• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Czarna maska (183 opinie)

opera / operetka
kasy:
58 763-49-06
wystawia:
Opera Bałtycka w Gdańsku
data premiery:
20 marca 2016
7.8
12 ocen
Czarna maska
Krzysztof Penderecki

libretto na podstawie dramatu Gerharta Hauptmanna "Czarna maska": Harry Kupfer, Krzysztof Penderecki

"Czarna maska" Krzysztofa Pendereckiego to jedno z największych współczesnych arcydzieł muzyki operowej. Apokaliptyczna wizja zagrożeń wiszących nad kulturą europejską w sposób wstrząsający koresponduje z ostatnimi wydarzeniami. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że mija właśnie trzydzieści lat od światowej prapremiery dzieła w Salzburgu, to uderza profetyczna siła zawarta w tej wywiedzionej z opowiadania Hauptmanna historii skromnej uroczystości w domu prowincjonalnego burmistrza, która przekształciła się w zwiastun zagłady naszej mieszczańskiej cywilizacji. Zagłady, która nie wynika z igraszek ślepego losu, lecz z naszej konkretnej winy. To przekonanie, że rozwój wydarzeń związany jest z aktami złej lub dobrej ludzkiej woli jest bliskie twórcom Opery Bałtyckiej i wiąże się z ich decyzjami artystycznymi i interpretacją starannie wybranych dzieł do budowy repertuaru. Wśród nich "Czarna maska" staje się jednym z najdonioślejszych składników i największych wyzwań dotyczących trudności i jakości wykonawczych.

Kierownictwo muzyczne: Szymon Morus
Inscenizacja i reżyseria: Marek Weiss
Scenografia: Hanna Szymczak
Choreografia: Izadora Weiss
Światła: Piotr Miszkiewicz
Przygotowanie Chóru: Anna Michalak
Współpraca muzyczna: Adi Bar
Asystenci dyrygenta: Alexander Humala, Jakub Kontz
Asystenci reżysera: Magdalena Szlawska, Krzysztof Rzeszutek
Asystent scenografa: Monika Ostrowska
Przygotowanie solistów - pianiści korepetytorzy: Liana Krasyun-Korunna, Adi Bar

Obsada:
Schuller - Sylwester Kostecki
Benigna - Katarzyna Hołysz
Arabella - Karolina Sołomin
Sacchi - Karolina Sikora
Potter - Ryszard Minkiewicz
Tortebat - Ryszard Morka
Daga - Anna Fabrello
Perl - Robert Gierlach
Dedo - Jacek Batarowski
Wendt - Stanisław Kierner
Hadank - Aleksander Kunach
Ebbo - Piotr Nowacki
Hrabina - Monika Fedyk-Klimaszewska
Schedel - Krzysztof Rzeszutek
Dr Knoblochzer - Rafał Sambor
Głos Anioła - Joanna Wesołowska
Johnson - Radosław Palutkiewicz

oraz Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent - Szymon Morus
i Bałtycki Teatr Tańca

-----

Krzysztof Penderecki
Urodził się 23 listopada 1933 w Dębicy. Studiował kompozycję u Franciszka Skołyszewskiego, a następnie w PWSM w Krakowie u Artura Malawskiego i Stanisława Wiechowicza. Jest laureatem wielu nagród artystycznych krajowych i zagranicznych, w tym m.in.: I, II, i III nagrody na II Konkursie Młodych Kompozytorów ZKP (1959), Nagrody Państwowej I st. (1968, 1983), Nagrody Związku Kompozytorów Polskich (1970), Nagrody im. Herdera (1977), Nagrody im. Honeggera (1978), Nagrody im. Sibeliusa (1983), Premio Lorenzo Magnifico (1985), Nagrody Fundacji im. Karla Wolfa (1987), Grammy Award (1998, 1999, 2001), Grawemeyer Music Award (1992), Nagrody Międzynarodowej Rady Muzycznej UNESCO (1993), nagrody Best Living World Composer (2000), Nagrody Księcia Asturii (2001).

