino, książę egipski: Aleksander Kunach , Adam Zdunikowski
Pamina, córka Królowej Nocy: Ingrida Gapova, Anna Mikołajczyk , Julia Iwszkiewicz
Królowa Nocy, matka Paminy: Aleksandra Buczek, Edyta Piasecka, Aleksandra Kubas-Kruk
Papageno, ptasznik Królowej Nocy: Dariusz Machej , Mikołaj Zalasiński, Robert Gierlach
Papagena: Anna Fabrello, Julia Iwaszkiewicz
Sarastro, kapłan Izydy i Ozyrysa: Daniel Borowski , Piotr Nowacki
Monostatos: Krzysztof Kur , Jacek Szymański, Łukasz Wroński
Przemawiający: Piotr Lempa, Piotr Nowacki , Bogusław Szynalski
Dama I: Anna Fabrello , Eliza Kruszczyńska
Dama II : Monika Fedyk-Klimaszewska
Dama III : Joanna Cortes, Karolina Sikora
Chłopiec I: Jaryna Kuzymch, Magdalena Smulczyńska, Anna Michalak
Chłopiec II: Karol Bartosiński , Piotr Łykowski
Chłopiec III: Jan Monowid , Tomasz Raczkiewicz
Zbrojny I: Marek Szymański, Vitaly Vydra
Zbrojny II: Rafał Korpik, Taras Kuzmych
oraz
Bałtycki Teatr Tańca, Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent: Noam Zur

Recenzja Trojmiasto.pl

Przeczytaj także

Opinie (79) ponad 10 zablokowanych

  • najlepszy flej jaki widzialam!!!! (1) (opinia sprzed 14 lat)

    Zalasinski wspanialy organiczny.Zdunkowski dobry aktor ladnie spiewa liryczne czesci.Dobra Mikolajczyk .Szlachetny Borowski.Dosc komiczny Nowacki.

    • 26 15

    • kto to (opinia sprzed 14 lat)

      Kto to jest dosc komiczny?

      • 0 0

  • Wspanialy Borowski (7) (opinia sprzed 14 lat)

    Przeczytalem tutaj cale mnostwo bzdur, jezeli prowadzimy dyskusje to starajmy sie zachowac chociaz pozory pewnej merytoryki. Dawno nie slyszalem tak dobrego wykonania, jakie mial okazje zaprezentować Pan Borowski, czytalem mnostwo dobrego o tym mlodym spiewaku i wiem ze nie bylo w tym slowa przesady, porazał głebią swojego wielkiego glosu. Sama produkcja rozczarowala. bardzo oszczedna scenografia, brak basniowego charakteru dziela , ktore z owa basniowoscia kojarzy nam sie jednoznacznie

    • 42 9

    • kto to jest "nam"? (opinia sprzed 14 lat)

      jakim "nam"? i dlaczego "się". Mi sie tak "Czarodziejski flet" nie kojarzy. Jeszcze nie widzialem spektaklu, ale juz mnie zaintrygowało , że jest inny niż SIĘ NAM wydaje. znaczy sie "Flet" mocno indywidualny, co ja akurat w sztuce cenię najwyżej.

      • 2 1

    • bzdura (1) (opinia sprzed 14 lat)

      Najwieksze rozczarowanie w przedstawieniu.Krowa tez ma wielki glos a nie spiewa.Chociaz w tym przypadku i tego zabraklo

      • 0 22

      • porazka to Nowacki (opinia sprzed 14 lat)

        najwieksze rozczarowanie to ryczacy Nowacki, slyszales to?Spodziewalem sie wiecej po Borowskim jak na taka gwiazde ,ale mial wielka klase na scenie.

        • 10 0

    • szkoda (opinia sprzed 14 lat)

      czekalam na wystep P.Borowskiego-niestety totalne rozczarowanie,ani wie co ani jak wykonac ta partie.Szkoda.Jewszcze jedna kleska niby gwiazdy zapowiadanej jak kazdy inny przez dyrektora M.W.

