• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

12 firm chętnych na przejęcie Mevo

Maciej Korolczuk
3 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe

12 potencjalnych operatorów zgłosiło się do dialogu technicznego będącego pierwszym krokiem do reaktywacji roweru metropolitalnego Mevo. We wtorek rozpoczęły się pierwsze spotkania z poszczególnymi firmami. Wśród nich jest także spółka Nexbike Polska, dotychczasowy operator zawieszonego pod koniec października systemu. Nextbike Trójmiasto twierdzi, że zwrócił już abonamenty części klientów.



Czy uda się uruchomić Mevo 2.0 już w 2020 r.

Trwający od przeszło dwóch tygodni dialog techniczny ma dać odpowiedź Obszarowi Metropolitalnemu na pytanie: jak ma wyglądać Mevo 2.0?

Czy będzie to system w pełni elektryczny? Konwencjonalny? A może mieszany? Jak wykorzystać rowery z I etapu (1224 sztuki)? Ile powinny kosztować abonamenty, a ile minuta jazdy poza nimi?

Zadanie nie jest łatwe, bo pytania można mnożyć, a urzędnicy we współpracy z potencjalnymi wykonawcami muszą w krótkim czasie wypracować rozwiązanie, które z jednej strony zapewni, że Mevo 2.0 będzie systemem sprawnym, niezawodnym i powszechnym, a z drugiej - rentownym dla nowego operatora.

- Będziemy rozmawiać m.in. o liczbie rowerów, ich rodzajach, sposobach wypożyczania, serwisowania i finansowania - wymienia Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego. - Potem przyjdzie czas na przygotowanie przetargu i wyłonienie nowego operatora. To w rozmowach z operatorami wyklaruje się także potencjalne rozszerzenie systemu. Dialog techniczny nie jest osobnym trybem postępowania, w wyniku którego zostanie dokonany wybór wykonawcy. Pozwoli natomiast na opracowanie dokumentacji przetargowej, która uwzględni obecnie dostępne na rynku rozwiązania i w największym zakresie będzie odpowiadać potrzebom mieszkańców metropolii.
  • Chętnym do przejęcia roweru Mevo jest m.in. GeoVelo, operator roweru miejskiego w Rybniku.
  • Inną z firm zainteresowanych współpracą z Obszarem Metropolitalnym jest Comdrev, twórca oprogramowania systemu roweru publicznego Filfri Bikes w Jastrzębiu Zdroju.
  • Freebike - to operator rowerów elektrycznych m.in. w Londynie.

12 chętnych na przejęcie Mevo



Do dialogu przystąpiło 12 firm. Wśród nich są w zasadzie wszyscy najwięksi operatorzy tzw. systemów sharingowych w Polsce i w Europie:
  • Comdrev (twórca oprogramowania systemu roweru publicznego Filfri Bikes),
  • Orange (ma w ofercie m.in. rowery elektryczne Kawasaki),
  • Arkus&Romet (producent m.in. rowerów miejskich),
  • Freebike (operator rowerów elektrycznych m.in. w Londynie),
  • Vooom Sp. z o.o. z partnerami Jeden ślad i innogy Polska
  • spółka T-mobile Polska,
  • gdańska spółka Royal Energy,
  • Spółdzielnia Socjalna Heca,
  • GeoVelo (operator roweru miejskiego w Rybniku),
  • Clear Channel (agencja reklamowa),
  • Green Electricity (operator platformy Blinkee.city).

Wśród nich jest także właściciel dotychczasowego operatora Mevo - spółka Nextbike Polska. Przypomnijmy, że po zawieszeniu systemu spółka NB Tricity złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości. Czy fakt, że Nexbike usiadł ponownie do stołu, by rozmawiać o Mevo 2.0, oznacza, że rozliczył się już z Obszarem z kar umownych?

- Połowa kary od NB Tricity za niezrealizowanie Mevo jest już na naszym koncie. Jest to 4,02 mln zł z gwarancji bankowej. Ponadto OMGGS ma jeszcze roszczenia wobec NB Tricity o zapłatę kar umownych, ponad kwotę gwarancji bankowej - wyjaśnia Alicja Mongird.

Wiele pytań o to, jak ma wyglądać Mevo 2.0



Wśród pytań, jakie padną, pojawią się m.in. te o sposób, w jaki nowy wykonawca uruchomi flotę rowerów będącą własnością Obszaru, jak będą w nich ładowane baterie, czy i kiedy oraz za ile powstaną stacje ładujące rowery, a także, czy nowy operator zamierza wykorzystać do zarządzania Mevo 2.0 system informatyczny będący już własnością Obszaru?

Wśród innych niewiadomych są też m.in.:

  • W jaki sposób nastąpi integracja systemu informatycznego będącego własnością zamawiającego z systemem operatora?
  • W jaki sposób operator włączy dodatkowe rowery do systemu roweru metropolitalnego?
  • Czy operator zamierza dokonać zmian w konstrukcji roweru będącego własnością zamawiającego?
  • W jakim czasie operator uruchomi 1224 rowery będące własnością zamawiającego?
  • Jakie normy/standardy spełniają poszczególne elementy roweru będące w ofercie operatora?
  • Na jakim elemencie roweru będzie umiejscowiony terminal umożliwiający dokonanie wypożyczenia?
  • Jaki sposób wypożyczania rowerów ze wspomaganiem elektrycznym może zaproponować operator?
  • W jaki sposób zapewniona zostanie kompatybilność 1224 rowerów i obecnego systemu IT z rozbudowaną częścią systemu roweru metropolitalnego?

W drugim bloku pojawią się pytania m.in o taryfę za wypożyczenie roweru, sposób i czas relokacji rowerów, a także sposoby na zapobieganie aktom wandalizmu. Obszar chce też wiedzieć, jaki powinien być minimalny zapas rowerów, by zapewnić wymaganą liczbę udostępnionych użytkownikom rowerów, a także, gdzie nowy operator przewiduje powstanie zaplecza technicznego, ile czasu potrzebuje na naprawę niesprawnego roweru oraz jakie ma on doświadczenie w zarządzaniu i eksploatacji rowerami z napędem elektrycznym. Pod uwagę ma być brana również możliwość włączenia do systemu kolejnych gmin.

Dialog potrwa co najmniej do drugiej połowy grudnia. Przetarg na wyłonienie nowego operatora planowany jest na pierwszą połowę roku. Ostrożnie szacuje się, że ponowne uruchomienie roweru metropolitalnego mogłoby nastąpić jeszcze w przyszłym roku.

Będą konsultacje społeczne



Dialog techniczny z potencjalnymi operatorami systemu nie będzie jedynym etapem przygotowania do przetargu. Jak zapewniają urzędnicy, ważny głos na temat tego, jak będzie wyglądać Mevo 2.0, będą mieli także mieszkańcy, aktywiści rowerowi i pozostałe osoby zainteresowane systemem roweru miejskiego.

- Na warsztatach dla mieszkańców będziemy zbierać opinie o systemie, a także pomysły i oczekiwania dotyczące systemu po wznowieniu. O szczegółach będziemy informować na naszej stronie i w mediach społecznościowych - dodaje Mongird.
Nextbike: część zobowiązań wobec użytkowników została spłacona

- Część użytkowników roweru Metropolitalnego Mevo, których wypowiedzenia zostały przeanalizowane i uwzględnione do 22 listopada 2019 r., otrzymała tego dnia zwrot środków z ich kont w systemie Mevo. Tego samego dnia do sądu został złożony wniosek o ogłoszenie upadłości spółki NB Tricity. Oznacza to, że dalsze zobowiązania tej spółki będą rozpatrywane i regulowane w odpowiedniej procedurze, zgodnie z przepisami prawa upadłościowego - poinformowała we wtorek spółka Nextbike Polska.
W komunikacie mowa jest też o tym, że zwrócone zostały środki z kont klientów, których wartość w dniu wypowiedzenia umowy przekraczała saldo 0 zł. Decyzje w sprawie kolejnych wypowiedzeń umowy i zwrotu środków będą podejmowane w postępowaniu upadłościowym, tak jak w odniesieniu do wszystkich innych zobowiązań spółki NB Tricity. Czy to oznacza, że wszyscy klienci odzyskają swoje pieniądze? Przypomnijmy, że kapitał zakładowy NB Tricity wynosi minimalne 5 tys. zł, więc z prawnego punktu widzenia może być to trudne do zrealizowania.

Jak tłumaczy Nextbike, decyzja o ogłoszeniu upadłości NB Tricity była konsekwencją braku zgody OMGGS na zaproponowane postępowanie restrukturyzacyjne - pomimo zgody pozostałych wierzycieli - oraz ostatecznie odstąpieniem przez OMGGS od umowy dostaw i obsługi projektu Mevo. OMGGS wypowiedział umowę NB Tricity 28 października 2019 roku.

- Nextbike Polska nie był stroną umowy w sprawie zamówienia publicznego, której przedmiotem było "Świadczenie polegające na dostawie, uruchomieniu oraz zarządzaniu i kompleksowej eksploatacji systemu roweru metropolitalnego OMGGS". Nie jest więc zasadne kierowanie do Nextbike Polska przez Zamawiającego jakichkolwiek roszczeń w oparciu o zapisy powyższej umowy. Nextbike Polska udostępnił NB Tricity, jako wykonawcy umowy, zasoby w obszarze tzw. zdolności zawodowej w postaci doświadczenia zdobytego podczas realizowanego wcześniej zamówienia publicznego oraz w zakresie zdolności finansowej i ekonomicznej. Nie ponosi solidarnej odpowiedzialności względem NB Tricity w zakresie umowy z OMGGS - czytamy w oświadczeniu.

Opinie (244) ponad 10 zablokowanych

  • nie zgadzam się ze stanowiskiem Nextbike Polska SA

    Nextbike Polska udostępnił NB Tricity, jako wykonawcy umowy, zasoby w obszarze tzw. zdolności zawodowej w postaci doświadczenia zdobytego podczas realizowanego wcześniej zamówienia publicznego oraz w zakresie zdolności finansowej i ekonomicznej, a tym samym musiał złożyć zobowiązanie do uczestniczenia w realizacji przedmiotu zamówienia jako podwykonawca w zakresie w jakim udostępnił swoje zasoby. Odpowiada więc solidarnie za zobowiązania NB Tricity jako wykonawcy - art. 22a ust. 5 ustawy prawo zamówień publicznych.

    • 1 0

  • najlepiej wybrac firme z kapitalem 5000 pln (2)

    to napewno sie uda tak jak sie i udalo dotychczas ;)

    • 32 1

    • To nie ma nic do rzeczy (1)

      Kapitał zakładowy to nie jest majątek spółki. To był kapitał, jaki wnieśli wspólnicy (lub akcjonariusze) w momencie zakładania spółki. Potem spółka nim zwyczajnie obraca.
      Tylko gwarancje bankowe zabezpieczają kontrahentów w pełni - nawet majątek jest czymś dość efemerycznym, w sumie to nie do końca wiadomo ile jest warty.

      • 1 12

      • Chcesz powiedzieć, że nie ma znaczenia czy właściciel wkłada w biznes 5 tys. czy 5 mln zł?

        • 2 0

  • (1)

    "Filfri Bikes" przepięknej urody potworek językowy...

    • 13 3

    • takie fifarafa bikes

      • 1 0

  • bajery,rowery (2)

    Jak ja organizowałem flotę rowerową na potrzeby gości hotelowych to ci biznesmeni co tak się grzeją do pieniędzy byli jeszcze w przedszkolu. To nie ma racji bytu z polską mentalnością. Jak tu gościu na forum daje gratis rady jakie mają być rowery to mi przypominają się te czasy. Nie ma takich rowerów aby wytrzymały w publicznym użytkowaniu. Jak ktoś chce jezdzić rowerem to za 500+ niech wezmie na raty i będzie go miał 20 lat. W innym przypadku taki rower wytrzymuje 1 kurs. Chyba że chodzi o te dialogi techniczne, przetargi, reklamy, dotacje i na koniec kary za brak realizacji zamówień bo brak sprawnych rowerów. Bawić się można na różne sposoby.

    • 22 3

    • (1)

      Najgorsze jest to, że nawet nie zdajesz sobie sprawy z tego, jaki ty głupi jesteś.

      • 2 14

      • Moze I jest glupi, ale nadal 100 razy madrzejszy od ciebie.

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Byłoby miło, jakby wróciło (14)

    Świetnie, jeśli by się udało. To super sprawa dla mieszkańców i turystów. Może przy okazji uda się wyrugować z rynku te cholerne hulajnogi, które są porzucane przez użytkowników gdzie tylko się da. Ma środku chodnika, Bulwaru Nadmorskiego i w dziesiątkach innych miejsc. Wyzwanie operatora h... daje. Kilka razy blinkee (hulajnogi i skutery) stały centralnie na wjeździe na posesję czy na chodniku uniemożliwiając przejście czy przejazd wozkiem, a uprzątnięcie ich przez serwis zabierał ok. 36 h. Paranoja.

    • 78 28

    • Może jeszcze przy okazji dało by się wyegzekwować na użytkownikach Mevo przestrzeganie przepisów. Ciągle tylko chodnikami i chodnikami. Zwariować można próbując przejść w niektórych miejscach.

      • 1 0

    • heh (6)

      póki co to hulajnogi zaorały rynek rowerów aż piszczy. Nie wiem czy nadal jest sens pakować się w rowery. Hulajnogi są tańsze i tyle.

      • 6 4

      • (2)

        oczywiście,że są lepsze. Lżejsze, tańsze, bardziej wygodne. W razie rozładowania baterii nie ma takiego problemu jak w rowerze elektrycznym.

        • 0 5

        • oho, widzę Pan Teoretyk

          wsiadłbyś kiedyś na elektryka i na hulajnogę, to byś poczuł różnicę :)

          • 1 0

        • tańsze?

          tańsze? jak to wyliczyłeś?

          • 2 0

      • Miszewskiego - Metropolia, 5min postoju żeby zgarnąć jedzenie - Miszewskiego

        Koszt? 17pln. Do tego plomby wypadają na tych malutkich kółkach...
        To ja jednak wolę Mevo...

        • 8 0

      • Bądźmy poważni.

        Nie twierdzę, że nie zaorały rynku, ani tym bardziej, że nie mają zalet czy przewag na rowerami, ale jest z nimi duży problem właśnie z uwagi na totalną beztroskę użytkowników porzucających pojazdy w dowolnych miejscach i kompletny brak zainteresowania tematem operatora. Nie wierzę, że ich widok na środku chodnika i innych dziwnych miejscach nie irytuje Cię. Z rowerami była ta zaleta, że musiały zostać zaparkowane w wyznaczonych do tego miejscach i nie było tego całego bałaganu.

        • 2 0

      • I wygodniejsze

        Nie trzeba pedałować, i tyłek nie drętwieje na siodełku.
        Dużo zalet

        • 2 3

    • Gdynia sobie całkiem nieźle radzi z hulajnogami

      wystarczyło przez kilka tygodni zbierać źle zaparkowane pojazdy z ulic i chodników.

      • 0 0

    • można usunąc na koszt własciciela, zlecając np wywózke na szadółki. (2)

      • 6 4

      • Cztery pachołki i taśma ostrzegawcza.

        Robimy dookoła hulajnogi prostokąt 2x4m, wtedy zajmuje tyle miejsca, co samochód, a jak wiadomo, samochód na chodniku to nie problem.

        • 3 0

      • Ja bym wysyłał kurierem w Bieszczady

        A jeśliby w ciągu 3 dni nie odebrali stamtąd, to złomować na koszt właściciela

        • 6 3

    • niech nie wracaja z tym dziadostwem

      wreszcie mozna normalnie chodzic chodnikami, nie ma porzuconych rowerów

      • 1 1

    • a ja lubię i wolę hulajnogi i mają pozostać!

      • 0 3

  • Firma Erdol, weź się pan odp... (5)

    Jak można było z takim popytem uwalić ten projekt? A pani Cyniak już zwolniona czy jeszcze nie?

    • 96 10

    • Jak miasto narzuca cenę 10zł za miesiąc to co się dziwić, że był chaos

      • 0 2

    • po co te personalne wycieczki

      • 1 1

    • (2)

      Ona na jachtach wypoczywa

      • 9 2

      • ja tam wolę (1)

        w ciepłych krajach.
        co mi po leżeniu na jachcie.

        • 2 1

        • Dokładnie

          Choroby morskiej można się nabawić

          • 0 2

  • Ja (1)

    Dogadają się na kolejne wyciągnięcie kasy z naszych podatków.Dlaczego nie powołaja ekspertów do oceny technicznego aspektu takiego kontarktu.Dlaczego włodarze miasta Gdyni robią co mogą żeby wszytsko spaprać? Tak jak sypanie ścieżek teraz sola i tym ostrym żwirem.Już kolejny rok i kolejny rower bede niszczył przez głupotę tych ludzi.Zniechęcacie mnie do jazdy w zimę a i aż do wiosny gdyż ten piach leży później bardzo długo.W zeszlym roku wydalem 1800 zl na remont mojego roweru tylko przez brak wasz brak myślenia o innych brak doświadczenia w takich kwestiach i utrudnianie życia tym co nawet zimą nie chca uczestniczyć w waszym kolejnym cyrku zwanym korki drogowe Gdyni....

    • 1 2

    • Za 1800 to możesz kupić nowy rower.
      Jeżeli coś niszczysz to przez swoją głupotę.
      Ja na zimę złożyłem sobie tani rower bez przerzutek i nie muszę przezywać że tracę kasę.

      • 0 0

  • Nextbike znowu? (8)

    To żart?

    • 49 3

    • Dokładnie. Na starcie powinni ich odrzucić! (3)

      • 15 2

      • Nie sądzę, żeby mogli (2)

        Prawo jest prawo.

        • 2 1

        • Nextbike (1)

          Poza tym Nextbike ma 70% rynku w Polsce i ogromne doświadczenie. Także to negatywne w postaci położenia spółki w Trójmieście.
          Kogo proponujesz w zamian? Nawet duże firmy działające na rynku UE, bez doświadczenia w Polsce, nie dają gwarancji że system będzie lepiej działać. A pozostałe firmy obecne w Posce są relatywnie małe. Choć ja np. nie miałem większych zastrzeżeń do Roovee/Orange tyle żę ich największy system to Olsztyn na 200 rowerów.

          • 1 3

          • Jesli przyjdzie do ciebie majster klasc kafle w lazience i zawali robote dokumentnie to bedziesz go bral jeszcze raz do kafli w kuchni, bo ma doswiadczenie? Nie zartuj. Swoja droga Nextbike nie ma za grosz honoru, ze znow startuje do Mevo, jesli wygraja to chyba trzeba bedzie wzywac CBA.

            • 2 0

    • Taa.. (1)

      Nextbike Tricity to nie to co Nextbike Polska..
      Za długi nie odpowiadają, ale doświadczenie swoje mogli przekazać spółce krzak z kapitałem 5tys
      I tak się robi wałki w majestacie prawa!

      • 13 2

      • nie wałek a biznesowa wtopa

        To nie wałki tylko sposób na zabezpieczenie ryzykownej działalności, żeby nie położyć całej firmy. Niestety bez dokapitalizowania i tak Nextibke Polska by padł. Na MEVO wiec interesu nie zrobili.

        • 0 0

    • Nextbike Polska został dokapitalizowany przez Niemców

      za około 10 baniek przejęli kontrolny pakiet akcji, widocznie chcą utrzymać polski rynek, zobaczymy, co pokażą, bo na razie to firma ma same problemy.

      • 3 2

    • A kuku, to znowu my!

      I co nam zrobicie hie hie :P

      • 8 1

  • Ja też jestem chętnych na przejęcie Mevo.

    Czy może ktoś podać mi urzędnika gdańskiego do którego mam przyjść z kopertą aby to załatwić? Bardzo proszę. Naprawdę chcę i obiecam za to wszystko co chcecie.

    • 2 0

  • Tylko duża firma pokroju T-mobile albo Orange

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

W jakiej placówce muzealnej znajduje się obraz "Morze" Michała Gorstkina Wywiórskiego?

 

Najczęściej czytane