Zagłosuj i wybierz operę na Targu Węglowym

Podczas projekcji Opery na Targu Węglowym bardzo trudno znaleźć wolne miejsce, bo popularność tej akcji od lat jest bardzo duża. Kolejna odsłona 15 lipca, a zaprezentowaną operę wybiorą czytelnicy Trojmiasto.pl.
Podczas projekcji Opery na Targu Węglowym bardzo trudno znaleźć wolne miejsce, bo popularność tej akcji od lat jest bardzo duża. Kolejna odsłona 15 lipca, a zaprezentowaną operę wybiorą czytelnicy Trojmiasto.pl. fot. Anna Szczodrowska / trojmiasto.pl

Małą tradycją letnich projekcji wybitnych dzieł operowych na Targu Węglowym jest głosowanie na projekcję, która pokazana zostanie latem w reprezentacyjnym miejscu Gdańska. W tym roku impreza odbędzie się 15 lipca. Czytelnicy portalu Trojmiasto.pl zadecydują, czy będzie to "Cyganeria", "Król Roger", "Napój miłosny", "Bal maskowy" czy "Orfeusz". Głosowanie potrwa od 9 maja do 15 maja włącznie. Zachęcamy do wzięcia udziału w naszej ankiecie.



Projekcję jakiej opery chcesz zobaczyć w ramach Opery na Targu Węglowym 15 lipca?

Zobacz wyniki (830)
Sprawdzona formuła opery "pod chmurką" wpisała się już w kalendarz letnich atrakcji Gdańska. Opery oglądane na wielkim ekranie diodowym na Targu Węglowym poprzedzone i urozmaicone są wypowiedziami znawcy i wielkiego miłośnika teatru operowego - Jerzego Snakowskiego - oraz zaproszonego przez niego gościa (śpiewaczkę operową).

Pierwsze dwie edycje opery na Targu realizowane były w ramach dużego, europejskiego projektu "Viva Europa" i były to transmisje na żywo oper wystawianych w Walencji. W roku 2012, choć zawieszony został projekt europejski, IKM zdecydował się kontynuować pokazy oper i wybrał inscenizację "La Traviaty" Verdiego ze znanymi kreacjami Anny Netrebko i Rolando Villazona. W czerwcu 2016 roku już po raz siódmy zaprezentowano w ten sposób operę szerokiej publiczności.

Wyboru tytułu dokonają czytelnicy Trojmiasto.pl, głosując w ankiecie umieszczonej obok w artykule. Do tegorocznej projekcji Jerzy Sankowski proponuje następujące tytuły:

"CYGANERIA" Giacomo Pucciniego, Metropolitan Opera House w Nowym Jorku (USA)

"Cyganeria" Metropolitan Opera House


Dyrygent: Stefano Ranzani
Reżyseria: Franco Zeffirelli
W głównych partiach: (Mimě) Kristine Opolais, (Rodolfo) Vittorio Grigolo, (Musetta) Susanna Phillips, (Marcello) Massimo Cavalletti
Spektakl z 2014 roku
Czas trwania: 124 minuty

Metropolitan Opera w Nowym Jorku nie lubi eksperymentów scenicznych, za to kocha gwiazdy. "Cyganeria" z proponowanego nagrania jest taka, jaką ją Pan Bóg i Puccini stworzyli. Pod reżyserią podpisał się sędziwy mistrz Franco Zeffirelli, co gwarantuje bogatą, realistyczną scenografię, dynamiczne sceny zespołowe i pełne niuansów aktorstwo. Do głównych partii zaproszono śpiewaków, którzy spełniają wyśrubowane wymagania współczesnej publiczności - doskonale grają, znakomicie wyglądają i bardzo dobrze śpiewają - seksowną Kristinę Opolais i broniącego honoru włoskich tenorów (gatunek na wymarciu) Vittoria Grigolo. On czaruje swymi frazami i wysokimi dźwiękami, a ona umiera tak pięknie, że czeka nas seans zbiorowego popłakiwania. Nic tylko sycić oko i ucho.

---

"KRÓL ROGER" Karola Szymanowskiego, The Royal Opera House w Londynie (Wielka Brytania)

"Król Roger" Royal Opera House


Dyrygent: Sir Mark Elder
Reżyseria: Kasper Holten
W głównych partiach: Georgia Jarman (Roksana), Mariusz Kwiecień (Król Roger), Kim Begley (Edrisi)
Muzyka: Wiener Symphoniker, Hendricks, Pasychnik, Graham-Hall, Hartmann, The Katowice city Singers´ Ensemble-Camerata Silesa, Polish Radio Choir Krakow
Spektakl z 2010 roku
Czas trwania: 89 minut

Marzenie o tym, by rozpropagować na świecie polską operę wbrew oczekiwaniom zrealizował nie Stanisław Moniuszko, a Karol Szymanowski. Jego "Król Roger" od kilkunastu lat szturmem zdobywa światowe sceny i serca melomanów. Niedawno zaprezentował go jeden z najważniejszych teatrów operowych świata - londyńska Opera Królewska Covent Garden. Dzieło zrealizowali jej szefowie artystyczni - dyrygent Antonio Pappano i reżyser Kasper Holten. W partii tytułowej wystąpił najlepszy Roger naszych czasów - Mariusz Kwiecień. Tytułowy władca stoi na straży dawnych praw i wiary. Tymczasem w jego świecie pojawia się Nowe, uosabiane przez młodego, pięknego Pasterza, głoszącego kuszące hasła. Król przeżywa rozterki - trwać przy dawnych obyczajach, czego domaga się lud i kapłani, czy ulec pragnieniom i poddać się nowym prądom.