      • 0 18

    • Borowski to najlepszy polski bas obecnie (2) (opinia sprzed 14 lat)

      Sam jestem muzykiem z wieloletnim stazem.Uwazam ,ze Daniel Borowski to najlepszy polski bas.Rafal Siwek tez jest bardzo dobry ale nie ma tej wrodzonej muzykalnosci i legata.Specjalnie z Wroclawia przyjechalismy na to przedstawienie i bylismy mile zaskoczeni sluchajac Pana Borowskiego w Sarastrze.Moze jego niskie tony nie byly zbyt silne ale brzmialy dobrze w teatrze.Piotrek Nowacki ,z ktorym wiele razy koncertowalismy nie ma niestety tak pieknej barwy glosu choc w rolach mniej kantylenowych jest sprawnym artysta.
      Nie wspominam o mlodym pokoleniu Lukomskim czy Konieczku,ktorzy wciaz sie rozwijaja i mam nadzieje ,ze osiagna wiele w swoich karierach.

      • 24 0

      • Bzdury (opinia sprzed 14 lat)

        Coz to za stek bzdur.
        Slyszales Siwka w Sarastrze?
        BTW Lukomski jest w jego wieku.

        • 1 3

      • Dobre basy (opinia sprzed 14 lat)

        No w Sarastrze nie slyszlam ,ale Siwek spiewal przecietnie z nami Stabat Mater,ale chyba byl chory.Lepiej mi sie podobal na moniuszkowskim pare lat temu,dziwne ,ze wtedy nic mu nie dali na konkursie..Ile oni maja lat? okolo 30 maja nie?

        • 6 0

  • Dobry spektakl, polecam! (1) (opinia sprzed 14 lat)

    Cieszę sie, że spektakle w Operze Bałtyckiej są coraz lepsze i chyba ma to zwiazek z pełnokrwistym dyrygentem, który jako nieliczny juz maestro w naszym kraju przywiązuje wagę do dobrych, przygotowanych solistów i nie wacha sie "zrezygnować z nich" kiedy okazują się po prostu nieprzygotowani. Brawo Panie Florencjo!. Jest tylko jeszcze jeden taki dyrygent w naszym kraju. Zdumiewa mnie nieco ten "lokalny" zachwyt Panem Zalasińskim, ale przyznaję pierwszy raz w Mozarcie się odnalazł i nie nadużywał głosu. Natoiast ten histeryczny zachwyt i liczba wpisów na jego temat od dawna pachnie mi jakąś "rodzimą produkcją". w sumie przykre. By the way! Rozczarował mnie natomiast Pan Borowski. Ładny głos ale jakiś niepewny o nadto dojrzałym brzmieniu i jak na Sarastra niestety bez "dołów". Światni Chłopcy i Damy i Pan Zdunikowski, który nareszcie po błądzeniu w mocniejszym repertuarze urzekał lirycznym głosem i pięknym mezzavoce. Przyzwoita Pamina i najlepsza chyba obecnie w Polsce Królowa Nocy. Piękny, soczysty głos, pewne koloratury, duże brawa! Jedno mnie tylo smuci w tym teatrze i nie pogodzę sie z tym faktem bo jest to bolesny temat - popłuczyny baletu lub też jak to sie popularnie określa "tańca nowoczesnego". Kochana Pani Izadoro, na litość boską! Wszyscy już znamy na pamięć tych kilka gestów i figur powtarzających się w każdej operze, które maja sie jak kwiatek do kożucha! i co wyjdzie "balecik" to cały czar i nastrój zbudowany bardzo konsekwentnie przez męża pryska! A szkoda.

    • 16 30

    • Tancerze jak tancerze, lepsi lub gorsi (opinia sprzed 14 lat)

      ale choreograf to kicha...

      • 6 4

  • Druga obsada tez niezla chociaz.... (opinia sprzed 14 lat)

    Widzialam druga obsade tez dobrze ,choc pierwsza duzo lepsza!
    Oczywiscie lepiej spiewa Piasecka niz ta Buczek.Bez porownania!
    Trudno porownac Pamine Mikolajczyk do Gapowej,bo sa poprostu inne,chociaz wole Gapowa.Jest jakas bardziej prawdziwa w tej produkcji.
    Pan Machej podobal mi sie poza tym ,ze jak spiewa duety milosne gapi sie na dyrygenta hehe.
    Nowacki jest jakis kwadratowy jako Sarastro,choc chlop glosno spiewa gorne nuty gorzej z dolem.Super Papagena!!!
    Tamino Pana Kunacha jest jakis do przesady slodki ,chociaz moglby troche schudnac do scen rozbieranych.
    Damy fajne nawet czysto spiewaly tylko ta srodkowa zalatywala operetka.
    A ten balet Izadory Weiss jest genialny .Taka klasa!.Fajne dziewczyny ,chlopaki tez niczego sobie.
    pozdrawiam Was i fajnie,ze o operze z Wami mozna pogadac i to naprawde dobrze zrobionej.

