• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bohaterowie drugiego planu. O "Słynnych chórach oper włoskich"

Łukasz Rudziński
16 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
"Słynne chóry oper włoskich" pozwalają nie tylko posłuchać, ale i przyjrzeć się artystom Chóru Opery Bałtyckiej, którzy udowodniają, że na własny koncert w pełni zasługują. "Słynne chóry oper włoskich" pozwalają nie tylko posłuchać, ale i przyjrzeć się artystom Chóru Opery Bałtyckiej, którzy udowodniają, że na własny koncert w pełni zasługują.

Zazwyczaj pozostają w cieniu kolegów-solistów lub tancerzy, mają ledwie kilka lub kilkanaście minut na scenie, by zapisać się w pamięci widzów. Tym razem są głównymi bohaterami całego wieczoru. Po koncercie "Słynne chóry oper włoskich" nikt nie będzie miał wątpliwości, że artyści Chóru Opery Bałtyckiej to najbardziej niedoceniany zespół Opery Bałtyckiej w Gdańsku.



Koncert "Słynne chóry oper włoskich" to pierwsza regularna propozycja repertuarowa Opery Bałtyckiej. Powstał właściwie w cieniu "Gali Otwarcia", stanowiącej w praktyce exposé nowego dyrektora Warcisława Kunca i zapowiedź tego, co czeka nas w Operze przez najbliższe cztery sezony. Tym razem postanowiono zaprezentować bliżej jeden z zespołów Opery Bałtyckiej - Chór, kierowany przez chórmistrz Annę Michalak. I okazało się to przysłowiowym "strzałem w dziesiątkę".

Zobacz co się wydarzy w Operze Bałtyckiej w najbliższym czasie.

Ponad 40 artystów chóru Opery (soprany, alty, tenory, barytony i basy) miało okazje wykonywać najbardziej znane partie chóru z oper włoskich mistrzów - Giuseppe Verdiego, Gaetano Donizettiego, czy Pietro Mascagniego. Jednak w pełni zasłużenie zdecydowaną większość wieczoru podzielonego na dwa akty wypełnia muzyka Verdiego, który szczególnie dużą rolę przykładał do partii chóru. Dobrym tego przykładem jest słynna partia "Va pensiero" z opery "Nabucco", od której Verdi rozpoczął pracę nad całym dziełem. "Va pensiero" w wykonaniu Chóry OB wieńczy koncertowy wieczór.

Koncert jest oczywiście wspólnym dziełem dwóch zespołów Opery - Chóry i Orkiestry, kierowanej przez Szymona Morusa. Oba akty otwierają uwertury. Wieczór inauguruje uwertura z "Mocy przeznaczenia" Verdiego (podczas premiery ten utwór wybrzmiał najsłabiej), drugi akt otwiera monumentalna uwertura "Cyrulika sewilskiego" Gioacchino Rossiniego. Najpiękniejszy muzycznie moment koncertu to jednak Intermezzo z "Rycerskości wieśniaczej" Mascagniego, lekko, śpiewnie wykonane przez Orkiestrę Opery Bałtyckiej.

Niestety dobre wrażenia muzyczne i wokalne zakłócają koszmarne wizualizacje, umieszczone za plecami artystów. Niestety dobre wrażenia muzyczne i wokalne zakłócają koszmarne wizualizacje, umieszczone za plecami artystów.
Jednak głównym, zbiorowym bohaterem koncertu jest Chór, na co dzień najmniej doceniany z zespołów Opery. Tym razem właśnie chórzyści mają okazję zaprezentować swoje umiejętności. Chór dobrze wypada zarówno w partiach męskich ("Evviva! Beviam!" z opery "Ernani" Verdiego), jak i żeńskich ("Che faceste? dite su!" z "Makbeta" Verdiego). Najlepiej jednak brzmi w pełnym zestawie, wykonując "Gli aranci olezzano" z "Rycerskości wieśniaczej" czy potężnie brzmiące "Gli arredi festivi" z "Nabucca" Verdiego.

Koncert prowadzi Jerzy Snakowski, zapewniając w kilku krótkich wejściach minimum niezbędnych informacji o prezentowanych utworach, bardzo skromnie, jak na siebie, serwując widzom operowe anegdoty. Również dlatego "Słynne chóry oper włoskich" są zgrabnym, w pełni udanym przedsięwzięciem zarówno od strony muzycznej, jak i wokalnej.

Niestety na ocenie całości waży warstwa wizualna, odbierająca momentami radość z podziwiania artystów. Koszmarne, żenujące po prostu wizualizacje za plecami Chórzystów, przypominają komputerowe wyświetlacze ekranu z lat 90., szybko zniechęcając do patrzenia na scenę. Podobnie rzecz się ma podczas wspomnianego, świetnie wykonanego przez orkiestrę Intermezzo, podczas którego na pustej scenie świeci się wielka kula przypominająca planetę. Nie najlepiej komponują się też czarne suknie chórzystek, przygotowane w kilku różnych krojach, jakby wyjęte z różnych przedstawień.

Na szczęście w niczym to nie ujmuje artystom, którzy na taki wieczór po prostu zasłużyli. Długie, gorące i w pełni zasłużone brawa po premierze są tego najlepszym dowodem.

Spektakl

7.0
4 oceny

Słynne chóry oper włoskich

opera / operetka, spektakl muzyczny

Miejsca

Opinie (138) 1 zablokowana

  • niestety (1)

    Byłem na koncercie chóralnym. Wszystko mi się podobało. Chór pięknie brzmial, dyrygent dobry, orkiestra też, jedynie konferansjerka pana Snakowskiego do wyjęcia. Liczyłem, że przy zmianie dyrekcji skończy się pajacowanie tego pana, ale widac umiał się po raz kolejny zakręcić. Niestety, przydałby się ktoś bardziej na poziomie.

    • 2 5

    • Gruba przesada, konferansjerka Pana Snakowkiego zawierała po prostu elementy humorystyczne. I dzięki temu była żywsza i wesoła. Opera nie musi być martwą i dostojną ramotą a dzięki lekkiemu komentarzowi Pana Jerzego udaję się tego uniknąć. Jedyne do czego bym miała zastrzeżenia to kształt oprawek okularów Prelegenta za ale jak maeisli już starożytni o gustach się nie dyskutuje

      • 0 0

  • Gratulacje dla nowego dyrektora Opery ! (15)

    Udany wieczór, piękny spektakl wokalno - muzyczny. Szkoda tylko, że niektórzy z tych pięknie śpiewających i grających noszą się z zamiarem sypania piachu w tryby odradzającej się instytucji, zadłużonej przez Weissa, który już pod koniec swej kadencji przestał grać, bo stracił kontakt z rzeczywistością. Ludzie zastanówcie się co robicie!

    • 12 40

    • hehe

      Dzień bez włażenia w d..... to dzień stracony :) Pozdro dla wazeliny :P

      • 0 0

    • (4)

      Ty się zastanów lepiej co tu wypisujesz .Artysci są ogołoceni z ostatniego grosza a Ty tu nam piszesz abyśmy się opamiętali?

      • 14 5

      • (3)

        Albo Nowy się opamięta albo będzie strajk generalny

        • 9 2

        • Albo (2)

          nikt się nie opamięta i marszałek zamknie operę

          • 4 5

          • Nie zamknie inaczej to by był jego koniec jako polityla

            • 2 2

          • nie zamknie gdzie będą uciekać i chować się

            działacze PO przed niewątpliwie przegranymi wyborami?może i Adamowicz przyjdzie na konserwatora

            • 0 4

    • (1)

      Coś co istnieje dziesiątki lat nie musi się odradzać. Gdyby nowy dyrektor nie rozpoczął swojego dyrektorowania od zabierania pieniędzy tym co i tak grosze zarabiają jednocześnie tworząc nowe niepotrzebne etaty, nikt by mu źle nie życzył. Ja osobiście życzę mu szczęścia, byleby wyjechał w siną dal i nigdy tu nie wrócił.

      • 24 4

      • Ja tez mu tego zycze aby nas jak najszybciej opuscił

        • 9 2

    • ciągłe przypominanie Weissa to jak ciągłe straszenie rządzącej PO (4)

      Kaczorem.Weiss nie był taki zły.Jego małżonka jest winna ,że o nim jest takie złe zdanie.W porównaniu do obecnej ekipy Weiss jawi się jako super profesjonalista.Szczecińsko -gdańska ekipa jak na razie skupia się tylko na pisaniu o sobie pozytywnych komentarzy a pieniążki przytula sprytniej niż Weiss.NCK niech wraca skąd przyszło.Pisanie o nieudanych światłach to też celowy efekt aby zamienić Pana oświetleniowca na szpicbródkę którego pozbyliśmy się na szczęście wiele lat temu.Pisanie o "pustyni"jaką pozostawił Weiss to bzdura.Fajny to On nie był ale ...profesjonalistą jest i żadne ujadanie tego nie zmieni.

      • 21 8

      • profesjonalista z waissa jak z koźiej d..y siodło (3)

        zrobił kilka dobrych oper i wszystko, zapytaj chłopie jakim był menadżerem, że brakowało mu pieniędzy na granie, suma sumaru wynagrodzenia zasadniczego nikomu nie podniósł, no może tylko kilku swoim

        • 7 10

        • " co ty wiesz o Weissie?" ,"ty stara .... Jesteś" (1)

          Chciałem aby pozostał

          • 6 5

          • Ja tez chciałem ale te niezbyt ogarnięte skrzypaczki i nie tylko które były manipulowane przez jeszcze większych krętaczy doprowadziły do tego co teraz mamy.Teraz to juz narzekac nie ma co tylko szybko trzeba działać aby nie zniszczyli tego co było

            • 9 3

        • ględzenie o wynagrodzeniu zasadniczym to bzdura !

          dał załodze nadgrania i to była 1/3 tego zasadniczego wynagrodzenia więc przestańcie pisać kłamstwa .Za Nawotki -NIC Kunc-najniższa krajowa,Weiss -nadgrania czyli z marszu 600-1000zł więcej.I fakt zrobił sporo dobrych przedstawień.Pewnie nie uwierzycie ale miałem z nim na pieńku ale...doceniam klasę i profesjonalizm. I nie pisze się waiss tylko Weiss.

          • 17 6

    • No cóż (1)

      zmierzają w prostej linii, do Zarządu Komisarycznego.

      • 4 7

      • lepszy komisaryczny niż

        ta gdańska klika co tu się wpycha na siłę z NCK szybciej puszczą Kunca z torbami niż związki zawodowe panie Kunc i panie Mariuszu nie idźcie tą drogą !

        • 5 3

  • Już po referendum

    Można przestać straszyć !!!!

    • 1 0

  • Prosta droga do rozwiązania OB (20)

    Był Marek Weiss - było źle.
    Został zmieniony pod silnym naciskiem pracowników na Warcisława Kunca - jest źle.
    Był wysoki poziom przedstawień - źle, bo to dla wąskiej grupy odbiorców.
    Są proste w odbiorze koncerty - źle, bo to nie opery.
    Była "opcja zerowa" - źle, bo za mało, bo to nie pensja zasadnicza.
    Jest propozycja nowego dyrektora by zwiększyć zasadniczą, a nie płacić "nadgrań" - źle bo za mało.
    itd. itp.
    To trzeba rozwiązać i zbudować jeszcze raz. Man nadzieję, że Marszałkowi starczy jaj na takie posunięcie, Opera przejdzie w stan likwidacji, a komisarz wszystko pozamyka. Wieczny dyktat histerycznych związków zawodowych, skandaliczne zachowania jak protesty w Urzędzie Marszałkowskim, demonstracja przed wystawieniem Strasznego Dworu zniechęcają widzów i całe otoczenia.
    Ten sezon, może następny trzeba sobie odpuścić i zbudować to od początku.

    • 8 16

    • (14)

      To jest wielkie uproszczenie i manipulacja. Po pierwsze skrajne poglądy należą do różnych osób i ten co nie lubił Weissa, to dalej jego nie lubi, a ten co nie chciał nowego dyrektora, dalej jego nie chce. Także nikomu poglądy się nie zmieniły, tylko wypowiadają się ludzie o przeciwnych poglądach. Na podwyższenie pensji zasadniczych wszyscy się zgodzą, ale nie w momencie kiedy w propozycji nowego dyrektora zasadnicza jest kwotą mniejszą niż jak było za dyr. Weissa zasadnicza+ nagrania. Jeśli mamy stracić na tej reformie, to chyba nie powinniśmy się na to zgadzać. Wszystko drożeje, pensje w kraju idą w górę, a w operze w dół. No to chyba trzeba mieć coś z głową, żeby krytykować nasze roszczenia. Kiedy do społeczeństwa dojdzie, że ludzie wykształceni zarabiają najniższą krajową???!!!!! I nie strasznie nas zamknięciem, bo jesteśmy jeszcze bardziej zdesperowani i zdolni do dużo większego protestu niż ten podany Urzędem Wojewódzkim. Z tą różnicą, że teraz wkurzyli się już wszyscy!!!!

      • 15 3

      • I co z tego, że masz tzw. wykształcenie. (11)

        Piotr Anderszewski nie ukończył studiów na warszawskiej (wtedy jeszcze) AMuz., i nie ma - jak Wy - zaszczytnego miana "człowieka wykształconego" - a jednak Bruno Monsaingeon filmy nakręcił właśnie o Nim (jak o Richterze czy Gouldzie). Artysta ten na pewno - jak Wy - nie musi nigdzie na etat pracować ani i z nikim stałej umowy podpisywać, a i tak go zaproszą. Galinie Wiszniewskiej, która miała przecież tylko podstawowe wykształcenie nikt z was do pięt nie dorasta.

        • 0 4

        • (8)

          O czym Ty człowieku piszesz ?! Po pierwsze Piotr Anderszewski jest człowiekiem wykształconym, także masz wybrakowane informacje, a porównywanie nas do Galiny Wiśniewskiej, czy do innych wybitnych jednostek, to już chwyt poniżej pasa. My nie walczymy o pensje rzędu 20000 czy więcej, tylko o 4000! To daruj sobie takie porównania.

          • 7 2

          • (7)

            Jednym słowem, potwierdzasz, że nie jesteście wybitni.

            • 1 6

            • jesteśmy zwykłymi pracownikami, którzy jak wszyscy w naszym kraju (3)

              ...nie przeżyją za 2000 brutto.

              • 7 1

              • (2)

                Znaczy się wyrobnikami?

                • 0 3

              • Tak, robią z nas wyrobników !!!

                • 2 0

              • Dlaczego chcesz nas obrażać? Jakiś cel masz?

                • 3 0

            • człowieku czemu koniecznie chcesz obrazić muzyków wykonujacych

              swoją pracę z zaangażowaniem. Oczywiście są w tym kraju możliwości zarabiania dużych pieniędzy bez żadnych kwalifikacji - slyszy się o tym co chwila

              • 5 0

            • Jestesmy najlepszymi artystami w naszym Wojewodztwie razem z Filharmonią a wybitni artysci zarabiają wielkie pieniądze .My chcemy godnie zyc jak większosc społeczeństwa ktòre ma wyzsze wykształcenie.A ty człowieku jestes wybitny w tym co robisz? Nie ma lepszych od Ciebie?To jak wybitny nie jestes to moze tez powinienes zarabiac 1500zl netto?Pozyjesz tak miesiąc chociaz to wtedy porozmawiamy

              • 7 2

            • Nie jesteśmy na pewno najwybitniejsi. Ty najwyraźniej też nie należysz do tych jednostek, bo Ci najwybitniejsi nie mają czasu na takie dyskusje. Poza tym Ci najwybitniejsi mają w sobie więcej pokory i życzliwości dla innych muzyków, którzy nie osiągnęli takich sukcesów jak oni. Oceniając Cię po Twoim komentarzu, nie jesteś człowiekiem życzliwym, na pewno nie osiągnąłeś żadnego sukcesu i albo jesteś naszym nowym dyrektorem, albo kimś z urzędu. Na pewno nie jesteś muzykiem.

              • 7 1

        • A czego ty od nas wymagasz?aby kazdy z nas był najwybitniejszym najlepszy?To ze jeden ktorego wymieniłes jest taki wspaniały tzn.ze inni co grają tez dobrze w Operze nie mają zarabiac powyzej 2500tys bo to za duzo?To moze tak czy ty jestes najlepszy w tym co robisz na swiecie?hihi no chociaz w Polsce hihi no juz nie będę taki w Gdansku na swoim osiedlu ha ha?

          • 2 0

        • czy oni pracują na etatach?

          Ty o niebie a my o chlebie

          • 2 0

      • Dokładnie wszyscy sie wkurzyli

        • 9 1

      • Przepraszam za literówkę....

        • 2 0

    • (4)

      Hahaha :-DDDD Skandaliczny protest pod Urzędem Marszałkowskim :-D To była najłagodniejsza forma protestu na tle tych wszystkich, które mają miejsce ostatnio w Polsce. Tylko protest ten jest bardzo nie wygodny dla urzędu i w tym problem.

      • 5 1

      • ortografia się kłania (3)

        chyba nie wypada, żeby człowiek wykształcony robił takie "byki".

        • 1 1

        • Ojej, a nasz nowy dyrektor ze stopniem doktora habilitowanego mówi sponsorowie zamiast sponsorzy. No i co, zdarza się :-/

          • 2 1

        • Hej, a niby jakie straszne "byki" ? Czepianie się na siłę. Ale niektórzy tak mają.

          • 2 1

        • To są przypadkowe błędy, także daruj sobie złośliwe komentarze.

          • 1 0

  • Chcemy dyrektora, który zadba o pracowników i o publiczność, dzięki któremu będziemy grać więcej przedstawień i będziemy więcej zarabiać. My się pracy nie boimy, ale musi ona być godnie wynagradzana. Zmotywowany pracownik, to dobry pracownik. A nas się upadła i sprowadza do poziomu nędzarza !!!

    • 9 0

  • Dzisiaj halloween na portalu !!!

    W operze referendum !!

    • 2 0

  • proszę przestać straszyć zamknięciem Opery !

    robią to ludzie z Urzędu i kadra nowego dyrektora. spór musi trwać skoro zarabiamy najniższą krajową i mamy regulamin z kacetu.Dzisiaj referendum w operze i dlatego pełno strachów na portalu !

    • 5 1

  • upominanie ludzi którzy zarabiają 1500 netto i powtarzanie medialnych kłamstw (3)

    to wina nagonki "miasta".Już od kilku lat "miasto"stara się przedstawić nas w jak najgorszym świetle i podsuwa Państwu kłamstwa .Ta ekipa która jest teraz w UW zachowuje się od lat butnie i arogancko .Dla ludzi z po tylko frajer pracuje za mniej niż 6000 zł a my pracujemy za 1500 zł .nie wierzcie w kłamstwa produkowane w Urzędzie Wojewódzkim !!

    • 9 1

    • tylko gadacie, nie działacie (1)

      Ale przecież Wy nawet nie probowaliście rozmawiać z tymi, od których zależy Wasz byt!!! Skoro Wam żle to idzcie z Waszym dyrektorem, wespół zespół, nie ważne czy z Weissem czy z tym nowym i jednym głosem rozmawiajcie o Waszych potzrbach, sukcesach, możliwościach. A skad wiem, że tego nie zrobiliście? Bo gdybyście zrobili to wiedzielibyście, która reką Was karmi, To nie jest Urząd Wojewódzki, ani urząd Miejski tylko Urząd MARSZAŁKOWSKI. Co za ignorancja!

      • 1 2

      • Ludzie zlitujcie się

        jeśli Pan Warcisław którego wyrzucano ze wszystkich instytucji będzie zmuszony odejść to co z nim się stanie? Rola mandolinisty na prowincji? Miejcie litość.

        • 0 0

    • Kłamstwa

      A propos kłamstw: czy to prawda, że jeden z Panów, którzy wtedy "głodowali" przez 3 godziny w Urzędzie, tak się ustawił z poprzednim dyrektorem, że w sumie ok. siódemki miesięcznie wyciągał? Pytam, bo takie plotki krążą na mieście.

      • 5 4

  • To wszystko powoli zmierza do zamknięcia Opery Bałtyckiej (11)

    Albo nas na nią stać i płacimy ludziom godne pensje, albo trzeba ją zamknąć panie Marszałku!

    • 5 3

    • (10)

      Gdańsk starał się o miano Europejskiej Stolicy Kultury. I teraz mielibyśmy zostać bez Opery ? To by tylko wystawiło władzy odpowiednią wizytówkę.

      • 4 1

      • (9)

        To Gdansk stałby sie wsią a nie miastem

        • 6 0

        • (8)

          Stał się "wsią" jak się zgodziliście na dyrektora, z którego wszyscy w Polsce się śmiejemy :)

          • 7 4

          • (5)

            To władze w Gdansku i szanowna komisja go wybrała a nie my

            • 8 2

            • A od kiedy dyrektora wybierają pracownicy? (2)

              Czy pracownicy wybierali poprzednich dyrektorów opery? chyba nie, coś się tu nie zgadza, źle napisałeś

              • 5 3

              • (1)

                A związki, to nie pracownicy? Wytrzymałością się od głosu, to go dostaliście. Żal się przyznać?

                • 2 3

              • *wstrzymaliście

                • 1 1

            • Najlepiej schować głowę w piasek... "to nie my" ;)

              • 1 3

            • Tak? A związki, które wstrzymały się od głosu?
              Chyba by nie było takiej sytuacji, gdyby zagłosowali inaczej. To jak?

              • 2 3

          • Dobrze napisałes

            • 2 8

          • co za głupoty pleciesz?

            • 0 2

  • Kilka przedstawień (12)

    w miesiącu, a powinno być kilkanaście.
    Jak by na to nie patrzeć, pracują tylko na pół etatu, a pobierają uposażenia
    za cały etat.
    Ciągle słyszymy, że żądają coraz większych pieniędzy, a jest to instytucja
    która ma największą dotację, z wszystkich teatrów w trójmieście.
    Nieodpowiedzialnymi akcjami protestacyjnymi, zniechęcili do siebie
    sponsorów, którzy w następstwie tego odeszli.
    Sponsoring, jest jedyną alternatywą dla tej instytucji, ale o to trzeba zabiegać,
    i nie pozwalać awanturnikom, niszczyć tego co już się zdobyło.
    Recepta jest jedna, więcej pracować, zabiegać o sponsorów, a wtedy będzie
    można liczyć na w wsparcie.
    Państwowych pieniędzy nikt nie dołoży, inne teatry więcej pracują, a dotację
    mają niższą.

    • 4 9

    • (9)

      Patrząc na to ile zarabiamy, to raczej jest to zapłata za 1,3 etatu. Mało gramy przedstawień, to się zgadza, ale to nie nasza wina. Przecież nie my ustalamy repertuar. Największa dotacja, zgadza się. Ale jeśli ktoś umie liczyć, to w naszej instytucji jest najwięcej pracowników, a powinno być jeszcze więcej, bo brakuje
      osób w wielu zespołach, zatrudniani są też soliści, którzy dużo kosztują. Czym lepsi, tym więcej. I porównywanie dotacji Opery do innych instytucji kultury, to przejaw amatorszczyzny.

      • 9 2

      • (8)

        Jeszcze dodam.... że ze sponsorami zawsze był problem, a siedzieliśmy cicho, zawsze każą nam najpierw grać i odnosić sukcesy, żeby więcej zarabiać, po czym słyszymy, że odnieśliśmy sukces, ale pieniędzy nie ma. Także ludziom z dyrekcji i urzędu dziękujemy za komentarze i to Wy weźcie się do roboty i zadbajcie o poziom życia ludzi pracujących w instytucjach kultury!!!

        • 9 1

        • nie szkoda wam zycia? (7)

          Więc wyciągnijcie wnioski z tego, że nikt na opere nie chce łożyć (pewnie z powodu i poziomu, ktory Wy wypracowujecie i atmosfery, którą wokół tworzycie), że żaden z dyrektorów jakoś nie potrafi załatwić Wam większych pieniędzy, że chcecie zarabiać więcej i zróbcie to, co robi każdy rozsadny człowiek, co zrobiłam ja dwa razy w zyciu i mój mąż, bo zarabialismy za mało albo mój szef był seksistowskim gnojem - zmiencie prace! Przenieście się do innej instytucji, innego miasta, kraju, albo zmiencie zawód. W dzisiejszych czasach nie jest to takie trudne. tracicie tylko energię na szarpania się. Tracicie życie. Nie szkoda go Wam? Tylko proszę, bez tekstów, że kochacie tę instytucje, że się jej poswięcacie. Bo co to za miłość, skoro ona Was nie kocha?

          • 4 8

          • (5)

            To nie taka prosta rzecz. W instytucjach kultury na wakat, czeka się latami. Poza tym mieszkam w Gdańsku od urodzenia, jest tu cała moja rodzina i nie chcę zmieniać miejsca zamieszkania. Tu jest mój dom i chcę zadbać o to, by tutaj było mi dobrze. Żeby zmienić zawód, trzeba mieć pieniądze na kursy. Przy pensji operowej jest to nie możliwe. Poza tym wiele kursów jest w weekendy. A wtedy zazwyczaj pracujemy. Poza tym nie pi to poświęciłam 17 lat swojego życia, żeby zmieniać zawód. Walcząc o lepszy byt chcemy zapewnić sobie godny byt, ale też przyszłym pokoleniom. Także nie można się poddawać, wyjeżdżać z rodzinnego miasta, a już nie wspomnę o kraju. I właśnie napiszę, że jestem związana z Operą Bałtycka emocjonalnie. Dlatego, że już jako kilkuletnie dziecko miałam okazję tu bywać i fascynować się czymś czego w życiu codziennym nie doświadczam. Sztuka nadaje życiu inny wymiar. Ciężko zrezygnować z takiego życia i zmieniać zawód. My żyjemy każdym przedstawieniem, analizujemy co wyszło, co nie wyszło, nasz świat to muzyka, sztuka. Ale trudno żyć tylko emocjami. I jeśli miastu i widzom zależy na tym, żeby ten świat sztuki istniał, to pomóżcie nam wtym, żebyśmy wytrwali. Bo przy pensji 1500, czy 2000 netto, to niestety musimy schodzić na ziemię, myśląc tylko o rachunkach i o tym co włożyć do garnka. Na nic więcej nas nie stać. Czy tak powinni zarabiać w naszym kraju ludzie po wyższych studiach, studiach podyplomowych, kursach mistrzowskich, itp...To po co studiować?

            • 9 1

            • Tacy z Was artyści po studiach. (4)

              ... a Piotr Anderszewski studiów nie skończył, wyrzucili Go, i jakoś żyje, i w Carnegie Hall recitale daje. Na pensje raczej nie narzeka i raczej na etat, jak Wy, nigdzie nie jest zatrudniony. Tylko czy kogokolwiek z Was zaproszonoby do Carnegie Hall?

              • 1 7

              • Pewno nie ale nam tez się nalezy za naszą prace godne wynagrodzenie

                • 1 0

              • (1)

                A Jacquin de Pre nie dostała się do orkiestry. No i co to wnosi?

                • 4 0

              • Jacqueline Mary du Pré , sorrki :-D

                • 2 1

              • Studiował w konserwatoriach w Lyonie i Strasburgu, w Akademii Muzycznej w Warszawie, na University of Southern California w Los Angeles. Doskonalił swe umiejętności na kursach mistrzowskich u pianistów takich jak: Murray Perahia, Fu Cong i Leon Fleisher.

                • 7 0

          • w jakim zawodzie pracujesz?

            • 0 0

    • Pytanie do Dyrektorów prosze

      A kogo to jest winą, że nie ma więcej przedstawień ... nasza ???
      Proszę to pytanie zadać Panu dyrektorowi byłemu i obecnemu . Zabrzmiało to tak jakby to od nas zależało czy gramy 4 czy 10 przedstawien w miesiacu.

      • 9 2

    • pracujemy obecnie za najniższą krajową to znaczy 1500 netto

      sponsoring to zaledwie kilkaset tysięcy rocznie i sprowadza się to do pokrycia kosztów 1/3 lub 1/2 jednej premiery .Akcje protestacyjne to desperacja ludzi którzy już nie wiedzą co zrobić aby prawda przebiła się poprzez to ogromne zakłamanie któremu"gdańszczanin"też uległ.Prawda jest inna niż przedstawiają to gdańskie władze PO.Mam nadzieję ,że ta zakłamana formacja odejdzie w niebyt.

      • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Największym wydarzeniem FETY 2022 r. był występ słynnego niemieckiego Theater Titanick. Podaj tytuł spektaklu, który wówczas wystawili.

 

Najczęściej czytane