---

"NAPÓJ MIŁOSNY" Gaetano Donizettiego, Metropolitan Opera House w Nowym Jorku (USA) 

"Napój miłosny" Metropolitan Opera House


Dyrygent: Maurizio Benini
Reżyseria: Bartlett Sher
W głównych partiach: (Adina) Anna Netrebko, (Nemorino) Matthew Polenzani, (Belcore) Mariusz Kwiecień, (Dr. Dulcamara) Ambrogio Maestri, (Giannetta) Anne-Carolyn Bird
Spektakl z 2012 roku
Czas trwania: 142 minuty

Historia dziewczyny i chłopaka, którzy choć bardzo się kochają, to marnują czas i życie na głupiutkie gierki. Ona udaje, że on jest jej obojętny, a on poszukuje cudownego napoju, który rozbudziłby w niej miłość. Nawet udaje mu się takowy zdobyć u wędrownego szarlatana, jednak jego spożycie powoduje nowe kłopoty. Bo to żaden eliksir tylko mocne wino. Donizetti przyoblekł opowiastkę o Nemorinie i Adine w dziesiątki ujmujących melodii, a tenorom sprezentował jedną z najpiękniejszych arii - "Una furtiva lagrima". W głównych partiach występują gwiazdy Metropolitan Opera - Anna Netrebko, Mattheu Polenzani i, z racji manier i wokalnego stylu nazywany "polskim księciem", Mariusz Kwiecień.

---
 
"BAL MASKOWY" Giuseppe Verdiego, Bayerische Staatsoper w Monachium (Niemcy)

"Bal maskowy" Bayerische Staatsoper


Dyrygent: Zubin Mehta
Orkiestra: Bayerisches Staatsorchester
Reżyseria: Tiziano Mancini
W głównych partiach: Piotr Beczala, George Petean, Anja Harteros, Okka von der Damerau, Sofia Fomina
Spektakl z 2017 roku
Czas trwania: 149 minut

Ta historia wydarzyła się naprawdę - w czasie balu maskowego opozycyjni działacze zabili króla Szwecji Gustawa III. Verdi dodał do historycznych faktów melodramatyczny wątek - króla zabija jego przyjaciel-baryton, któremu wydaje się, że władca uwiódł mu żonę. Owszem, między tenorem i sopranem wybucha gorące uczucie, jednak do niczego zdrożnego nie dochodzi, nie licząc namiętnego duetu miłosnego. Historia opowiedziana jest niezwykle efektownie, trzyma w napięciu jak najlepszy thriller. Muzyka, jak to u Verdiego - piękna, soczysta, dramatyczna i śpiewna. Niezwykle interesująca jest inscenizacja Bawarskiej Staatsoper przenosząca akcję z upudrowanego wieku XVIII w epokę czarno-białego filmu i takich div ekranu jak Rita Hayworth. Na szczególną uwagę zasługuje występ Piotra Beczały - bez wątpienia najlepszego obecnie wykonawcy partii kochliwego Szweda.

---

"ORFEUSZ" Claudio Monteverdiego, Komische Oper Berlin (Niemcy)

"Orfeusz" Komische Oper Berlin


Dyrygent: André de Ridder
Orkiestra: Orchester der Komischen Oper Berlin
Reżyseria: Peter Schönhofer / Stage Director: Barrie Kosky
W głównych partiach: Dominik Köninger, Julia Novikova, Peter Renz, Theresa Kronthaler
Spektakl z 2012 roku
Czas trwania: 113 minut

Od niego wszystko się zaczęło. Pierwsza opera! Niektórzy uważają, że jest tak piękna, że na niej historia opery się zaczyna i na niej mogłaby się zakończyć. To tu wykluły się takie oczywiste oczywistości jak aria, duet, scena baletowa, scena chóralna. Zawdzięczamy to muzycznemu wizjonerowi Claudio Monteverdiemu. Proponowana inscenizacja, urzekająco piękna i mądra, to dzieło innego, współczesnego nam wizjonera, australijskiego reżysera Barrie Kosky'ego - śpiewacy-aktorzy stapiają się z lalkami, giną w gąszczu scenografii, przenikają na widownię i wnikają w naszą wrażliwość. To dzieło i inscenizacja dla czułych na piękno. Acz nie polecamy ortodoksyjnym wielbicielom muzyki baroku - partytura Monteverdiego została wzbogacona nowymi, zaskakującymi brzmieniami.

Opinie (23)

  • A momenty bedą? :)

    • 2 2

  • transmisja

    Gdańsk ma etatową operę i filharmonię które mogłyby grać w sezonie. Tylko muzykom się nie chce a pieniądz lepiej rozdzielić na koncerty organowe dla kolegów którzy potem się odwdzięczą.

    • 10 6

  • Ludzie, głosujcie na ,,Napój miłosny". Śpiewa Anna Netrebko! (3)

    Wielka Anna Netrebko!

    • 11 2

    • se kup płytę, wszystko by chciała darmo. Wyłudzić, wyżebrać, wykraść. Płacić trzeba. Płacić (1)

      • 4 4

      • Chętnie zapłacę. Komu?

        • 2 0

    • Jaka ona tam wielka? Rosyjsko jezyczne lobby w

      Lincoln Center stale uparcie ja sforuje. Ile razy bylem w MET to poza angielskim najczescie slyszy sie rosyjski a i posrod angielskojezycznych znac rosyjski akcent. Dziekuje bardzo ale przejadla mi sie.

      • 0 3

  • Krol Roger

    to najnudniejsza opera jaka kiedykolwiek widzialem I slyszalem. tragedia.

    • 3 5

  • Proponuję

    Rajd Walkirii

    • 0 1

  • Proponuję "Pajace smoleńskie" (1)

    W rolach głównych Antoni Macierewicz (Władca Królestwa Wybuchającej Parówki), Jarosław Kaczyński (Trotyllo) i Beata Gosiewska (Brzozalinda)

    • 3 9

    • proponuję wizytę w szpitalu na srebrzysku

      • 1 0

  • Nabucco (2)

    A w Operze będzie premiera Nabucco i też światowi soliści ,
    najlepsza orkiestra i chór no i dyrygent

    • 0 5

    • Opera na Targu Węglowym

      Nabucco, obok Zbrojowni i Katowni-lepszej scenografii nie trzeba do tak pięknej opery.Adam

      • 1 0

    • Tak, Nabucco Giuseppe Verdiego jest takze bardzo piekne.

      Bardzo wiele scen zespolowych i wspanialy chor musi tam byc i to nie tylko dla sceny choru Zydowskich niewolnikow "Va, pensiero".

      • 0 0

  • żadną (1)

    mamy Opere i Filharmonie ,Teatr Sz. i nie potrafią wystawić opery na żywo ???

    tym bardziej ze Opera Bałtycka jest P A N S T W O W A finansowana z pieniędzy Samorządu Województwa Pomorskiego ,a jednym z mecenasów jest miasto Gdańsk - chyba sponsor może mieć życzenie żeby jedna w roku opere wystawić na żywo ??

    • 6 3

    • Nie wiem, o co Ci kaman

      Jakie by nie były (semistage czy pełne) Opera Bałtycka (jak każda Opera) ZAWSZE wystawia spektakle na żywo

      • 1 1

  • Król RogER jest śmieszny! (1)

    Bo zagraniczne gwiazdy śpiewają po polsku ;)

    • 2 0

    • To przedewszystkim nie jest opera na

      takie elektroniczno publiczne wystawienie.

      • 2 0

  • Proponowalem redaktorowi Lukaszowi juz przez ostatnie (3)

    dwa sezony zeby wystawic wspaniala La Gioconde Amilcare Ponchiellego ale redaktor jest jak by gluchy i nie rozumie ze ta opera najlepiej nadaje sie na szerokie publiczne wystawienie. Fantastyczne i melodyjne sceny zespolowe. Scena samobojczej smierci Giocondy w rekach falszywego Barnaby jest wyjatkowo wzruszajaca. Klopot tylko moze byc jeden. Czy mozna znalezc video z ciekawymi solistami. Absolutnie odradzam Pavarottiego ktorego slodko kanarkowy glos absolutnie nie pasuje do dramatycznej roli Enzo Grimaldo. Gdzie te czasy kiedy glownymi solistami w tym dziele byli del Monaco, Bastianini i Anita Cherquetti pod Gianandrea Gavazzenim.

    • 1 2

    • ale przecież to nie rudziński wystawia propozycje (2)

      • 0 0

      • A kto? Redaktor naczelny?

        • 0 3

      • przecież masz w tekście

        "Do tegorocznej projekcji Jerzy Sankowski proponuje następujące tytuły"

        • 3 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Trendbook 2021 w Muzeum Bursztynu
Trendbook 2021 w Muzeum Bursztynu
wystawa
gru 7-27.03
Gdańsk, Muzeum Bursztynu
Do DNA
Do DNA
wystawa
lut'21 13-31.12
g. 10:00 - 16:00
Gdańsk, Narodowe Muzeum Morskie
Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki
Pobożni i cnotliwi. Dawni...
wystawa
maj'21 15-31.12
g. 11:00 - 18:00
Gdańsk, Muzeum Narodowe

Sprawdź się

Sprawdź się

Pierwotna nazwa dzisiejszego Teatru Miejskiego w Gdyni to...?