- 1 Szukają małego aktora do kultowej roli (11 opinii)
- 2 Dobra robota! Młodzi aktorzy błysnęli (14 opinii)
- 3 Na tę imprezę niektórzy czekają cały rok (21 opinii)
- 4 Co czytać w wolnej chwili? (20 opinii)
- 5 Rozdano ważne nagrody w Gdańsku (13 opinii)
- 6 Gdańsk: kto dostał pieniądze na kulturę? (43 opinie)
Te spektakle warto zobaczyć. Właśnie przyznano ich twórcom nagrody teatralne
Aktorzy i twórcy związani z trójmiejskimi teatrami odebrali coroczne nagrody teatralne będące dowodem uznania za pracę włożoną w przygotowanie spektakli i konkretnych ról. Doceniono wyróżniających się twórców i spektakle, które w ubiegłym roku okazały się największymi hitami trójmiejskich scen. Prezentujemy nazwiska laureatów.
Spektakle w Trójmieście - Kalendarz imprez
Nagrody Prezydenta Miasta Gdyni otrzymali:
- Monika Babicka - za rolę Kłoski w spektaklu "Prawiek i inne czasy", Teatr Miejski im. W. Gombrowicza;
- Beata Buczek-Żarnecka - za rolę Marleny Dietrich w spektaklu "Marlena Dietrich. Iluzje", Teatr Miejski im. W. Gombrowicza;
- Dorota Lulka - za rolę Annie Wilkes w "Misery" Williama Goldmana według Stephena Kinga, Teatr Miejski im. W. Gombrowicza;
- Szymon Sędrowski - za rolę Paula Sheldona w "Misery" Williama Goldmana według Stephena Kinga, Teatr Miejski im. W. Gombrowicza;
- Marek Sadowski - za wszechstronną działalność aktorską, autorski wkład w repertuar i talent komediowy, Teatr Muzyczny im. D. Baduszkowej;
- Piotr Górka - za wieloletnie doświadczenie w pracy, dbałość o instrumenty i wkład w koordynację pracy orkiestry, Teatr Muzyczny im. D. Baduszkowej;
- Urszula Bańka - za perfekcję wystąpień, dbałość o efekty pracy, edukację młodzieży i niezłomność charakteru, Teatr Muzyczny im. D. Baduszkowej;
- Ewa Ignaczak - za inspirujące i trafnie dialogujące z pandemiczną rzeczywistością adaptacje i opracowanie czterech tekstów Stanisława Lema, Teatr Gdynia Główna;
- Małgorzata Polakowska - za najwyższej próby kunszt aktorski przy realizacji magnetycznej roli Maszy w spektaklu "Maska" według Stanisława Lema, Teatr Gdynia Główna;
- Marek Kościółek - za nieposkromiony żywioł aktorski oraz twórczy temperament w kreacji Ijona Tichego, Teatr Gdynia Główna;
- Sylwia Ogryzek - za kreacje aktorskie w spektaklach "Pomoc domowa" i "Pan Tadeusz", Gdyńskie Centrum Kultury;
- Magdalena Bochan-Jachimek - za pracę u podstaw w ramach grupy teatralnej "W Kaczych Butach", Gdyńskie Centrum Kultury;
- Mateusz Dębski - za autorską kompozycję muzyki do spektaklu "Źli Żydzi", Gdyńskie Centrum Kultury;
- Barbara Liberek - za znakomitą kreację w debiucie aktorskim w spektaklu "Źli Żydzi", Gdyńskie Centrum Kultury;
- Ignacy Wiśniewski - za stworzenie wielowarstwowej, wymagającej biegłości w wielu różnych stylach i przebojowej muzyki do spektaklu "Fauna. Musical nieletni", Teatr Komedii Valldal;
- Monika Wójcik - za zaprojektowanie niezwykłych kostiumów i scenografii do spektaklu "Fauna. Musical nieletni", Teatr Komedii Valldal;
- Tomasz Valldal-Czarnecki - za reżyserię spektaklu "Fauna. Musical nieletni", a także za zbudowanie działającego od ośmiu lat Teatru Komedii Valldal;
- Dorota Sadowska - za wszechstronną działalność na rzecz teatru, dbałość o efekty pracy oraz edukację w formie sztuki, Teatr Czwarte Miasto;
- Magdalena Kurek - za tworzenie wyjątkowych scenografii i kostiumów w nurcie upcyklingu, Teatr Czwarte Miasto;
- Martyna Janczewska - za autorski scenariusz do bajki "Książę Papusz i jego Przyjaciele", Teatr Czwarte Miasto.
To będzie grane! Trójmiejskie teatry i ich nowości na 2022 rok
Nagrody dyrektorów gdyńskich teatrów
Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru nagrody swoim pracownikom przyznali również dyrektorzy teatrów.
Wśród nagrodzonych przez dyrektora Teatru Miejskiego Krzysztofa Babickiego znaleźli się: Elżbieta Mrozińska - aktorka, Marta Pałubicka - koordynatorka pracy artystycznej i sekretarka, Anna Zalewska-Uberman - specjalistka ds. edukacji, Arkadiusz Brandys - szef obsługi sceny, Krzysztof Marciniak - konserwator, Dariusz Szymaniak - aktor, Maciej Wizner - aktor.
Nagrody dyrektora Teatru Muzycznego Igora Michalskiego otrzymali natomiast: Ewa Oleszczuk - radca prawny teatru, Julia Polakowska z zespołu baletowego, Sylwia Dobosz z Biura Obsługi Widzów, Jerzy Grabowski z zespołu technicznego, Sandra Rakoczy-Al-Saadi z działu księgowości.
Gala w Starej Aptece - scenie Teatru Wybrzeże
W poniedziałek 28 marca doroczna uroczystość z okazji święta wszystkich ludzi teatru odbyła się w Gdańsku, w Starej Aptece - scenie Teatru Wybrzeże. Tutaj swoje nagrody artystom, którzy wykazali się szczególnymi osiągnięciami w 2021 r., wręczyli Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego i Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Uroczystość, którą prowadzili Marcin Miodek i Janek Napieralski, rozpoczęli studenci Państwowego Policealnego Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, prezentując dwie piosenki ze spektaklu "Mury Jerycha", przygotowanego pod okiem scenarzysty i reżysera Wojciecha Kościelniaka. Widowisko, realizowane jako spektakl dyplomowy, zostało przyjęte przez publiczność tak dobrze, że trafiło do repertuaru Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. W programie znalazł się też utwór "1944" z repertuaru Jamali - ukraińskiej wokalistki, która właśnie tym przebojem wywalczyła główną nagrodę w Konkursie Piosenki Eurowizji w 2016 r., w przejmującej interpretacji Igora Teodorowicza.
Biblijna opowieść w znakomitym spektaklu. O "Murach Jerycha"
W tym szczególnym dla sztuki scenicznej dniu przypomniano też sylwetki artystów, twórców i wielkich przyjaciół teatru, którzy odeszli w czasie ostatnich dwóch lat.
Nagroda Teatralna Miasta Gdańska - Teatr Wybrzeże zgarnia pulę!
Nagroda Teatralna Miasta Gdańska przyznawana jest od 2008 r. Otrzymują ją autorki i autorzy najciekawszych teatralnych kreacji artystycznych, stworzonych w roku poprzedzającym przyznanie nagrody. Przyznawane są trzy równorzędne nagrody indywidualne.
Laureatów wybiera kapituła składająca się z przedstawicieli środowiska teatralnego oraz mediów. Nagroda Teatralna Miasta Gdańska ma wymiar finansowy i w tym roku wynosi 10 tys. zł brutto (dla każdego z laureatów). Łącznie z tegorocznymi nagrodzonymi uhonorowano dotąd 42 twórców teatralnych.
Nagrodę Teatralną Miasta Gdańska za 2021 rok otrzymali:
- Małgorzata Brajner-Białas za kreację Zosi w spektaklu "Emigrantki" Radosława Paczochy w reż. Elżbieta Depty, w Teatrze Wybrzeże,
- Olo Walicki za skomponowanie muzyki do spektaklu "Nieczułość" na podstawie powieści Martyny Bundy w reż. Leny Frankiewicz, w Teatrze Wybrzeże,
- Paweł Aigner za reżyserię spektaklu "Awantura w Chioggi" Carla Goldoniego, w Teatrze Wybrzeże.
Nagroda Specjalna trafiła do Miejskiego Teatru Miniatura za spektakl "Co u Diabła?" na podstawie baśni braci Grimm w reż. Michała Deraltki. Nagrodą była bawrna grafika autorstwa Pawła Króla.
(Nie)dola kobiet w spektaklu "Nieczułość" Teatru Wybrzeże
Nagrody Teatralne Marszałka Województwa Pomorskiego
Od ponad 20 lat marszałek województwa pomorskiego, co roku z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru, honoruje najwybitniejsze artystyczne osiągnięcia minionego roku w dziedzinie teatru. Doceniani są m.in. reżyserzy i aktorzy. Wyróżnienie jest przyznawane również za najlepszy scenariusz, muzykę, scenografię i debiut roku. Nagroda docenia wydarzenia oraz zjawiska artystyczne i kulturalne. Specjalnie powołana kapituła, składająca się z przedstawicieli środowiska teatralnego, pomorskich mediów oraz Uniwersytetu Gdańskiego, wybiera również najlepsze przedstawienie roku.
Przyznawane są trzy nagrody indywidualne (finansowe w wysokości 10 tys. zł każda) dla wyróżniających się artystów, Nagroda dla młodego artysty, dedykowana pamięci prof. Jana Ciechowicza (7 tys. zł) oraz nagroda honorowa za Przedstawienie roku (tradycyjnie jest to dzieło sztuki autorstwa jednego z uznanych pomorskich twórców, w tym roku jest to obraz uznanej malarki i ilustratorki Marty Frej).
Nagroda im. prof. Jana Ciechowicza
Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego im. prof. Jana Ciechowicza to wyróżnienie dedykowane młodym, świetnie zapowiadającym się twórcom teatralnym. Do rosnącego grona laureatów dołączył Wojciech Marcinkowski za dopracowaną i dojrzałą kreację charyzmatycznego Księdza w spektaklu "Ciemna woda" Amanity Muskarii w reżyserii Iwa Vedrala w Nowym Teatrze im. Witkacego w Słupsku.
Trzy Nagrody Teatralne Marszałka Województwa Pomorskiego za rok 2021
- Lena Frankiewicz za reżyserię spektaklu "Nieczułość" na podstawie powieści Martyny Bundy w Teatrze Wybrzeże, za przejmującą, refleksyjną i ciekawie skomponowaną inscenizację herstorycznej sagi kaszubskiej o uniwersalnym znaczeniu;
- Sylwia Góra za wyraziście poprowadzoną, poruszającą i zapadającą w pamięć kreację doświadczonej życiem Rozeli w spektaklu "Nieczułość" w reżyserii Leny Frankiewicz w Teatrze Wybrzeże;
- Marek Zákostelecký za zachwycającą koncepcję i przygotowanie scenografii oraz lalek do spektaklu "Co u diabła" na podstawie baśni braci Grimm w reżyserii Michała Derlatki w Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku.
Co u diabła? Udane zakończenie roku w Miniaturze
Spektakl Roku 2021
Honorową Nagrodę Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego za Spektakl Roku przyznano spektaklowi "Nieczułość" na podstawie powieści Martyny Bundy w reżyserii Leny Frankiewicz w Teatrze Wybrzeże.
Międzynarodowe orędzie z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru
Co roku Międzynarodowy Instytut Teatralny (ITI), z okazji teatralnego święta, zamawia u wybitnego człowieka teatru okazjonalne orędzie. Teatry na wszystkich kontynentach udostępniają orędzie przygotowane przez wybitną osobowość świata sztuki. Pierwsze, w 1962 r., napisał francuski pisarz Jean Cocteau.
W poprzednich latach autorami byli m.in. Judi Dench, John Malkovich, Dario Fo, Krzysztof Warlikowski, Anna Augustynowicz, Anatolij Wasiljew, Carlos Celdrán. W 2018 r. orędzie napisał brytyjski reżyser teatralny Simon McBurney, a w ubiegłym roku jego autorką była brytyjska aktorka teatralna i filmowa Helen Mirren. Autorem tegorocznego jest Peter Sellars - amerykański reżyser operowy i teatralny, który określił teatr mianem sztuki doświadczania.
- W świecie zasypywanym wyczerpującymi doniesieniami medialnymi, symulacjami doświadczeń, upiornymi prognozami - jak w takim świecie możemy wyjść poza powtarzane bez końca liczby, aby doświadczyć świętej nienaruszalności i bezkresu pojedynczego życia, ekosystemu, przyjaźni czy niezwykłej gry światła na niebie? - pyta artysta.
Podczas niedzielnej, uroczystej Gali z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru w Teatrze Miejskim w Gdyni oraz podczas poniedziałkowego wydarzenia w Gdańsku zdecydowano się odczytać jednak jego polski odpowiednik - orędzie Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu Teatralnego ITI. W tym roku stworzenie go powierzono Dramatycznemu Kolektywowi w składzie: Agata Adamiecka, Małgorzata Błasińska, Jagoda Dutkiewicz, Monika Dziekan, Dorota Kowalkowska i Monika Strzępka. W przesłaniu, które powstało w cieniu wojny na Ukrainie, czytamy:
- Kiedy dziś myślimy teatr, przed naszymi oczami najpierw zjawia się obraz roztrzaskanego pociskami rakietowymi Donieckiego Regionalnego Teatru Dramatycznego w Mariupolu, z ogromnym napisem ДЕТИ na placu przed budynkiem. Obraz teatru-schronu, którego nie oszczędziło bestialstwo wywołanej przez Putina wojny. Zaraz potem widzimy obrazy sceny i widowni Teatru Dramatycznego im. Marii Zańkoweckiej we Lwowie zamienionego w dom uchodźczy. A następnie obrazy z polskich teatrów, w których zamieszkali ludzie uciekający przed przemocą i w których trwa intensywna praca na rzecz realnej pomocy Ukrainie.
Miejsca
Opinie (24) 3 zablokowane
-
2022-03-29 07:45
Opinia wyróżniona
Sporej części teraz nie zobaczymy (1)
Ale fakt, kapituły w tym roku się spisały i trudno się nie zgodzić z ich decyzją.
- 2 8
-
2022-04-01 08:20
A gdzie kasia
- 0 0
Wszystkie opinie
-
2022-03-29 07:45
Opinia wyróżniona
Sporej części teraz nie zobaczymy (1)
Ale fakt, kapituły w tym roku się spisały i trudno się nie zgodzić z ich decyzją.
- 2 8
-
2022-04-01 08:20
A gdzie kasia
- 0 0
-
2022-03-29 08:45
Gratulację.
- 3 5
-
2022-03-29 08:53
Kult epatowania golizną patrząc na zdjęcie główne ma się dobrze:) (5)
Kolejny art o teatrze i to samo zdjęcie:)
- 15 9
-
2022-03-29 09:10
Gdzie tu golizna?
Panie są dość szczelnie pozarywane. A może grają tą fotką, bo jest świetna i pochodzi ze znakomitego spektaklu? Nie każdy, kto puszę o teatrze, musi być zbokiem
- 5 3
-
2022-03-29 09:51
Głodny wszędzie widzi goliznę, jeżeli ostatnią widzianą golizną był cycek karmiącej matki. (3)
Golizna jest w kościołach, w teatrach, plażach, basenach i saunach. To normalne i zdrowe.
- 4 5
-
2022-03-29 10:46
(2)
Golizna w kościołach? Masz na myśli KK? Od trzydziestu lat nie praktykuję, ale skoro jest golizna, może warto wrócić.
Zapewne jesteś młody i nie oglądałeś za wiele "starych" filmów z czasów wielkich wytwórni filmowych. Filmy były ciekawe, a nie było w nich seksu, nagości, wulgarności, brutalności. Przemoc też była umowna. Była za to fabuła. Jakoś się dało robić interesujące filmy, przedstawienia. Teraz jest dokładnie na odwtót. Jest przemoc, seks, wulgarniść i marna fabuła. "Z g*** bicza nie ukręcisz."- 4 4
-
2022-03-29 11:32
choćby bazylika św. Piotra (1)
Nienacki opisywał kiedyś kościół w swojej wsi, w którym na ścianach wisały obrazy z dobrze obdarzonymi przez naturę diabłami.
Jest tego wiele.
A teatr spełnia wiele roli. Ma prowokować, uczyć myślenia, a nie tylko pokazywać jakieś denne fabułki w rodzaju Seksu dla Opornych.
Wybrzeże czasami rozbiera aktorów, ale naprawdę, ani nie jest w tym liderem, ani nie jest to nagminne. Polecam chodzić na różne przedstawienia, do różnych teatrów i skupiac się na przekazie, a nie nagości, bo widzę, że wiele osób to niezdrowo podnieca.- 1 1
-
2022-03-29 11:49
Nie tyle podnieca, co zniesmacza i ukazuje, co twórcy sądzą o widzu. Tak, jak zdjęcie z artukułu, które ma zachęcić do kliknięcia.
Co do rozbierania aktorów w Trójmieście. Byłem swego czasu na "Pikniku na skraju drogi" na jakiejś kameralnej scenie. Cała scenagrafia była bardzo umowna i pełniła różne role w trakcie przedstawienia, ale kunszt aktorów powodował, że widownia widziała oczami wyobraźni właściwą scenerię. Wyrazy uznania dla aktorów. Ni z gruszki, ni z pietruszki, drugoplanowa "kochanka" bohatera musiała się pokazać piersi. Dla fabuły nie miało to żadnego znaczenia. Po co więc to było? Jak w tanim filmie, który ma przyciągnąć niewymagającą widownię.- 1 0
-
2022-03-29 09:29
Było wizjonerskie opowiadanie Lema - pewnie go nie adaptowano
I jest de facto zakazane od 30-tu lat. No po ponad 45 latach tytułu nie pamiętam. Ze były dwie cywilizacje, w kontakcie z jakąś wielką "Unią Kosmiczną". Której wysłańcy namawiali na przyłączenie się. Jedni, jacyś gnuśni i rozlaźli, to słysząc o wspaniałościach, jakie na nich spadną, przyłączyli się. Ci inni, jakieś takie woj0wnicze punki kosmiczne, wysłańców gonili. Że będzie im biedniej, ale po swojemu. Narrator trafił tam ponownie po kilkudziesięciu latach. Pierwsza - zanik cywilizacyjny, nędza, śmieci na ulicach, wtórność, kalki kulturowe. A u drugich - rozwój po swojemu, trzymanie się swej kultury i zwyczajów, już lepiej co do poziomu życia, ale poza tym widać było, że ta cywilizacja żyje się i rozwija. Opowiadanie pewnie w Polsce zakazane po 1989, a było wizjonerskie. Czy to coś było z Ionem Tichym? A kto wie, nie pamiętam. Tu w teatrze pewnie tego nie pokazano, to byłby dobry temat, ale na film. Tyle że n!eprawomyślny, przeciw 'Odom do radości' i podobnym klimatom.
- 7 0
-
2022-03-29 09:35
To że ktoś pracuje jako tako na deskach ma być
powodem do nagród.
- 6 1
-
2022-03-29 09:53
Ludzie chodźcie do teatrów (1)
zwłaszcza w Gdańsku mamy świetne spektakle w Wybrzeżu i znakomitych aktorów.
- 8 5
-
2022-03-29 14:41
Źle pod tym względem chyba nie jest, skoro bilety trzeba kupować z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Tak przynajmniej było przed covidem.
- 3 0
-
2022-03-29 10:15
Marcin Miodek i Janek Napieralski wstyd! (3)
To zdumiewające, że panowie po szkołach aktorskich i uważający się za aktorów nie potrafią poprowadzić prostej imprezy, jaką była poniedziałkowa gala w Starej Aptece. Nie byli w stanie przeczytać tekstu z kartki, bez zawieszania się i błędów. Nawet orędzie co chwile przerywali, bo coś im się język plątał. O zalążku interpretacji nie było mowy. To mają być aktorzy? Osoby, które na co dzień pracują słowem? Przed imprezą pewnie nawet nie patrzyli w scenariusz.
Najbardziej skandaliczne było jednak zachowanie pana Miodka- jego nonszalancja i głupawka. Szczególnie w chwili, kiedy wspominano osoby, które w minionym roku od nas odeszły. A przypomnę, że zarówno na widowni, jak i wśród nagrodzonych byli ich bliscy. Ten typ normalnie się śmiał, gotował w środku. Podobnie później, kiedy głos zabrała pani Krystyna Łubieńska. g*wniarz powinien przede wszystkim okazać jej szacunek, a nie wykpić ze sceny. Wstyd!- 13 2
-
2022-03-29 10:37
aż Ci nie wierzę :)
Marcin i Janek, napiszcie, że to nieprawda.
- 1 6
-
2022-03-29 11:31
Potwierdzam, tez mnie zdziwiło to, ze panowie co chwile korygowali swoje błędy, a parskanie śmiechem i nieudane próby zduszenia go w momencie, gdy są wspominane osoby zmarłe, było kompletnie nie ma miejscu. Odnośnie pani Krystyny, przykro było ja widzieć w tym stanie, ktoś powinien jej zapewnić stała opiekę.
- 4 0
-
2022-03-31 18:50
Nie widziałem tych występów, ale zarzut, ze aktor w roli prezenteraz czegos tam nie zinterpretował jest absurdalny. Interpretowac mozna rolę w dramacie, a nie orędzie. Mieli grać prezenterów? Absurd...
- 0 3
-
2022-03-29 10:48
Czyli przyznano nagrody bo jak co roku trzeba to zrobic .Niema znaczenia zaco ! (1)
- 4 2
-
2022-03-29 11:35
przyznaję ci nagrodę w dziedzinie
odporny na ortografię ojczystego języka.
Chyba, że jakiś inny jest twoim ojczystym, to wówczas analfabetyzm można wybaczyć.- 2 0
-
2022-03-29 12:08
Teatr (1)
Teatr...nie dziekuję.
- 1 5
-
2022-03-29 12:10
proszę
- 1 0
-
2022-03-29 15:29
Ciekawa zmiana frontu w Gdyni
Czyżby do wyborów było coraz bliżej? :D
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.