• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Czarna maska (183 opinie)

opera / operetka
kasy:
58 763-49-06
wystawia:
Opera Bałtycka w Gdańsku
data premiery:
20 marca 2016
7.8
12 ocen
Czarna maska
Krzysztof Penderecki

libretto na podstawie dramatu Gerharta Hauptmanna "Czarna maska": Harry Kupfer, Krzysztof Penderecki

"Czarna maska" Krzysztofa Pendereckiego to jedno z największych współczesnych arcydzieł muzyki operowej. Apokaliptyczna wizja zagrożeń wiszących nad kulturą europejską w sposób wstrząsający koresponduje z ostatnimi wydarzeniami. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że mija właśnie trzydzieści lat od światowej prapremiery dzieła w Salzburgu, to uderza profetyczna siła zawarta w tej wywiedzionej z opowiadania Hauptmanna historii skromnej uroczystości w domu prowincjonalnego burmistrza, która przekształciła się w zwiastun zagłady naszej mieszczańskiej cywilizacji. Zagłady, która nie wynika z igraszek ślepego losu, lecz z naszej konkretnej winy. To przekonanie, że rozwój wydarzeń związany jest z aktami złej lub dobrej ludzkiej woli jest bliskie twórcom Opery Bałtyckiej i wiąże się z ich decyzjami artystycznymi i interpretacją starannie wybranych dzieł do budowy repertuaru. Wśród nich "Czarna maska" staje się jednym z najdonioślejszych składników i największych wyzwań dotyczących trudności i jakości wykonawczych.

Kierownictwo muzyczne: Szymon Morus
Inscenizacja i reżyseria: Marek Weiss
Scenografia: Hanna Szymczak
Choreografia: Izadora Weiss
Światła: Piotr Miszkiewicz
Przygotowanie Chóru: Anna Michalak
Współpraca muzyczna: Adi Bar
Asystenci dyrygenta: Alexander Humala, Jakub Kontz
Asystenci reżysera: Magdalena Szlawska, Krzysztof Rzeszutek
Asystent scenografa: Monika Ostrowska
Przygotowanie solistów - pianiści korepetytorzy: Liana Krasyun-Korunna, Adi Bar

Obsada:
Schuller - Sylwester Kostecki
Benigna - Katarzyna Hołysz
Arabella - Karolina Sołomin
Sacchi - Karolina Sikora
Potter - Ryszard Minkiewicz
Tortebat - Ryszard Morka
Daga - Anna Fabrello
Perl - Robert Gierlach
Dedo - Jacek Batarowski
Wendt - Stanisław Kierner
Hadank - Aleksander Kunach
Ebbo - Piotr Nowacki
Hrabina - Monika Fedyk-Klimaszewska
Schedel - Krzysztof Rzeszutek
Dr Knoblochzer - Rafał Sambor
Głos Anioła - Joanna Wesołowska
Johnson - Radosław Palutkiewicz

oraz Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent - Szymon Morus
i Bałtycki Teatr Tańca

-----

Krzysztof Penderecki
Urodził się 23 listopada 1933 w Dębicy. Studiował kompozycję u Franciszka Skołyszewskiego, a następnie w PWSM w Krakowie u Artura Malawskiego i Stanisława Wiechowicza. Jest laureatem wielu nagród artystycznych krajowych i zagranicznych, w tym m.in.: I, II, i III nagrody na II Konkursie Młodych Kompozytorów ZKP (1959), Nagrody Państwowej I st. (1968, 1983), Nagrody Związku Kompozytorów Polskich (1970), Nagrody im. Herdera (1977), Nagrody im. Honeggera (1978), Nagrody im. Sibeliusa (1983), Premio Lorenzo Magnifico (1985), Nagrody Fundacji im. Karla Wolfa (1987), Grammy Award (1998, 1999, 2001), Grawemeyer Music Award (1992), Nagrody Międzynarodowej Rady Muzycznej UNESCO (1993), nagrody Best Living World Composer (2000), Nagrody Księcia Asturii (2001).

Krzysztof Penderecki jest doktorem honoris causa kilkudziesięciu uniwersytetów, m.in. w Rochester, Bordeaux, Leuven, Waszyngtonie, Belgradzie, Madrycie, Poznaniu, Warszawie, Buenos Aires, Glasgow, Münster, Seulu, Krakowie i członkiem honorowym Royal Academy of Music w Londynie, Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, Kungliga Musikaliska Akademien w Sztokholmie, Akademie der Künste w Berlinie, Academia National de Bellas Artes w Buenos Aires, Académie Internationale de Philosophie et de l'Art w Bernie, Académie Nationale des Sciences, Belles-lettres et Arts w Bordeaux, Royal Irish Academy of Music w Dublinie, American Academy of Arts and Letters. Posiada wysokie odznaczenia państwowe i zagraniczne.