Krzysztof Penderecki jest doktorem honoris causa kilkudziesięciu uniwersytetów, m.in. w Rochester, Bordeaux, Leuven, Waszyngtonie, Belgradzie, Madrycie, Poznaniu, Warszawie, Buenos Aires, Glasgow, Münster, Seulu, Krakowie i członkiem honorowym Royal Academy of Music w Londynie, Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, Kungliga Musikaliska Akademien w Sztokholmie, Akademie der Künste w Berlinie, Academia National de Bellas Artes w Buenos Aires, Académie Internationale de Philosophie et de l'Art w Bernie, Académie Nationale des Sciences, Belles-lettres et Arts w Bordeaux, Royal Irish Academy of Music w Dublinie, American Academy of Arts and Letters. Posiada wysokie odznaczenia państwowe i zagraniczne.

Prowadzi koncerty z czołowymi orkiestrami symfonicznymi w Stanach Zjednoczonych i Europie. Obok własnych utworów dyryguje dziełami symfonicznymi twórców z różnych epok. 14 grudnia 2005 roku Profesor Krzysztof Penderecki został uhonorowany najwyższym polskim odznaczeniem - Orderem Orła Białego. Twórczość kompozytora obejmuje ponad 100 utworów, w tym utwory kameralne, na instrumenty solowe, orkiestrowe, symfonie, koncerty na różne instrumenty, pieśni i utwory chóralne, opery oraz kantaty i oratoria. Krzysztof Penderecki jest autorem muzyki do ponad 100 filmów fabularnych i dokumentalnych, spektakli dla dzieci i dorosłych.

Ostatnie kompozycje Krzysztofa Pendereckigo to: Dies Illa na sopran, mezzosopran, bas, mieszane chóry i orkiestrę, napisany z okazji 100-lecia wybuchu I Wojny Światowej i prawykonany 9 listopada 2014 roku w Brukseli; Koncert na trąbkę napisany dla Gabora Boldoczki i prawykonany na festiwalu w Saarbrücken 3 i 4 maja 2015 roku oraz Polonez na orkiestrę, napisany na zamówienie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina na inaugurację XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w dniu 1 października 2015 roku.

Recenzja Trojmiasto.pl

Przeczytaj także

Opinie (183) 1 zablokowana

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    (2) (opinia sprzed 8 lat)

    Niesamowite przedstawienie. Wielkie brawa dla wszystkich wykonawców!!!
    Pozdrawiam i dziękuję za wspaniałe doznania.

    • 68 3

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (1) (opinia sprzed 8 lat)

      Dlaczego zabrakło maestro Tadeusza Kozłowskiego??? Coś się stało?
      Oczywiście gratulacje dla pana Szymona Morusa.

      • 15 0

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

        Maestro Kozłowski (opinia sprzed 8 lat)

        no właśnie. szkoda bardzo. uwielbiam jak Maestro Kozłowski prowadzi orkiestrę

        • 6 7

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    Upadek (5) (opinia sprzed 8 lat)

    Szanowny Panie "recenzencie" Rudziński.

    To, że arkana teatru, w szczególności operowego, są dla Pana ździebko trudne, udowodnił Pan już wielokrotnie ( choćby i teraz , proszę spojrzeć na słuszne komentarze w opiniach). Lecz tym razem, moim zdaniem, wykazał się Pan również brakiem taktu i kultury. Zbulwersowana jestem Pana wypowiedzią " ... (Solistów) zaskakująco dobrze prezentujących się w grze aktorskiej..." Co to znaczy ZASKAKUJĄCO, drogi Panie ????!!!! Dla Pana wiadomości - nie ma Pan do czynienia ze stadem baranów, które do trzech zliczyć nie potrafią i nagle im się udało, ale z grupą NAJWYBITNIEJSZYCH polskich solistów !!!!! , którzy scenie poświęcili znakomitą część swojego życia i święcili na niej triumfy, tworząc WYBITNE, niezapomniane kreacje aktorskie. Myślę tu o Ryszardzie Minkiewiczu, Sylwestrze Kosteckim, Ryszardzie Morce, Robercie Gierlachu, Piotrze Nowackim. Wcześniej Mikołaju Zalasińskim czy Jacku Laszczkowskim. Dla Pana to powinien być zaszczyt móc Ich słuchać i oglądać ! JAKIM PRAWEM zatem wypowiada się Pan o Nich w takim tonie ????!!! Oni nie zaskoczyli, proszę Pana ! Oni POTWIERDZILI swój wielki kunszt i klasę ! I to w dwójnasób : wokalnie i aktorsko. Dotyczy to również Katarzyny Hołysz, która w Pana oczach stała się jakowymś " dysonansem", a ja śmiem zaryzykować stwierdzenie, że tym "dysonansem" właśnie być MIAŁA, kontrastując swoją rolą do reszty scenicznego świata. A więc brawo !
    Na całe szczęście są w tym kraju krytycy, których się czytuje ( Dorota Szwarcman, Piotr Nędzyński, Piotr Kamiński etc. ) i krytycy PROWINCJONALNI , których traktuje się z przymrużeniem oka.I do tej grupy należy, niestety, również i Pan. Co stwierdzam z niejaką przykrością.

