• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy plany artystyczne Teatru Szekspirowskiego

Łukasz Rudziński
3 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Tydzień Flamandzki 14 marca zainauguruje "This is theatre like it was to be expected and forseseen" Troubleyn/Jan Fabre Theatre w reż. Jana Fabre'a. Spektakl zakłada przemieszczanie się widzów i potrwa aż 8 godzin. Tydzień Flamandzki 14 marca zainauguruje "This is theatre like it was to be expected and forseseen" Troubleyn/Jan Fabre Theatre w reż. Jana Fabre'a. Spektakl zakłada przemieszczanie się widzów i potrwa aż 8 godzin.

W lutym Teatr Szekspirowski proponuje głównie koncerty muzyczne. Jednak już w marcu czekają nas bardzo atrakcyjne wydarzenia teatralne. Co się wydarzy w Teatrze Szekspirowskim w najbliższych miesiącach?



Luty upłynie w GTS pod znakiem muzyki. Wystąpią m.in. Iza Lach (13.02), Wojtek Mazolewski Quintet (14.02), Fisz Emade Tworzywo (21.02), Olivier Heim, Enchanted Hunters, Michał Biela, Resina (27.02) i Tadeusz Sławek z zespołem (28.02). Warto zarezerwować czas 23 lutego (godz. 17:30). Wtedy premierę będzie miał film dokumentalny "Zwięzła Kronika Czasu" w reżyserii Andrzeja Wajdy, realizowany podczas otwarcia Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, którego tematem, poza otwarciem teatru jest sam budynek GTS. W nagraniach udział wzięli obecni podczas otwarcia aktorzy Teatru Globe z Londynu oraz Krzysztof Gordon z Teatru Wybrzeże.

W marcu fani muzyki zajrzą do GTS dla Wasilewski Trio i Joakim Milder (1.03), duetu Gaba Kulka i Julia Marcell (8.03) oraz Meli Koteluk (28.03).

"The power of theatrical madness" Troubleyn Jan Fabre Theatre to druga propozycja Tygodnia Flamandzkiego. Trwające 4,5 godziny przedstawienie pokazane zostanie 16 marca. "The power of theatrical madness" Troubleyn Jan Fabre Theatre to druga propozycja Tygodnia Flamandzkiego. Trwające 4,5 godziny przedstawienie pokazane zostanie 16 marca.
Największym wydarzeniem pierwszej połowy roku będzie Tydzień Flamandzki, który w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim potrwa od 14 do 21 marca. W tym czasie obejrzymy trzy spektakle - produkcje wybitnych europejskich reżyserów Jana Fabre'a i Luca Percevala. Ten pierwszy przedstawi dwa przedstawienia. Na otwarcie Tygodnia Flamandzkiego belgijski reżyser Jan Fabre wraz ze swoim autorskim Troubleyn/Jan Fabre Theatre zaprezentuje "This is theatre like it was to be expected and forseseen" - spektakl, który po 30 latach od swojej premiery (1982) został wznowiony i wystawiony w Wiedniu (2012) pokazany zostanie 14 marca. Z kolei 16 marca podziwiać będzie można zrekonstruowany i wystawiony także w 2012 roku, czyli po 28 latach od premiery w 1984 roku "The power of theatrical madness".

- To wyjątkowe przedstawienia, które możemy pokazać tylko raz z prozaicznych względów - są niezwykle wyczerpujące dla aktorów Troubleyn Theatre. "This is theatre like..." trwa 8 godzin, a "The power of theatrical madness" 4,5 godziny. Formuła pierwszego z tych spektakli zakłada "migracje" publiczności - w jego trakcie można będzie w miarę swobodnie wejść lub wyjść. W historii tego przedstawienia, łącznie z jego pierwotną wersją z 1982 roku, jeden raz zdarzyło się, że przez cały czas trwania prawie cała widownia pozostała na swoich miejscach. Warto dodać, że nie tylko czas jest w tych spektaklach rzeczywisty. Również w pracy fizycznej czy w scenach przemocy aktorzy się nie oszczędzają. To teatr ekstremalnych emocji - mówi Magdalena Hajdysz z Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

Pod koniec marca (25.03) do Teatru Szekspirowskiego zawita Krakowski Teatr Scena STU, który przywiezie tryptyk "Wędrowanie", składający się z trzech części: "Wesela", "Wyzwolenia", "Akropolis" - sztuk Stanisława Wyspiańskiego wyreżyserowanych przez Krzysztofa Jasińskiego. Pod koniec marca (25.03) do Teatru Szekspirowskiego zawita Krakowski Teatr Scena STU, który przywiezie tryptyk "Wędrowanie", składający się z trzech części: "Wesela", "Wyzwolenia", "Akropolis" - sztuk Stanisława Wyspiańskiego wyreżyserowanych przez Krzysztofa Jasińskiego.
Przegląd Teatru Flamandzkiego zakończy zaś pokazywany dwukrotnie (20 i 21 marca) najnowszy spektakl Luca Percevala "FRONT - Nothing New on the Western Front", przygotowany w Thalia Theater z Hamburga (premiera 2014 rok). Oprócz nich odbędą się koncerty Osamy Abdulrasol i Zefiro Torna z Frankiem Vaganée. Tygodniowi Flamandzkiemu będzie towarzyszyła konferencja naukowa.

Jeszcze w marcu (25.03) swoje przedstawienia zaprezentuje Krakowski Teatr Scena STU, która zaprezentuje swój tryptyk "Wędrowanie", składający się z trzech części: "Wyzwolenie", "Wesele" i "Akropolis" Stanisława Wyspiańskiego. Z kolei w połowie kwietnia Teatr Szekspirowski przybliży spektakle warszawskiego Teatru Soho, prowadzonego przez Igora Gorzkowskiego (reżysera większości propozycji repertuarowych tego teatru). Wśród pokazywanych spektakli jest "Burza" Szekspira (z udziałem Henryka Talara) i "Idiota" Dostojewskiego (wystąpi m.in. Agata Buzek) - oba w reżyserii Gorzkowskiego.

W kwietniu (23.04) odbędą się w corocznie hucznie obchodzone przez Fundację Theatrum Gedanense Urodziny Wiliama Szekspira. Szczegóły imprezy nie są jeszcze znane.

Przełom kwietnia i maja to z kolei czas, gdy w Teatrze Szekspirowskim zagości druga po Teatrze Narodowym z Warszawy nasza scena narodowa. Narodowy Teatr Stary prezentować będzie swoje przedstawienia w dniach 27 kwietnia - 3 maja. Podobnie jak było w przypadku Teatru Narodowego, Stary Teatr również pokaże cztery swoje przedstawienia. Już dziś wiadomo, że znajdą się wśród nich "Edward II" w reż. Anny Augustynowicz oraz "Do Damaszku" w reż. Jana Klaty, znanego z małego skandalu, gdy zwolennicy usunięcia dyrektora Klaty ze Starego Teatru usiłowali przerwać przedstawienie okrzykami "hańba", "wstyd". Teatr gra również w majówkę.

- Podczas majówki planujemy wykorzystać mało znane naszym widzom dziedzińce i taras teatru, gdzie chcielibyśmy zorganizować spotkania z poczęstunkiem i akcjami happeningowymi - zapewnia Magdalena Hajdysz.

Koniec maja ponownie związany będzie z cyklem "Teatry z Europy". Drugi w tym roku, po Tygodniu Flamandzkim przegląd teatru europejskiego przeniesie nas do Rumunii. Tydzień Rumuński potrwa od 30 maja do 10 czerwca. Podczas niego zobaczymy m.in. "Podróże Guliwera" w reż. Silviu Purcărete z Narodowego Teatru im. Rada Stancu w Sibiu.

Słynne dzięki próbie zerwania przedstawienia "Do Damaszku" w reżyserii Jana Klaty będzie gościć w GTS w ramach Tygodnia z Narodowym Starym Teatrem w Krakowie, który odbędzie się w dniach 27.04-3.05. Słynne dzięki próbie zerwania przedstawienia "Do Damaszku" w reżyserii Jana Klaty będzie gościć w GTS w ramach Tygodnia z Narodowym Starym Teatrem w Krakowie, który odbędzie się w dniach 27.04-3.05.
W czerwcu rozpocznie się Lato w Szekspirem, w ramach którego pokazywany będzie m.in. spektakl wyprodukowany wspólnie z Teatrem Wybrzeże, który przygotowany zostanie z myślą o układzie sceny elżbietańskiej. Premiera odbędzie się pod koniec czerwca.

- Widzowie będą mieli okazję poczuć się jak w czasach Szekspira. Ten spektakl część publiczności będzie oglądać, stojąc wokół sceny z trzech stron. Zaś widzowie siedzący na galeriach przekonają się, że na scenę elżbietańską z każdego miejsca przy tym ustawieniu jest świetna widoczność. Również aktorzy będą grali nietypowo, bo w trzech kierunkach - uchyla nam rąbka tajemnicy Jerzy Limon, dyrektor Teatru Szekspirowskiego.

Przez całe lato odbywać się będą działania offowe, happeningowe i eksperymentalne zarówno w przestrzeni GTS, jak i w Teatrze w Oknie. Oczywiście otwierany będzie dach teatru, co umożliwi nam na przykład granie spektakli plenerowych. Najważniejsze teatralne wydarzenie organizowane przez Gdański Teatr Szekspirowski czyli Festiwal Szekspirowski wraca do terminu sierpniowego. Impreza odbędzie się w dniach 1-9 sierpnia. Z kolei wczesną jesienią czekają nas kolejne odsłony cyklu "Teatry Europy" - we wrześniu zorganizowany będzie Tydzień Bułgarski, a w październiku Tydzień Gruziński.

- Zawsze celujemy w najwyższą półkę. Ograniczeniem są głównie względy finansowe oraz czasowe zapraszanych przez nas teatrów. Nastawiamy się na najbardziej wartościowe pozycje, choć staramy się również uwzględniać propozycje strony zapraszanej. Jeśli tylko jesteśmy w stanie podołać przedsięwzięciu finansowo, podejmujemy się go. Szekspir zobowiązuje - dodaje Magdalena Hajdysz.

Plany teatralne Teatru Szekspirowskiego:

14-21 marca - Tydzień Flamandzki
spektakle:
14.03 - "This is theatre like it was to be expected and forseseen", 2012, Troubelyn Theater w Antwerpii, reż. Jan Fabre;
16.03 - "The power of theatrical madness" (2012), Troubelyn Theater w Antwerpii, reż. Jan Fabre;
20 i 21.03 - "Front - Nothing New on the Western Front" Thalia Theater w Hamburgu, reż. Luc Perceval;

25 marca - Krakowski Teatr Scena STU
tryptyk "Wędrowanie", składający się z trzech spektakli: "Wyzwolenie", "Wesele", "Akropolis" Stanisława Wyspiańskiego, reż. Krzysztof Jasiński;

połowa kwietnia - Teatr Soho w Warszawie
m.in. "Burza" Williama Szekspira, reż. Igor Gorzkowski i "Idiota" Fiodora Dostojewskiego, reż. Igor Gorzkowski;

23.04 - 451. Urodziny Williama Szekspira;

27.04-3.05 - Tydzień z Narodowym Starym Teatrem z Krakowa
m.in. "Do Damaszku" Augusta Strindberga, reż. Jan Klata i "Edward II" Christophera Marlowe'a, reż. Anna Augustynowicz;

30.05-10.06 - Tydzień Rumuński
m.in. "Podróże Guliwera" Narodowy Teatr im. Rada Stancu w Sibiu, reż. Silviu Purcărete;

koniec czerwca - premiera produkcji Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru Wybrzeże, na podstawie sztuki Szekspira, przygotowana na scenę elżbietańską;

1-9 sierpnia - Festiwal Szekspirowski

wrzesień - Tydzień Bułgarski;

październik - Tydzień Gruziński.

Miejsca

Opinie (60) 1 zablokowana

  • Teatr impresaryjny z prawdziwego zdarzenia zatem mamy.. (3)

    Teraz jeszcze jeden mocny zespół aktorski, jako przeciwwaga dla Wybrzeża i wystarczy jak na Gdańsk - przynajmniej na chwilę obecną...

    No i jeszcze wywalić to, co co się zalęgło w Operze!!!

    • 33 8

    • wszystko super

      tylko co to za teatr, gdzie sztuk nie widać?

      Będziemy teraz pompować miliony w tego bubla, a za 10 lat i tak zamienimy na muzeum. Albo dyskotekę - PArlament już bada prawa wykupu.

      • 16 17

    • SENS TEGO TEATRU ZASADZA SIĘ NA BRAKU ZESPOŁU AKTORSKIEGO.

      A Tydzień Flamandzki super!!!

      • 2 3

    • Lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte to lata niczym nieskrępowanej sztuki. W kinie mieliśmy Deep Throat, Kaligulę, czy też Mechaniczną Pomarańczę - filmy z pogranicza obsceniczności i pornografii. Sztukę to okrzyknięto najbardziej kontrowersyjną i zakazaną. Widzę, że te treści przeżywają prawdziwy "renesans" na scenach teatralnych. Szekspir się pewnie w grobie przewraca.

      • 3 0

  • Byłbym zawiedziony gdyby nie pojawił się tu pupilek platformy Wajda. (1)

    Czekam jeszcze na konferansjerkę w wykonaniu Krzysia Materny oraz kilka recitali wybranych gwiazd POlskiej sceny muzycznej.

    • 39 28

    • cierpliwości może ci rydzyk wpadnie pod ten dach ze swoim mapet szoł i Jaworkiem

      • 9 13

  • Cały ten program to raczej wygląda jak działanie ad hoc i próbę łatania finansów. (1)

    Jeżeli powstała taka "wypasiona chata" to jeszcze na poziomie planowania powinien istnieć 3-5 letni draft co w niej planujemy, kogo zapraszamy i jak wizję realizujemy. No chyba że nie chodziło o działanie profesjonalne, tylko o to żeby otrzymać medale?

    • 42 25

    • od razu widać, że fachowiec się wypowiedział... brawa!

      • 5 11

  • Hmm jakoś lekkomyślnie mniemałem, że w tym teatrze będzie dużo Szekspira. (5)

    Choćby jedno przedstawienie w miesiącu - ot w czerwcu na przykład sen nocy letniej a tu kicha.

    • 47 14

    • Szekspir (3)

      będzie całe lato - od czerwca do początku września. W tym Festiwal Szekspirowski 1-9 sierpnia 2015. To mało? :)

      • 5 5

      • skoro tak to w porzo

        • 3 0

      • "całe lato" (1)

        tydzień festiwalu szekspirowskiego i jedna produkcja wybrzeża na całe lato, to jednak bardzo mało...

        A na cały rok dodatkowo będzie "Burza" i coś tam na ur. Szekspira.

        Bardzo, bardzo mało :(

        • 2 2

        • Nie wszystkie letnie plany teatru możemy już zdradzić, ale zapewniamy, że będzie się działo. :)

          • 2 2

    • na Szekspira można iść przecież do Multikina! :-D

      • 0 0

  • Przebudować widownię?

    To by był najlepszy plan artystyczny, odbiór sztuk +400%.

    • 24 13

  • Król jest nagi (3)

    To najbardziej niewygodny - nieprzystępny Teatr dla widza w Polsce. Takie pieniądze wydano i pod pozorem sceny szekspirowskiej zrobiono super nieprzyjazny teatr. Tak jest jak nikt nie odważy się powiedzieć, że "król jest nagi".

    • 60 17

    • (2)

      Problem z tym teaterm jest taki, że nic nie widać. Jak siedzisz w piątym rzędzie, to mając niemal 190cm wzrostu nie widzisz aktora klęczącego na środku sceny.

      Jak siedzisz 'na galerii' to między twoimi oczami a aktorem na środku sceny jest drewniana belka.

      Teatr jest super, tylko się ciężko sztuki ogląda.

      • 9 5

      • Bo to jest teatr nowoczesny, z dużą liczbą miejsc dla niewidomych.

        • 11 0

      • Zgadza się, te barierki na galeriach są na wysokości wzroku osoby siedzącej...

        przez to bardzo ciężko oglądać przedstawienie. Mam 178cm wzrostu i bardzo męczy ciągłe pochylanie i wyciąganie karku. Teatr bardzo nieprzyjazny dla widza siedzącego na galerii.

        • 0 0

  • Koszmar architektoniczny (13)

    Wraz ze stodołą ECS budynek tego teatru to jawne mordowanie architektonicznego piękna Gdańska. Ohydne, beznadziejne kloce odpowiednie jako scenografia do horrorów o wojnie atomowej.

    • 53 34

    • kwestia gustu (2)

      Znawcy tematu (np. architekci) wysoko oceniają budynek GTS, między innymi nawiązanie do bryły Bazyliki Mariackiej.
      Ale to tylko znawcy...

      • 14 8

      • Znawca

        Słyszałem opinie ludzi, którzy według Ciebie są znawcami, czyli architektów. Owszem, budynek im się podoba, ale twierdzą, że nie pasuje do sąsiadującej zabudowy.

        • 10 6

      • Architekci nie są znawcami tematu, chyba że amatorzy. Studia architektoniczne to pięć lat lasowania mózgu i spaczania gustu.

        • 1 0

    • (4)

      Kolego esteto, a czy przypadkiem kilkaset lat temu w tym dokladnie miejscu nie stal identyczny architektonicznie teatr elżbietański? hmm??

      • 8 9

      • (1)

        Nie ma dla mnie znaczenia co było kilkaset lat temu. Żyję tu i teraz i oczy mnie bolą gdy patrzę na tę czarną stodołę. Trzeba z przeszłości czerpać to co piękne.

        • 12 10

        • ?

          Ach, więc piękne to jest to, co Tobie się podoba? Otóż przyjmij do wiadomości, że nie wszyscy podzielają Twój gust i są tacy, którym ten teatr się podoba :):):)

          • 0 0

      • nie teatr elżbietański tylko szkoła fechtunku (1)

        i nie był identyczny z tym ...czymś

        • 7 0

        • I nie w tym miejscu tylko na 1/4 tego miejsca...

          • 5 0

    • (1)

      Pewnie widziałbyś w tym miejscu Biedronkę .

      • 9 6

      • Wyzwól się z myślenia w kategoriach marketów, studencie.

        • 3 1

    • nie przyrównuj ECS do Szekspirowskiego (1)

      to jak Maluch przy Mercedesie.

      • 1 0

      • oczywiście GTS jest Mercedesem, bo ECS co najwyżej zardzewiałą łajbą

        • 1 0

    • jestem architektem

      i jak czytam takie wypowiedzi ........ że Teatr Szekspirowski to koszmar architektoniczny to zastanawiam się jakim trzeba być zadufanym w sobie bufonem, żeby w tak autorytatywny sposób pisać o rzeczach, o których nie ma się pojęcia.
      Wiem, wiem ....zaraz pewnie będą komentarze jakim to ja jestem do d.......architektem.

      • 1 0

  • Czy w tym brzydkim budynku jest dostępny parking podziemny dla widzów?

    • 19 12

  • Plany będą takie... (1)

    Plany będą takie...
    Styczeń - łatanie dachu
    Luty - przebudowa widowni
    Marzec - poprawki po łataniu dachu
    Kwiecień - przebudowa przebudowy widowni
    Maj - kilka przedstawień w budynku ECS
    Czerwiec - poprawki poprawek
    To tyle, potem się zobaczy.

    Aha dla gdańskiego plebsu info - wyskakiwać z mamony, wszak urzędnicze zabawki kosztują... Morda w kubeł!

    • 36 20

    • To chyba pierwszy artykuł o Szekspirowskim, jaki przeczytałeś. I to bez zrozumienia. Porażająca wiedza.

      • 2 4

  • Teatr (2)

    Mnie ciekawi również, czy poprawiono komfort oglądania spektaklów? Z niektórych miejsc widok był mocno ograniczony!

    • 21 4

    • Spektakli a nie spektaklów (1)

      Poprawić to twoją polszczyznę trzeba!

      • 3 5

      • Janie Miodku (od siedmiu boleści)

        Najgorsi są idioci, którym wydaje się, że pozjadali wszystkie rozumy.
        Zajrzyj sobie na stronę Słownika języka polskiego PWN i sprawdź, że forma "spektaklów" jest również dopuszczalna. A następnie sam popraw swoją polszczyznę, popracuj też nad interpunkcją.

        • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Tryptyk "Sąd Ostateczny" Hansa Memlinga można zobaczyć w:

 

Najczęściej czytane