• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jakich miejsc w teatrze unikać? Przegląd miejsc z ograniczoną widocznością

Łukasz Rudziński
14 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
W Teatrze Szekspirowskim często zmieniany jest układ sceny i widowni, dlatego warto przed zakupem biletów zorientować się czy wybrane przez nas miejsca należą do komfortowych. Najwięcej kłopotu widzowie mają przy klasycznym układzie sceny pudełkowej, gdy obserwacja wydarzeń z miejsc na galeriach bocznych może być bardzo uciążliwa. W Teatrze Szekspirowskim często zmieniany jest układ sceny i widowni, dlatego warto przed zakupem biletów zorientować się czy wybrane przez nas miejsca należą do komfortowych. Najwięcej kłopotu widzowie mają przy klasycznym układzie sceny pudełkowej, gdy obserwacja wydarzeń z miejsc na galeriach bocznych może być bardzo uciążliwa.

Wyjście do teatru wielu osobom kojarzy się z małym świętem. Czasem wymaga specjalnych przygotowań, dogrania terminu z dużym wyprzedzeniem, "pożyczenia" dzieci rodzinie. Na koniec pozostaje delektowanie się spektaklem. Są jednak sytuacje, gdy jest to mocno utrudnione. Przybliżamy miejsca, z których widoczność w trójmiejskich teatrach jest ograniczona.



Czy zdarzyło ci się kupić bilety do teatru na miejsca o ograniczonej widoczności?

Gdański Teatr Szekspirowski
Do miejsc ograniczonego komfortu należą galerie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, szczególnie te na III poziomie umieszczone po prawej i lewej stronie. Jednak każdy widz zostanie o tym poinformowany w kasie przy zakupie biletów, także podczas zakupów on-line miejsca na galeriach oznaczone są jako miejsca z ograniczoną widocznością. Różnice te podkreślono w cenach biletów - bilety na galerie poziomu II i III są tańsze niż bilety na dole, zaś galerie boczne kosztują zdecydowanie mniej niż miejsca na wprost sceny.

- Widzowie nauczyli się już, że układ sceny i widowni w naszym teatrze często się zmienia. Dlatego przed zakupem biletów przeważnie pytają nas o widoczność z danego miejsca. W przypadku miejsc z ograniczoną widocznością, jak te w galeriach bocznych II i II poziomu, nie sprzedajemy konkretnej miejscówki i zalecamy indywidualny wybór najlepszego z dostępnych miejsc. Dlatego też ich ilość w sprzedaży jest ograniczona. Chcemy by każdy, kto do nas przychodzi, miał satysfakcję, dlatego wybór miejsca o nieco niższym komforcie jest mniej odczuwalny dla portfela. Zawsze przy zakupie biletu na poziom II czy III galerii, widz uzyska w naszej kasie informację, że komfort oglądania może być niższy od tego na parterze, zaś w przypadku miejsc bocznych, wydarzenie oglądać będzie trzeba pod pewnym kątem - mówi Magdalena Hajdysz z Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
Teatr Muzyczny w Gdyni
W Teatrze Muzycznym po rozbudowie, teatr posiada aż 1070 miejsc na widowni Dużej Sceny. Jednak umiejscowienie drugiego balkonu i wynikająca z gabarytów budynku jego odległość od sceny oznacza, że komfortowo obejrzą tam spektakle tylko osoby z doskonałym wzrokiem. Niektórych detali nie sposób dostrzec, podobnie jak wejść i zejść aktorów z głębi sceny.

- W założeniach funduszy unijnych, z których korzystaliśmy przy rozbudowie teatru, priorytetem jest dostępność dla mieszkańców i stąd obecność II balkonu. Oczywiście, ma on gorszą widoczność niż miejsca na parterze, w lożach czy na I balkonie, ale ma to również odzwierciedlenie w cenie biletu. To, na jakie miejsce widz się decyduje, to jego prawo wyboru. W przypadku, gdy bardzo odległe miejsca wybierają osoby starsze, uprzedzamy, że scena jest daleko i widoczność może być mniejsza.

Zdajemy sobie też sprawę z tego, że okno sceny ma określoną wielkość i w odróżnieniu od widowni, nie uległo przebudowie. Dlatego nasz konsultant programowy, Bernard Szyc, już na początku prób ustala z reżyserem kwestie lokalizacji scenografii i kluczowych scen w centralnej i przedniej części sceny, a potem w toku prób sprawdza widoczność z ostatnich rzędów. Na przykład musical "Grease" właśnie z tego względu po otwarciu Dużej Sceny został nieznacznie "przeniesiony" do przodu - wyjaśnia Aleksandra Borowiak z Teatru Muzycznego w Gdyni.

Teatr Muzycznym w Gdyni zaprojektowany jest tak, by widzowie mogli w komfortowych warunkach podziwiać spektakle z każdego miejsca. Jednak na drugim balkonie perspektywa jest ograniczona przez nieprzebudowane okno sceny i bardzo dużą odległość od artystów. Teatr Muzycznym w Gdyni zaprojektowany jest tak, by widzowie mogli w komfortowych warunkach podziwiać spektakle z każdego miejsca. Jednak na drugim balkonie perspektywa jest ograniczona przez nieprzebudowane okno sceny i bardzo dużą odległość od artystów.
Teatr Wybrzeże
W tym niezbyt chlubnym zestawieniu wysokie miejsce zajmuje też Teatr Wybrzeże. Z najmniej przyjaznym widzom balkonem, który jest umieszczony bardzo wysoko, gdzie dodatkowo pole widzenia wyraźnie ogranicza barierka. Jeszcze gorzej jest z miejscami na galeriach teatru - te jednak z powodu niewielkiej widoczności w przeważającej części pozostają puste niezależnie od zapełnienia widowni.

- Skrajne osiem miejsc prawej i lewej galerii oraz umiejscowione tuż przy scenie okrągłe loże są całkowicie wyłączone ze sprzedaży. Decyzja o tym, czy sprzedajmy pozostałych sześć miejsc na obu galeriach, zależy od specyfiki spektaklu. Wspólnie z reżyserem sprawdzamy podczas prób generalnych widoczność z tych miejsc oraz balkonu i na podstawie tych obserwacji podejmujemy decyzję o sprzedaży lub rezygnacji z tych miejsc. Do sprzedaży w niższych cenach przeznaczany tylko środkowy balkon z zaznaczeniem, podobnie jak w przypadku obu galerii, że są to miejsca z ograniczoną widocznością - mówi Marcin Trzeciakowski z Teatru Wybrzeże.
Gdański Teatr Miniatura
Newralgicznym punktem Gdańskiego Teatru Miniatura również są balkony, szczególnie ostatnie jego rzędy, skąd nie widać głębi sceny. Właśnie dlatego miejsca na balkonie są tańsze niż te na parterze.

- Zazwyczaj staramy się ograniczać sprzedaż balkonu do trzech rzędów, zdając sobie sprawę, że widoczność z nich jest gorsza. Ostatni rząd sprzedajemy tylko osobom bardzo do tego zdeterminowanym. Jeśli spektakl rozgrywa się na proscenium to nie ma większego kłopotu, jednak gdy gramy w horyzoncie, trzeba liczyć się z mniejszą widocznością. Zdając sobie sprawę z tego, że nasi widzowie często są niewielkiego wzrostu, dla dzieci siedzących na balkonie mamy przygotowane poduszki dostępne w szatni teatru - komentuje Agnieszka Kochanowska z Teatru Miniatura.
Teatr Wybrzeże posiada ograniczające widoczność barierki na balkonie. Miejsca boczne na balkonie i skrajne osiem miejsc na galeriach bocznych zostało wyłączonych ze sprzedaży. Teatr Wybrzeże posiada ograniczające widoczność barierki na balkonie. Miejsca boczne na balkonie i skrajne osiem miejsc na galeriach bocznych zostało wyłączonych ze sprzedaży.
Opera Bałtycka w Gdańsku
Z kolei w Operze Bałtyckiej bardzo dobra widoczność czeka nas na parterze budynku. W sprzedaży są też miejsca na balkonie. Na parterze są też mało komfortowe miejsca boczne, jednak niedostępne w dystrybucji biletów.

- Miejsca boczne są miejscami technicznymi dla personelu teatru. Nie są one ujęte w planie sprzedaży widowni. Sprzedaż miejsc na balkonie ustalana jest indywidualnie w zależności od spektaklu. Decyzja o dopuszczeniu balkonu do sprzedaży podejmowana jest biorąc pod uwagę charakter inscenizacji. I tak np. w "Eugeniuszu Onieginie" chór śpiewa na balkonie, więc miejsca te są wyłączone ze sprzedaży. Jeżeli sprzedajemy miejsca na balkonie, pojawiają się one od momentu uruchomienia sprzedaży biletów na dany tytuł - przyznaje Olimpia Schneider z Opery Bałtyckiej.
Teatr Miejski w Gdyni
Główna scena Teatru Miejskiego w Gdyni niedawno przeszła remont, dzięki któremu poprawił się komfort oglądania spektakli także na balkonie. Widzowie tego jednak nie będą mieli okazji sprawdzić.

- Miejsca na balkonie przeznaczone są dla ekipy technicznej i nigdy ich nie sprzedajemy. Korzysta z nich dyrektor lub pracownicy teatru - potwierdza Marzena Szymik-Mackiewicz z Teatru Miejskiego.

Miejsca

Opinie (43) 3 zablokowane

  • O ja naiwna! (1)

    myślałam że teatr ma służyć widzowi. Co mi po spektaklu, gdzie nie widzę i nie słyszę...

    • 11 0

    • Ważne

      Niczego widzieć ani słyszeć nie musisz, ważne by zająć miejsce i odsiedzieć. Ktoś musi wyrobić te 95% oglądalności, bo inaczej teatr nie dostanie dotacji.

      • 6 1

  • Ten czarny bunkier powinni zburzyć!

    Pomnik chorych wymysłów pana profesora od Szekspira.

    • 20 0

  • Po co tam w ogóle chodzić jak nic ciekawego nie grają?! Bez sensu budynek się marnuje.

    • 5 4

  • Teatr Muzyczny tylko dla krótkonogich (1)

    "Teatr Muzycznym w Gdyni zaprojektowany jest tak, by widzowie mogli w komfortowych warunkach podziwiać spektakle z każdego miejsca. "
    Osoby o niskim wzroście rzeczywiście mogą się czuć komfortowo. Mój mąż ma ok 183 - przecięty wzrost jak na faceta, gdyby nie fakt że siedział z brzegu, nie był by w stanie wcisnąć gdzie nóg. Odległości między fotelem a sąsiada z przodu są idealne, ale tylko dla krótkonogich. Płacąc 120zł za bilet człowiek jednak wymaga minimum komfortu

    • 13 2

    • rzeczywiście jestem niewysoka

      i każde miejsce jest dla mnie komfortowe w Teatrze Muzycznym.
      Ostatnio miałam miejsce w 1-szym rzędzie na balkonie, tam jest przejście ok. 1 m. Tam zabieraj swojego długonogiego męża. Co prawda za bilety zapłaciłam po 190 zł a nie 120, może to jednak zależy od spektaklu a nie od miejsca.
      I oczywiście żadna barierka nie zasłaniała mi sceny.

      • 0 1

  • Gigantomania (2)

    Po co budować / modernizować obiekt z tak dużą ilością miejsc, jeżeli nie nadają się one dla widzów. Przecież stworzenie każdego dodatkowego miejsca, to jakiś koszt.

    • 5 2

    • .. (1)

      jako architekt się zgadzam, jako widz polemizowałabym. Polska Polską, tutaj teatr jeszcze nie jest tak drogi, szczególnie dla studentów. Ale jakikolwiek spektakl w Londynie to wydatek ponad 200zł. Mało tego, ciężko w ogóle dostac bilety. I właśnie miejsca restricted view albo stojące są możliwością dla osób które nie chcą wydać majątku na bilet, albo które decydują się na ostatnią chwilę. Dobrze, że taka możliwość jest,

      • 2 0

      • Zarobki sa tam wieksze, a poza tym, jesli bilet kosztuje 200 zł, a i tak wszystkie sa wyprzedanae to znaczy, ze nie ma sensu wprowadzac tam tanszych rozwiazan. A wiec [owyzsze zestawienie jest bez sensu. Ja pracuje w teatrze, i niestety rzadko chodze na spektakle kolegów w innych teatrach w moim miescie, poniewaz mnie nie stac. Musze zawsze prosic, aby zoprganizowali mi wejsciówke darmowa, alo wprowadzili bocznymi drzwiami. Dlatego uwazam, ze powinny zostac przywrócone znizki dla pracowników kultury, albo podwyzyc nam pensje dwu lub trzy krotnie, bo na razie zarabiamy mniej niz sprataczka.

        • 0 0

  • W Teatrze Wybrzeże nie chodzi tylko o to czy coś widać .

    Na " Marii Stuart " siedziałem w pierwszym rzędzie balkonu i nie słychać było tekstu . Po prostu chodzą sobie po scenie jakby nie było wcale widowni i mruczą coś pod nosem jak we współczesnych serialach . Widzowie obok mnie również niewiele "załapali tekstu" . Tak więc upadek ,upadek poziomu .

    • 5 4

  • Ergo arena ma barierki na wysokosci wzroku i nie informuje o tym przy kupnie biletu. (1)

    Ergo arena to nowoczesny obiekt i jakos nikt nie pomyslal o widzach.Otoz problem w tym ,ze ktos zaprojektowal barierki na wysokosci wzroku i sprzedaja bilety za pelna cene.Po co ktos zaprojektowal przejscie przed pierwszymi rzedami?Chyba tylko po to zeby nie bylo nic widac.Bylem na Wembley na balkonie i barierki sa duzo nizsze i jakos nie wypadl.

    • 3 0

    • Z barierkami to jest taki kłopot, ze ich wysokość jest narzucona przez ustawodawcę. Kilka miesięcy temu był w mojej firmie PIP i przechodząc schodami inspektor rzucil, ze barierki są o 10 cm za nisko. Przez 10 lat nikomu z nas to nie przeszkadzało, ale okazało się, ze faktycznie powinny być 10 cm wyżej. Tyle tylko, ze wtedy wg. Użytkowników nie będą takie wygodne, a wtedy kiedy decydowalismy o wysokości głównie skupiliśmy się na wygodzie. I bądź tu mądry...

      • 1 0

  • Teatr? Co to jest?

    • 1 1

  • Parteru...

    • 0 0

  • opera

    Kupiłem w operze najtańsze miejsce stojace na balkonie i sobie chwale bo lepiej widziałem i slyszalem niż z kilkakrotnie droższych miejsc siedzących ale będących dalej od sceny i tak dobrze mi się ogladalo ze wogóle zapomniałem że stoję.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

W oddziale Sztuki Dawnej można zobaczyć jedno z najważniejszych światowych dzieł sztuki. O jaki obraz chodzi?

 

Najczęściej czytane