    • 67 28

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      Szanowna Pani .... (3) (opinia sprzed 8 lat)

      Co za furia .............co za temperament ! ! ! ! Rzeczą krytyka jest oceniać i krytykować . Oczywiście w wymienionych przez Panią osobach nie mamy do czynienia z najwybitniejszymi polskimi solistami gdyż najwybitniejsi polscy soliści śpiewają w MET lub ROH .Jaka jest różnica pomiędzy solistami można się czasem przekonać podczas gościnnych występów gwiazd operowych . Otóż byłem nie tak dawno w Teatrze Wielkim w Poznaniu na "Eugeniuszu Onieginie" z Mariuszem Kwietniem w roli głównej . I co się okazało ? U większości solistów tekst rosyjski jest przyklejony do języka i całkowicie niezrozumiały .Jedynym solistą , którego partię było słychać (tekstowo) był Mariusz Kwiecień . Bardzo pięknie , czyta Pani poczytnych krytyków, natomiast musimy pamiętać, że Gdańsk jest prowincją i w określeniu krytyka prowincjonalnego nie widzę nic zdrożnego . Powiem więcej , dzięki takim krytykom dowiadujemy się więcej -w oczekiwaniu na recenzję Doroty Szwarcman -która prawdopodobnie nigdy się nie ukaże .
      Myśląc już o Świętach , życzę Pani więcej tolerancji w stosunku do młodych krytyków teatralnych , którzy być może z czasem staną się prawdziwymi szczupakami .

      • 15 34

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

        ?! (opinia sprzed 8 lat)

        Uczyć się trzeba ale być przy tym obiektywnym. Bycie krytykiem nie oznacza krytykanctwa. A zresztą, kto nie wie - niech w encyklopedii sprawdzi.

        • 27 1

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

        (opinia sprzed 8 lat)

        moze i jest prowincją ale tak grają dobrze ze i w Warszawie by się nie powstydzili

        • 4 31

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

        (opinia sprzed 8 lat)

        Nie tak dawno czyli 4 lata temu ;-)

        • 27 1

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      o upadku cd.., (opinia sprzed 8 lat)

      Doskonała riposta! Pan Redaktor chyba nie jest zacnym krytykiem światowej klasy? Krytykanctwo, zmora naszych czasów...a to niestety świadczy o klasie Pana Redaktora. A właściwie jej braku!

      • 29 3

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    Funeralna impreza (opinia sprzed 8 lat)

    Sadzac po wpisach, mocno zakrapiana impreza z telefonem w reku trwa. Dobrze ze panstwo z orkiestry doprowadzili do zmiany. Zycze spokojnej pracy w dobrej atmosferze z realizatorami o wysokiej kulturze osobistej

    • 11 39

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    No prosze (4) (opinia sprzed 8 lat)

    Banda snobow Weissa. Pani Katarzyno bardzo nie lubie pani na scenie... Mam prawo to powiedziec. TAK SAMO JAK NADETYCH SPEKTAKLI WEISSA. Konczy sie wasz czas w zwiazku z tym wylazi Wam sloma z butow

    • 22 47

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (opinia sprzed 8 lat)

      co za hamstwo

      • 29 6

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (2) (opinia sprzed 8 lat)

      Kasia???!!!! A wiesz, kto to jest transseksualista ??? :-) :-) :-) hahaha !!!!

      • 1 7

      • Opinia do artykułu

        Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

        (1) (opinia sprzed 8 lat)

        Faktycznie. Podpis- Kasia. A przecież wszyscy wiemy .... Kasia to nie Kasia. A do tego jeszcze tchórz !!!!

