• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

le sni

teatr tańca
kasy:
58 551-72-63 do 65
wystawia:
Stowarzyszenie A KuKu Sztuka
data premiery:
1 października 2010
w ramach wydarzenia:
Transvizualia 2010 Gdynia - 4. Międzynarodowy Festiwal Form Multimedialnych
10
1 ocena
le sni

zdaj się na niewyczerpane źródło podszeptu [André Breton]

multimedialny spektakl teatru tańca

Spektakl realizowany w ramach 4. Międzynarodowego Festiwalu Form Multimedialnych TRANSVIZUALIA .

Punktem wyjścia do stworzenia spektaklu jest zjawisko somnambulizmu*. le sni jest wariacją na temat historii ludzi cierpiących na tę przypadłość. Jest jednocześnie perspektywą dla opisu współczesności, zagubionych bohaterów codzienności, nieświadomych swoich własnych motywów.
Spektakl teatru tańca w nurcie site-specific zostanie wystawiony w sopockim sanatorium "Leśnik", w nieczynnym basenie zamienionym w salę inhalacyjną. Sanatoryjne wnętrze z teatralnym oświetleniem, które tyleż odsłania co zakrywa jego uroki, z wizualnym migotaniem obrazów, choreografią na cztery "śniące" tancerki, muzyką na wiolonczelę i elektronikę, zbudują oniryczną, senną atmosferę.
Site-specific art, czyli sztuka wykorzystująca specyfikę miejsca polegająca na tworzeniu pracy w konkretnej przestrzeni i z myślą o niej. Przestrzeń inhalatorium z przeniesionymi i zaaranżowanymi elementami natury i ułożonymi w sztuczny, nienaturalny sposób staje się przestrzenią nierealną. Sanatorium i przebywanie w nim, jest specyficznym miejscem i czasem w sensie fizycznym jak i psychicznym, jest czasem pewnego zawieszenia, rekonwalescencji, "ujęcia życia w nawias". Za ciągiem inspiracji i skojarzeń na linii miejsce-temat podąża myśl o podobieństwie tych dwóch stanów: przebywania w sanatorium i lunatykowania oraz o remedium jakim jest leczenie procesu oddychania.

*Somnambulizm (lunatyzm) to naukowy fenomen, którego nie udało się dotąd wyjaśnić, bo nie ma w pełni skutecznej metody leczenia jej. Niedawne badania wykazały, że osoby, u których występuje somnambulizm, często cierpią także na różnego rodzaju, czasem subtelne, zaburzenia oddychania w czasie snu. Charakterystyczną cechą u somnambulików są hiperaktywne fale delta, a to oznacza sen nadmiernie, patologicznie wręcz głęboki. Na sennowłóctwo cierpi podobno aż 2,5% ludzi na świecie, dla których codzienny spacer podczas snu to nic nadzwyczajnego. 25% z nich może wyrządzić sobie krzywdę niebezpiecznymi narzędziami czy też ostrymi krawędziami przedmiotów. Część z nich potrafi wychodzić za okno i spacerować po parapecie, inni wsiadają do samochodu próbując odjechać. 
(www.wikipedia.pl)

Reżyseria i choreografia: Magda Jędra i Anna Steller (Good Girl Killer)
Występują: Magda Jędra, Tatiana Kamieniecka, Ramona Nagabczyńska, Anna Steller
Muzyka: Rafał Dętkoś, Karolina Rec
Obraz: Patrycja Orzechowska
Światła: Michał Kołodziej
Kostiumy: Julia Porańska
Produkcja: Emilia Orzechowska

Wstęp: bilety w cenie 10 zł do nabycia przed spektaklem + karnety na całość Festiwalu Transvizualia 010

Miejsce: Sanatorium Uzdrowiskowe LEŚNIK | inhalatorium solankowe
Sopot, ul. 23 Marca 105 (dojazd autobusem linii 143)

Producent: Stowarzyszenie A KuKu Sztuka, Festiwal Transvizualia
Główni Partnerzy: Miasto Sopot, Uzdrowisko Sopot
Sponsor: Ziaja
Partnerzy: Klub Winda, Gdańska Galeria Miejska
Patroni Medialni: Portal Trojmiasto.pl, Exklusiv, Aktivist, Przekrój, Gazeta Wyborcza, gazeta.pl

Projekt zrealizowano przy wsparciu Urzędu Miasta Sopotu.
Projekt pod Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Sopotu Jacka Karnowskiego.
Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Artyści biorący udział w projekcie:

Magdalena Jędra - tancerka, choreograf, pedagog. W latach 1997-1999 tańczyła w Gdańskim Teatrze Tańca Melissy Monteros i Wojciecha Mochnieja, później współpracowała z Joe Alterem, Rafałem Dziemidokiem, Edytą Kozak, Leszkiem Bzdylem, Paulą Ross, Alexandrem Pepelyaewem, Anitą Wach, Anną Steller, Krzysztofem Leonem Dziemaszkiewiczem, Grupą Artystyczną Koncentrat oraz Teatrem im. W. Gombrowicza w Gdyni, Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku, Teatrem Wytwórnia w Warszawie, Teatrem Dada von Bzdulov, Teatrem Akademia Ruchu. W 2005 z Anną Steller, Grzegorzem Welizarowiczem i Zbigniewem Bieńkowskim powołuje do życia teatr Good Girl Killer. Występowała na Gdańskiej Korporacji Tańca, Bałtyckim Uniwersytecie Tańca, Międzynarodowym Festiwalu Tańca Współczesnego ciało_umysł, Dance Zone - Praga, Dance Preview w Utrechcie, Open'er Festival w Gdyni, MFT Malta w Poznaniu, la Batie w Genewie, 4+4 w Pradze oraz w Szwecji, Estonii, Niemczech, na Litwie, Wegrzech, w Kanadzie, Hiszpanii oraz Indonezji. W 2003 otrzymała stypendium Miasta Gdańska na realizację spektaklu "Konstrukcja symboliczna". W 2006 uczestniczyła w międzynarodowej wymianie choreografów "co-operacja" z Compagne 7273, Emanuele Vo Dinh i Albanem Richard w Gdańsku oraz Genewie, a w 2007 w Nationale Centre de la Danse w Paryżu. Uczestniczka coaching project z Michaelem Schumacherem/ real time composition (Stary Browar, Poznań 2007) oraz z Nigelem Charnockiem (Stary Browar, Poznań 2008). W 2009r. stypendystka Urzędu Miasta Gdańska oraz Urzędu Marszałkowskiego. Od 1999r. prowadzi warsztaty z techniki tańca współczesnego oraz improwizacji. Zajęcia mają stwarzać warunki do świadomej pracy z ciałem, rozwijania koordynacji i orientacji przestrzennej, odnajdywania indywidualnych jakości i możliwości ciała ze specjalnym naciskiem na dwa ważne elementy techniki tancerza: motoryki i ciężaru jego ciała.

Anna Steller - tancerka, performerka i choreograf. Na scenie tanecznej od 1994 roku. Od 1994 roku tańczy w Gdańskim Teatrze Dada von Bzdulow. Od 2003 roku jest aktorką i tancerką w Teatrze Patrz Mi Na Usta. Gościnnie występowała w Teatrze im. Gombrowicza w Gdyni i Teatrze Wybrzeże. W 2005 roku założyła zespół Good Girl Killer. Na swoim koncie grupa ma 4 premiery które prezentowane były na wielu festiwalach w Polsce i za granicą m.in.: Międzynarodowy Festiwal Tetaralny "Malta", "Body-Mind" Warszawa, "Heineken Open'er" w Gdyni, "Four Days" w Pradze. W 2003 roku otrzymała prestiżowe stypendium Dance Web na festiwalu Tańca Impulstanz w Wiedniu. Jest lauretaką Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców za spektakl "Good Girl Killer". Jest stypendystką grantów przyznawanych przez Urząd Miasta Gdańska i Urząd Marszałkowski. Od wielu lat bierze udział w tanecznych i tearalnych warsztatch oraz projektach międzynarodowych. m.in.: z teatrem 7273 z Genewy, Mariolą Brillowską (Hamburg), "Happy" Nigela Charnocka (2009), "Osez" Quebec, Kanada (2009). Od 2002 roku prowadzi warsztaty z zakresu tańca wspłczesnego i improwizacji.

Tatiana Kamieniecka - tancerka, absolwentka Szkoły Muzycznej I stopnia w Gdańsku, studentka Pedagogiki na Uniwersytecie w Gdańsku. W latach 2007-08 studiowała na Wydziale Teatru Tańca w PWST w Krakowie. Swoją edukację taneczną rozpoczęła w 2003r. przy teatrze Dada von Bzdülöw i przez lata wielokrotnie uczestniczyła w międzynarodowych warsztatach. Brała udział w projekcie "Return to the Garden" w londyńskiej szkole The Place pod opieką Akane Kobo (2006) oraz w projekcie audio-wizualnym autorstwa Doroty Walentynowicz "s_(0,0)" (2008). W lipcu 2009 debiutowała na profesjonalnej scenie w spektaklu "Czerwona Trawa" teatru Dada von Bzdülöw. Obecnie wraz z Lena Majewską koordynuje interdyscyplinarno-taneczny projekt "Parallel" na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i prowadzi warsztaty ze Sztuk Walk i Samoobrony dla dzieci z Dolnego Miasta.

Ramona Nagabczyńska - pracuje jako tancerka, choreograf i performer w Londynie (gdzie dotąd mieszkała) i od niedawna także - w Polsce. Edukację taneczną rozpoczęła w Warszawskiej Szkole Baletowej. Następnie kontynuowała naukę w kierunku tańca współczesnego w Hochschule fur Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie pod kierownictwem Dietera Heitkampa i członków The Forsythe Company. Rok później przeniosła się do Londynu gdzie uczęszczała do London Contemporary Dance School. W sezonie 2005/2006 pracowała w Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu. Po powrocie do Londynu rozpoczęła współpracę m.in. z Codigo Dance Project, Darkin Ensemble, Clod Ensemble, Tom Dale Company i 30 Bird. Od 2008 roku jest członkiem kolektywu Universal Law of Impermanence (U/LOI) założonego przez Kaję Kołodziejczyk związaną dotąd z brukselskim zespołem Rosas. Proces twórczy ich spektaklu "Brith Out" odbył się m.in. w Starym Browarze w Marcu 2008 w ramach projektu "Resonance", a premierę miał w warszawskim CSW w ramach Festiwalu ROZDROŻE 2008.

Rec&Abstrakt to duet Karolina Rec (wiolonczela), absolwentka Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku i Rafał Dętkoś (elektronika), absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Połączenie klasycznego brzmienia strun ze współczesnym instrumentem jakim jest komputer. Wiolonczela, której rola została zredukowana głównie do interpretacji "historycznej", w połączeniu z elektroniką to nie tylko zjawisko interesujące sonorystycznie. Takie zestawienie potraktować można również jako próbę nowego podejścia do kameralistyki, której założeniem jest partnerstwo w tworzeniu homogenicznego współbrzmienia. Efekt tego połączenia stanowi harmoniczna forma, której wszystkie elementy są nierzadko w opozycji względem siebie.

Recenzja Trojmiasto.pl

Przeczytaj także

Opinie

Pod patronatem

Nadchodzące premiery