Prowadzi koncerty z czołowymi orkiestrami symfonicznymi w Stanach Zjednoczonych i Europie. Obok własnych utworów dyryguje dziełami symfonicznymi twórców z różnych epok. 14 grudnia 2005 roku Profesor Krzysztof Penderecki został uhonorowany najwyższym polskim odznaczeniem - Orderem Orła Białego. Twórczość kompozytora obejmuje ponad 100 utworów, w tym utwory kameralne, na instrumenty solowe, orkiestrowe, symfonie, koncerty na różne instrumenty, pieśni i utwory chóralne, opery oraz kantaty i oratoria. Krzysztof Penderecki jest autorem muzyki do ponad 100 filmów fabularnych i dokumentalnych, spektakli dla dzieci i dorosłych.

Ostatnie kompozycje Krzysztofa Pendereckigo to: Dies Illa na sopran, mezzosopran, bas, mieszane chóry i orkiestrę, napisany z okazji 100-lecia wybuchu I Wojny Światowej i prawykonany 9 listopada 2014 roku w Brukseli; Koncert na trąbkę napisany dla Gabora Boldoczki i prawykonany na festiwalu w Saarbrücken 3 i 4 maja 2015 roku oraz Polonez na orkiestrę, napisany na zamówienie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina na inaugurację XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w dniu 1 października 2015 roku.

Recenzja Trojmiasto.pl

Przeczytaj także

Opinie (183) 1 zablokowana

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    (2) (opinia sprzed 8 lat)

    Przeslanie... Tancerze teatru tanca wykanczaja innych pracownikow:)

    • 15 20

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (1) (opinia sprzed 8 lat)

      Hahaha :-D BTT wykańcza pracowników :-D Ale jak ? Mobinguje ich i biega za nimi z maczetami? Czy wykancza psychicznie tych, co z zawiści sobie miejsca nie mogą znaleźć?

      • 20 5

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    Czarna maska (4) (opinia sprzed 8 lat)

    Byłem, widziałem ...
    Muzyka trudna w odbiorze, lecz jeszcze trudniejsza do wykonania. Muzycy dali radę. czapki z głów.

    Muzyka Pendereckiego wybitna!
    Orkiestra super! Dyrygenci brawo!
    Aktorzy ok (jeden bas taki sobie). Żadnych dysonansów aktorskich, więc albo premiera wyglądała inaczej, albo ktoś się czepia.
    Wyróżniłbym: Sołomin i Fabrello za lekkość i naturalność oraz Nowackiego (klasa sama w sobie). publiczność wyróżniła Minkiewicza (to młodzież, czyli profesor ma dobre notowania), Nowackiego i Hołysz.
    Entuzjazm publiczności umiarkowany, raczej wymuszony ukłonami niż spontaniczny.

    Wady: wspomniany już bas, no i kompletne dno teatr tańca.
    Po co oni tam, to nie rozumiem, zwłaszcza, że pomyłki się trafiały, a układy 30 sekundowe.

    Reasumując: Gdy teatr tańca zniknie z opery, będą pieniądze na podwyżki dla orkiestry, która na nie zasługuje i innych pracowników. Kompletnie nie widziałem na scenie owoców pracy 100 osób pionu technicznego.

    • 21 2

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (2) (opinia sprzed 8 lat)

      A my mamy 100 osób w pionie technicznym???? Bardzo ciekawe. Jak nie będzie BTT, to w to miejsce będzie balet klasyczny liczący dużo więcej osób. Chyba ktoś z rachunkami ma problemy.

      • 6 5

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

        (opinia sprzed 8 lat)

        Razem z administracją i scenografią 121 osób

        • 4 0

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

        (opinia sprzed 8 lat)

        po co nam zatem balet klasyczny i BTT?Zatrudniać na spektakle na które będą potrzebni i etatów nie robić dla tancerzy wtedy orkiestra i chór zarobią wiecej

        • 0 3

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      wszystko się zgadza, tylko kazdy balet, czy teatr tanca w operze nie pracuje za darmo. (opinia sprzed 8 lat)

      Czyli wszystko po staremu.

      • 4 1

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    (5) (opinia sprzed 8 lat)

    te uwagi muzykow Opery Baltyckiej sa smieszne, tyle lat sie uczycie muzyki i udajecie, ze nie wiecie, ze sie liczy tylko to co gracie i jak gracie na scenie, a nie co cwiczycie w swoim wolnym czasie, ile lat studiow wam potrzeba aby poznac tajniki zawodu muzyka ?

    • 2 11

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (opinia sprzed 8 lat)

      Muzyka jest jak sport, nie ćwiczysz, wypadasz z boiska.

      • 11 1

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (opinia sprzed 8 lat)

      aby grać dobrze na scenie trzeba własnie cwiczyć a nam zarzucasz ze mało pracujemy.To bzdur nie wypusuj

      • 7 1

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (2) (opinia sprzed 8 lat)

      dotyczy takze muzykow grajacych w kanale operowym, kawa na lawe

      • 1 1

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    (2) (opinia sprzed 8 lat)

    Problemem Opery Bałtyckiej nie jest opera i reżyseria, a przynależny operze (lub nie przynależny; w zależności od zmiennego zdania dyrekcji) teatr tańca.

    • 15 8

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      Ale (1) (opinia sprzed 8 lat)

      opera i reżyseria oraz ten teatr tańca to jedno ciało

      • 2 5

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

        (opinia sprzed 8 lat)

        Nie teatr tańca!!!
        Powinien tu Zespół baletowy teatru operowego!!!
        Takiego w operze brak.

        Zwróć tez uwagę, że są chwilę gdy obecny dyrektor, uważa BTT za twór nie mający nic wspólnego z operą.

        • 8 5

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    (opinia sprzed 8 lat)

    Wstawki BTT na sile... Niemal parsknelam, gdy pojawila sie wojowniczka Ninja. A potem ta gmatwanina... Izadora w pigulce.

    • 16 32

  • Przedstawienie bardzo SŁABE (opinia sprzed 8 lat)

    Pora na zmiany w Operze !!!

    • 2 1

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    Benefiz (opinia sprzed 8 lat)

    Pana Weissa odbyl sie. Dziekuje za 8lat. Teraz czekam z utesknieniem na nowa jakosc, nowe spojrzenie na sztuke.

    • 15 32

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    Na koniec (8) (opinia sprzed 8 lat)

    cała masa komentarzy Weissa, uruchomił swoje zaplecze, i za chwilę dowiemy się, że to najlepsze przedstawienie na świecie, a nawet we wszechświecie, takie jakiego jeszcze nigdy nie było.
    Teraz to już tylko wypada, aby cała załoga Opery Bałtyckiej, padła przed Weissem na kolana, i poprosiła go żeby został.
    Na szczęście, jest to już ostatni akt tej farsy.

    • 43 55

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (opinia sprzed 8 lat)

      znòw ten skrzypek z ogonów

      • 31 2

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      zawiść,zawiść,zazdrość (opinia sprzed 8 lat)

      • 33 2

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (opinia sprzed 8 lat)

      znów ten skrzypek z ogonów flustracje wylewa

      • 37 9

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (opinia sprzed 8 lat)

      Tak dobrych spektakli jak za kadencji Weeisa to juź nie będzie przez najbliźsze kilka lat .Czarna Maska Pendereckiego to wielkie dzieło i bardzo trudne dla wykonawców

      • 40 13

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      będziesz miał farsę od września (2) (opinia sprzed 8 lat)

      no może października/listopada

      • 40 16

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      Meloman z orkiestry (opinia sprzed 8 lat)

      dla ścisłości :)

      • 39 9

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    Czy to na pewno przybytek sztuki? (2) (opinia sprzed 8 lat)

    Lektura wpisów nie pozostawia wątpliwości, że pracownicy Opery zrobili z miejsca swojej pracy piekło. Wstyd, że ludzie kultury zniżają się do takiego poziomu agresji i chamstwa. Nowemu dyrektorowi - kimkolwiek był nie był - szczerze współczuję. Mimo mojej niechęci do internetowego hejtu jestem przekonana, że Pani Katarzyna Hołysz mocno przesadziła - krytyka jej umiejętności, czy to wokalnych, czy to aktorskich, nie jest naruszaniem dóbr osobistych w rozumieniu przytoczonego paragrafu. Straci Pani czas i pieniądze, a prawnicy, którzy podejmą się tej sprawy, będą zwykłymi naciągaczami. Artysta powinien przyjmować krytykę z godnością (a jeszcze lepiej - wyciągąć z niej wnioski).

    • 36 33

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (1) (opinia sprzed 8 lat)

      Przeciwnie. Takie sprawy już się wygrywa. Widać, że nie jest Pani ani biegłym, ani praktykującym prawnikiem.... Kibicuję w walce z hejtem ! Wnioski ?
      Czy jak ktoś Pani mówi, że jest Pani złodziejem i oszustem, to zastanawia się Pani i wnioskuje, czy idzie do sądu ? Jeśli powołane na świadków zostaną osoby, które są autorytetami w dziedzinie muzyki i oni wydadzą wiążącą opinię, to hejter może już nawet szykować gotówkę na zapłatę kary !!! Może to będzie ten pierwszy krok w walce z anonimowymi zawistnikami i oszczercami.