        • 6 5

        • Opinia do artykułu

          Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

          (opinia sprzed 8 lat)

          Nie wiem co wy tam macie pod spodnicami ale po urodzie wnioskuje ze roznie to moze byc:) ja sie tylko pytam, czy wy juz macie spakowane walizy?! Jakie macie plany na emerytury???

          • 5 20

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    (opinia sprzed 8 lat)

    Szanowni Państwo, a gdzie tu obrażanie?
    Czy to, że ktoś mówi co mu się podoba lub nie, i co mu to przypomina, to obrażanie?
    Bez wyzwisk, bez oszczerstw, bez fałszywych oskarżeń o np. plagiat.
    Nie lubię hejtu, ale tu ...

    • 28 32

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    Dlatego właśnie operę trzeba przewietrzyć, już na to czas !!! (opinia sprzed 8 lat)

    • 21 31

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    (opinia sprzed 8 lat)

    Proponuję zamknąć to forum i moderatorów jego także, skoro dopuszczają do tego, by działy się tu takie rzeczy. Kogo to bawi ? Bo chyba nie zwykłego czytelnika, który czuje się raczej zażenowany. Wstyd !!! Przestaję tu zaglądać i wszystkim tego życzę.

    • 38 5

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    Przypomnę wszystkim urażonym, że to forum opiniotwórcze i każdy ma prawo do ich wyrażania i do krytyki także!!! (2) (opinia sprzed 8 lat)

    • 33 32

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (opinia sprzed 8 lat)

      Istnieje różnica pomiędzy krytyką a obrażaniem i znieważaniem.

      • 39 7

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      Do głupoty także... (opinia sprzed 8 lat)

      • 37 8

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    Czarna Maska w Europie (1) (opinia sprzed 8 lat)

    Nigdy nie spodziewałem się, że taki spektakl zobaczę w Polsce, w Gdańsku!
    Absolutnie światowy poziom do tej pory osiągalny dla nas z odtworzeń albo w TV Mezzo.
    Gęstość przekazu, wielość bodźców, dopasowanych zachowań, muzyka tempem idealnie synchronizowana z akcją na scenie (brawa dla dyrygentów), chór na balkonie wybrzmiewający jak wyrzuty sumienia, albo echa płynące zza światów. Skromne miejsce na scenie aranżowane perfekcyjnie w każdym kroku.
    Doskonali soliści, Katarzyna Hołysz, Piotr Nowacki, ale także wszyscy pozostali równo razem z poziomem przedstawienia.

    Marek Weiss na pożegnanie pokazał kim jest, a jego krytycy zostaną z garścią kolorowych, tandetnych koralików w garści.

    • 64 31

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      klaka ciągle żywa (opinia sprzed 8 lat)

      Normalny spektakl jakich wiele w Polsce.
      Dyrektor reżyseruje , zespół gra ale żeby zaraz Mezzo?
      papier przyjmie wszystko.więc można kadzić
      Wielki rezyser? Moim zdaniem Zupełnie średni.A w porywach leniwy..
      Przeciętny, ustawiony w układach i tyle.Troche już działa więc ma kolegów w Branży
      Dostał etat , zrobił i zarobił na kolejny dom, pomieszkał na wybrzeżu
      pokłócił i skłócił ale nie odbiegał od normy poprzedników
      jest kasa jest klaka.
      Ale żeby zaraz Mezzo?. Ludzie jeździcie po świecie.Widzicie co grają
      dajcie spokój z brawami na stojąco.
      Można ale czy naprawdę trzeba?Jeśłi trzeba to solistów. Rezyseria średni poziom.
      to nie tak że nie słyszymy solistów. Ale bez przesady z Mezzo.żeby zaraz:)

      • 23 37

  • Opinia do artykułu

    Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

    No i tyle (1) (opinia sprzed 8 lat)

    Dziekujemy za spostrzezenia pana Weissa i zegnamy... Bardzo trafne ale czas na emeryture.

    • 40 49

    • Opinia do artykułu

      Zobacz artykuł W oczekiwaniu na apokalipsę. O "Czarnej masce" Opery Bałtyckiej

      (opinia sprzed 8 lat)

      sam idz na emeryture ignorancie.Poziom opery z nowym rokiem będzie niestety gorszy

      • 34 20

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery