Łukasz Sławiński wygrał konkurs na plakat do realizowanego przeze mnie na spektaklu "Persona. Ciało Simone" (luty 2010) - jego projekt został zrealizowany w dwóch wersjach - jako plakat i (z drobną wariantową zmianą) jako okładka programu.
Podobne wydarzenia
17 lutego - 2 czerwca 2024
ulgowy 18 zł
w każdy czwartek (od 23.05 do 06.06.2024), godz. 17:00
Czerwone przekreślenie zaciera kształt fotografowanego ciała - paradoksalnie jednak przenika się z nim i wydobywa inne, niespodziewane konteksty. Daleka i nie nachalna asocjacja z krzyżem, z ukrzyżowaniem Chrystusa - zostaje przekreślona (jak przekreślone są negatywy wielu zdjęć z ostatniej sesji fotograficznej Marilyn Monroe - kolejna aluzja do powiązań z drugim spektaklem cyklu: "Persona. Marilyn") przekreślona krzyżowym gestem - a więc zanegowana - ale jednocześnie zdaje się potwierdzać ów "symboliczny domysł", który podkreśla.
Podobnie jest w czysto plastycznym planie: mamy tu dwie warstwy skrajnie odmienne. Prześwietlony obiekt fotograficzny i brutalny, skrajnie ubogi i pozaestetyczny znak malarski. Zderzenie, konflikt tych warstw zmienia radykalnie wymowę każdej z nich (jeśli mielibyśmy okazję odczytać każdą z nich osobno - poszlibyśmy inną drogą). Powstała z tego zderzenia ikona - działa na widza osobliwym - trudnym do zdefiniowania uderzeniem. Ma siłę obiektu kultu - z przymieszką zagadkowego bluźnierstwa. Przy czym pozostaje dotknięciem bardzo zmysłowym i tylko jakby od niechcenia metaforą.
Plakat został wydrukowany, spełnił swoją rolę - nawiązał niejednoznaczny, prowokujący i asocjacyjny dialog ze spektaklem, a Łukasz Sławiński zapragnął kontynuować doświadczenie. Doświadczenie z gatunkiem plastycznej wypowiedzi i z partnerem dialogu, z tym co w poszczególnych wybranych przez Sławińskiego przedstawieniach płynie (w jego odczuciu) podziemnym nurtem. Chętnie zaakceptowałem jego pomysł, bo choć w następnych przypadkach nie było możliwości realnego wykorzystania, realizacji projektu (w grę wchodziły przedstawienia dawniejsze) - to ze swojej strony taki dialog z refleksją plastyczną poczułem jako coś inspirującego, mogącego sprowokować nowe spojrzenie na drogę, którą w teatrze trzeba przemierzać wielokrotnie.
Powstały cztery bardzo rożne w koncepcji i materii projekty ("Kalkwerk", "Zaratustra", "Niedokończony utwór na aktora", "Persona.Marilyn") - autor nie poszedł drogą serii - w którym dzieła plastyczne bardziej dialogują ze sobą wzajemnie niż z pierwowzorem. Każda z czterech prac jest podróżą do przestrzeni i wykreowanej rzeczywistości spektaklu, albo jej subiektywnego wspomnienia. W wypadku "Zaratustry" i "Niedokończonego utworu na aktora" - mam wrażenie próby cielesnej partycypacji - wrzucone w mroczną, niezrozumiałą przestrzeń nagie ciało - jest przez tę przestrzeń zaatakowane - pełni rytualną funkcję ofiarną. Pomiędzy "Personą. Marilyn" i "Kalkwerkiem" też można by sobie (moja subiektywna perspektywa jako strony zaangażowanej w dialog:) wyobrazić osobliwą drogę - dwa etapy fetysza-wizerunku - tego wszystkiego, czym nasza wyobraźnia przylega intymnie do ludzkiej twarzy. Twarz ludzka - zżerana korozją - uwijają się przy niej plamy, fantomy naszych lęków. Niszczenie ikony - ludzka czaszka, jako "kamień rzeźbiony od środka" - enigmatyczny, alchemiczny symbol z "Kalkwerku".
Każda z tych prac, za każdym razem na nowo - wprzęga się intensywnie i rzetelnie w wymóg (pragnienie?) podwójnej wierności - sobie (wewnętrznemu pra-wyobrażeniu) i atakującej z zewnątrz materii pierwowzoru. Obecny tu jest - pomimo kolażowej techniki - motyw, który ujmuje mnie w rysunkach Sławińskiego: pogoń za tym "czymś dzikim", pojawiającym się w efemerycznych widzeniach i przeczuciach naszej wyobraźni.
Szczerze powiedziawszy - wolałbym przy wymienionych spektaklach plakaty Sławińskiego, niż te - towarzyszące im do tej pory. (Krystian Lupa)
Plakaty - Łukasz Sławiński
Wernisaż: 13 czerwca, godzina 20.00
Klub Flisak'76, ul. Chlebnicka 9/10, Gdańsk
wstęp wolny
Sponsorem głównym wydarzenia jest ENERGA.
Łukasz Sławiński - ur. 1983 roku w Gdyni, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, studiował pod kierunkiem profesora Jeżego Krechowicza i profesor Jadwigi Okrassy. Dyplom w pracowni profesora Jacka Staniszewskiego.
Ważniejsze osiągnięcia:
2009 - Kraków, Dolny Pałac Sztuki, Następcy: wystawa plakatu z Akademii Sztuk Pięknych z Gdańska, Katowic i Krakowa.
2011 - Udział w wystawie zbiorowej Dramaturgia Plakatu, w Muzeum Plakatu w Wilanowie
2011 - Udział w wystawie Trójmiejska Queeropowieść w CSW Łaźnia, Gdańsk.
2012 - Wystawa 23 Międzynarodowego Biennale Plakatu w Wilanowie, Warszawa.
2012 - Even the Son of God Had to Die My Darling, indywidualna wystawa rysunku w Galerii Olympia, Kraków.