      • 36 14

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

        (opinia sprzed 8 lat)

        Ciekawe, kto podejmie się oceny talentu aktorskiego pani Hołysz? Tu nie ma żadnej bezwzględnej miary, liczy się zbyt wiele elementów: realizacja koncepcji inscenizacyjnej i "kodu estetycznego" spektaklu, wrażliwość na partnerów, siła oddziaływania na widzów (coś, co zwie się magnetyzmem) i cały szereg innych imponderabiliów. Może łatwiej jest ocenić umiejętności wokalne, choć to nie oznacza, że śpiewak zawsze będzie prezentował równy poziom - każdemu może zdarzyć się jakieś wahnięcie intonacyjnie albo i zafałszowanie. Może zna się Pan na prawie, ale na sztuce za grosz. Taki proces jest nie do wygrania!

        • 11 29

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    Ja, Katarzyna Hołysz (10) (opinia sprzed 8 lat)

    Nie wdając się w zbędne dywagacje, informuję niestrudzonego "admiratora" mojego talentu, który, jak się okazuje, od wielu miesięcy poświęca mi na tym forum swój drogocenny czas, szkalując moje imię i podważając kompetencje li to wokalne, li też aktorskie, że od tej chwili każdy zniesławiający lub znieważający post pod moim adresem zostanie przeze mnie zgłoszony na policję, a następnie zadysponowany kancelarii prawnej do ścigania z artykułu 212 paragraf 2 kodeksu karnego.
    Proszę mi wierzyć, że nie zabraknie mi determinacji, czasu ani środków finansowych, aby oszczerca poniósł wszelkie możliwe konsekwencje ( w tym również materialne) . Dość mam bowiem sytuacji, w której naraża się na szwank moje dobre imię i wiarygodność zawodową, na które pracowałam przez wiele lat.
    A zacznę od ogłoszenia imienia i nazwiska hejtera. Również na tym forum.
    Proszę zatem zająć się pracą i przyjemnościami, a nie moją osobą.

    Katarzyna Hołysz

    • 65 23

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      pytanie do p. Hołysz (jeśli to naprawdę ona): (3) (opinia sprzed 8 lat)

      czy stwierdzenie, że ktoś fałszuje i nie powinien śpiewać, jest już zniesławieniem?

      • 13 32

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

        Tak, zwłaszcza jeśli się mija z prawdą. (2) (opinia sprzed 8 lat)

        W odniesieniu do kogoś, kto wykonuje daną rzecz zawodowo i buduje to jego wartość na "rynku pracy", tego rodzaju stwierdzenia, nie poparte konkretnymi wskazaniami np. tu jest nuta C, a śpiewane było Cis - jest rodzajem zniesławienia.

        Używanie kwantyfikatorów ogólnych typu fałszuje, źle gra, a nie odnoszenie do konkretnych elementów, przykładów, wystąpień jest zniesławianiem.

        • 33 11

        • Opinia do artykułu

          Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

          (opinia sprzed 8 lat)

          Bzdura! Pisząc tak, niewątpliwie podważam kwalifikacje "prawnika wspierającego" artystkę. Czy to wg Pana także zniesławienie?

          • 4 29

        • Opinia do artykułu

          Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

          dziękuję za wyjaśnienie! (opinia sprzed 8 lat)

          Nie rozumiem jednak stwierdzenia "zwłaszcza jeśli mija się z prawdą" - czy to znaczy, że coś może być prawdą, a mimo to "nie poparte konkretnymi wskazaniami" staje się zniesławieniem? Druga sprawa, czy żeby móc coś skrytykować i nie mieć od razu sprawy o zniesławienie, czy muszę na przedstawieniu śledzić partię danego artysty z partyturą, wynotować konkretne elementy i poprzeć to potem nagraniem? Tzn. zwrócić się do Opery Bałtyckiej o udostępnienie takiego, o ile przedstawienia są archiwizowane? Z góry dziękuję,

          • 9 31

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      Hejtera namierzyć się da, to kwestia determinacji (opinia sprzed 8 lat)

      Ogłoszenie imienia i nazwiska hejtera będzie najlepszą formą kary jaką proponuję.
      A jeśli to pracownik Opery to proszę go umieścić na tablicy ogłoszeń.
      Fali nienawiści trzeba się przeciwstawiać.

      • 35 5

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (opinia sprzed 8 lat)

      Ja też !!!!

      • 36 7

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (opinia sprzed 8 lat)

      popieram

      • 41 8

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (opinia sprzed 8 lat)

      Tak trzymać !

      • 38 10

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (opinia sprzed 8 lat)

      Brawo !!!!!

      • 40 9

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      Brawo, Pani Katarzyno! (opinia sprzed 8 lat)

      Tak trzymać. Niech bydło nie myśli, że może anonimowo na kogoś pomyje wylewać.

      • 46 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery