- 1 Tysiące osób odwiedziło Twierdzę Wisłoujście (51 opinii)
- 2 Wręczono Pomorskie Nagrody Artystyczne (18 opinii)
- 3 Wystawa trójmiejskiej malarki w Wenecji (69 opinii)
- 4 Pogadaj o książkach... przy piwie (57 opinii)
- 5 Spektakle z Trójmiasta w Teatrze Telewizji (10 opinii)
- 6 Jak zarobiłem 2 mln USD na giełdzie (70 opinii)
Balet od kuchni, czyli otwarta próba baletu w Operze Bałtyckiej
Zobacz otwartą próbę baletu na scenie Opery Bałtyckiej.
Na scenie poruszają się z precyzją i gracją, jakby niemal każdy element wykonywali bez większego wysiłku. O tym, jak ciężko na taki efekt pracują tancerze baletu przekonać się można podczas otwartych prób zespołu baletu Opery Bałtyckiej "B jak balet". 29 października odwiedziliśmy taką próbę z kamerą.
O wydarzeniu informowaliśmy w naszym Kalendarzu imprez
Całe spotkanie ma formułę popularnych na Zachodzie brunchy baletowych. W pierwszej części publiczność uczestniczy w trwającej do półtorej godziny rozgrzewce. Później jest przerwa z poczęstunkiem. W drugiej części próby podejrzeć można pracę nad wybranymi elementami choreografii. Po próbie zaś do publiczności wychodzą tancerze, więc jest okazja, by zamienić z nimi parę słów i poznać ich osobiście.
- Jesteśmy po całym tygodniu pracy, więc nie chcieliśmy tancerzy zamęczyć, ale nie oznacza to, że mają teraz taryfę ulgową. Niekiedy dodaję ćwiczenia, które w danym dniu są potrzebne do wzmocnienia techniki. Wszystko zależy od tego, co robimy później w czasie dnia, jaki repertuar przygotowujemy i co się będzie działo podczas wieczornej próby. Codziennie więc te lekcje wyglądają inaczej. Jesteśmy w trakcie prób do "Dziadka do orzechów". François Mauduit, choreograf spektaklu, zostawił nam przed wyjazdem materiał do pracy, który powtarzamy i utrwalamy. Za kilka dni choreograf do nas wraca i będzie mógł realizować dalsze elementy choreografii - mówi Izabela Sokołowska-Boulton, zastępca kierownika Baletu Opery Bałtyckiej i baletmistrz prowadzący próby z tancerzami.
Zobacz także: Balet od kulis, czyli co balerina nosi w torbie
Podczas pierwszej części licznie zgromadzona publiczność mogła przyjrzeć się profesjonalnej rozgrzewce (zawierającej rozciąganie i podstawy baletu, m.in. plié, relevé, passe, battement tendu, jeté czy frappé) zarówno przy drążkach (przeniesionych, jak cała próba, z sali prób Opery Bałtyckiej), jak i bez nich (piruety, skoki). W realia próby prowadzonej przez Izabelę Sokołowską-Boulton wprowadzał widzów kierownik baletu, Wojciech Warszawski.
- Przed lekcją spędzam co najmniej pół godziny na indywidualnej rozgrzewce, dopiero potem staję do drążka, żeby jak najlepiej wykonać wszystkie elementy. W sumie pracujemy siedem godzin dziennie (cztery godziny rano i trzy po południu) przez pięć dni w tygodniu, nie licząc indywidualnej rozgrzewki wykonywanej przed próbą. Czasem też zostajemy po próbie, by powtórzyć pewne elementy lub dodatkowo się porozciągać. Wolne mamy zawsze poniedziałki. Jeśli w niedzielę nie ma spektaklu, to w niedzielę także nie ma treningów - mówi Maria Kielan, solistka Baletu Opery Bałtyckiej.
W drugiej części październikowej odsłony "B jak balet" można było zobaczyć fragment partii Drosselmeyera z "Dziadka do orzechów" w wykonaniu trzech tancerzy kandydujących do tej roli (choć nieco zmienionej w spektaklu François Mauduita) oraz koniec I aktu przedstawienia - "Taniec śnieżynek" w wykonaniu całego zespołu.
- Po treningach zalecany jest odpoczynek, jak najmniej ruchu. By unikać kontuzji kluczowa jest rozgrzewka, rozgrzewka i jeszcze raz rozgrzewka. Ponadto zaleca się dużo snu i odpowiednią dietę - dodaje Filip Michalak, solista Baletu OB.
Najbliższy brunch baletowy odbędzie się w styczniu 2018 roku.
Miejsca
Wydarzenia
Zobacz także
Opinie (37) 5 zablokowanych
-
2017-10-30 11:43
balet całkiem fajna sprawa
tylko jak później te tancerki żyją z tymi stopami? na samym filmie wygląda boleśnie...
bez urazy dla baletu, przyjemne widowisko, ale i tak- 7 4
-
2017-10-30 11:30
Ża- ło-śni :-d
- 8 13
-
2017-10-30 08:26
Już widać pracę ludzi Dyrektora po pierwszych wpisach.Jest tylko jeden "mały"problem.Totalny brak zaufania większości pracwników do nowej ekipy kierowniczej nie wróży nic dobrego.
- 25 9
-
2017-10-30 07:34
Świetna inicjatywa,wreszcie OB otwiera się na świat.Programy edukacyjne dla dzieci,Opera Si,TuTu czy możliwość uczestniczenia i zaobserwowania ciężkiej pracy artysty Baletu to mocne punkty tej instytucji- brawo!!! Tylko jeszcze trochę więcej opery w operze bym oczekiwała.Wierzę, że OB jest na dobrej drodze.
- 23 16
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.