    • 24 10

  • Glosy w Czarodziejskim Flecie (opinia sprzed 14 lat)

    Co do produkcj to powiem ,ze robi wrazenie i imponuje zamyslem Grzesinskiego.
    Spiewacy:Najlepsza krystaliczna Krolowa Nocy to Edyta Piasecka jaka slyszalam a znam sie na tym . Podobala mi sie Mikolajczyk ,choc wydaje mi sie ze czasami naduzywa glosu.
    Wspanialy miekki bas Daniela Borowskiego wypelnial opere.Przyjemnosc posluchac, nie dziwne ,ze taka kariere za granica zrobil.
    Adam Zdunkowski tym razem pokazal klase.Do zludzenia w niektorych momentach przypominal mi Araize w tej samej roli z Met.
    Nie zachwycam sie Zalasinskim,choc doceniam jego pasje na scenie i to ze utrzymuje akcje w napieciu.
    Orkiestra grala naprawde pieknie.Dziekuje maestro Florencjowi ,ze jest u nas w Gdansku ,bo kiedys bywalo roznie.

    • 29 8

  • Ładne głosy (opinia sprzed 14 lat)

    "czarodziejski flet" Weissa stoi ładnymi, brzmiącymi glosami, począwszy od Dam (brawa za świetne aktorstwo i mozartowską artykulację), a skończywszy na Papagenie (Zalasiński). Poza tym wszystko jest tu muzycznie wykończone i dopracowane, czego kiedyś brakowało w Operze Bałtyckiej. Brawa dla realizatorów i wspaniałych wykonawców!!!

    • 10 6

  • Chlopcy czy dziewczyny(:? (2) (opinia sprzed 14 lat)

    Czy jak facet spiewa glosem kobitki to znaczy ,ze lubi chlopcow?

    • 6 9

    • Oczywiście, że tak! (opinia sprzed 14 lat)

      Jakżeby inaczej...

      • 2 1

    • ? (opinia sprzed 14 lat)

      Nie. Głos nie zależy od orientacji seksualnej.

      • 1 0

  • tak sobie (2) (opinia sprzed 14 lat)

    Brawo Zalasinski i Mikolajczak.Reszta?Ciekawe GDZIE te gwiazdy-katastrofa!!!

    • 0 42

    • Mikolajczyk jak koza meczy (1) (opinia sprzed 14 lat)

      a Ta Mikolajczyk to poco? Jest drewniana aktorsko i krzyczy .Dostaje wibracji jak jakas koza jak forsuje.Nie wiem dlaczego Gapowa nie spiewala ma ladniejszy glos i wielka kulture spiewu.

      • 5 4

      • (opinia sprzed 14 lat)

        ha,ha,ha dobre!!!!!a do tego zarozumiała jakby miała poewód!!!

        • 0 0

  • tak sobie (1) (opinia sprzed 14 lat)

    Jezeli nie byliscie na drugiej premierze-to napewno nie polecam-jeszcze gorzej.

    • 4 25

    • komu kibicujesz Legi? (opinia sprzed 14 lat)

      nie wiem koles czy przespales czy sluchales jakiejs kaszanki na ipodzie,ale chyba nie byles na Czarodziejskim Flecie tylko w kinie na Lejdis. Jak sie nie znasz to idz na potancowke w remizie.Druga obsada byla na super .

      • 5 1

  • Zalasinski z klucha w gardle (opinia sprzed 14 lat)

    Dla mnie Zalasinski to spiewak ostro przereklamowany.Mam wrazenie, ze ma jakas kluske w gardle, ktorej nie moze wypluc jak spiewa. Gdzie te ach i och wole Krolowa Nocy.

    • 26 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery