• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Żar - spektakl gościnny (3 opinie)

teatr tańca
kasy:
wystawia:
Gdański Archipelag Kultury
czas trwania:
45 min. (bez przerw)
data premiery:
21 maja 2011
6.8
5 ocen
Żar
TO-EN Butoh Company

"Żar" jest spektaklem o sile i gwałtowności przeciwieństw. Otwiera symboliczną przestrzeń dla najbardziej skrajnych opozycji tkwiących w naturze i w nas samych. Intensywność uderzenia żywiołu, cisza głębi lasu. Ciepło wilgoci wypełniającej powietrze. Chłód. Słodycz pożądania i wstyd. Na przecięciu tych sił - ciało. Namiętne i łagodne. Łapczywe i nienasycone. Czasem groteskowe. Żar nie gaśnie, a zniewala. Unicestwia i daje życie.

Koncept: TO- EN
Choreografia: TO- EN
Taniec: TO- EN
Światło: Chrisander Brun
Scenografia: Chrisander Brun, TO- EN
Dźwięk: Tautvydas Bajarkevičius, Krzysztof Pajka
Kostium: oluhi

TO-EN - jest choreografką i tancerką butoh, kierownikiem artystycznym TO-EN Butoh Company. Drogę artystyczną rozpoczęła w Szwecji, w zespole tańca butoh SU-EN Butoh Company (w latach 2005-2009), kierowanego przez artystkę i choreografkę SU-EN. W tym czasie TO-EN brała udział w licznych przedstawieniach, projektach, festiwalach, prezentowanych na czołowych scenach Szwecji. W 2009 r. odbyła się solowa premiera TO-EN pt. WHITE - biały w Sztokholmie. Spektakl był jednoczesnym momentem narodzin TO-EN Butoh Company. W tym samym roku TO-EN powróciła do Polski, gdzie obecnie pracuje. Działalność TO-EN obejmuje m.in. spektakle, multidyscyplinarne projekty, akcje site-specific, improwizacje, warsztaty, wykłady.

Chrisander Brun - twórca oświetlenia scenicznego, scenograf, fotograf. Absolwent Instytutu Dramatycznego w Sztokholmie (DI) - wydział Projektowania Oświetlenia. Realizuje produkcje dla m.in. Teatru Narodowego w Oslo, Teatru Dramatycznego, Narodowego i Współczesnego Teatru Tańca w Sztokholmie. Ostatnie spektakle z udziałem Bruna to: Love and the Moving Moments TOYBOYS, Urena tankar oraz The bad, the good, the ugly Dorte Olesen, Castracsjon - Bendik Riis Andersa Nilssona, Peer Gynt Kjersti Horn.

oluhi - projektuje ubrania. Jej prace publikowano w magazynach A4, Exklusiv, Machinie, Machinie Design. Współpracowała z japońską agencją "Dune" pokazując kolekcje w Gallery Conceal, Shibuya, Tokyo. Brała udział w "off fashion week", Łódź oraz "fashioner" podczas Opener Music Festival, Gdynia. "...każda jej rzecz przypomina mały kataklizm o wyszukanej formie i połamanej konstrukcji (...)" (Machina 1/2007). Ukończyła architekturę wnętrz, ASP, Kraków.

Tautvydas Bajarkevičius - litewski artysta, muzyk, kurator licznych festiwali (m.in. Garso Zona/Audio Zone, Nida - festiwal poświęcony twórczości Tomasza Manna), znawca kultury mediów, teoretyk. Obecnie kurator w Litewskiej Narodowej Galerii Sztuki w Wilnie. Bierze udział w przedsięwzięciach z pogranicza eksperymentalnej muzyki elektronicznej. Uczestnik licznych międzynarodowych warsztatów, projektów, wystaw. Reprezentuje litewską scenę sound art/ elektroniki eksperymentalnej i współczesnych sztuk wizualnych. Muzyka Bajarkevičiusa wydana została m.in. pod szyldem wytwórni w Portugalii (Cronica), USA (Zeromoon), Niemczech (True Call), Litwie (Surfaces).

Krzysztof Pajka - uczestnik akcji muzycznej "Pepsi Faza" - zwycięzca w kategorii na najlepszą kompozycję muzyczną. Jego twórczość była prezentowana w Radiostacji, miesięczniku Machina oraz TV VIVA Polska. Działał w ramach Sopockiej Sceny Off de BICZ jako autor i wykonawca na żywo muzyki do spektakli. Uczestniczył w projekcie "POLIFONIA" (książka, muzyka i film) oraz w wielu innych happeningowych koncertach i akcjach muzycznych, jako członek zespołu "Plac zabaw- Czemuś".

O tańcu butoh:
Butoh jest współczesną formą tańca, który narodził się w Japonii pod koniec burzliwych lat 50-tych XX w. Za głównego prekursora gatunku uważa się charyzmatyczną postać tancerza i choreografa Tatsumiego Hijikatę, który zrewolucjonizował podejście do sztuki oraz do środków artystycznego wyrazu. Taniec Hijikaty gwałtownie uderzał w wytworną estetykę dominującą wówczas na scenach Japonii. Na rozwój butoh wpłynęły artystyczne eksperymenty, tworzone w duchu ekspresjonizmu. Tancerze butoh koncentrowali się na głębokiej pracy z ciałem, doprowadzając tym samym do radykalnej zmiany środków ekspresji. W tym procesie ciało urastało do rangi dzieła sztuki. Od czasu narodzin, butoh wciąż ewoluuje, ugruntowując swą pozycję we współczesnej, eksperymentalnej sztuce scenicznej.

Prezentacja spektakli TO-EN Butoh Company została zorganizowana dzięki pomocy finansowej Instytutu Muzyki i Tańca.
Organizator: Gdański Archipelag Kultury
Kuratorka programu: Stacja Taniec - Anna Kaźmierczak
Patron medialny: Trojmiasto.pl

Przeczytaj także

Opinie (3)

  • Ona występuje z gołymi cyckami? (opinia sprzed 12 lat)

    • 2 1

  • Niesamowite! (opinia sprzed 12 lat)

    To był spektakl, który poruszył mnie do głębi! Dawno nie czułam w teatrze takich emocji. Jestem pod wrażeniem ruchu , ktory jest i bolesny i liryczny, a nawet zabawny. Nie wspomnę o świetnej muzyce. Cóż,nie wszyscy widzą, słyszą , czują... Podziwiam też kondycję tancerki. Dla mnie warto było!

    • 4 4

  • niestety (opinia sprzed 12 lat)

    Niestety, załamał mnie ten spektakl. Miałem wrażenie, że pani "artystka" nie ma w ogóle koncepcji na ten spektakl. Nie odczułem nic oprócz własnego rozdrażnienia , poczucia sztuczności bijącej ze sceny. człowiek chodzi do teatru, aby posmakować innego, głębokiego i prawdziwego wymiaru człowieczeństwa, a tu nic, tylko puste gesty, nieco szamotaniny i orientalność na siłę. sztuka dla sztuki.
    cóż, następnym razem chyba wybiorę się do kina.

    • 7 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pod patronatem

Nadchodzące premiery